Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Glad påsk till alla här hoppas ni står emot sockerdjävulen

Har druckit mitt kaffe med grädde och surfat runt i tidningarna och stött på reportage efter reportage om påskmat och kost..Tragiskt att folk är så skrämda för fett och ägg varningarna duggar tätt för detta men svensken i allmänhet verkar skippa äggen för att klara hälsan räder sig för grädden och smöret medans man gladeligen sätter i sig ett kilo godis och fikar morgon middag kväll...

Tur att vi är upplysta och inte fettskrämda..

Nu ska här ätas två ägg med en klick majjo och sedan ska jag roa ungarna med att baka kanelbullar inte vidare LCHF men nybakta bullar unnar jag mina ungar för det är löjligt gott och när det är helg så får de mer än gärna äta det..De kommer förhoppningsvis bli vuxna och kloka och göra sina egna val och misstag..och jag hoppas jag gett dem en bra grund att stå på tills dess med kunskap om mat och hur den påverkar vår hälsa...

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    musli skrev 2011-04-23 07:52:19 följande:
    Tjoho!!! Det har lossnat!!! Jag har gått från 73 kg till 69 kg och är på rätt tiotal nu i alla fall!!!
    Nu ska det firas!!!  :)
    härligt!!
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    jeng skrev 2011-04-23 08:51:39 följande:
    Ingen som har plus på aftonbladet förresten? Läste igår om påskäggen fyllda för GI, LCHF osv. Men man fick ju inte läsa vad dom hade i såklart. Vore kul att veta.
    Jag har plus det stod att LCHF inte äter godis..GI tillåter måttlighet och ngt mer...ska kolla
  • mamman i skogen
    jeng skrev 2011-04-23 09:02:13 följande:
    haha va? så det man fick veta om man åt LCHF var att man skulle fylla sitt ägg med ingenting, lixom?
    hittade inte igen den men en annan artikel om "smör"  snacka om att förvirra tänk om de kunde fatta att ska man äta så ska man välja bregott eller smör haha

http://www.aftonbladet.se/vikt/article12905206.ab
  • mamman i skogen
    jeng skrev 2011-04-23 09:13:33 följande:
    HAHAHAHAHA!!! Ser ni att dom har ändrat rubriken???
    Förut stod det "Välj rätt smör" bara, så dom lär väl ha fått in många klagomål på att om dom skriver så så ska dom ju knappast ha in margariner i jämförelsen! 
    Och de är nogranna med att påpeka att de som äter LCHF väljer smör men att det inte finns långtidsstudier på detta....flera gånger tom
  • mamman i skogen

Grannen kom över och pratade när jag lunchade för mig själv i solen...(blev barnfri och karlfri) hon tittade storögt på min gourmet lunch..haha hade gjort stavar av gårdagens grillade fläskfile som jag doppade rakt ner i sista bean i förpackningen och några grillade sparrisar hade jag också lyckats få med i min plastbytta...De förstår verkligen inte vad vi äter ..ganska kul att kunna "läsa" hennes tankar om att mina ådror kommer fettas igen och jag kommer lägga på mig massa kilon lagon till badsäsonge..(hon är träningsnakoman och smal som en sticka..) Kul att man kan roaeller chocka ngn iallfall..

• mamman i skogen
    Linda1976 skrev 2011-04-24 23:56:31 följande:
    Ja, du har så rätt det är tur att omstarterna aldrig tar slut, man får börja om så många gånger man vill. I morgon är det faktiskt måndag- omstarternas dag nr 1
    Viftar med mitt magiska LCHFtrollspö och skickar en stor påse pep...hoppas du får en bra omstart och att popcorn, choklad och diverse annat smakar skit nästa gång du stoppar dem i munnen...
  • mamman i skogen

Hoppas alla överlevde påsken så kolhydratsfritt osm möjligt...

Själv har jag haft en strålande påsk inga större klavertramp mer än dagens då jag tillsammans med en govän jag träffar för sällan slurpade i mig ett glas rose till lunch och smaskade på hela två chips till detta...
    Har nu jobbat natt och känner att detta vin och chipsintag triggade igång mig för nu är jag hungrig som en varg men har stillat detta med en koppa kaffe och en bit taleggio..

Fast summan av kardemumman var att det var trevligt och en smäll jag får ta..jag har iallfall inte haft fingrarna i kakburken inget godis med undantag för en bit mörk choklad som jag med gott samvete har njutit av...

Snart en månad på helfart efter för många månader av slarv och försök att "äta" med måtta..12 cm i midjan målmåttet är nära och jag kan nu känna att jag kan lägga till en eller annan finncrisp emellanåt och kanske slinka med ngn morot potatis eller palsternacka i de rostade grönsakerna..förvisso känner jag inte behovet av det men trevligt att känna att man har möjligheten att ta sig råd med det ibland..

• mamman i skogen
    MiaP skrev 2011-04-26 08:53:35 följande:

Hej alla lchfare!

Jag har en fråga till er. Jag viktväktar och har hållt på sedan 1 mars. Är ständigt hungrig och trots att jag faktiskt har tappat sex kilo så mår jag kass och det här kommer inte att funka alls i längden!

Jag har en kompis som har börjat med lchf och jag har lusläst recept och info och måste säga att det här skulle jag klara galant! Men frågan är om jag kommer att gå upp i vikt? Eftersom jag nu har levt på svältkost i några månader känns det som om lchfkosten skulle lägga på mig många kilo!

Är det någon som har erfarenhet av det här? Vill så gärna men vet inte om jag vågar riktigt. Vill ju inte lägga på mig ännu mer kilon till semestern!

Tack på förhand!

Mia

Ta dig tid att läsa ordentligt om hur LCHF fungerar och gör rätt från början. Det är en aha upplevelse att kroppen fungerar man är mätt och mår bra samtidigt som man äter massa gott. Det finns alternativ till det mesta vilket gör att man inte saknar ngt mer än kanske i början..

Har man mixtrat med kroppen och gått på olika dieter kan det vara svårt säger många med att komma igång med att förlora vikt men man får ge det tid och under vikttappningsfasen se till att kanske vara lite striktare..

Läs ordentligt på kostdoktorn se till att hålla en bra balans mellan protein, fett och kolhydrater och titta inte på vågen utan mät cm istället..

Tror du kommer märka en otrolig skillnad på ditt mående att du är mätt och har massor med energi...
  • mamman i skogen
    Segelvind skrev 2011-04-26 20:10:16 följande:
    Tack för ditt svar! Ska handla hem lite majonäs....har för mig att det finns någon grön tub med citronsmak som är rätt okej.

Tänkte skriva ner vad jag käkat idag och hoppas att någon orkar kolla och säga vad som gick snett....Mer än att lägga till fett. Har jag valt "fel livsmedel"?

Frukost:
    1,5 dl keso
    2 msk vispgrädde i kaffet
    1msk cashewnötter

Lunch
    4 skivor fläskytterfilé
    ½ avokado
    50g fetaost
    Isbergssallad
    Tomat
    Gurka
    1 tsk olivolja

Mellanmål
    ½ dl keso
    1 tsk grädde
    1 msk cashewnötter

Middag
    50g rökt lax
    1 tsk CF
    Isbergssallad
    Tomat
    Gurka
    Gräslök
    Lite citron (pressad över)
    1 ägg

1 kopp svart kaffe

Ser valet av livsmedel okej ut eller har jag missat något??
    Mer fett använd msk istället för tsk...Testa kanske att käka ägg och bacon till frukost eller lunch bra med proteiner och fett i..

Själv kör jag fjällfil på morgonarna vanemänniska som jag är iblande blir det en skvätt grädde i den om jag inte dricker kaffe med grädde fär att få upp fetthalten..kokt ägg ett eller två stycken och ett par ost och skinkrullar med gurka i..Jag är hungrigast påmorgonen så jag behöver ngt stadigt sen håller jag mig långt över lunch och brukar då äta ngt "lätt" men inte utan fett och sen ett stadigare mål på em/kvällen tillsammans med familjen..

Gillar LCHF pannkakor med enkelt att vispa ihop grädde ägg och fiberhusk strålande morgonmat med några bär och kanske lite sukrin för att söta om man tillåter sig detta och blir det över är det fantastiskt att steka på och antingen strimla till "nudlar" till wook eller göra crepes på med fyllning på philadelfiaost och ngt smaskikgt som man låter reducera ner i en kastrull..

Nötterna finns det ngn ide med dem på morgonen eller är det bara för att det är gott? För mig är nötter ett strålande snack om jag blir sugen på ngt.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**