Mammatillhönan skrev 2012-05-06 22:19:32 följande:
Hej på er alla..
Jag och min man har nu denna vecka börjat att utesluta kolhydrater och försäker köra LCHF.
Vi använder bara grädde, smör, alla de feta produkterna. Äter sallad till, eller stekta champinjoner, zuchini osv. Till mellanmål ibland, blir det en bit ost med salami.
Snacks på lördagen, är samma, ost och salami, fyllda peparoni med färskost. MEn jag tycker det är så svårt att veta hur mkt man ska äta. Hur mkt grädde ska man ha i?
Hur många ostfyllda salamirullar får jag äta.. älskar detta skulle kunna vräka i mig hur många som helst.. ?
Ska man hälla på så mkt grädde, tills man tycker att såsen räcker till midaggen, eller finns det en maxdos?
Vi lagar vanlig mat, men som sagt utesluter kolhydraterna, bara, äter tills jag är mätt, men inte för mätt.
Vet att man ska använda grädde i kaffet, men där går gränsen.. det går inte.
Hur gör ni?
hälsn.
Frågvis!
Under omställnignsperioden som man kan räkna är på ungefär fyra veckor innan man är inställd på en full fettdrift så brukar det för många vara effektivt att äta av tillåtna livsmedel när suget kommer och man ska äta tills man är mätt. Det är svårt att skilja på okynnesätande för att det är gott och riktig mättnad men det brukar komma smygande för de flesta (inte alla tyvärr) och man lär sig tolka kroppen. En liten fälla kan vara mjölkprodukter framförallt ost som för den känslige kan ge en ordentlig kick.. Man börjar skiva ostskivor och kan inte sluta utan vips så är osten halv eller slut känner man igen sig där så kan man räkna med att få begränsa sig tråkigt nog (ost är ju såååå gott).
Man behöver inte alls ha kaffe med grädde men många tycker det är gott. Själv dricker jag svart ofta med kokosfett i men unnar mig en rejäl skvätt grädde på morgonen. Jag har alltid innan lchf haft mjölk i kaffet men skulle idag aldrig dricka det för det smakar bara blask.
Om du går in på Anna Hallens blogg så har hon strålande exempel på hur man ska tänka och använda sig av handflatemodellen.
http://www.annahallen.se/ 10 rätt och 10 fel är bra läsning.