Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

astro skrev 2012-01-27 01:05:22 följande:
    Blir du verkligen mätt? Det låter som ruskigt lite mat. Och risk för att tröttna på ägg, kanske.

Du behöver väl inte lägga till kött just, proportionerna i menyn ser ok ut, men jag undrar om du inte behöver mer mat än det där.

Håller med försök få i dig mer mat ligger man för lågt i matintag så signalerar kroppen svält och sköldkörteln drar ner på varvantalet för att spara energi.
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    3småttingar skrev 2012-02-03 22:03:45 följande:
    40% vispgrädde är det som inte har tillsatser i sig. Alla andra under 40% måste ha tillsatser för att det ska kunna vispas.. Har jag läst :) så 40% är helt klart bäst

Det är endast 40% som inte har tillsatser. tom den 36% med längre hållbarhet har det och då är det carragena som är tillsatsen det har i försök visat sig kunna vara cancerframkallande tex.

Vill man läsa om tillsatser och matfusk så läs den hemlige kocken om hur livsmedelsindustrin lurar oss konsumenter.

Tex vaniljsmak framställs av rutten gran.. smaklig spis man har tom i japan börjat framställa vanilj ur kospillning för att använda inom skönhetsindustrin. Yam min parfym ala koblaja...

Varje svensk äter i genomsnitt 6 kilo tillsatser i sin mat per år...varje tillsats i sig är kanske inte farlig men vad blir den totala effekten?         
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    MammatillJacob skrev 2012-02-04 08:34:33 följande:
    Men jag bor i Skåne och vad jag minns har inte sett Arla's varor, eller så är jag bara nyvaken!

Har ni inte vanligt 40% vispgrädde?? Kommer ihåg att det var ngn mer som hade problem att hitta det det är sjutton tragiskt att man inte kan få en enda ren produkt i så fall.
  • mamman i skogen
    Postis skrev 2012-02-05 22:43:38 följande:
    En fråga som väl egentligen inte har med LCHF att göra, men eftersom många LCHF'are strävar efter att äta så ren mat som möjligt så slänger jag in frågan här. Jag har som jag skrivit tidigare blivit en riktig te-drickare och tycker att det är jättekul att prova olika smaker och tesorter. Nu har jag insett att många teer smaksätts med aromer, dvs kemikalier, och det känns ju inte så jättebra då jag egentligen vill undvika det. Är det någon som vet hurpass dåliga kemikalier det är som teer smaksätts med, och hur stora mängder det handlar om? Kan man fortsätta dricka såna teer med gott samvete, eller bör man undvika dem?

Köp boken matfusket så får du en riktig resa i tllsatser..den är lite av en uppslagsbok att ha med sig i pocketform i väskan;-D Då kan man enkelt kolla vad olika tilsatser är när man handlar och se vad de påverkar i kroppen.

Lite tillsatser klarar vi frågan är vad dominoeffekten av de 6kilo!!!! tillsatser som varje svensk äter varje år blir...

• mamman i skogen

Nu blev jag lite trött...

Hej alla nya och gamla har haft massor att göra och knappt hunnit med ngt FL.

Tänkte att jag skulle läsa ikapp i trådarna och då tittade jag  in i denna tråd www.familjeliv.se/Forum-24-64/m62929590.html  Varför svartmålas alltd LCHF som miljövidrigt av vegetarianer och veganer.....Varför ska man altid välja en approach som passar med ens egna beslut i livet. Miljöfrågan är så mycket mer komplex än vad veganerna låter påskina växtätande kommer inte rädda vår jord utan är lika miljövidrigt som storskalig köttindustri. 

Alla kan bli saliga på sin tro men att utpeka sig själva som miljöhjältar och den enda saningen precis de som de kritiserar oss LCHF:are för att göra är oerhört korkat. Vi lever i ett kretslopp och problemet ligger djupare än många förstår både jordbruk, köttindustri, och framförallt överbefolkning är ett enormt problem.

Så var jag ville komma var att det är bara vi somindivider som kan förändra genom att göra smarta val och ställa krav men i dagens samhälle är man inte vilig att försaka sin livskvalitet oavsett om man är vegan, blandkostare etc så väljer vi varje gång vi handlar medvetet det billigaste för att ha råd med änu ngt annat oavsett hur illa det är för miljön och det är där vi måste börja förändras och förstå.

Nu ska jag sluta vara irriterad och istället vara nöjd med mina val, jag väljer nästintill alltid ekologiskt, jag handlar oerhört mycket gräsbetat kött och jag väljer alltid viltfångad fisk från gröna listan samt att vi stödjer de lokala producenterna och köper vilt och biodynamiska produkter så ofta vi kan. (Vi bor i härliga sörmland med antroposofernas verksamheter i närheten och har möjligheten att ofta få handla från dem ngt som alla borde få göra för det är en ekologiskt hållbar verksamhet även fast jag inte håller med i allt de gör )

Så summan av kontentan vi är inte miljövidriga köttätare vi som äter LCHF får ofta en helt annan medvetenhet om miljön då vi ofta blir påhoppade och vi ofta står inför val näringsmässigt där industriframställd mat är näringsfattig och då finns ekoalternativen kvar som ger oss bättre varor rent näringsmässigt. Stå på er i mijödebatten.                  

• mamman i skogen
    Sigrid skrev 2012-02-06 13:55:25 följande:
    Jag har själv inte varit med om det (tappar i och för sig mängder med hår, men det gjorde jag redan innan denna kost). Men jag har läst om andra som tappade mycket hår och sen började håret om och fick bättre kvalitet. Vet inte om det gäller alla som tappar hår, men man kan ju hoppas. 

Jag tappade mängder med hår när jag gick över till LCHF det var precis som efter grav det fullsändigt rasade av mig men det stabiliserandes och nu eftermer än två år är det strålande hårkvalitet..
  • mamman i skogen

Godmorgon alla nya och gamla. Hinner inte riktigt med FL och denna härliga tråd för tillfället då det blivit mycket jobb och jag har fått lite erbjudanden som varit ett välkommet avbrott med resor, föreläsningar mm. Oerhört roligt när det händer saker som ger en massa energi trots mycket hårt jobb.

Har även börjat blogga igen vilket legat på is ganska länge, nu är det mat och lchf precis som så många andra bloggar om men det är ju ett hett ämne..Här hittar ni mitt lilla krypin där jag stöter och blöter LCHF från olika infallsvinklar. Mycket fokus kommer vara på ohälsa och hur man läker ut från sjukdomar och åkommor som orsakas av mat.   http://lchf-durvaddufrtr.blogspot.com/  

• mamman i skogen
    The Kittycats skrev 2012-02-10 11:52:46 följande:
    Håller med dig.
    Men samtidigt förstår jag om han är trött med tanke på att han har fått 600 kommentarer i ämnet, och alla har nog inte varit så snälla...

Det gäller ju båda sidor att de som skriker högst och för fram mest kontroversiella åsikter syns mest i media. Vilket hjälper till att skapa bilden av "motståndarsidan".Och jag har då stött på en del fanatiska LCHF-are (inte IRL men på nätet) där jag inte kan stå bakom det som de för fram.

"i själva verket präglas dessa veganer av en iskall elitism där man anser att man vet bäst. Och att man därmed står över normala regler och lagar." Säger någon vegan är det den bilden jag får fram först, även om jag rent logiskt förstår att alla veganer antagligen inte är så.

Poroblemet med hans inlägg, tycker jag, är att det bidrar ju bara till att skapa distans - det är ju inte konstruktivt utan känns mest som att det görs för att få "lätta på trycket" Bilden blir än mer polariserad, vilket gör att det blir svårare att debattera och diskutera, och framför allt lyssna på varandra.
    Det är ju precis det han sätter huvudet på spiken kring är det ok att göra personangrepp och varför är det så att politiker och veganer får göra det. Sen ja han generaliserar men jag förstår att han efter denna debatt där ingen har lyssnat till vad han egentligen säger utan gått till angrepp mot honom som förespråkar kött som är ekologiskt hållbart samt påpekar vikten av att äta protein.  

Självklart har han gjort detta för att lätta på trycket och få visa färg men det ligger mycket sanningshalt i detta för hur debattklimatet ser ut överallt inklusive familjeliv och säger ngn vegan så kommer bilden av en yngling med palestina rutigt runt halsen och redo att tända på pälshandlarens butik detta är inget som colting har skapat utan unga arga vuxna som vill rädda världen från lidande. Och vad anbelangar poltitiker så är de en klass för sig som sällan kan ens tänka tanken att det finns fler sanningar än deras egna.
  • mamman i skogen
    Vilda Tiger skrev 2012-02-10 12:12:55 följande:
    Mamma i skogen
    Det där var bland det dummaste jag har läst. Sorgligt och mycket orättvist att dra alla över en kam sådär. Jag har levt som vegan i sju år och om du visste hur många ggr jag har fått försvara min livsstil! Och då har inte jag varit sen som fört det på tal. Som högutbildad, samhällsmedveten 30plusare tar jag oerhört illa vid mig av detta svartmåleri av veganismen!

Ta det inte personligt ibland behöver man göra en generalisering och inom gruppen veganer så är det ofta så precis som inom de "nyfrälsta" ursäkta utrycket LCHFarna att de sitter inne på den enda sanningen och det är rent gröndjävligt omöjligt att ens få dem att lyfta näsan en milimeter för att lyssna och respektera en annan åsikt än sin egen.

Jag är ganska övertygad i min tro om veganismen att detta inte är den artriktiga födan som ska rädda världen dock är jag inte dummare än att jag förstår att det finns vissa fördelar med denna kosthållning även om de är få och de kräver en enrom kunskap i näringslära och näringsfysiologi för att klara av att leva ett liv som vegan. Det sistnämnda är det få som har utan de har blivit veganer av politiska, solidariska skäl eller för att de inte vill skapa lidande dessa argument håller inte i en granskning det finns ingen kosthållning idag som håller ekologiskt eller solidariskt men ändå vill alla utmåla sig för att de tänker på miljön ät inte kött så räddar vi jorden.

Ska vi rädda vår jord och kunna mata alla måste vi nogrent krasst offra mer än vad ngn vegan allätare eller LCHF:are är villiga att göra inte bara mat utan på alla plan.

Har man följt Colting läst och sett debatterna så förstår man honom fullt ut det han gör är hedervärt om än kanske inte hela sanningen.   
  • mamman i skogen

Godmorgon alla jag har haft fullt upp i ett par månader och mao inte hunnit med FL. Tittar in och läser lite emellanåt och ser hur det går för alla nya och de få gamla som är kvar.

Själv tickar jag på med min LCHF och tickar sakta mot mitt tredje år på naturlig mat unnar mig ibland något extra som över påsken då det blev lite extra mest i form av lite extra frukt men också några chokladpraliner. Inget stort fusk utan väl avvägt och medvetet men det ger mig en påminnelse om att jag faktiskt mår bättre på naturlig mat. Har klarat hela vintern utan förkylningar och elände och båda ungarna har likaså varit oerhört friska med enbart någon liten snuva som fort gått över.

Har många projekt på gång som tar tid och är oerhört roliga och alla innefattar LCHF/naturlig mat och jag är glad att jag tog chansen att plugga Mf:s kostrådgivarkurs den har gett oerhört mycket. Har börjat hålla lite kurser som bisyssla och det är superkul att hjälpa människor att hitta sin lågkolhydratskost och skräddarsy och se resultat.

Kämpa på alla nya och gamla. Ska försöka läsa ikapp lite i tråden och se vad som hänt.

Ha en bra söndag alla.       

• mamman i skogen
    Zafir skrev 2012-04-22 09:26:08 följande:
    Får hålla ut men attans va ja bara vill spy på all fet mat.
    Snäll man har jag som kör samma det känns lättare då.
    Man behöver inte överdriva fettet många glömmer att fettet redan finns förpackat i många livsmedel.

Fettet är däremot katalysatorn som hjälper till att få en "fettdriven" istället för "kolhydratsdriven" Fett bränner fett och kolhydrater bränner kolhydrater. 

Kokosfett är ett strålande alternativ mot alla mjölkfetter som det ofta bli mycket av när man börjar med LCHF.

Och omställningen kan vara oerhört jobbig och ta lång tid antingen håller man ut och kör stenhårt eller så trappar man ner långsamt. Nackdelen med lånsam nedtrappning är att sötsuget inte försvinner om man har problem med detta fördelen är att omställningsbesvären bli mildare.     

• mamman i skogen

Att bli fettdriven istället för kolhydratsdriven skulle det vara

• mamman i skogen
    Allrona skrev 2012-04-22 09:44:20 följande:
    Ang. Barnen så säger jag att jag får ont i magen och ont i huvudet av mat med socker och av bröd och pasta mm. Det är helt sant så jag behöver inte ljuga alls

Samma här mamma kan inte äta vissa saker då får man ont i magen inget konstigt alls och här hemma fikar vi lchf och vi äter kolhydratsreducerat inget konstigt alls att man inte äter mycket pasta eller potatis. Äter ungarna ordentligt så får de inte heller något sug men de dagar de varit på dagis/skola och fått pasta eller när det varit en kalasdag då blir det mer tiggeri om mat. Detta motar vi utan konstigheter vi äter när vi ska och inget däremellan blir man sugen på något får man alltid ta bär i frysen och tugga på. Frusna bär är vårt snacks här hemma det gillar alla.  
  • mamman i skogen
    Hoppet 3 skrev 2012-05-03 19:17:27 följande:
    Har du provat Matdagboken.se.

Där finns inte allt men mycket att välja på och så får man en lista på
    proteiner fett samt Kh  inkl Kacl om man räknar dom.

Jag följer den och tycker att de är toppen.

Solig

Har använt lite olika matdagboken är helt ok och likaså minmat. Har nu gått över till LCHF.se som har en LCHF anpassad variant av kostverktyg och den tycker jag är enklast. Dessutom är nog LCHF.se den mest kompetenta sidan om man vill hålla sig uppdaterad.  Kostar 69:- /månad om man är villig att betala detta och det går att ta som friskvård från sin arbetsgivare.
  • mamman i skogen
    Hoppet 3 skrev 2012-05-04 07:38:05 följande:
    De låter bra!
    Har iofs varit nöjd med matdagboken. 
    Kan få en enklare vore de kanske bra att tänka om.

Med tanke på att få de som friskvård från arbetsgivaren så undrar jag 
    om du är privat, statligt eller kommunalt anställd?

Skrattande

Jag är privat men alla som har ansställda ska ha en friskvårdspeng avsatt för sin personal. Vi har 2500kronor per år som vi får använda. Däremot brukar man inte få så bra information om att det finns en friskvårdspeng. Mot inlämning av korrekt kvitto så ska du får ersättning för godkända kostnader.De allra flesta företag/kommuner mm har friskvårdspeng   
  • mamman i skogen
    Hoppet 3 skrev 2012-05-04 08:18:35 följande:
    Jag vet att vi har friskvård men tror inte att de godkänner detta som friskvård tyvärr.
    Kan alltid fråga.
    Skrattande

Du kan ju hänvisa till skattemyndigheternas regler för friskvårs som även innefattar kost. De ingår liksom i vad RSV godkänner därför kan de inte neka dig att få hjälp med en kosthållning som gör dig friskare.
    http://www.skatteverket.se/rattsinformation/stallningstaganden/arkiv/ar/2005/stallningstaganden2005/13020574405111.5.5c13cb6b1198121ee8580001053.html
  • mamman i skogen
    Carolinalovetobias skrev 2012-05-04 07:12:41 följande:
    Varför är kokosmjölk bättre att använda i grytor än grädde tex? De e väll typ lika mkt kolisar? =)

Många är känsliga för mjölksocker.

Jag hade ätit LCHF i två år och trodde att jag hade nått målvikt men vips när jag minskade mjölkprodukterna så tappade jag snabbt från att ligga och pendla mellan 57-60 till att landa på strax över 54 nu håller jag mig kring denna vikt och lägger jag till mer mejeri så går jag upp och när jag minskar går jag ner igen. När jag minskade mjölk ökade jag automatiskt kokosfett och det kan nog ha påverkat.   
  • mamman i skogen
    Gladskit skrev 2012-05-04 08:43:26 följande:
    Det finns inte alls något som säger att alla som har anställda ska sätta av pengar för friskvård. Däremot gör ju de flesta företag det eftersom kostnaderna är avdragsgilla för företagen! Och det bör/borde ju ligga i alla arbetsgivares intresse att de anställda mår bra. Men det är absolut inget man kan kräva.
    Ahh fel av mig då har vi fått klarhet i detta. Däremot som du säger så ligger det i arbetsgivarens intresse i så fall men en friskvårdspolicy bör det ju finnas på arbetsplatsen om man jobbar med systematisk arbetsmiljö.

hur som så¨får man använda pengarna om det finns till det som skattemyndigheten godkänner.     
  • mamman i skogen
    Mammatillhönan skrev 2012-05-06 22:19:32 följande:
    Hej på er alla..

Jag och min man har nu denna vecka börjat att utesluta kolhydrater och försäker köra LCHF.

Vi använder bara grädde, smör, alla de feta produkterna. Äter sallad till, eller stekta champinjoner, zuchini osv. Till mellanmål ibland, blir det en bit ost med salami.

Snacks på lördagen, är samma, ost och salami, fyllda peparoni med färskost. MEn jag tycker det är så svårt att veta hur mkt man ska äta. Hur mkt grädde ska man ha i?
    Hur många ostfyllda salamirullar får jag äta.. älskar detta skulle kunna vräka i mig hur många som helst.. ?

Ska man hälla på så mkt grädde, tills man tycker att såsen räcker till midaggen, eller finns det en maxdos?

Vi lagar vanlig mat, men som sagt utesluter kolhydraterna, bara, äter tills jag är mätt, men inte för mätt.

Vet att man ska använda grädde i kaffet, men där går gränsen.. det går inte.         

Hur gör ni?

hälsn.

Frågvis!                  
    Under omställnignsperioden som man kan räkna är på ungefär fyra veckor innan man är inställd på en full fettdrift så brukar det för många vara effektivt att äta av tillåtna livsmedel när suget kommer och man ska äta tills man är mätt. Det är svårt att skilja på okynnesätande för att det är gott och riktig mättnad men det brukar komma smygande för de flesta  (inte alla tyvärr) och man lär sig tolka kroppen. En liten fälla kan vara mjölkprodukter framförallt ost som för den känslige kan ge en ordentlig kick.. Man börjar skiva ostskivor och kan inte sluta utan vips så är osten halv eller slut känner man igen sig där så kan man räkna med att få begränsa sig tråkigt nog (ost är ju såååå gott).

Man behöver inte alls ha kaffe med grädde men många tycker det är gott. Själv dricker jag svart ofta med kokosfett i men unnar mig en rejäl skvätt grädde på morgonen. Jag har alltid innan lchf haft mjölk i kaffet men skulle idag aldrig dricka det för det smakar bara blask.   

Om du går in på Anna Hallens blogg så har hon strålande exempel på hur man ska tänka och använda sig av handflatemodellen. http://www.annahallen.se/  10 rätt och 10 fel är bra läsning. 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**