• MrsMurphy

**Den stora feta LCHF-tråden**

Checkar också in!

Men nu suger livet hårt, riktigt överjävlig magsjuka och kan ju inte påstå att något är av sug att börja knapra på om man utgår från LCHF. *snyft* 

Allt är såååååååå naturligt så...
  • MrsMurphy

Hola!

Tänkte påminna er om att bokrean drar igång och div LCHF böcker lite här och var! *drabbad av köpdjävulen*

• MrsMurphy

Ni som tipsar om mycket bak och recept, dessa udda livsmedel som dyker upp titt som tätt. Är någon sugen på att rota lite i skafferiet och kolla vilka som är oumbärliga i mat/baksammanhang för er?

Jag har hetsat runt och letat saker titt som tätt nu, hittar aldrig någonting. Dessutom handlar vi så sällan och jag blir så sugen på att baka och fixa, men allt saknas ju jämt. Så jag ska dammsuga butikerna och ev behöva shoppa från någon internet butik och styra upp så att man har rediga möjligheter att roa sig här hemma. Just möjligheten att haka på alla dessa tips när man väl får dem. Så enerverande att skriva upp på inköpslistan och 5 dagar senare har man ingen aning om vad det är eller varför man skulle ha det. Tungan ute Så nu vill jag ha en grundbas och möjligheten att storma in i köket när tipsen trillar in. 

• MrsMurphy
    Faile skrev 2011-02-22 06:48:41 följande:
    Det som jag har hemma hela tiden nu är,

Linfrön
    Mandelmjöl
    Kokosflingor
    Fiberhusk
    Pofiber
    Sesamfrön ( även om jag äter de väldigt sällan, är inte jätteförtjust i det )
    Philadelphiaost
    ägg
    Ost att riva/färdigriven

Har lagt in ett recept på jättegott knäckebröd tidigare i tråden som jag verkligen rekommenderar. Är så gott på morgonen med ost och skinka på
    Jag vet att jag haft både mandelmjöl, fiberhusk och pofiber på inköpslista och ej funnit (och sen tappat bort listan med de ej funna varorna) så nu ska jag lägga upp en speciallista och ge mig på jakt och verkligen fixa hem det här. Man blir tämligen låst utan dessa, men eftersom jag aldrig varit i kontakt med det så fastnar det aldrig i skallen vad jag letar efter. Resten hade jag!

Tack, jättetack! Ska ta en vända och leta efter alla recept och skriva ut också så att man har ordning och reda.

*klottrar inköpslista*
  • MrsMurphy

Tack för svaren beträffande "grund" skafferiet! Ni är en fantastisk hjälp måste jag säga!

• MrsMurphy

Skickade iväg stackars karln till Coop forum för veckans inhandling. Eftersom vi rännt runt och letat tidigare så sa jag till stackaren att be om hjälp någonstans om dessa udda saker, om det fanns någon sökmöjlighet eller så. Tänkte ju att ett mirakel kan ske och att rätt mycket saker gömmer sig någonstans. Han frågade i informationen.

Han kom hem med ingenting! Skrikandes Alltså av de "udda" varorna. Så stor butik som Coop så bör ju några, ex pofiber finnas. 

*stormar in på LCHF-butiken*

• MrsMurphy

Hej tjejer!

Nu är det som så att jag ska bjuda en kompis på middag. Kruxet är att hon tillhör kategorin som lyssnar med halva örat när man försöker förklara vad detta går ut med för att hon har fullt upp med att yla om att "hjärnan behöver kolhydrater".

Jag behöver tips! Jag behöver tips på en måltid som får henne att gråta av lycka och samtidigt svepa bort allt detta om att vi enbart pular i oss ägg/bacon hela dagarna. {#emotions_dlg.djavulsk} 

Snälla, hjälp mig tänka!

• MrsMurphy
    The Kittycats skrev 2011-02-24 18:20:13 följande:
    Lättja77: Ska det vara bara varmrätt, eller även förrätt och efterrätt?
    Enbart varmrätt får räcka! Och rödvin, rodvin och rödvin. Tungan ute Lite osttilltugg vilket jag är en stor frossare av ska snurras ihop till kvällskröket men den biten har jag kontroll över. Vill mest få tyst på detta om att vi badar i fett, jag vill visa bredden i måltiderna så att säga. Och att det ska vara så löjligt gott! 
  • MrsMurphy
    The Kittycats skrev 2011-02-24 18:58:34 följande:
    Lättja77: Oki
    Hmm, kommer inte på något just nu. Fast rättikagratängen jag gjorde i helgen var god, den kan ju passa till kött. Fast det kanske är för typiskt LCHF... kött och bea?

By the way....Jag kan inte citera längre, är det bara mig det inte fungerar för?
    Kött och bea har jag funderat på, med en sallad med feta, tomater och oliver. Det är ju onekligen gott och allra mest när man gör en superbea.

På tal om det, någon länkade till en bea efter att jag misslyckades en vecka. Jag tyckte det receptet verkade jättebra. Jag skulle testa den men jag har mixtrat med datorn så favoriter är borta där receptet låg. *ve och fasa* Så snälla, vem som tipsade, gör det igen tack! Dags imorgon igen.
    Egensinnig skrev 2011-02-24 19:04:30 följande:
    Jag gjorde en middag ur Annika o Airams kokbok som blev uppskattad av kolhydratsätargästerna.
    Lammracks www.alltommat.se/Halsa/Festmaltider-enligt-LC...
    Kräftsoppan på samma sida är också helt gudomlig
    Måste nog testa att tillaga både lamm och kräftsoppan, ska testa allra snarast! Måste testa och tillaga innan jag slår till med middagen, har ett par veckor på mig. Jag ska dessutom tillbringa en vecka i Stöten med killens familj och vi har ett antal gemensamma middager och jag ska tillaga två. Så här behövs tips och testande i överflöd. En svettig bjudmånad med skeptiker framför mig!

Lyckligamamman: Dem måste jag absolut testa! Den fungerar ju åt alla håll och kanter normalt sätt också!

Helene: Försökt förklara, men hon lyssnar inte på det örat. Därav att djävulen flygit i mig och att jag verkligen vill att hon ska se/smaka/känna och framförallt inse vad detta går ut på! Jag har kokboken, fattar inte att jag gjort kycklingen tidigare. Verkar ju hur god som helst! Ska testa omgående! Måste nog göra pannakottan till helgen också. Tungan ute 
    FruLind skrev 2011-02-24 19:29:55 följande:
    Vi ska ha kolhydratsätande gäster i helgen och bjuder på:

Förrätt
    Parmaskinka på bädd av ruccola, fetaost med ringlad balsamico över

Varmrätt
    Lammkotlett, rödvinssås och baconinlindad sparris med en broccolisallad

Efterrätt
    Mörk chokladmousse med hjortron

Kanske inte superstrikt, men är det fest så är det!
    Jag har aldrig i mitt liv lagat lamm, börjar inse att jag måste lära mig detta för allt låter så gott! Jag älskar sparris, hur gör du detta med den baconinlindade?

Denebola: Du kan vara lugn! Det står redan på att testa listan! Jag har fullt sjå att styra upp dessa "udda varor" men på god väg nu! 

Jag är helstressad när jag ska bjuda folk på middag, om det inte är vänner man är helt hundra med. Men nu som LCHF:are så har stressen blivit ännu större därav mitt neurotiska jag eftersom jag är hyggligt nybörjare och pluggar vilt. 

Ni ÄR änglar! 

• MrsMurphy

Southern Belle: Ska garanterat testa kycklingen! Lät jättegott!

Helene: Bea-länken fungerade ej. Det var någon som tipsade och sa att det inte gick att misslyckas med den efter att jag hade panik efter att ha gjort en för rinnig rackare som sedan förvandlades till cement.

Veckans invägning/mätning avklarad. 1,4 kg och ytterligare 5 cm har rykt i midjan. För mig är det enbart cm på magen som ryker samt tuttar. Jag är i himmelriket, efter graviditeterna så hade jag en hängpåse längst ner på magen och jag trodde att den skulle bli värre med viktnedgången, men min mage har börjat bli riktigt platt och fin! -4,2 på denna månad och 15 cm i midja tot. borta på månaden. 

*glad* 

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**