• MrsMurphy

**Den stora feta LCHF-tråden**

Sammanfattning om dagens lärdom:

Stevia är inget bra sötningsmedel!
    Ha inte i för många vitor i kladdkakan.
    Knäckebrödet var jättegott! Hade dock inget mandelmjöl så jag körde ett gäng frön och kärnor i beredare, fungerade bra det med.
    Jordgubbspannakottan jättegod, fast jag körde med hallon istället. 
    Löjromspannakottan, var inte dumsnål när man köper löjrom!

Så, nu börjar jag bli redo för semestern med släkten.

Allt är såååååååå naturligt så...
  • MrsMurphy
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-03 21:36:01 följande:
    "Jordgubbspannakottan jättegod, fast jag körde med hallon istället."

Haha, den var bäst!
    Som sagt, jag följer aldrig recept... Drömmer
  • MrsMurphy

Nu suktar jag bara efter att bli av med all snö så jag kan skaka lite liv i hallon, blåbärs, krusbär, rödvinbärs buskarna samt smultron och jordgubbsplantorna. Ska dessutom ge mig i kast och odla de flesta grönsakerna som man använder. 

Jag kommer antagligen spåra iväg en aning när det kommer till bären i sommar, men så får det bli! Iofs så är barnen snabba som rackarn så det blir nog inget stort bekymmer.

• MrsMurphy
    tiiitti skrev 2011-03-03 22:51:03 följande:
    Med risk för att de blir massa upprepning för en del, men.. va det någon som hade gott recept på knäckebröd. såg de häromdan i tråden och blev sugen på att prova

Knäckebröd

3 ägg
    3 dl lika delar av linfrön, kokosflingor och mandelmjöl ( jag har dock minskat linfröna till 1/2 dl och lagt till 1/2 dl psylliumfrön istället, tycker det blir ännu krispigare och godare ) 

Rör ihop allt med gaffel och bred ut smeten tunt på en plåt. 
    Grädda 15 min i 175grader.
    Ta ut och skär bitar ( jag rispar bara så bryter jag av bitarna efteråt )
    Rosta i 1 timme i 50 grader. 

Så himla gott på morgonen med ost och skinka eller till osten på kvällen.

Detta gjorde jag idag! Jag saknar dock mandelmjöl och mixade ett gäng frön och kärnor vilket gav ett utmärkt resultat!

• MrsMurphy
    Prinsessanz skrev 2011-03-03 23:06:36 följande:
    kokosflingor inehåler ju 6.5g kolhydrater/100g,men vad inehåller nötmjölet?
    Ingen aning, för det har jag inte. Men mandel ligger normalt när de inte har massa skumt tillsatt på 5. Linfrö och psyllium 0. Jag hade dock lite andra mer kolhydratfyllda fröer och kärnor i men eftersom det handlar om tunn knäcke som på totalen kanske väger 25-30 g/skiva så anser jag att inte att det är så överdrivet fasligt när man ser till totalen. 
  • MrsMurphy

Veckans invägning avklarad. -0,8. Dock upp ett par cenimetrar runt magen så antingen 1. mensen på gång, 2. min mage reagerar med lite uppsvullnad efter allt skumt avsmakande igår. 

Mamma Tes skrev 2011-03-04 08:21:53 följande:
    Men pofibret tycker jag inte smakar nåt typ. Lite havregrynssmak kanske...

Ro hit med erat bästa recept på pones tack!  
    Som receptet ovan, men jag tar 2 ägg och smälter inte smöret helt, lite geggig istället. Jag lägger bara fiberhusken i något av de kletigare saker och låter svälla och sen ihop och in i ugn. 
    shadowstorm skrev 2011-03-04 08:34:25 följande:
    Jag mår verkligen inte bra, jag har gått och blivit dålig :( Och mår illa heeela tiden. Och det är ju inge kul. Så det är ju inte superlätt att då strycka i sig mat som är lite mera  fet än vanligt. Vad ska jag göra? :(
     Men hur äter du på dagarna? Äter du fast du inte är hungrig, bara för att man ska göra det? 
  • MrsMurphy
    Klas-Ã…ke skrev 2011-03-04 09:15:08 följande:
    Mät och vägdag, ingen förändring, visst -3 kg på två veckor men troligtvis bara vätska. Ingen förändring på mätningen dock, besviken. Hoppas de är mensen som gjort att ja blivit svullen
    -3 på 2 veckor är ju jättebra!
    FiaFunderar skrev 2011-03-04 09:38:46 följande:
    Jag har tjuvvägt mig också. -2.1 kilo sen förra måndagen... Snaaart ligger jag under 70 strecket Solig
    Härligt! Skrattande

• MrsMurphy

Jag älskar amerikanska pannkakor med bacon så jag tror jag har stora förutsättningar att gilla dessa pannkakor. Men jag har gjort en gång, vilket recept jag gjorde från kommer jag inte ihåg men de blev inte överdrivet bra. För äggiga.

• MrsMurphy
    Asereht skrev 2011-03-04 12:24:24 följande:
    Jag gillar också amerikanska pancakes/plättar och brukade förr göra en variant på filmjölk och havregryn. Så det plättrecept jag testat mig fram till med keso i känns helt ok för min del och jag tycker de är skitgoda. Keson ger god smak och lite ostig känsla. Men jag gör dem som plättar, är inte säker på att de skulle hålla ihop annars. jag har min blandning i min blogg.
    Har redan snott och ska antagligen testa i afton!

FiaFunderar: Ska absolut göra a la den modellen också!

• MrsMurphy
    jeng skrev 2011-03-04 12:37:23 följande:
    Kapitel 4 publicerat - presentation av Livsmedelsverkets kostråd för vuxna.

kolhydratjakten.blogspot.com
    Nu läst! Och nu vill jag ha nästa kapitel!  
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**