• Anonym (färglös-78)

Hjälp en make-up-oskuld

Hej!

Jag är nu 33 år och kan inte sminka mig. Jag har länge jobbat på en arbetsplats där man inte behöver klä upp sig men nu ska jag byta jobb till en mer social och utåtriktad arbetsplats. Och jag är ju inte purung heller längre och tror att lite make up skulle hjälpa. Men det är här jag behöver hjälp! För hur börjar jag? De ytterst få gånger i mitt liv som jag har smetat på mig lite läppstift eller kladdat på lite maskara så har jag kännt mig utklädd och lite som en clown. Inte alls bekväm med andra ord. Jag vill ju egentligen bara se naturlig ut.

Var börjar jag? Vad ska jag köpa? Finns det några trix? Alla tips och råd tas tacksamt emot!

• Svar på tråden Hjälp en make-up-oskuld
  • Drop Dead Gorgeous
    mamma till tre busungar skrev 2011-02-17 21:59:52 följande:
    Aha....en sådan har jag aldrig ägt!
    En bra foundation är ett måste för att få en snygg make up! Men det är viktigt att få för rätt hudtyp och extremt viktigt att nyansen är rätt annars blir det inte snyggt alls!
  • Borttagen användare
    Tifa skrev 2011-02-17 21:36:23 följande:
    Rouge - det är kanske svårast att lära sig och få till snyggt. Om du har en halvtäckande foundation och går till jobbet/går runt på jobbet så kommer du få naturliga färger i ansiktet ändå!
    jag håller med om det mesta förutom rougen. tycker rouge är ett absolut måste! det handlar inte om att sätta färg bara utan om att markera kindbenen.
  • Anonym (färglös-78)
    Drop Dead Gorgeous skrev 2011-02-17 21:59:11 följande:
    Jag skulle absolut inte tycka att det var konstigt om man kommer som nybörjare i "mogen ålder". Det är jätte vanligt + att det är bara så fantastiskt roligt att få hjälpa till och lära ut!! Det finns inga dumma frågor!! Men som någon skrev, grunden för snygg make up börjar i bra hudvård! Det är tex inte så snyggt att lägga make up på fnasig o snustorr hy.. då ser det inte så speciellt naturligt ut... Flört 

Vilken stad bor du i?
    Tack det får mig att känna mig bättre. Vad gullig du är.

Jag har väl rätt ok hy till att börja med. Lite åt det torrare hållet kanske.

Och jag vill nog hålla mig lite anonym, anonym, anonym ett tag till. (jag är en fegis...) 
  • Borttagen användare
    mamma till tre busungar skrev 2011-02-17 21:54:41 följande:
    Åh...vad jag känner igen mig ts! Jag ska nog också traska in på make-up-store!!!! Jag kan ingenting! Vad är egentligen foundation? Måste man ha både foundation och puder?
    foundation är mest för att jämna ut huden och ska vara i samma färg som din egen hudfärg..

jag använder inte puder för att det blir för torrt för min hy speciellt nu under vintern. vet kompisar däremot som har lite fetare hy som alltid använder puder för att deras hy annars blir för glansig.
  • Drop Dead Gorgeous
    Anonym (färglös-78) skrev 2011-02-17 22:09:18 följande:
    Tack det får mig att känna mig bättre. Vad gullig du är.

Jag har väl rätt ok hy till att börja med. Lite åt det torrare hållet kanske.

Och jag vill nog hålla mig lite anonym, anonym, anonym ett tag till. (jag är en fegis...) 
    Ok, de flesta är torrisar på vintern... Glad

Förstår om du vill vara anonym, tänkte bara att om det är i någon stad där jag känner till några bra ställen el kunniga personer så tipsar jag dig super gärna! Det är bara att säga till eller inboxa om du vill.
  • Borttagen användare
    Anonym (färglös-78) skrev 2011-02-17 21:41:28 följande:
    Oj vad mycket bra information!!! Tack så mycket. Jag uppskattar det verkligen och läser på noga. Vem katten hade gissat att man kom i röda och gula toner? 

haha.. det finns en jättebra concealer på makeupstore som jag skrev om innan. den är uppdelade i tre olika färger, gult/rött/beige.

den gula täcker de röda områderna i ansiktet, typ om du har en blämma i ansiktet eller näsvingarna som kan bli röda. och den röda tar bort gråblå toner som runt dina ögon. den tredje beiga tonen används för att blanda de andra färgerna med och på ögonlocken. den skulle jag satsa på om jag var dig! (om du nu är ljus i hyn som mig, annars finns det motsvarande om man är brunare i hyn)

fast allt det här kommer du få information om på makeupstore.

här kan du se den, http://www.makeupstore.se/sesv/products/base/concealer/coverallmix
    vet inte om du tycker den är för dyr? men den räcker hur länge som helst! ett bra köp!

• Borttagen användare
    Drop Dead Gorgeous skrev 2011-02-17 22:04:02 följande:
    En bra foundation är ett måste för att få en snygg make up! Men det är viktigt att få för rätt hudtyp och extremt viktigt att nyansen är rätt annars blir det inte snyggt alls!
    ja precis, måste vara anpassad för rätt hy. makeupstores foundation fungerar inte för mig alls, de är alldeles för feta så jag får finnar.

just foundation hade jag sälv nog satsat på ngt annat märke. tycker det är svårast att hitta men också viktigast att det blir rätt. jag har själv letat i många år för att hitta den som passar just min hy perfekt. både när det gäller torrhet och hudfärg.  
  • Borttagen användare
    Anonym (färglös-78) skrev 2011-02-17 22:01:20 följande:
    Hmm, ja vad har jag för budget? Vad tror du jag behöver för en bra basutrustning? Jag har ju hittills spenderat typ 100 kr under hela mitt iv på smink så jag har ju lite att ta igen tycker jag....

Och tack för tipset om body shop! Vi har en butik precis om hörnet...
    hmm svårt.. kan tänka mig det blir 1000-2000 om du ska köpa bra borstar och en bra foundation. fast osäker.. svårt att uppskatta. beror helt på vad du väljer för märken på allting.
  • Anonym (Lilli)

Jag kan också rekommendera Make Up Store. Köper 95% av allt smink därifrån.
    Deras produkter är inte heller djurtestade.

Nu råkar min bästa kompis jobba på Make Up Store så jag har ju hört en hel del...
    Detta är vad hon berättat för mig:
    Kunderna är väldigt olika. Från "proffs" till såna som är väldigt osäkra. Allt från tonårstjejer till äldre herrar.
    Väldigt många säger att dom undviker såna butiker för det känns som om man inte är tillräckligt bra och inte vågar gå in och fråga dumma frågor. Det är ju tråkigt eftersom det är deras jobb att ge bra service och lära folk hur man ska använda produkterna.

Fråga om precis vad som helst! Varför inte?
    Såna som är osäkra brukar va mer nöjda med resultatet, eftersom dom inte sminkar sig så ofta. Och då blir såna kunder roligare att jobba med.

Det gör väldigt stor skillnad att lägga lite mer pengar på produkterna. Faktiskt!

Så här tycker jag:
    Bra: Make Up Store, MAC
    OK: Body Shop, Face
    Dåliga: Maxfactor, Maybelline, Loreal och alla dom där du kan köpa på H&M och stormarknader osv... Förutom mascara, det är det enda jag köper från de märkena.
    Uselt: Isadora, H&M's eget märke, allt "billigt" tex ögonskugga för 29 kr

• Borttagen användare

men en sminkkurs hade jag iaf tagit vilket fall som helst på makeupstore om du tänkt köpa smink där eftersom du får ta smink för 500 kr som kursen kostar, här kan du boka det på direkten via internet. bara välja stad och när du vill gå http://www.makeupstore.se/sesv/courses.php 

Svar på tråden Hjälp en make-up-oskuld