• Anonym (färglös-78)

Hjälp en make-up-oskuld

Hej!

Jag är nu 33 år och kan inte sminka mig. Jag har länge jobbat på en arbetsplats där man inte behöver klä upp sig men nu ska jag byta jobb till en mer social och utåtriktad arbetsplats. Och jag är ju inte purung heller längre och tror att lite make up skulle hjälpa. Men det är här jag behöver hjälp! För hur börjar jag? De ytterst få gånger i mitt liv som jag har smetat på mig lite läppstift eller kladdat på lite maskara så har jag kännt mig utklädd och lite som en clown. Inte alls bekväm med andra ord. Jag vill ju egentligen bara se naturlig ut.

Var börjar jag? Vad ska jag köpa? Finns det några trix? Alla tips och råd tas tacksamt emot!

• Svar på tråden Hjälp en make-up-oskuld
  • Drop Dead Gorgeous

Jobbar med smink och hudvård. tycker absolut att du skall boka upp dig på en smikkurs någonstand som du tycker känns bra! Då får du all hjälp i lugn och ro. Allt från färgval till hur du applicerar för att framhäva (el dölja) det bästa för just DIG!
    Titta gärna i tidningar och låt dig inspireras. Smink skall vara roligt! Flört

De flesta märken har att man kan bli sminkad och få produkter för summan du har betalt.
    Köp bra kvalitets smink så håller det längre och sitter oftast bättre på. Och felet många gör är att snåla in och köper billiga värdelösa borstar o penslar. Lägg hellre en slant extra på dem så har du många gånger gjort en livslång investering om du sköter dem rätt!

Lycka till!!

• Anonym (färglös-78)
    Tifa skrev 2011-02-17 21:36:23 följande:
    Lycka till! Smink är superkul! Glad
    Oj vad mycket bra information!!! Tack så mycket. Jag uppskattar det verkligen och läser på noga. Vem katten hade gissat att man kom i röda och gula toner? 
  • Anonym (färglös-78)
    Drop Dead Gorgeous skrev 2011-02-17 21:37:48 följande:
    Jobbar med smink och hudvård. tycker absolut att du skall boka upp dig på en smikkurs någonstand som du tycker känns bra! Då får du all hjälp i lugn och ro. Allt från färgval till hur du applicerar för att framhäva (el dölja) det bästa för just DIG!
    Titta gärna i tidningar och låt dig inspireras. Smink skall vara roligt! Flört

De flesta märken har att man kan bli sminkad och få produkter för summan du har betalt.
    Köp bra kvalitets smink så håller det längre och sitter oftast bättre på. Och felet många gör är att snåla in och köper billiga värdelösa borstar o penslar. Lägg hellre en slant extra på dem så har du många gånger gjort en livslång investering om du sköter dem rätt!

Lycka till!!
    Ja jag tror också att jag kommer att jag kommer att behöva experthjälp för att inte komma hem med fel nyanser på sminket. Skulle du som jobbar med smink tycka att det vore konstigt att man kommer in som nybörjare så här i "mogen" ålder? Finns det några dumma frågor som jag bör undvika? Och vad ska omgivningen säga som aldrig har sett mig makeupad förut? 

Tack för snäll pepp och lyckönskninar.

• mamma till tre busungar

Åh...vad jag känner igen mig ts! Jag ska nog också traska in på make-up-store!!!! Jag kan ingenting! Vad är egentligen foundation? Måste man ha både foundation och puder?

• Borttagen användare

om du inte vill ha smink som är djurtestat så har du även bodyshop, även dessa butiker har rådgivning du kan boka http://www.thebodyshop.se/web/vara_tjanster.aspx

Anonym (färglös-78) skrev 2011-02-17 21:29:04 följande:
    Less is more och hålla mig till listan. Got it! Om man tar en sådan där kurs och säger vad man har för budget så kanske de håller sig till det viktigaste? Det kanske utmanar deras yrkesskicklighet att ge bästa paketet för pengarna istället för att försöka pracka på mer/dyrare grejer? 

Goda råd! Tack så mycket. 
    min erfarenhet är att många säljare försöker pracka på en grejer. när jag gått runt i olika butiker har de många ggr försökt sälja på saker som inte ens passar. minns jag provade en foundation som såg skitful ut och inte alls var min färg, som de ändå försökte sälja på och sa den passa jättebra! kan ju vara bra och ha den tanken i huvudet och därför gå runt till flera olika butiker (om du inte bara tänkt gå till makeupstore) och inte köpa första bästa som andra föreslår.

jag tappade bort min sminkväska för ett tag sen och då gick jag in på makeupstore och shoppade loss. men även jag som sminkat mig i många år blev jag lurad och köpte på mig onödigt många saker. men vad har du för sminkbudget ungefär? tror du nog kan säga till dom att du bara vill ha det viktigaste, spec din lista, så borde de kunna hjälpa dig med just det.

egentligen tycker jag det finns massa bra andra märken men det kanske blir en stor djungel för dig om du är nybörjare, då är makeupstore en jättebra start. själv är jag inte speciellt förtjust i deras foundation och rougeborstar (tappar hår) men resten är jättebra som jag själv använder.
  • Anonym (färglös-78)
    mamma till tre busungar skrev 2011-02-17 21:54:41 följande:
    Åh...vad jag känner igen mig ts! Jag ska nog också traska in på make-up-store!!!! Jag kan ingenting! Vad är egentligen foundation? Måste man ha både foundation och puder?
    Åh en till! Vad skönt att inte vara ensam. Ja foundation är väl nått man bygger på. Hus och sånt. Och tydligen smink. Jag tror att det är som en creme med lite hudfärg... 

• Drop Dead Gorgeous
    Anonym (färglös-78) skrev 2011-02-17 21:47:11 följande:
    Ja jag tror också att jag kommer att jag kommer att behöva experthjälp för att inte komma hem med fel nyanser på sminket. Skulle du som jobbar med smink tycka att det vore konstigt att man kommer in som nybörjare så här i "mogen" ålder? Finns det några dumma frågor som jag bör undvika? Och vad ska omgivningen säga som aldrig har sett mig makeupad förut? 

Tack för snäll pepp och lyckönskninar.

Jag skulle absolut inte tycka att det var konstigt om man kommer som nybörjare i "mogen ålder". Det är jätte vanligt + att det är bara så fantastiskt roligt att få hjälpa till och lära ut!! Det finns inga dumma frågor!! Men som någon skrev, grunden för snygg make up börjar i bra hudvård! Det är tex inte så snyggt att lägga make up på fnasig o snustorr hy.. då ser det inte så speciellt naturligt ut... Flört 

Vilken stad bor du i?
  • Borttagen användare
    Drop Dead Gorgeous skrev 2011-02-17 21:37:48 följande:
    Och felet många gör är att snåla in och köper billiga värdelösa borstar o penslar. Lägg hellre en slant extra på dem så har du många gånger gjort en livslång investering om du sköter dem rätt!

håller helt med. blir billigare i längden och mer fräscht eftersom du kan tvätta borstarna också.

jag har ögonskuggsborstar från makeupstore som fungerar jättebra, men rougeborsten tappar jättemkt hår. innan jag tappa bort allt smink hade jag en rougeborste från Face, den har fått bra i alla tidningar och så. iallafall för flera år sen. de kan tvättas och tappar inge hår alls. och det är gethår! inte syntet.

• mamma till tre busungar
    Anonym (färglös-78) skrev 2011-02-17 21:57:47 följande:
    Åh en till! Vad skönt att inte vara ensam. Ja foundation är väl nått man bygger på. Hus och sånt. Och tydligen smink. Jag tror att det är som en creme med lite hudfärg... 

Aha....en sådan har jag aldrig ägt!
  • Anonym (färglös-78)
    Borttagen användare skrev 2011-02-17 21:55:56 följande:
    om du inte vill ha smink som är djurtestat så har du även bodyshop, även dessa butiker har rådgivning du kan boka www.thebodyshop.se/web/vara_tjanster.aspxmin erfarenhet är att många säljare försöker pracka på en grejer. när jag gått runt i olika butiker har de många ggr försökt sälja på saker som inte ens passar. minns jag provade en foundation som såg skitful ut och inte alls var min färg, som de ändå försökte sälja på och sa den passa jättebra! kan ju vara bra och ha den tanken i huvudet och därför gå runt till flera olika butiker (om du inte bara tänkt gå till makeupstore) och inte köpa första bästa som andra föreslår.

jag tappade bort min sminkväska för ett tag sen och då gick jag in på makeupstore och shoppade loss. men även jag som sminkat mig i många år blev jag lurad och köpte på mig onödigt många saker. men vad har du för sminkbudget ungefär? tror du nog kan säga till dom att du bara vill ha det viktigaste, spec din lista, så borde de kunna hjälpa dig med just det.

egentligen tycker jag det finns massa bra andra märken men det kanske blir en stor djungel för dig om du är nybörjare, då är makeupstore en jättebra start. själv är jag inte speciellt förtjust i deras foundation och rougeborstar (tappar hår) men resten är jättebra som jag själv använder.
    Hmm, ja vad har jag för budget? Vad tror du jag behöver för en bra basutrustning? Jag har ju hittills spenderat typ 100 kr under hela mitt iv på smink så jag har ju lite att ta igen tycker jag....

Och tack för tipset om body shop! Vi har en butik precis om hörnet...
Svar på tråden Hjälp en make-up-oskuld