• Anonym (färglös-78)

Hjälp en make-up-oskuld

Hej!

Jag är nu 33 år och kan inte sminka mig. Jag har länge jobbat på en arbetsplats där man inte behöver klä upp sig men nu ska jag byta jobb till en mer social och utåtriktad arbetsplats. Och jag är ju inte purung heller längre och tror att lite make up skulle hjälpa. Men det är här jag behöver hjälp! För hur börjar jag? De ytterst få gånger i mitt liv som jag har smetat på mig lite läppstift eller kladdat på lite maskara så har jag kännt mig utklädd och lite som en clown. Inte alls bekväm med andra ord. Jag vill ju egentligen bara se naturlig ut.

Var börjar jag? Vad ska jag köpa? Finns det några trix? Alla tips och råd tas tacksamt emot!

• Svar på tråden Hjälp en make-up-oskuld
  • Borttagen användare

kanske en naturlig läppglans och läppenna i naturlig färg för att förstärka konturerna runt läpparna, de går att köpa från både makeupstore och h&m.

gonatt!

• lykantrophona
    Borttagen användare skrev 2011-02-18 00:41:44 följande:

men det här är verkligen bara en naturlig sminkning, sen kan man ju ha massor med fler saker. ögonskuggor, läppenna, läppglans, highlight, primer, eyeliner osv.. allt som ger en extra touch men som kanske är lite mkt för en nybörjare men som fortf är naturligt. och som ngn redan skrivit är en viktig bas med bra hudkrämer viktigt! och även sminkborttagning som är skonam för huden!

Just ja, jag rekommenderar olivolja som sminkborttagning! Billigare och mildare. Ta en fuktig klump med bomull, några droppar fin olivolja och sen torka bort sminket. Skölj med vatten (ev. tvål) efteråt. Smink brukar vara fettbaserat (krämer etc), så olivoljan löser upp det riktigt bra, utan att irritera huden.
  • Lindreas

Det är stor skillnad på fransböjare från H

• Anonym (färglös-78)
    Borttagen användare skrev 2011-02-18 00:41:44 följande:

såhär hade jag köpt om jag var dig TS:

bas:
    concealer (makeupstore)
    foundation (makeupstore eller åhlens "dyr"-märken)
    rouge (makeupstore)
    rougepensel (mac eller makeupstore, ej syntet)
    eventuellt puder (makeupstore)

eller så hade jag skippat foundation och puder och köpt en mineral foundation, och då är absolut I.D bareminerals bäst med tillhörande borste. www.hudoteket.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl...

ögon:
    ögonbrynsfärg (makeupstore)
    ögonbrynspensel (makeupstore)
    mascara (h&m eller makeupstore)
    ögonfransböjare (h&m eller makeupstore)

men det här är verkligen bara en naturlig sminkning, sen kan man ju ha massor med fler saker. ögonskuggor, läppenna, läppglans, highlight, primer, eyeliner osv.. allt som ger en extra touch men som kanske är lite mkt för en nybörjare men som fortf är naturligt. och som ngn redan skrivit är en viktig bas med bra hudkrämer viktigt! och även sminkborttagning som är skonam för huden!

Ja just det, man ska få bort sminket från facet med. Tack så mycket annabell! För användbara listor och ditt stöd.
  • Anonym (färglös-78)
    lykantrophona skrev 2011-02-18 00:55:37 följande:
    Just ja, jag rekommenderar olivolja som sminkborttagning! Billigare och mildare. Ta en fuktig klump med bomull, några droppar fin olivolja och sen torka bort sminket. Skölj med vatten (ev. tvål) efteråt. Smink brukar vara fettbaserat (krämer etc), så olivoljan löser upp det riktigt bra, utan att irritera huden.
    Åh! Olivolja! Äntligen något jag har hemma. Vilket husmorstips!
  • Anonym (Lilli)

Hehe lite skadad kanske... Jag har obefintliga ögon utan eyeliner. Små grisögon... men så fort jag lagt till en supertunn eyeliner så.. TADA! Ögon!
    Brukar faktiskt oftast sminka mig med bara eyeliner och mascara.

• Anonym (Sminkis 78)
    Anonym (färglös-78) skrev 2011-02-18 01:11:38 följande:
    Åh! Olivolja! Äntligen något jag har hemma. Vilket husmorstips!
    Det kan vara ett nödtips, jag tycker ofta att det svider av olivolja. Köp borttagningsmedel på HM, den är jättebra och kostar 35 kr.

Använder Diors maskara.
  • Vemdär

Mitt råd till dig som aldrig har använt smink - ANVÄND INTE DEM MED MASSA SKIT I SIG. Varför börja förstöra ansiktet nu?

Hitta en makeup-artist som jobbar med mineralsmink och be henne sminka dig.

Mascara kan hon också visa hur man gör och be om tips. Du behöver inte köpa de dyrare när det gäller maskara, de innehåller massa skit ändå. =P

En jag älskar som är bra och tas bort lätt utan makeuprengöring är Maybelinns double extension. (Röt- vit).

• Anonym (färglös-78)
    Vemdär skrev 2011-02-18 13:53:39 följande:
    Mitt råd till dig som aldrig har använt smink - ANVÄND INTE DEM MED MASSA SKIT I SIG. Varför börja förstöra ansiktet nu?

Mascara kan hon också visa hur man gör och be om tips. Du behöver inte köpa de dyrare när det gäller maskara, de innehåller massa skit ändå. =P

En jag älskar som är bra och tas bort lätt utan makeuprengöring är Maybelinns double extension. (Röt- vit).
    Tackar så mycket för goda råd. Nej det skulle ju inte skada om man kunde undvika åtminstone några missar och inte lära sig alt den hårda vägen. Särskilt nu när jag börjar lite senare.
  • Anonym
    lykantrophona skrev 2011-02-18 00:55:37 följande:
    Jag håller verkligen med om tipset om olivolja, det är jättebra!
  • PiaSofia

Jag kan varmt rekomendera Make Up Stors kurser De är superbra

• Mammatilltvåprinsar

Boka en kurs på make up store. De är "gratis" om du köper smink för minst 500 tror jag. Dyrt smink men väldigt bra, drygt och hållbart. Dessutom får du då hjälp utifrån just dina förutsättningar. Jag gjorde det förra sommaren och har känt mig fin sen dess:)

• Anonym (Sminkis 78)
    Vemdär skrev 2011-02-18 13:53:39 följande:

den maskaran kommer ju från L'oreal!
  • Anonym (hmmm...)

Nu vet ju inte jag hur du ser ut för övrigt ts, men om du vill snygga upp brynen lite så kan man göra det hos många frisörer för inte allt för dyr peng (om man inte vill/kan göra det själv hemma) Det kan ge hela ansiktet ett lyft :)
    Inte alltid nödvändigt, men kanske är något för dig? f.ö kan jag bara hålla med förgående talare; Make up store är jättebra!

Lycka till!

• Anonym (Lilli)

Privatkurs på Make Up Store kostar 495 kr
    Den är på 50 minuter, och då sitter du och blir sminkad framför en spegel så att du själv ser vad make up artisten gör hela tiden.
    Efter att kursen är slut får du välja ut produkter till ett värde av 495 kr.
    De flesta brukar lägga till så att det blir något dyrare än 495, men det behöver man ju inte förstås.
    Det ingår också deras egen tidning och där fyller make up artisten i vilka färger man valt och vad som rekommenderas till dig.

• Anova
    Anonym (färglös-78) skrev 2011-02-17 21:47:11 följande:
    Ja jag tror också att jag kommer att jag kommer att behöva experthjälp för att inte komma hem med fel nyanser på sminket. Skulle du som jobbar med smink tycka att det vore konstigt att man kommer in som nybörjare så här i "mogen" ålder? Finns det några dumma frågor som jag bör undvika? Och vad ska omgivningen säga som aldrig har sett mig makeupad förut? 

Tack för snäll pepp och lyckönskninar.

Tänkte bara säga att jag är också är av årgång -78, har inte sminkat mig sedan högstadiet (och då var det mest puder och clearasil täckstift).. Jag skäms inte alls för att jag är okunnig och nybörjare på smink (jag kan på sin höjd skilja på mascara och läppstift, på den nivån är jag).
    Själv tänkte jag ha en egodag i maj, en dag då jag shoppar loss, sminkar upp mig, äter gott och går på konsert. Då behöver jag givetvis kunna sminka mig, och då hade jag tänkt gå en makeupstore-kurs för att lära mig.
    Jag kommer påpeka att jag verkligen inte kan något om smink, så att de får lära mig grunden.

Men, precis som du, är jag lite rädd vad omgivningen ska säga.. speciellt sambon som alltid brukar säga att jag är så vacker utan smink och han är glad att jag inte kletar ner mig i ansiktet..

Kan bara önska dig lycka till i sminkdjungeln
  • Borttagen användare
    Anonym (Lilli) skrev 2011-02-18 09:15:12 följande:
    Hehe lite skadad kanske... Jag har obefintliga ögon utan eyeliner. Små grisögon... men så fort jag lagt till en supertunn eyeliner så.. TADA! Ögon!
    hahah..
  • mamma till tre busungar
    Anova skrev 2011-02-19 01:52:36 följande:
    Tänkte bara säga att jag är också är av årgång -78, har inte sminkat mig sedan högstadiet (och då var det mest puder och clearasil täckstift).. Jag skäms inte alls för att jag är okunnig och nybörjare på smink (jag kan på sin höjd skilja på mascara och läppstift, på den nivån är jag).
    Själv tänkte jag ha en egodag i maj, en dag då jag shoppar loss, sminkar upp mig, äter gott och går på konsert. Då behöver jag givetvis kunna sminka mig, och då hade jag tänkt gå en makeupstore-kurs för att lära mig.
    Jag kommer påpeka att jag verkligen inte kan något om smink, så att de får lära mig grunden.

Men, precis som du, är jag lite rädd vad omgivningen ska säga.. speciellt sambon som alltid brukar säga att jag är så vacker utan smink och han är glad att jag inte kletar ner mig i ansiktet..

Kan bara önska dig lycka till i sminkdjungeln
    Det låter bra! Jag är 79:a! Så skönt att höra att man inte är ensam!
  • mamma till tre busungar

Jag fick blev faktiskt fint sminkad av en kompis för några månader sedan. Hon hade noterat mitt omålade ansikte och ville inspirera mig lite. Sedan skulle jag gå och hämta två av barnen.

Först tvååringen hos dagmamman. Han stannade till när han såg mig. Sedan betraktade han mig bekymrat och sedan klappade han mig lite på kinden och sade: Jag hämta plåster?

Sedan sjuåringen i skolan. En av fritidsfröknarana sade när hon såg mig komma in i matsalen där de åt mellanmål och sade:
    Nu kommer din mamma! 
    Min dotter: Nej...det där är inte min mamma.
    Fritidsfröken: Jo, men det är det ju!
    Min dotter kommer fram till mig: Men mamma! Vad har du gjort?! Har du sminkat dig?!!
    Jag: Ja.....tycker du inte att det är fint? 
    Min dotter: Jo, det är jättefint men nu ser du ju ut som en annan mamma! 

Svar på tråden Hjälp en make-up-oskuld