• MrsMurphy

**Den stora feta LCHF-tråden**

Beträffande detta med lista så ska vi bo tillsammans med farfar, vi har alltså gemensamma måltider hela veckan och vi ska bjuda den andra lägenheten på middag i 3 dagar och de ska bjuda oss i 3 dagar. Därav att vi behöver back-up mat som tillbehör när vi blir överbjudna. Men nu tycks hela vår vecka blivit justerad till laktosfri, trots att vi ska bjuda på 3 middagar. Min ugnsgrillade kyckling har blivit en ananasspäckad, etc etc. Blomkålsgratängen är med mjölk och mjöl etc. Vi hade bestämt middagar/luncher så att farfar skulle handla så vi slipper det stöket i helgen. Men nu blev det visst kaos. *suck*

Allt är såååååååå naturligt så...
  • MrsMurphy
    helene306 skrev 2011-03-09 10:29:08 följande:
    Lättja: Men så kan de väl för helskotta inte göra? Gör din egen mat. Skulle det funka?
    Ärligt så börjar jag känna att jag käkar pones hela veckan och petar i resten av maten. Nu orkar jag inte bry mig längre. Men ruskigt irriterande att tanken någonstans var att jag skulle laga det mesta från vår lya. Men om min inköpslista till mina maträtter, som jag dessutom lagt ner arbete på, helt förändrats så tappas ju suget. Jag vet inte om svärföräldrarna reagerade över att det nästan inte var något på listan, men det blir ju inte så många varor när man gör saker. Så har de kompletterat upp efter hur de brukar göra eller något. Men om de nu tyckte att en ananasspäckad kyckling är bättre än mitt alternativ så får de helt enkelt laga själv. 

De är världens snällaste, men jag vet inte om listan har åkt till den andra lägenheten också eftersom vi ska stå för tre middagar så att de eliminerat allergibovarna.

Men suck, orkar inte. Känns så onödigt att laga ytterligare mat. Minikök med minilagningsmöjligheter och mellan 9-11 pers till middagrna. 

Det som suger mest är att jag vet hur dålig jag blev i helgen av salta pinnar. Kommer jag få tillbringa halva veckan på toa nu då... 
  • MrsMurphy

Beträffande detta med magen så visste jag inte förrän jag började med detta att jag faktiskt hade problem. Har inte riktigt reflekterat över hur den var tidigare och bara detta faktum att jag sjönk ihop 10 cm (!!!) över magen första veckan, dvs 10% är ju hysteriska siffror. Magen kan verkligen inte mått bra. 

Såg att ni snackat om packning till fjällen. Vi är där en vecka varje år med närmaste familjen på killens sida. Middagarna blir för mellan 9-15 pers varje dag. Att förbereda är a och o har vi kommit fram till för annars blir det hönsgård. Jag delar verkligen inte upplevelsen av affärer där, köper man på den närmaste går man i konken. Förra året skulle vi snurra ihop en tårta för lillgrabben fyllde ett och detta skulle avfiras. Jag har en fix idé att jag inte vill köpa färdiga utan att barnen ska få ha kul och fixa. Det tog oss nästan hela dagen att snurra runt i bil och leta saker i närområdet (ett ex antal mil). Anledningen  att svärfar fixar är att vi ska komma lindrigt undan (var tanken), vi har häcken full med jobb, plugg och barn. Att komma fram och börja strula med sådant är ingen bra början på semestern. Skrattande

• MrsMurphy

Beträffande svart avföring (niiiice) så har jag uppfattat det som rensning/rening av tarmarna. Att allt slagg åker ut.

• MrsMurphy
    The Kittycats skrev 2011-03-09 21:22:40 följande:
    LIte skumt, för jag hade så nästan hela graviditeten, men nu är det borta.
    Äckelinfo så var jag så förstoppad så att ungrackaren inte ens kunde komma ut. Och inte ens då kunde jag greppa att det var fel på magen/tarmar!

Jag har för mig att jag läste det när jag körde en fasta på en vecka för ett ex antal år sedan, men jag kan inte påstå att jag vet att jag har rätt. Visst inte mycket man vet med säkerhet numera.

Beträffande paprika så är det ett livsmedel som jag tycker att man ska peta i sig regelbundet oavsett kolhydratinnehåll, vad jag förstått så ska man bli så gott som odödlig om man äter det. Späckad med nytiiga saker. Å andra sidan när jag läste kost- och näringslära så skulle man äta så färggranna grönsaker som möjligt, nu ska man äta så gröna som möjligt (som jag tolkat).  
  • MrsMurphy
    Denebola skrev 2011-03-09 21:33:43 följande:
    Om jag har förstått det rätt och flummar runt lite, så är det antioxidanterna som är poängen med färgglad frukt/grönt. MEN om man inte äter dåliga saker (kolhydrater) så har man inte samma behov av antioxidanter eftersom det då inte finns någon "skada att råda bot på".
    Men juuuuust ja! Har ju glömt ca 98,9%, då var det kul. Nu är det tomt i skallen. Men det klämtar en klocka.
    katja74 skrev 2011-03-09 21:33:47 följande:
    Samma här! Jag fattade inte att det inte bara var graviditetsfett på magen. Jag "pös" ihop kan jag säga, och fort gick det. Och inga gaser alls längre, nästan i alla fall.
    Att jeansen sitter slappt över magen efter bara ett par dagar är ju en aningens motiverande om inte annat! Jag hade som skinnhäng längst ner som jag fasade att det i framtiden skulle kräva någon form av kirurgingrepp för att det såg så jävligt ut. Trodde att det skulle bli mycket värre av viktnedgång, icke sa nicke, ser hela tiden bättre ut. 

Men frågan är hur länge man egentligen har haft dessa "magproblem", jag blir lite smådeppig av tanken.

• MrsMurphy
    katja74 skrev 2011-03-09 21:45:26 följande:
    Mina jeans kommer jag inte i än, men gravidbyxorna börjar minsann att se lite mindre korvskinnstrånga ut!*stållt*
    Kul att höra att skinnhänget kan ge med sig. Då kanske det finns hopp för mig och min blivande kängurupåse.
    Nu har jag iofs knallat runt med min "kängurupåse" i 2 år, dessutom fyllt upp den en aning. Jag ploppade fram 2 barn på 19 månader och detta gjorde den riktigt ful. Jo, men det finns hopp, mycket hopp faktiskt! På en månad så är det i första hand min mage som gjort gigantiska framsteg! Det är framförallt där det händer saker och att den faktiskt verkar snygga till sig är en bonus utöver dess like som jag inte hade räknat med, faktiskt. 
    Klas-Ã…ke skrev 2011-03-09 21:45:50 följande:
    Blev lite orolig som den hypokondriker man är gick jag direkt in på google och sökte och fick för mig att jag hade magsår. Inte roligt. men känner mig lugnare nu när några andra haft de med, hoppas bara de inte återkommer då magen krashade helt och hållet
    Jag kan få så, framförallt efter min syndarhelg med salta pinnar som verkat reta livet ur mina kanaler. Det blev en himla fart. Vin har också den effekten har jag börjat konstatera. Men jo, jag upplever det då och då. Känner du av andra problem så kanske du ska tänka efter men annars skulle jag konstatera att det är en effekt som kan ske. 

• MrsMurphy
    katja74 skrev 2011-03-09 21:59:36 följande:
    Men jösses, bra jobbat med två barn så tätt! Härligt!
    Jag har haft min uppblåsta påse i snart fyra år, efter första kängurun. Det ville sig liksom inte med sit upsen, så att säga...Skäms Men nu kanske det kan bli lite fasom på det hela. herregud, vad skönt det vore!
    Sit-ups?? Tungan ute Vad är det? *visslar falskt* Nääee du, det är det sista jag har haft i tankarna nu under dessa två åren. Så det känns som att mirakel faktiskt kan ske med tanke på vilka resultat som kommit hittills. Rent krasst så är det ju enbart 5,5 kg som rykt än så länge, men ärligt så känns det som om det är 10 kilo enbart runt magen. Helt pånyttfödd, byxorna hänger. Men samtidigt så har inget hänt över lår etc så kroppen verkar arbeta med någon form av panikarbete på min mage. Vilket jag är ytterst tacksam över framförallt!
  • MrsMurphy
    Kaya skrev 2011-03-09 22:05:19 följande:
    En fascinerande effekt av den nya kosten är hur snabbt smaklökarna ändrar sig. Köpte äntligen hem vitvinsvinäger idag så jag kunde göra vinägrett till salladen (och inte bara olivolja + kryddor), och det var så himla gott med VINÄGER, smakade som typ saft...

Ingen som har koll på hur man bäst ska förvara LCHF-sesambröd? Framme eller kylen? Eller kanske direkt i frysen? Med andra ord, hur länge håller det sig färskt och gott om man har det framme?

K
    Jag har också märkt oerhörda skillnader i smaklökarna. Marinerade kött i en favoritmarinad från förr, kändes nu som typ ... jag kan inte ens finna ord. Smakade jätteäckligt! Lohmanders bea älskade jag förr, inte alls ok nu, Förr saltade jag mycket, nu har jag typ i en gnutta i pones men aldrig i maten. Allt är annorlunda!

• MrsMurphy

Idag vägdag och jag har nått mitt första delmål! *firar* 1,2 sen förra veckan. Tot. 6,8 på 1månad och 11 dagar. Jag har inte lidit en sekund!

Taskig tajming att kasta in detta när du deppar Lycka, men mycket bantande så ska det ju ta ett tag innan kroppen stabiliserar sig. Du känner i kroppen, men har du inte mätt? Det handlar ju inte om kilon egentligen, utan cm. Och mående.  

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**