• MrsMurphy

**Den stora feta LCHF-tråden**

Lycka 1 skrev 2011-02-25 07:15:37 följande:
    Är det någon mer en jag som inte går ner i vikt?
    Tycker det låter som att alla går ner i början men sen kan stå still.

Jag har ätit lchf i drygt två veckor nu och har vägt mig två fredagar. Jag har gått upp i vikt båda veckorna!
    Känns inte speciellt roligt...
    Överallt där jag läst så tycker jag att man ser detta att nästan de allra flesta har det trögt i början eller tom går upp, allramest om det har varit bantande innan. Jag tror att för min del så är det en klar fördel att jag totalvägrat att banta samt vägrat lightprodukter de senaste 3 åren. Så min kropp var startklar och redo för detta, inga större förändringar egentligen förutom att jag ratar pasta/potatis/ris/bröd/godis etc och fyller på med lite fett och äter mycket mindre. Det säger sig självt att det ger resultat för mig direkt då. Men det tar tid att få fason på kroppen om det varit mixtrande innan! Ha tålamod! För kostdagbok och kolla att du har en halvhygglig fördelning så att inte för mycket kollisar eller för lite fett. 
    Allt är såååååååå naturligt så...
  • MrsMurphy

Allvarligt, jag sitter och läser Matrevolutionen just nu. Det river i hela kroppen och jag vill bara skrika, detta borde verkligen vara obligatoriskt! Jag ska fanimej iväg och köpa ett ex när jag åker till min svärmor imorgon, överviktig, sjuk och diabetes. 

Ni i tråden som inte läst den, gör det!  

• MrsMurphy
    Denebola skrev 2011-02-25 11:57:07 följande:
    Jag funderade på att köpa den till mina föräldrar, inte för att de äter särskilt dåligt egentligen, men för att de ska förstå vad jag äter, och för att den är så bra. Men jag måste upp i 100 kr för att få fri frakt (studentrabatt) på cdon, så då måste jag köpa något mer, och självklart har de inget för 1 kr Skrikandes Men oavsett är den ju billigare inkl. frakt än vad den är på övriga nätbokhandlar.
    Jag är så frustrerad så att jag bara vill skrika, visst har jag läst på innan och mycket under vägen. Men han skriver ju på ett sätt som gör att polletten trillar ner helt, nu förstår jag varför detta "frälsningståg" av LCHF:are skenar fram. Man vill ju bara skrika ut orimligheten bakom allt och få alla att fatta! Gaaaaaaaaaaaahhh! Hade jag inte varit en fattig student (som borde plugga men fastnat i denna) så hade jag köpt till varenda kotte jag känner. 
  • MrsMurphy
    helene306 skrev 2011-02-25 13:59:49 följande:
    Lättja: Kolla här www.helenesbaksida.blogspot.com under "sås" och "busenkel bearnaise". Så gör jag den och har misslyckats en enda gång. Fast det var 2009

Grattis alla som har gått ner och tappat cm! Hurra vad ni är bra!
    Tack! Ska testa den nästa gång! Idag rök dock den obligatoriska fredagskött/bea till förmån för testande av den gräddiga kycklingen. Tungan ute Har mycket gott testlagande framför mig! 

Misslyckades katastrofalt med pluggandet idag. Fastnade helt i Matrevolutionen och nu är den utläst, men vilken bok!

Jag kommer förvandlas till en riktig tjatmaja beträffande denna. Ni som hänger här i tråden ni måste som sagt var läsa den på studs! Fast jag egentligen redan läst allt detta så blev helheten nu att detta känns som det absolut lättaste och bästa alternativet ever! 
  • MrsMurphy
    tiiitti skrev 2011-02-25 19:20:30 följande:
    Ja detta kan ju inte vara lätt att följa livet ut. Funkar absolut till man nått målvikten, men sen måste man ju kunna få in lite kolhydrater i livet. eller?

Jag är en potatisälskare. Funkar hur bra som helst utan potatis nu, och kan säkert fixa månader utan. Men inte föralltid. det måste finnas en framtid med potatis??

skönt du har hittat pones för ditt brödbehov.
    Får jag bara fråga vad som är så fantastiskt gott med potatis? Jag har nog aldrig greppat det, ok som tillbehör som nypotatis med smör till sillen på midsommar. 

Men alltså rent smakmässigt? Konsistensen?

Handlar det inte om att du saknar tillbehöret? 

Min dag har såg ut så här:

Nykokt ägg med en klick smör 07,00
    Stekt ägg och bacon 11,00
    2 serranoskinkaskivor vid 14,00
    Krämig kyckling (som förövrigt vad väldigt god!) middag 18,30 (kyckling, bacon, champinjoner, grädde) som tillbehör körde jag brysselkål för jag var så sugen.

Ska väl frossa lite hallon ikväll, mandlarna är slut, druckit lite rödvin och för första gången ever så höll jag få fnatt när jag såg barnens godis. (Vi har fredagsmys här hemma, inget lördagsgodis) 
  • MrsMurphy

Alltid lika intressant att läsa tillbaka i tråden! 

Jag lever efter devisen att detta är ett levnadssätt som ska smälta in i ett liv år 2011. Det handlar om att skippa mycket av skiten som finns, men att bli helt rabiat tror jag inte tillför något utan då finns risken med att det blir för svårt och folk faller tillbaka. Det handlar om att läsa på och göra genomtänkta val.

Men om man ska klassa in och säga att folk inte är LCHF:are för att de är för liberala så missar man halva poängen känner jag. Det ska inte vara en klubb för inbördes beundran som lever a la stenålder. Det ska vara att man av hälskoskäl utesluter de stora bovarna och tar tillbaka den övervägande kosten med vanliga grundvaror. Att snöa in på att allt är förbjudet så landar man ganska snabbt i ett diettänk, jag anser att detta är ett levnadssätt där man gör genomtänkta val för att man inte vill stoppa i sig vilket skit som helst. Jämför man före och efter och om det blir avstamp på efter och att vissa saker kanske inte är helt hundra så är det ändock en väldigt stor förbättring, oavsett.

• MrsMurphy
    Denebola skrev 2011-02-26 08:06:18 följande:
    Hear hear!

Jag känner att de strikta LCHF inte riktigt gör mänskligheten en tjänst. Jag var ju helt avskräckt och trodde detta var dårskap på hög nivå innan.

Men jag tror man måste tänka efter och se syftet med detta? Vad vill vi alla uppnå? Hur vill vi att alla andra ska börja agera? Att enbart se detta strikta förstör, folk försöker och pallar inte med efter ett liv i frossande i snabba kollisar. Men om man lyfter fram detta och visar det mänskliga och naturliga så är det ju enbart positiva saker som kommer fram.

Jag ser inte alls att jag gör uppoffringar, jag äter hur gott som helst för att är det någonting som händer när man har fett i maten är ju just detta att alla smaker framträder på ett fantastiskt sätt. Är det någonting jag absolut saknar så går det att ta till medel så att man känner att man inte gör den "uppoffringen", kanske inte det helt optimala utifrån en strikts synpunkt men om man ser utifrån det gamla perspektivet så är det oavsett en så pass stor och klar förbättring.  

Jag är iofs en stor njutare, jag äter antagligen för mycket mejeri, nötter och vin. Tillåtna saker men kanske inte i den mängden som jag äter men jisses vad livet är underbart! Men det känns som folk snöar in mer på det förbjudna, istället för att lyfta fram allt det fantastiska! Jag tror det är bättre att lyfta fram hur fantastiskt detta är, istället för att just göra det så svårt och till en stor vetenskap. 
  • MrsMurphy
    Denebola skrev 2011-02-26 09:04:30 följande:
    Ja, det är inte konstigt att en del tycker att LCHF liknar en sekt och om man äter ett gram kolhydrater för mycket eller råkar få i sig lite tillsatser så är man ingen riktig LCHFare utan borde bannlysas ur sekten för tid och evighet

Ja, jag tror att många tänker på det som på dieter, att det handlar om att förbjuda saker (en diet är ju en jobbig grej som man måste ta till för att gå ner i vikt, verkar tänket vara). Och även om jag kan sakna potatis ibland (apropå tidigare inlägg i tråden ), så känner jag inte att det är en så stor uppoffring eftersom allt jag äter är så gott, och jag håller mig mätt, med stabilt blodsocker och slipper diverse andra problem. Jag började äta såhär minst lika mycket för hälsans skull som för viktens skull, och nu när jag är uppe i en vikt jag kan känna mig nöjd med, så känner jag att jag inte saknar "kostcirkelmaten", eftersom detta både är godare och får mig att må bättre.

Sen tar jag också mig ganska stora friheter, men då är det ändå inom tillåtna livsmedel. Jag äter ju lätt hellre en mandelmuffins än en kanelbulle, för kanelbullen blir jag gasig av, och det är det inte värt för att få uppleva smaken i munnen. Ok, man ska aldrig säga aldrig, men än så länge har jag inte saknat något så pass mycket att jag kännt att jag verkligen har behövt att äta det (däremot har jag känt "Nä, jag klarar mig bra utan det där som de andra mofflar i sig").

I och med att LCHF ofta framställs som en viktminskninsmetod, så tycker jag att fokus hamnar lite snett. LCHF har plats för lite frukt, nötter, någon morot här och där, et. c. MEN kanske inte under viktminskningsfasen! Och eftersom det man oftast hör är LCHF = viktminskning så hamnar "normalviktsmaten" lite i skymundan. Det tror jag bidrar starkt till att upprattningen att man "blir så begränsad när man äter LCHF".

Sen kan det förstås vara så att de som en gång varit överviktiga har fått problem med socker, och därför inte klarar av så mycket kolhydrater ens när de nått normalvikt, men då får man ju faktiskt se det som att de har ett problem med sin kropp, och att det gäller just dem. Det går antagligen inte att jämföra med en som alltid har varit normalviktig, utan problem med socker, och som börjar äta LCHF. Den personen lär med stor sannolikhet kunna äta mer kolhydrater i form av frukt, nötter, mjölk mm. eftersom kroppen inte går i gång på det lika mycket.
    Enig rakt igenom! Bra skrivet!

Samtidigt så känner jag att en normal LCHF mat även det ger viktminskning, för mig iaf! Visst, kilona rasslar inte av mig men ett kilo i veckan ryker i snitt av att faktiskt äta vad jag känner för. (Vilket då innebär tv-snacks med mandel, ost/mejeri i alla middagar, ett halvt glas rödvin till matlagningen) Antagligen kommer jag få dra in på det mesta framöver när platåer uppstår, men man kan ju inte anklagas för att leva asketiskt. Just detta att det är en livsstil, inte en diet, jag vill verkligen att det in första hand ska framgå för att då skulle verkligen inte detta verka vara så sektliknande och begränsande. Att man i första hand ska få kunskap om allt som är tillåtet men att vid viktminskning så kanske man bör reducera vissa bitar. Nu så upplever jag det som tvärtom, att man ser från helt fel håll. 
  • MrsMurphy

Vet inte ens om jag vågar säga detta högt utan att mucka med ödet men jag skolade in barnen i september och sen dess har det varit sjukor varje vecka, 2 nyinskolade=dubbelt upp. 

Men faktum är att nu har vi slagit närvarorekord efter närvarorekord nu.  Visst, 2 omgångar med magsjuka som går som en epidemi nu på dagis men att dessa övriga sjukor varit helt nollade. Man kan ju inte skriva i sten att detta hänger ihop men antingen så har friskheten en fantastisk tajming eller så spelar verkligen kostomläggningen roll. 

Nikhita skrev 2011-02-26 09:34:12 följande:
    Ja och sen så är det ju så att man måste utgå utifrån sig själv och anpassa kosten därefter. En del känner att de måste ta bort alla mejerier för att gå ner i vikt, för andra funkar det lika bra med.
     Jo, men det jag syftade på var detta att man i första hand ska peka på vad normalkost innebär för att visa att det inte är förbud rakt igenom och att sen peka på vad som kanske måste reduceras för viktnedgång om det står still. Ibland får man denna extremkost gnuggad i fejjan när man kollar och då känns ju inte LCHF som någon större höjdar eller ens hälsosamt. Och det är den bilden alla utanför har, även jag hade. 
  • MrsMurphy

Ok, nu har jag alltså hittat alla dessa varor så nu står pones i ugnen. Stod på hälsokosten och hittade äntligen Fiber-husken, jag svor och förbannade för jag hade helt klart för mig att det skulle vara 3 dl och eländet kostade 65 kr. Tog 2 och muttrade men konstaterade att det nog skulle komma till användning så lika bra för att jag är så sällan i stan.

Landade på en lokal liten mini konsum för att kika efter pofiber, konstaterade att det var ytterst prisvärt. Tog en för den skulle man ju bara ha några teskedar av... Hittade dessutom massa annat smått och gott som jag eftersökt, på mini Konsum av alla ställen. 

Gaaaaaaaaaaaaaahhh! Jag snurrade ju ihop måtten! Nu sitter jag med Fiber-husk för en livstid och pofiber är redan så gott som slut! Klaaaantarsel!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**