• Linda5

**Den stora feta LCHF-tråden**

Eleonor86 skrev 2012-10-24 14:45:20 följande:
    Jag ska på 50-årsfirande på fredag och det ska bjudas på smörgåstårta. Jag vill inte strunta i min mathållning pga det utan tänker ta med mig något eget istället!

Har ni något tips på något smaskigt som jag kan ta med mig?
    Delikatesstallrik Glad
    Gör en färdig tallrik hemma med. Rostbiff, lax o brieost lite kladdsallad och någon grönsak ex avokado.

Fick sådana tallrikar när vi var på påskfika hos släkten. Dom är så gulliga o stöttar mig helhjärtat så när dom fikade fick jag godsaker.   
  • Linda5
    Gladskit skrev 2012-10-24 16:28:25 följande:
    Jag brukar göra så här;
    2-2,25 dl mandelmjöl
    3/4 dl krossat linfrö
    2 tsk fiberhusk
    75 g smör
    lite salt
    1 msk kallt vatten (inget måste)
    2 msk – 0,5 dl dinkelmjöl (inget måste men mängden kolisar per pajbit blir försumbar)
    några matskedar skalade sesamfrön om det blir för kladdigt

Antingen trycker man ut den i en pajform direkt och ställer den sedan i kylen ca 30min eller så får den vila först och sedan klär man pajformen. Nagga och förgrädda ca 10 min på 200grader.
    Till fyllning brukar jag ha tacoköttfärs eller broccoli+fetaost+mozzarella+skinka. Äggstanningen gör jag på 3 ägg och 3dl vätska. 1,5dl grädde + 1,5dl mjölk eller 1,5dl grädde och resten creme fraiche osv. beroende på vad jag har i kylen. Sen en skivad tomat ovan på plus massa ost. Ca 20-22 min i ugnen.
  • Linda5
    Såphia skrev 2012-10-26 14:28:28 följande:
    Vi är mitt i en köksrenovering vilket är roligt på många sätt, men det ställer helt klart till det då jag inte har varken ugn eller spis för tillfället. Bara micro... Jag har ätit rysk yoghurt, färdiga kycklingklubbor, ostar, ölkorvar på längden och bredden nu några dagar... Kan inte ens koka ägg! Hoppas snart vi kan installera den nya ugnen och spishällen så jag kan börja äta någorlunda igen. Det blir mycket köpemat för familjen nu och det är inte lchf-vänligt på något sätt. Köpte en calzone sist och hävde ut allt innehåll och slängde degen. Det var rätt gott, men det kan man ju inte äta alltid. Likaså kebabsallad. Gott en gång då och då..

Grattis till alla bra viktminskningsresultat!!   

99:- kostar en äggkokare på MediaMarkt väl värd investering.
  • Linda5

Jag har köpt en svamp o grönsaks tork! Nu torksr jag salami o parmaslinka. Sååå bra resultat. Tar ca 10 timmar i 45 grader o sen har man chips. Kanon goda.

• Linda5
    Mme skrev 2012-10-27 07:50:48 följande:
    Är de dyra att köpa?

299:- i Ullared
  • Linda5
    MajasMat skrev 2012-10-28 07:56:37 följande:
    Har ni några bra tips på att reda varma såser? jag avskyr blaskiga såser men tycker inte att jag får till det med äggula.   Jag har fått världens magknip både igår och idag. någon som kan tänka sig vad det beror på? jag har inte ätit något speciellt. magen brukar ju må fin fint med lchf.  

Koka ihop vätskan så den blir koncentrerad tillsätt sen grädde o koka krämig. Kokar du för länge kan den skära sig. Lycka till
  • Linda5

Jag är så lycklig för min tork!!!
    Hade värsta myset igårkväll med skinkchips o salamichips. Nästa gång ska jag göra ostchips också. Mumma.
    Att jag bara har ½ kg kvar till mitt delmål somär 9 november känns också toppen.
    Med andra ord en underbar söndag med ett strålande väder och humör.
    GRATTIS till oss alla LCHFare som är så duktiga.Glad   

• Linda5

När ni tar en klick majonäs hur mycket är det då? Idag har jag ätit 75g fet skinka 2dl broccoli 1liten kycklingkkubba 1/4 Tomas 3champinjoner Utöver detta 1,5 dl majonäs är det för mycket?

• Linda5
    Sagalin skrev 2012-11-07 05:14:57 följande:
    Är det en måltid eller flera?? 

Är det flera tycker jag det verkar som du äter för lite protein.

Jag har svårt att bedöma hur mycket 1,5dl majonnäs väger men jag tror inte det är för mycket.  

Det var hela dagen förutom att jag åt 1dlärpizzasallad oxo. Brukar äta mer kött men är mest orolig för att jag äter för mycket fett.
  • Linda5

Vi köpte romanasallad och hade taco i. Jag är ingen fantast av taco men när man slapp brödet och hade salladen om var det mycket godare.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**