Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Denebola skrev 2011-05-13 16:51:20 följande:
    Men det var ändå skönt med en påminnelse om varför LCHF är så himla bra
    Amen to that...

själv har jag varit och köpt fredagsmys med dottern..hon vill ha pannkaka till middag självklart blir det lchf-pannkaka med  lite rårörda hallon (sukrin) och grädde...och jag har köpt mig en fantastiskt god salami i charken och har laddat med gurkstavar och salamiostrullar (min nya favorit philadelphiaost inrullat i salami) Nu kan vi med gott samvete snart sätta oss framför bompa och mysa..
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    helene306 skrev 2011-05-13 17:20:05 följande:
    Ja det gör ju det. Jag bakade en kokoskaka (tror jag det var) men hon överdoserar ju Sukrin så det blev en kall, konstig smak och kakan kändes blöt. Sen fick jag höra från flera att överdosering av Sukrin ger denna kalla, metalliska känslan i munnen. Efter det har jag inte bakat mer och minskat mängden Sukrin. Ska jag baka håller jag mig till det jag fallit för: Death by chocolate, chokladbollar och Bounty
    Fick boken igår och tänkte testa ngt framöver men jag håller med dig om sukrin det blir för metalliskt i stora mängder.. Tänkte köpa steviasockret och testa det eller helt enkelt bara köpa stevia och blanda eget steviasocker av sukrin och jälva stevian tror det kan bli en bättre kombination i bak och desserter..
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    helene306 skrev 2011-05-13 17:02:49 följande:
    Det kan jag ju göra Har iofs inte salladsblad hemma men det får väl gå utan det också. Måste röra ihop någon sorts salladsdressing bara
    Jag saknar inte heller bröd. Det jag kan saknar otroligt är att baka. Så, jag bakade ett surdegsbröd idag. Jag provsmakade en bit och näe, det är inte gott. Nu lyckades jag inte med detta, den blev á la betong så den hivades ut till fåglarna   En klump som inte skatorna rår på, de som annars är snabba med att roffa åt sig allt
    Jag kör ockå med sallad men har också använt pones som HB bröd ,men jag bakar pones med vatten och riven ost istället för grädde tycker det blir bättre lättare bröd då...Funkar utmärkt till allt möjligt pizzabotten att rosta göra varma mackor på mm mm och fettet lägger man ju ändå på uppe på brödet i form av ost eller ngn go röra...
  • mamman i skogen

Go kväll alla duktiga...
    Har slösurfat nu när dottern somnat..hamnade på cambridgekurens sida efter att ha läst lite runt och kunde int elåta bli att klicka i min vikt och längd..efterssom jag nått mitt målmått tyckte jag det var kul att se vad mitt bmi var..
    Tips från cambridge är du är överviktig följvår kur bla bla bla bla osv hmmm jag har tydligen bmi över 25 men de berättar inte hur mycket över 25. 160 cm och 66 kilo ger mig ett bmi på 25,8 (om man nu orkar lägga energi på att oroa sig för detta.) Så jag borde överge er svälta mig på pulver istället för att äta mig mätt och må bra..

sorry men den gubben gick inte jag har rasat i vikt och mår fantastiskt och har ju tom lyckats komma ner i strlk 36 idag som sitter som gjutet..ngn mer som anar en räv eller två bakom örat och inte tror på bmi måttet Jag tror jag tar mig en sked bea till och småfnissar åt resultatet...

Nehej nu gonatt alla duktiga att motstå kanellängder tycker jag man kan anse som en milstolpe och tom värt att fira Go linda och alla andra duktiga..

• mamman i skogen
    Denebola skrev 2011-05-14 00:22:52 följande:
    Var tvungen att gå in och testa mig jag med. Den säger att jag är underviktig, BMI 19 (gränsen till normalvikt går f. ö. vid 18,5), och att jag inte behöver gå ner mer i vikt. Sen står det "läs mer här" och jag blir skickad till en sida om hur man ska äta på deras program för att gå ner i vikt. IQ badboll här någonstans eller?
    och du måste ju nästan klämma in en soppa eller två per dag för att inte bli överviktg med eller jaja om man roar sig med att mäta midje höjdistället i liggande läge så ligger jag under gränsen och detsamma om jag mäter midjemått i stående..BMI är ju hur som helst ngt jag inte följer då det är missvisande som sjutton..kanske funkar som en tumregel för många men men..

Nu ska jag gå och sova på rikigt kan liksom inte riktigt slita mig ikväll för jag är pigg som en mört.(biverkning av lchf kanske)..men nu ska melatoninnivåerna normaliseras och jag mörklägger huset och kryper till kojs..nästa dag är min bästa dag...
  • mamman i skogen

helene förstår att flk är glada när de går ner snabbt med CK men det gäller ju att hålla den vikten efter också och har kompisar som gått ner massor men de är nu fast i kur och kan inte plocka bort ngr soppor per dag för då går de upp i vkt och med ett par månaders mellanrum så svälter de sig med en kur på ett par veckor för att de börjar lägga på sig igen..CK blir en ond cirkel men de är nöjda och tycker jag är koko som äter fett medans de svälter på tallriksmodellen..
    Det har väl lite att göra med övertygelse också det funkar och därför tror man att det är enda vägen och om jag säger ngt om insulin som är fettinlagrande så kontrar de genast med att fett korkarigen blodkärlen och man får hjärtinfarkt..Så de får hållas
    Har däremot en kompis som gått över från flera års CK_kurande och börjat äta LCHF och hon har fattat galoppen hon har blivit övertygad och är för första gången mätt och håller vikten ngt hon trodde var omöjligt efter nästan 5 år med kur uppe på kur och ständigt sug..hon har levt på tallriksmodellen hållt sig från fett och druckit en soppa varje morgon..Hon är numer upplyst kan man väl lugnt säga..

• mamman i skogen
    The Kittycats skrev 2011-05-14 10:08:35 följande:
    Jäkligt bra jobbat av dig! Starkt gjort

Själv ska jag på 1-årskalas imorgon, och jag vet att min syrra har bakat i minst 2 veckor för det här. Kärleksmumm, chocolate chip cookies, hallongrottor, havrebollar m.m (förutom tårtan!) Vet inte riktigt hur det kommer att gå... Min plan är iaf att äta mig proppmätt på bacon och äggröra innan vi åker, så att jag inte borde drabbas av något "fysiskt" sug iaf.
    adams family skrev 2011-05-13 23:54:48 följande:

Go kväll alla duktiga...
    Har slösurfat nu när dottern somnat..hamnade på cambridgekurens sida efter att ha läst lite runt och kunde int elåta bli att klicka i min vikt och längd..efterssom jag nått mitt målmått tyckte jag det var kul att se vad mitt bmi var..
    Tips från cambridge är du är överviktig följvår kur bla bla bla bla osv hmmm jag har tydligen bmi över 25 men de berättar inte hur mycket över 25. 160 cm och 66 kilo ger mig ett bmi på 25,8 (om man nu orkar lägga energi på att oroa sig för detta.) Så jag borde överge er svälta mig på pulver istället för att äta mig mätt och må bra..

sorry men den gubben gick inte jag har rasat i vikt och mår fantastiskt och har ju tom lyckats komma ner i strlk 36 idag som sitter som gjutet..ngn mer som anar en räv eller två bakom örat och inte tror på bmi måttet Jag tror jag tar mig en sked bea till och småfnissar åt resultatet...

Nehej nu gonatt alla duktiga att motstå kanellängder tycker jag man kan anse som en milstolpe och tom värt att fira Go linda och alla andra duktiga..

Hm, strl 36. Nice! Skrattande Men jag känner du att då måste vara rätt vältränad med muskler, eller? Själv är jag 160 cm och väger 69,4 kg och jag drar 42 i byxor (40 i leggins). Nu är ju jag päronfomad till 1000, och allt sätter sig på rumpa och lår. Men ändå.... Kan dessa kilon göra så stor skillnad?Grattis i efterskott! {#emotions_dlg.flower}
    Jäkligt trist med halsflussen dock...
    Själv fick jag operera bort mina halsmandlar för 4 år sedan (pga återkommande halsfluss och halsbölder), så jag vet hur du känner dig. Inte kul alls!
    ja relativt vältränad är gammal simmare och har en hel del muskler framförallt  armar, rygg och nacke där jag är stark som en oxe i jämförelse med min längd..är ganska fyrkantig på överkroppen efter många långa träningspass i bassäng och styrka..Vet inte om kroppen har "muskelminne" för när jag tränar så är det där jag bygger fortast..och har väl relativt starka ben med..min svaga punkt är efter två grav mitt mittparti där jag har haft svårt att bli stabil igen..
  • mamman i skogen
    Linda1976 skrev 2011-05-14 12:04:06 följande:
    Funderar på att beställa de där shira.... wtf de nu heter - nudlarna....

Vågar jag?  
    Defentivt..de smakar inte så mycket luktar skumt när man öppnar paketet men skölj dem noga innan du slänger ner dem..Jag har testat och de var bra att ha som omväxling om familjen äter pasta så kommer jag köra med nudlarna och sås...ett paket räcker till två middagar för mig..
  • mamman i skogen
    Joddan skrev 2011-05-14 17:52:55 följande:
    Ja jag ska göra pones . Har ingen cream fraise heller . Men då kanske det går med turkiskyoghurt?
    Man kan ju alltid prova?
    Kommer funka helt övertygad..kesella gör ju brödet saftigare därför är det bra att baka med...kör ner lite riven ost i också Jag byter ut en del av grädden mot vatten för att få mindre kompakta bröd
  • mamman i skogen

apropå glass så ska jag testa att göra frozen cheescake med grädde ägg vita gula och byta ut socker mot vanilj och sukrin älskar cheescake och det borde inte vara ngt problem att få den bra med surkin...eller ännu bättre steviasocker..som jag givetvis glömt beställa

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**