• Anonym (färglös-78)

Hjälp en make-up-oskuld

Hej!

Jag är nu 33 år och kan inte sminka mig. Jag har länge jobbat på en arbetsplats där man inte behöver klä upp sig men nu ska jag byta jobb till en mer social och utåtriktad arbetsplats. Och jag är ju inte purung heller längre och tror att lite make up skulle hjälpa. Men det är här jag behöver hjälp! För hur börjar jag? De ytterst få gånger i mitt liv som jag har smetat på mig lite läppstift eller kladdat på lite maskara så har jag kännt mig utklädd och lite som en clown. Inte alls bekväm med andra ord. Jag vill ju egentligen bara se naturlig ut.

Var börjar jag? Vad ska jag köpa? Finns det några trix? Alla tips och råd tas tacksamt emot!

• Svar på tråden Hjälp en make-up-oskuld
  • Borttagen användare
    Anonym (färglös-78) skrev 2011-02-17 20:29:39 följande:
    Tack snälla! Vilken bra och pedagogisk genomgång. Det är rätt mycket som ska kletas på för en natrulig look... 
    en jättebra grej som tyvärr inte funkar ritkigt för mig för jag kan va rätt torr i hyn, är mineralfoundation. om du inte orkar stå med massa olika produkter så är det en grej som tar snabbt och blir jättefint och jämnt. märket I.D är som sagt jättebra men tror det är rätt dyrt, men räcker å andra sidan hur länge som helst.

ett annat tips är förresten att när du köper borstar till rouge, ögonbryn, ögonskugga m.m. är att köpa såna du kan tvätta med tvål och vatten. då håller de hur länge som helst också! tror det bästa är när det är gethår eller liknande och alltså inte syntet. men lite osäker. jag har bara med gethår iallafall som jag kan tvätta.

men varsågod, kul att kunna hjälpa!
  • Anonym (färglös-78)
    Borttagen användare skrev 2011-02-17 20:42:57 följande:
    en jättebra grej som tyvärr inte funkar ritkigt för mig för jag kan va rätt torr i hyn, är mineralfoundation. om du inte orkar stå med massa olika produkter så är det en grej som tar snabbt och blir jättefint och jämnt. märket I.D är som sagt jättebra men tror det är rätt dyrt, men räcker å andra sidan hur länge som helst.

ett annat tips är förresten att när du köper borstar till rouge, ögonbryn, ögonskugga m.m. är att köpa såna du kan tvätta med tvål och vatten. då håller de hur länge som helst också! tror det bästa är när det är gethår eller liknande och alltså inte syntet. men lite osäker. jag har bara med gethår iallafall som jag kan tvätta.

men varsågod, kul att kunna hjälpa!
    Tack så mycket för hjälpen. Jag uppsakttar det verkligen. Jag känner mig inte riktigt vuxen som inte kan sminka mig. Eller känna mig bekväm i smink. Det går väl hand i hand. 

Nu, efter lite FL-hjälp, vågar jag mig kanske på det hela.... Skulle kanske posta före och efter bilder! Men vill hålla ny, fina jobbet hemligt lite då jag har ett par månader kvar att avsluta på min gamla arbetsplats. Kan nog vara bra med lite tid att öva make up på dock!
  • Lufsan
    Anonym (färglös-78) skrev 2011-02-17 20:09:26 följande:
    Tack snälla för tipsen! Jag hade inte ens tänkt på Youtube.

Just nu är jag nog mest rädd för alla färgvalen - det kan bli så fel! Jag kommer att se ut som tjejerna på högstadiet när de började experimentera med smink. Ojojoj. 
    Det är det som är det fina med Make up store! Du behöver bara gå in och säga jag vill ha ett puder och en foundation. Sen ställer dem lite frågor om din hudtyp och sen ger de dig en perfekt färg. 
    Du kan även få hjälp med ögonskuggor och rouge.
    Så gå till make up store, införskaffa det du behöver och kolla in youtube. Det finns mycket bra tips där från utbildade make up artister som tipsar och förklarar hur olika färger på ögonskuggor framhäver ögonen. Men också hur du lägger en bra naturlig grund!

Våga be om hjälp på make up store!
    Lycka till! 
  • Anonym (färglös-78)
    Lufsan skrev 2011-02-17 20:53:55 följande:
    Det är det som är det fina med Make up store! Du behöver bara gå in och säga jag vill ha ett puder och en foundation. Sen ställer dem lite frågor om din hudtyp och sen ger de dig en perfekt färg. 
    Du kan även få hjälp med ögonskuggor och rouge.
    Så gå till make up store, införskaffa det du behöver och kolla in youtube. Det finns mycket bra tips där från utbildade make up artister som tipsar och förklarar hur olika färger på ögonskuggor framhäver ögonen. Men också hur du lägger en bra naturlig grund!

Våga be om hjälp på make up store!
    Lycka till! 
    Tack för peppen! Det låter trygt och bra att de hjälper till med färgvalen. Om man som jag är van vid INGEN färg så är det svårt att veta var man ens ska börja. 
  • Borttagen användare
    Anonym (färglös-78) skrev 2011-02-17 20:49:11 följande:
    Tack så mycket för hjälpen. Jag uppsakttar det verkligen. Jag känner mig inte riktigt vuxen som inte kan sminka mig. Eller känna mig bekväm i smink. Det går väl hand i hand. 

Nu, efter lite FL-hjälp, vågar jag mig kanske på det hela.... Skulle kanske posta före och efter bilder! Men vill hålla ny, fina jobbet hemligt lite då jag har ett par månader kvar att avsluta på min gamla arbetsplats. Kan nog vara bra med lite tid att öva make up på dock!
    jaa gör det. och så kan vi få se alla dina nybörjarmissar också Skrattande

men det är kul med sminkning, inte alls speciellt svårt. man får se det lite som ett konstverk. det bästa hjälpmedlet är dina egna händer och fingrar. de kommer säkert försöka sälja på dig massa borstar och grejer som man kan applicera sminket med. concealer och foundation sätter jag på med mina fingrar, går jättebra. det enda man ska tänka på är om man t ex har en concealer i en burk är att inte kladda direkt med fingrarna utan anävnda t ex tops för att slippa bakterier. enda jag har borste till är för ögonskugga, ögonbryn och rougeborste.

du får ju uppdatera så kan vi hjälpa på vägen, kommer säkert dyka upp massor med frågor när du väl börjat. men köp inte för mkt smink bara i början. de försöker sälja på som attan alla möjliga grejer så köp bara det allra nödvändigaste om du inte ska bli ruinerad.
  • Borttagen användare

saker de kommer vilja sälja på är antagligen olika krämer, typ primer eller vanliga underlagskrämer. sedan massa olika ögonskuggor och även läppenna, läppstift och läppglans. massa olika borstar, de tycker säkert att du ska ha flera olika till samma ändamål vilket är rätt onödigt. det är jättelätt att falla för alla deras tips och råd, så var beredd! låter bra att du gjort en lista. lycka till!

• Anonym

Kan också rekommendera Mary K som är ett märke på smink o krämer men försäljningen sker genom konsulenter som har små gruppträffar eller ensam möten.
    Bokade en träff med en konsulent inför ett bröllop jag skulle på. Satt i lugn och ro och fick lära mig hur man gör olika ögon makeuper. Hade med kläder, valde ut färger och sen fick jag själv lägga make-upen för att få kläm påd et. Var jättebra även om jag sminkar mig dagligen och har gjort i många år.
    Är man osäker hade jag tyckt det var toppen. Visst går det ut på att man ska köpa produkterna men du känner ingen stress och får tid i lugn och ro.

• Anonym (färglös-78)
    Borttagen användare skrev 2011-02-17 21:20:52 följande:
    saker de kommer vilja sälja på är antagligen olika krämer, typ primer eller vanliga underlagskrämer. sedan massa olika ögonskuggor och även läppenna, läppstift och läppglans. massa olika borstar, de tycker säkert att du ska ha flera olika till samma ändamål vilket är rätt onödigt. det är jättelätt att falla för alla deras tips och råd, så var beredd! låter bra att du gjort en lista. lycka till!
    Less is more och hålla mig till listan. Got it! Om man tar en sådan där kurs och säger vad man har för budget så kanske de håller sig till det viktigaste? Det kanske utmanar deras yrkesskicklighet att ge bästa paketet för pengarna istället för att försöka pracka på mer/dyrare grejer? 

Goda råd! Tack så mycket. 
  • Anonym (färglös-78)
    Anonym skrev 2011-02-17 21:22:06 följande:
    Kan också rekommendera Mary K som är ett märke på smink o krämer men försäljningen sker genom konsulenter som har små gruppträffar eller ensam möten.
    Bokade en träff med en konsulent inför ett bröllop jag skulle på. Satt i lugn och ro och fick lära mig hur man gör olika ögon makeuper. Hade med kläder, valde ut färger och sen fick jag själv lägga make-upen för att få kläm påd et. Var jättebra även om jag sminkar mig dagligen och har gjort i många år.
    Är man osäker hade jag tyckt det var toppen. Visst går det ut på att man ska köpa produkterna men du känner ingen stress och får tid i lugn och ro.
    Det är ingen dum ide! Tack så mycket för tipset. 
  • Tifa

Hej! 

Jag håller med alla föregående om Make up Stores otroligt braiga smink men jag tänkte även rekomendera:
    Lumene 
    Det är ett märke som finns på Åhléns och Kicks. De använder naturliga produkter i sitt smink, jobbar för bättre miljö, och sminket är inte djurtestat. Dessutom är det "lätta" produkter som ger ett naturligt resultat! Jag har provat mig runt en hel del och Lumene är superbra och inte alls speciellt dyrt! 

Jag skulle satsa på: 
    concealer - köp en pensel för det är lite tricky att få ut jämt och det kan bli synliga vita fläckar! (det finns concealerpenslar och det brukar stå på dem)
    foundation - en lätt = inte heltäckande. Går bra att använda fingrarna tycker jag! Penslarna blir så skitiga och då måste man rengöra ofta och det är lite tidskrävnade, i alla fall om man är lat som jag!
    puder - som ger en matt effekt!
    ögonbrynspenna/skugga - igen beroende på lathetsfaktor, penna är lätt men det är lättare att få det snyggt med skugga - inte så att någon annan märker det egentligen kanske?! 
    mascara - och en ögonfransböjare till den

Saker jag tycker är mindre viktiga är:
    ögonpenna - man ser fräschare ut med bara foundationen och mascaran och ögonpenna är inte obligatoriskt, om du köper en penna så satsa på mörkbrun eller mörkgrå.
    Rouge - det är kanske svårast att lära sig och få till snyggt. Om du har en halvtäckande foundation och går till jobbet/går runt på jobbet så kommer du få naturliga färger i ansiktet ändå!

Övringt du borde ha och borde köpa på Make up Store:
    ögonskugga - de har otroligt bra pigment, köp en fast! (ögonprimer - -får ögonskuggan att sitta bättre - kan vara bra, Lumene har en som är toppenbra). En mörk och en ljus som flera har tipsat om är en bra grund. Den ljusa kan gärna ha lite skimmer i sig.

Angående foundation och att hitta rätt färg så kan de hjälpa dig lika bra på Åhléns som på MuS, det man främst behöver hjälp med är ett par till ögon som kan se till att den inte är mörkare än din hudfärg. Det finns två toner - röd och gul - och du ska ha röd om du har röd hudton och vice versa. (inte tvärom som många tror)

Mitt sista tips är att när du har haft på concealern, foundationen och pudret stryker ansiktet lätt med en padd eller en sminkhanduk, speciellt runt konturerna. Då tar du bort överflödigt smink och eventuella kanter! 

Lycka till! Smink är superkul! Glad

Svar på tråden Hjälp en make-up-oskuld