Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Segelvind skrev 2011-04-26 22:28:59 följande:
    Den såg ju mumsig ut!

Är 22 g kolhydrater mycket? Jag trodde att man skulle ligga runt 20g för att gå ner i vikt med LCHF..... eller kör du någon slags super-variant?
    22 är inte mycket du kommer hitta din alldeles egna nivå att ligga på och det är enkelt att styra om man vill lägga in högväxel och äta för viktnedgång så är "under" 20 bra själv ligger jag lite högre och varierar från dag till dag. Jag har i stort sett tappat mina cm och äter för att må bra och trots detta så minskar det sakta sakta iallfall vilket det kanske inte skulle göra för dig..
    Jag svarar oerhört bra på LCHF och tappade förrsta veckan 8 cm efter tre veckor 12 cm och två byxstorlekar vilket i stort sett har varit mit mål men vill jag nu slanka till mig till ngn drömvikt så får jag nog ta mig i örat och kapa kolisarna fast det har jag inte lust med tycker att det får gå som det går jag äter rör mig och mår fantastiskt och om det skulle resultera i att jag tappade 1 kg i månaden så innebär det ju änd¨å 12 kg på ett år och så mycket vill jag inte tappa.
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    jeng skrev 2011-04-27 09:04:40 följande:
    Det funkar! Om det inte är så att man är väldigt nära sin drömvikt, eftersom drömvikten oftast är nåt helt annat än kroppens normalvikt.

Däremot så tror jag att flera här i tråden har varit väldigt tydliga med att LCHF är en diet som helt enkelt inte tillåter fusk. Det går inte att kombinera kolhydratrik mat med fettrik mat, det är faktiskt det sämsta tänkbara, till och med värre än SLV:s rekommendationer... Att man går upp efter fusk beror också på att man fyller tarmen, drar på sig vatten och massa andra faktorer. Det är få som äter sig till 2 kg fettvikt! Så om du lugnar dig så kanske det försvinner snart igen. Om det inte gör det, så tycker jag inte du ska säga att du har slösat bort tid på nåt som inte funkar, när du faktiskt uppenbarligen inte har följt spelreglerna! Tråkigt men sant!
    Instämmer och man måste låta det ta tid finns ingen quick fix till att bli normalviktig..(säger normal istället för smal )
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen

Vad kul det är att läsa att det går bra för så många..och att ni som fuskat är peppade att köra på igen

Apropå minmat tycker jag det är en bra sida använder den emellanåt för att lägga in en dagsmeny när jag har planerat vad jag ska äta hela dagen det blir ett eneklt sätt att lära sig hur mycket kolhydrater det är i vissa livsmedel hur mycket man har råd att äta av just det och man får en bra överblick på hur man ligger till i fördelningen fett/protein/kolisar..
    La in dagens bara för skojs skull och tycker jag hamnar på en bra nivå och har råd med en finncrisp om jag skulle behöva...4/18/79 procent kolisar/ protein/fett och har man svårt att gå ner så kan det ju vara en ögonöppnare att se vad man faktiskt äter eller ett bra sätt att hitta sin perfekta LCHF..

Väntar dessutom på paket från LCHFbutiken.se har slut på allt mjöl så nu får det komma så jag kan baka ngt smaskigt "smörgåsbröd"

Är det ngn som har ett bra pizzabottens recept så får ni gärna hojta till har hittat lite olika men vill ha ett gott poch bra ett

• mamman i skogen
    Maddisen80 skrev 2011-04-27 10:53:18 följande:
    Hej har du något förslag vad jag kan äta till helgen tycker att de är så jobbigt med mat
    Vad gillar du?? Jag är kock till yrket så jag är en "lat" matlagare på hemmaplan maten ska gå snabbt vara enkel och helst sköta sig själv

Grilla ugnssteka kyckling  gillar jag man lossar lite på skinnet på kycklingen och trycker in en smör och kryddblandning kanske ngr örter salt och peppar uppe på fågeln och steker den i ugnen..Brukar göra två samtidigt Den sköter sig själv med undantag för att jag vill ösa den ett par gånger.. Gör man två på en gång så har man ett par dagar att "plocka" av till sallader pajer mm..

Älskar broccoli köper alltid färsk som rostats i ugnen med olivolja salt och vitlök blir jättegott nästan nötig smak och buketterna blir krispiga bara att krydda och köra in den är klar när den mjuknat och fått färg

Stående favorit här hemma är en fuskig cesardressing Majjo, CF finriven parmesanost lite kryddigt av chilli vill jag ha det och sedan riva ner vitklök. Funkar att piffa upp vilken sallad som helst med och samtidigt få i sig fett..Bara att se till att salladen är ordentligt torr innan man blandar i dressingen (och det ska vara mycket dressing )

Förstår att många tycker det är svårt att planera och mycket kretsar ju i våra huvuden om att kosten ska vara varierad och allsidig..Det är det som är så skönt med LCHF enkel "sanning" ät gott protein fett och lite kolisar så det skadar inte att göra mat som man kan "rulla över" i olika varianter i flera dagar..Rester är emonomiskt och förädlar man dem till andra rätter blir det variationsrikt...Kycklingröra på överbliven kyckling och ett par lchf bröd att lägga på då har man lunchmackor eller picknick mat ...
  • mamman i skogen
    Annanym skrev 2011-04-27 11:13:48 följande:
    Mmm! Från en ännu latare och dessutom okunnig... Hur länge har du dem inne och på vilken temperatur+ Långt ner i ugnen? Har du vatten i eller får du tillräcklig vätska av kycklingarna? Måste de vara tinade när man puttar in dem? (Ja, om man struntar i att lägga smör/kryddor UNDER skinnet, för det kan nog bli svårt på en fryst fågel...)
    Brukar tom stå på "förpackningen" plasten på fågeln.

Jag kör på ca 200g i mitten av ungen tills den är klar..släng ut två kycklingar i kylen klarar sig  ca fem dagar i tinad form så man kan ha framförhållning...

Bästa kokbokstipset för hemmabruk är rutiga kokboken från ica förlag där står allt man behöver från stektider och temperaturer till mått och vikttabeller och en massa enkla recept 
  • mamman i skogen
    jeng skrev 2011-04-27 13:49:44 följande:
    Jag tycker att det är väldigt enkelt för tummen att trycka till på space efter ett färdig ord, även om det lixom inte är färdigt just då. (som efter dagis, som ju är ett helt ord, även om vi just nu hade tänkt skriva dagisbaciller) Därav tror jag att särskrivning är mycket vanligare på dator om man skriver snabbt, än det är med papper och penna! Inget att skämmas över alltså. Jag gör särskrivningar både här och där, just av den anledningen att spacen hakar på automatiskt, och jag HATAR särskrivningar....
    Och för att inte prata om telefon tror hela vår unga generation som är uppfödda med sms mms kunna surfa på mobilerna inte ens vet vad särskrivning är för har man på "ordförslagen" på telefonen så särskrivs allt högst irriterande..
  • mamman i skogen

jaja jag tar en skvätt grädde till i kaffet och njuter av min bit brie till medans resterande svenskar i mini-mellanmjölks landet doppar bullar och käkar apelsiner och tror att de äter sunt..

dumheter vet inga gränser fettskatt pyttsan...kolhydratsskatt jovisst http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1453260/Rapport-kraver-fettskatt.html

• mamman i skogen

Tjoho.;-D köpte i vintras en jeansklänning precis när vårmodet började komma köpte den medvetet i mindre för att bli peppad att helt ta upp LCHF igen sen des har den hängt i garderoben och blängt på mig varenda gång jag öppnat..anklagande jeansknappsögon med prislappen kvar...idag tänkte jag vad fan och slet ut den och provade.. Som gjutet och blrjar tom bli lite stor över höfterna tänk vad korkad jag är som gått och väntat på bättre tider och inte orkat ta tag i maten igen på allvar...allt som behövdes var knappt en månad av LCHF....

Jaja man ska inte gråta över spilld mjölk nu är jag i och ser en sommar framför mig med annat än shorts och t-shirt...

Kämpa på alla duktiga..nu ska jag ta min håkan (cykeln) och trampa till ica och köpa grädde!! Vardagsmotion är väl den bästa..

• mamman i skogen
    Asereht skrev 2011-04-28 13:24:43 följande:
    Jag kommer i mina gamla smala jeans som jag hade innan graviditeten med barn nummer två det vill säga 10 år sedan! De sitter som en smäck. *glad* Storlek vete sjutton men de har varit för små i dryga 9 år så jag är glad oavsett märkning. Solig

Vågen står fortfarande still här, men den rör sig ju inte uppåt heller som tur är. Jag fortsätter äta som vanligt och på kläderna märker jag fortfarande skillnad mot för någon månad sedan och då har jag ändå stått still viktmässigt i över en månad.

Dessutom blev jag nyligen kallad normalviktig under ett samtal, det var inte igår kan jag säga då jag varit "lite rund" i många år.
    Underbart!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**