Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen
    ixi skrev 2011-05-01 09:53:57 följande:
    Morrn på er!

En fråga, jag ska iväg och handla nu tänkte jag:

Har ni nåt sockerersättningsmedel hemma? Vilket är bäst isåfall tycker ni? Har sett att det finns några varianter i hyllan på ICA, är det nån av dem som ni tycker är bra?

Eller köpa på internetaffär?
    jag kör med sukrin finns i välsorterade affärer eller att köpa på tex lchf.se
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Chockocola skrev 2011-05-01 10:15:53 följande:
    Hej, jag undrar om någon kan tipsa mej om vad man kan ha som "frukostflingor" Finns ju en uppsjö av olika frön o saker på Maxi stormarknad i kilopris. Någon som vet vilka man kan äta med gott samvete till filen?
    Tack!
    kolla hur mycket kolhydrater det är i själv äter jag fjällfil med lite krossade linfrön till frukost..fil är ju mycket kolhydrater i men jag anser mig ha råd med detta...
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    LoveMyFamily skrev 2011-05-01 12:03:21 följande:
    Förstår inte en sak: Om man nu ska ge det en längre chans typ några månader för att se förändring, hur kan vissa då gå ned massor i början?

=)
    Alla är vi olika har en teori om att vi som är satta och lägger på oss just runt magen men inte så mycket på övriga kroppen har lättare att få igång förbränningen och om man inte mixtrat med olika sorters "bantning" så går det fortare...
  • mamman i skogen
    Kaya skrev 2011-05-01 23:23:30 följande:
    GRATTIS en dryg timme i förskott jucea! Hoppas du får en jättebra födelsedag. Om någon frågar vad du önskar dig så säg för all del ett par bra löparskor.

K
    Gratinäran på dagen även från mig..

Till er som tvivlar på lchf så skulle jag rekomendera att läsa http://s1.kostdoktorn.se/wp-content/2010/12/Matrevolutionen_kapitel1.pdf   det är en ögonöppnare..första kapitlet kan man läsa om ni klickar på länken boken får man sedan köpa om mna blev nyfiken på mer..

Lchf är inte en quick fix att gå ner i vikt med för att sedan börja äta tallriksmodellen det är en livsstilsförändring en som ska vara hållbar och för mig handlar det om olika faser där den första är att gå ner i vikt maximera fett intag för att slippa hungern och minimera kolhydraterna..men jag tror att de flesta på lång sikt äter mer liberalt och lär sig hur kroppen vill ha det hur mycket kolhydrater som passar just en själv. Man väljer aoutomatiskt bort produkter med tillsatser väljer kanske att lägga till fler kolhydrater i form av ngt surdegsbröd eller lyxar till det med ett finncrisp lite oftare..mer grönsaker osv..Det viktgaste är att förstå vad snabba kolhydrater gör med våra kroppar och sedan ta ställning till om man vill låta den processen fortgå..För mig är det ganska enkelt jag åt lchf en lång period och mådde utomordentligt rasade ivikt och tyvärr började jag slarva och kilona satte sig snabt igen men tanken på att återgå till lchf låg kvar. Nu har jag tagit det steget och känner mig starkare och klokare än ngnsin har återigen rasat i cm mår fantastiskt och har blivit mycket klokare..

Läs och förstå är mitt bästa tips om man ska äta lchf. Tycker man behöver förstå varför det är bra hur man ska äta och mycket intressant att förkovra sig i historien om vår matutveckling.  Håller med "kostdoktorn" det är en matrevolution på gång bollen har börjat rulla och vi blir fler och fler som äter oss friska..
  • mamman i skogen
    jeng skrev 2011-05-02 07:16:19 följande:
    Jag gillar matrevolutionen. Men den handlar faktiskt inte egentligen om LCHF utan om lågkolhydratkost. De flesta som tvivlar här tvivlar ju inom ramarna för vad som ryms i matrevolutionen. Det tar jag som positivt! De flesta har fattat varför man ska äta lågkolhydratkost!! Sen måste det inte heta LCHF, det kan heta GI eller Atkins också. Och det måste inte vara 20 gram per dag (det är det ju heller inte när kostdoktorn pratar utan han är ju betydligt liberalare) utan det kan vara 50 eller 100 gram också!

Jättebra tips, jag ville bara påpeka att boken handlar om fördelarna med lågkolhydratkost, inte bara om lchf.  
    Ja han är mer liberal i sin bedömning än tex skaldeman...en bra bok som öppnar ögonen. Det jag tycker är skönt i den liberalare tolkningen är att man känner sig friare och det är egentligen bara under viktminskningsfasen som man behöver räkna så att man lär sig hur man ska äta.
    Tror också att han har valt en mer ödmjuk stil för att nå längre med informationen...Finns många förespråkare som kanske har sktit framför sin egen dörr genom att atackera..fullt förståeligt kan jag tycka när man själv blir påhoppad men inte särskillt konstruktivt för att vinna förtroende från "den andra sidan" och bli erkänd..
    Tror att vår kära lilla kostdoktor kommer att förändra synen inom sjukvården ganska radikalt genom sitt idoga arbete 

Att övertyga eller rättare sagt få folk att förstå tror jag är den svåraste biten siktet är oftast inställt på att tappa vikt och man kan "stå ut" en period för att nå målvikten men man är absolut inte redo att göra en livstilsförändring. Vi har nog alla varit där en eller annan gång gått ner ett par kilo när man skärpt upp maten, käkat pulverdiet etc men sedan snabbt fallit in i gamla vanor..Man får ha ett resonemang med sig själv vad är det värt..

För mig är det enkelt det har bara tagit tid att komma till den insikten och även trots jag gjort detta så föll jag tillbaks. För mig handlar det om vill jag att mina barn ska få ha sin mamma i livet när de blir vuxna..Jag har läst och förkovrat mig oerhört mycket om hälsofördelar med lågkolhydratskost och ser många och ser fram emot  mer forskning och studier på detta ..

Finns inga garantier att man lever länge men om jag kan minska några risker så är jag villig att försaka mina älskade fredagschips och pasta mot alternativ som gör mig frisk och så här frisk har jag nog aldrig känt mig och jag hoppas det är en ihållande effekt.. sen kommer nog ett eller annat snedsteg ske men aldrig tillbaks till kolhydratsträsket på heltid..

Nu har jag pladdrat tillräckligt men för att knyta ihop säcken så tror jag att det största problemet är att få folk att förstå att det inte är farligt med fett..alla vill ha en snabb viktnedgång men de tar sig sällan tid att förstå och läsa upplever ofta att folk blir superpeppade när jag berättar (man får många frågor när man inte äter kolhydraterna) men när de gått hem och  låtit allt sjunka in så kommer det alltid tillbaks till att de vågar inte ändra sin kost för då kommer de få åderförkalkning av "allt fett" och dö i hjärtinfarkt..de kan läsa information óm lchf men de kan inte förstå den för de är inte redo/vågar inte  gå ifrån våra morderna kostråd ..
  • mamman i skogen

Testade nudlar från lchfbutiken idag helt ok måste jag säga har inte bemödat mig med detta innan men när jag beställde därifrån sist slängde jag med två paket iallfall bara för att testa..mycket bra substitut när familjen äter pasta eller äggnudlar. Slapp äta bara pastasås med sallad idag och det var trevligt..

• mamman i skogen

Gomorron alla glada duktiga..idag bär det iväg med sonen til sjukhuset det brukar alltid bli obligatorisk vägning och mätning då för honom och efterssom han inte sitter själv så innebär det att jag får hoppa upp på vågen med honom..ska bli spännande har inte vägt mig på väldigt länge så har ingen aning omi kilo hur mycket min nystart LCHF har gjort..sist jag stod på vågen var också med sonen och då visade den en bra bit över 70 kilo (74 tror jag) nu betyder inte vågen så mycket utan jag mäter och där har det hänt massor men kul om den visar under 70 iallfall..

• mamman i skogen

apropå kryddor...familjen vill ha tacos ngn dag och det ska vi väl fixa men jag får krydda min färs på sidan om..har ni några bra tips på vart man handlar kryddor utan massa socker i.

• mamman i skogen

Skit de ringde precis från sjukhuset och neurokirurgen ahde fått akutoperation så sonens tid blev inställd och vi får då inte väga oss....jaja jag får smita runt på byn och se om jag hittar en våg ngn stans kanske på elaffärn haha. Hade sett framemot viktkontroll idag

Baconinlindad mozarella lät inte tokigt...

Mozarellaost är förresten strålande att ta en hel klump när man gör soppa och precis innan man serverar så slänger man ner hela osten och mixar det blir krämigt trådigt och smaskens för oss som älskar denna fantastiska ost 

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**