• Anonym (färglös-78)

Hjälp en make-up-oskuld

Hej!

Jag är nu 33 år och kan inte sminka mig. Jag har länge jobbat på en arbetsplats där man inte behöver klä upp sig men nu ska jag byta jobb till en mer social och utåtriktad arbetsplats. Och jag är ju inte purung heller längre och tror att lite make up skulle hjälpa. Men det är här jag behöver hjälp! För hur börjar jag? De ytterst få gånger i mitt liv som jag har smetat på mig lite läppstift eller kladdat på lite maskara så har jag kännt mig utklädd och lite som en clown. Inte alls bekväm med andra ord. Jag vill ju egentligen bara se naturlig ut.

Var börjar jag? Vad ska jag köpa? Finns det några trix? Alla tips och råd tas tacksamt emot!

• Svar på tråden Hjälp en make-up-oskuld
  • Borttagen användare
    Anonym (Lilli) skrev 2011-02-17 22:41:21 följande:

Så här tycker jag:
    Bra: Make Up Store, MAC
    OK: Body Shop, Face
    Dåliga: Maxfactor, Maybelline, Loreal och alla dom där du kan köpa på H&M och stormarknader osv... Förutom mascara, det är det enda jag köper från de märkena.
    Uselt: Isadora, H&M's eget märke, allt "billigt" tex ögonskugga för 29 kr

hmm.. var nog MAC som jag köpt min rougeborste från, inte Face. blandar alltid ihop de två.

håller med. mascara fungerar nog egentligen vilka märken som helst beroende hur kräsen man är. ögonfransböjare kan du nog också köpa på typ h&m.
  • Anonym (Lilli)

Nåt som är onödigt är att köpa en eyelinerpensel för en hundring eller vad det nu kostar på sminkbutiker.
    Gå och köp en tunn vanlig målarpensel på Claes Ohlson för 20 spänn istället. Funkar bra det med.
    Svampar till foundation är också onödigt att köpa i en dyr sminkbutik.
    Sen vet jag inte om kvalitet på läppglans är så viktigt...

Störst skillnad på kvalitet märker man på ögonskuggor och foundation tycker jag. Och puder som andas och inte täpper till porerna.

• Anonym (Sminkis 78)

Jag är precis tvärtemot dig - jag kör festlooken till vardags! Har foundation, puder (sminket sitter bättre på med den grunden), maskara, ögonskugga, kajalpenna, läppglans. Urtjusigt, man känner sig fräsch. Det tar bara 10 min att göra.

Vilken typ av maskara vill du ha? Naturlig (tråkigt tycker jag....)? Långa fransar? Separerade? Volym? Jag har en som ger volym och längd, många tror att jag har lösögonfransar!

Tipsar om att ta en sminkkurs. Budget är svårt att ge då du för 1000 kr får typ 3 grejer av ett dyrare märke, och 1000 saker från HM!

• Anonym (färglös-78)
    Anonym (Lilli) skrev 2011-02-17 22:41:21 följande:

Jag kan också rekommendera Make Up Store. Köper 95% av allt smink därifrån.
    Deras produkter är inte heller djurtestade.

Nu råkar min bästa kompis jobba på Make Up Store så jag har ju hört en hel del...
    Detta är vad hon berättat för mig:
    Kunderna är väldigt olika. Från "proffs" till såna som är väldigt osäkra. Allt från tonårstjejer till äldre herrar.
    Väldigt många säger att dom undviker såna butiker för det känns som om man inte är tillräckligt bra och inte vågar gå in och fråga dumma frågor. Det är ju tråkigt eftersom det är deras jobb att ge bra service och lära folk hur man ska använda produkterna.

Fråga om precis vad som helst! Varför inte?
    Såna som är osäkra brukar va mer nöjda med resultatet, eftersom dom inte sminkar sig så ofta. Och då blir såna kunder roligare att jobba med.

Det gör väldigt stor skillnad att lägga lite mer pengar på produkterna. Faktiskt!

Så här tycker jag:
    Bra: Make Up Store, MAC
    OK: Body Shop, Face
    Dåliga: Maxfactor, Maybelline, Loreal och alla dom där du kan köpa på H&M och stormarknader osv... Förutom mascara, det är det enda jag köper från de märkena.
    Uselt: Isadora, H&M's eget märke, allt "billigt" tex ögonskugga för 29 kr

Tack för handfasta tips och listor. När man inte har en aning känns en lista väldigt behjälplig.
  • Anonym (färglös-78)
    Anonym (Lilli) skrev 2011-02-17 23:07:00 följande:
    Nåt som är onödigt är att köpa en eyelinerpensel för en hundring eller vad det nu kostar på sminkbutiker.
    Gå och köp en tunn vanlig målarpensel på Claes Ohlson för 20 spänn istället. Funkar bra det med.

Störst skillnad på kvalitet märker man på ögonskuggor och foundation tycker jag. Och puder som andas och inte täpper till porerna.
    Vilket härligt tips. Kan bara tänka mig att diskutera vilken pensel som passar bäst för smink med gubbsen på Claes Ohlson. Fniss.

Bra info om var man ska satsa pengarna på också! Tack. 
  • Borttagen användare
    Anonym (Lilli) skrev 2011-02-17 23:07:00 följande:

jag hade nog struntat i allt du nämner om jag bara ska ha en naturligt fräsch sminkning. eyeliner behövs inte, inte svampar heller då fingrar går lika bra. läppglans är försej väldigt fint som en extra touch, men kan lätt bli för mkt om man som TS inte är van att sminka sig alls. ögonskugga blir också lätt för mycket, och puder beror på vilken hudtyp man är. eftersom TS är torr i huden kanske hon inte ens behöver det.
  • Borttagen användare
    Anonym (Sminkis 78) skrev 2011-02-17 23:07:02 följande:
    Jag har en som ger volym och längd, många tror att jag har lösögonfransar!
    vad använder du för mascara? vilket märke?
  • Borttagen användare

menar inte att totaldissa dig Lilli utan var bara mina synpunkter! Glad

• Anonym (färglös-78)
    Anonym (Sminkis 78) skrev 2011-02-17 23:07:02 följande:
    Jag är precis tvärtemot dig - jag kör festlooken till vardags! Har foundation, puder (sminket sitter bättre på med den grunden), maskara, ögonskugga, kajalpenna, läppglans. Urtjusigt, man känner sig fräsch. Det tar bara 10 min att göra.

Vilken typ av maskara vill du ha? Naturlig (tråkigt tycker jag....)? Långa fransar? Separerade? Volym? Jag har en som ger volym och längd, många tror att jag har lösögonfransar!

Tipsar om att ta en sminkkurs. Budget är svårt att ge då du för 1000 kr får typ 3 grejer av ett dyrare märke, och 1000 saker från HM!
    Urtjusig vet jag inte om jag kan leva upp till! Men fräsch kan jag nog få till. Om jag anstränger mig. Och lite mer, hmm, otråkig. Och 10 minuter låter överkomligt... 
  • Borttagen användare

såhär hade jag köpt om jag var dig TS:

bas:
    concealer (makeupstore)
    foundation (makeupstore eller åhlens "dyr"-märken)
    rouge (makeupstore)
    rougepensel (mac eller makeupstore, ej syntet)
    eventuellt puder (makeupstore)

eller så hade jag skippat foundation och puder och köpt en mineral foundation, och då är absolut I.D bareminerals bäst med tillhörande borste. http://www.hudoteket.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=steg_tva&limit=7

ögon:
    ögonbrynsfärg (makeupstore)
    ögonbrynspensel (makeupstore)
    mascara (h&m eller makeupstore)
    ögonfransböjare (h&m eller makeupstore)

men det här är verkligen bara en naturlig sminkning, sen kan man ju ha massor med fler saker. ögonskuggor, läppenna, läppglans, highlight, primer, eyeliner osv.. allt som ger en extra touch men som kanske är lite mkt för en nybörjare men som fortf är naturligt. och som ngn redan skrivit är en viktig bas med bra hudkrämer viktigt! och även sminkborttagning som är skonam för huden!

Svar på tråden Hjälp en make-up-oskuld