Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hoppar in här nygammal LCHF:are har tidigare kört och jag min dumma kossa tog visst lite för lång semester från detta men är nu på banan igen
    Har nu kört en vecka och förbannar mig själv för att jag tagit lite enkla vägar och inte varit konsekvent.
    Nu har jag hur som tappat 8 cm i midjan på en vecka kommit in i lunken igen inget sug och tycker det är roligt att laga mat igen.
    Är kock till yrket så har emellanåt en intressekollison men försöker lösa situationer när de uppkommer...en nöt som varit svår att knäcka för mig är hur man LCHF:ar till lasagneplattor. Ngn som försökt med ett substitut till detta och då menar jag inte grönsakssubstitut utan gjort kolhydratfria lasagneplattor på ngt mjöl tex ska bärja med experimentverksatd här hemma för den ultimata njutningen vore en helt tillåten lasagne..

Tack för ordet..

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    babbelina skrev 2011-04-06 20:35:54 följande:
    Hej, hoppar in här=) Jag har börjat med lchf för 2 veckor sedan och har gått ner 1 ynkans kilo..   Jag älskar att laga mat, men jag hatar kokböcker tycker att det är som att måla efter siffror (eller så är jag helt enkelt för lat för att läsa )
    Har väll inbillat mig att det ska gå lika bra för det, men kan man äta för mkt fett?
    Äter inga jätte portioner men lyxar till maten med grädde, creme fraiche osv. Äter inget med mer än 5g kolhydrater i då heller inga mängder.
    En dag kan se ut så här:
    frukost ägg röra 3 skivor bacon
    Lunch Kött, sås och blomkålsmos
    mellanmål en bit brie
    Middag strömming med grädde och broccoli
    Sen blir det lite paranötter på kvällen.

Men som sagt det är MKT fett i maten, dricker en hel del kaffe med en skvätt grädde i också.
    Är jag helt ute och cyklar??
    Kolla inte på vägen mät istället och 1 kilo på två veckor är inte dåligt. Hur mycket har du rört på dig några promenader eller har du bara suttit hemma. Har du läst råden på kostdoktorn om du har vsårt att gå ner i vikt? Kanske är det så att du om du vill ha en snabbare viktnedg¨ång ska vara mycket striktare och kanske skippa en hel del av mjölkprodukterna..Men som sagt ett halvt kilo i veckan är ju toppen räkna på hur mycket det blir på ett år
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    yena89 skrev 2011-04-07 15:43:30 följande:
    Allså min kropp är jätte cp just nu...har haft mensvärk i en vecka nu, brukar bara ha det första dagen. Och igår gjorde det ont att sätta i tampongen, kändes som att det var igensvullet. Jag hatar verklien att gå till läkare men blir det itne bättre får jag göra det endå. Rädd att det är nån infektion...
    Nån som upplevt sånt ?
    Inte självupplevt men jag kan ju fråga min son som har en cpskada ;-D han är ganska spastisk och har svårt att styra sina muskler mest för jämnan ..

sorry men jag kunde inte låta bli...
  • mamman i skogen
    Denebola skrev 2011-04-07 16:27:59 följande:
    Tror hon menade att "cp" inte bör användas felaktigt.
    Menade ingenting illa med det för mig är det enbart ganska roligt att använda cerebralpares..rakt översatt är det en skada på en omogen hjärna och följden är nedsatt eller förhöjd tonus och svårigheter att utföra viljestyrda rörelser Hänger inte riktigt ihop med mensvärk för mig..
    Hade ngn däremot använt cp i negativa ordalag i närheten av min son som blir oerhört ledsen av detta då han är helt normalbegåvad med har ett oerhört svårt röreslehinder hade jag blivit skitförbannad.

En liten tankenöt kanske det låg i men jag försökte få fram det med ;-D glimten i ögat att man aldrig vet vem man skadar med utryck som dampunge, cp, mongo etc..Men jag tog inte alls illa upp av att ordet cp användes även fast jag tycker det finns lämpligare utryck och själv aldrig skulle använda det. Själv använder vi ordet i possitiv bemärkelse cp-bra tex.

Hoppas magsmärtan ger med sig..
  • mamman i skogen
    Denebola skrev 2011-04-07 19:02:35 följande:
    Ja, jag tolkade det inte som att du tog illa upp, utan bara ville uppmärksamma det.

Smart att vända cp till ett positivt förstärkningsord
    LCHF är iallfall fett cpbra sonen håller på att gå över mer och mer till detta och precis som med ketogen kost så minskar hans epilepsi när vi kapar kolhydraterna.  Tyvärr behöver han en hel del kolhydrater för att gå upp i vikt då hans spända muskler bränner 7 gånger så mycket som en normal människa. Lite moment 22 tyvärr men skithäftigt att man med kolhydratfri kost kan få svårbehandlad ep under kontroll tyvärr kommer vi nog inte nå dit med sonen men en minskning av anfall är ju toppen.
  • mamman i skogen
    helene306 skrev 2011-04-09 08:45:54 följande:
    Tack :-9 Än känns det RIKTIGT bra, jag har fått SOVA! Dottern har sovit 20.30-7 utan att vi varit inne, eller jo, jag vaknade av att det var så tyst, tassade på toa och in till henne, la på täcket och tassade ut Hon började mumla vid 6 men somnade om. Såna här nätter tar vi gärna i repris Jag ska ta makens gamla jobbdator tills min går att få ut på internet. Men hans ska jag inte sabba

Det där med pall vid bajseri har jag testat när jag inte åt lchf och var förstoppad. Funkade inte alls Lchf funkar bättre. Och bajsa 2 gånger om dagen? Det är ju inte heller bra. Hur man än vänder och vrider på det så är det alltid något som är fel. Min mage funkar perfekt nu med lchf även om det blir varannan dag.

jucea: Det med vikten har jag haft samma. Hade en riktigt lågnotering en kväll och trodde jag skulle vara nere på ogravidvikt morgonen efter. Fanken heller. 2 ynga hekto gick jag ner ...

Samma här magen funkar som en klocka på LCHF perfekta korvar varje morgon Frukosten består nästan alltid av ett glas fjällfil med rejält med krossade linfrön och några russin, kanske lite kolisar i överkant men det får jag ta vill ha det på morgonen och linfröna håller ordning på bajseriet..

Nu ska testas bountychoklad ngn som kan säga bu eller bä om den har fikabesök på ingående så tänkte göra ett alternativ till det obligatoriska vetebrödet som gästerna och barnen får..

• mamman i skogen
    Mandel skrev 2011-04-12 07:10:39 följande:
    Hmmm... Tittade mig i halsen härom dagen och shit vad små mina halsmandlar helt plötsligt hade blivit. Så här små har de nog inte varit på många år.
    Blir halsmandlar svullna av kolhydrater på samma vis som magen, eller vad sjutton?
    Läste ngnstans att när vi äter mycket kolhydrater så behöver vi betydligt mycket mer c-vitamin som sägs dämpa infektioner med kolhydrater i systemet så "stressas" kroppen och immunförsvaret blir sämre ..På LCHF behöver du inte lika mycket c-vitamin mer än det som finns i kosten 
    Var länge sedan jag läste om detta men ni som kan det bättre får rätta mgi om jag har fel men jag drar en slutsats med att kolhydraterna har minskat och våra kroppar och imunförsvar funkar bättre..

• mamman i skogen
    Mandel skrev 2011-04-12 07:13:36 följande:
    Göm godiset!

Jag åkte förbi Cloettas fabriksbutik och fyllde på inför påsk. Det har jag gömt i min garderob för att make inte ska hinna äta upp allt innan påsk.
    Hade dock själv glömt det tills jag läste ditt inlägg om godis

Jag är faktiskt inte alls sugen på "onyttigheter".
    Hade gäster i lördags och ställde fram både chips och ostbågar och hade inga som helst problem med att inte röra något. Ja, jag är lite stolt över mig själv
    Visst är det skönt jag brukar ta en eller två chips ngn gång ibland egentligen är det bara den salta smaken jag vill åt för potatisen smakar skit rent ut sagt  men sånt fusk räknar jag inte till misslyckande..
  • mamman i skogen

Tycker det är ganska roligt att de jämför LCHF med en sekt...då borde ju världens största sekt vara High carbsekten eller nyckelhålssekten...verkar som om många är hjärntvättade och fettskrämda..vi är väl bara upplysta med en gammal sanning

• mamman i skogen
    Linda1976 skrev 2011-04-12 09:57:44 följande:
    Det KAN tom vara samma person!!!
    Ja ta mig sjutton de var värst de är nog samma... 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**