• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

mamman i skogen skrev 2011-06-02 13:10:07 följande:

Japp men jag har endast en liten skvätt "mjölk" i mitt kaffe som dessutom är nescafe på kokande vatten så 70 grader håller den garanterat i mer än en minut gånger två

Okej

Btw, är det inte nescafe som innehåller en massa kolhydrater? Obestämd 
  • Denebola
    Maddisen80 skrev 2011-06-02 17:06:55 följande:
    Hej idag ska jag äta köttfärssås men gör tomatsåsen själv med tomater och mixa de med vatten eller mjölk sen krydda de själv
    Men du tål väl inte mjölk?
  • Denebola
    Primrose skrev 2011-06-02 14:04:55 följande:
    adams family och Denebola: Jaha, man lär sig verkligen något nytt varje dag. Det där med rå äggvita och B-vitamin kände jag inte till. "avidin ska denatureras"? - nu får jag bestämt googla litet.
    Googla avidin och biotin
  • Denebola
    Duntoffla skrev 2011-06-04 20:24:23 följande:
    Tack! Fett då?
    Det står ju på kartongen, och om det inte gör det vet ju inte vi det mer än du gör
  • Denebola
    XiaoMei skrev 2011-06-07 10:36:13 följande:
    Tack för tips! Jag är inte hungrig alls men det är nog en kombination av bra mat och värme.

Jag är lite orolig för att jag kommre ha svårt att få i mig tillräckligt med fett (fettskrämd sedan många år) och har en fråga: Överallt ser jag att folk har vispgrädde i kaffet. Jag dricker inte kaffe utan te men brukar inte ha något i det, varken socker eller mjölk. Behöver jag börja med grädde eller kan jag köra utan nu med?

Jag undrar också när det gäller steksmör, jag bad maken (som inte kör LCHF och är lite skeptisk) att köpa smör att steka i, rent smör och så kom han hem med sådant där flytande smör på flaska. Det står att det är smör och olja i, är det ok att jag använder det eller ska jag köpa rent smör på paket i stället?
    Fortsätt som du brukar. Man har inte grädde i te/kaffe för att få i sig fett, utan som ett bättre alternativ till mjölk. Eftersom du inte använder mjölk behöver du ju inte något alternativ.

En del lägger kokosfett i te/kaffe för att få i sig fett om de har svårt för att få i sig tillräckligt via maten, men det är absolut inget man måste göra.
  • Denebola
    Faile skrev 2011-06-07 13:24:49 följande:
    Panerat är svar nej, det är inte ok.

Någon som testat att fritera med typ mandelmjöl eller nåt här förresten? Älskar ju chili cheese och kom på att man kanske kan göra själv, kanske...
    Har inte testat själv, men prova något av dessa recept kanske?

1.1       Chili cheese 1

Recept:

2dl riven gratängost

2dl Mjukost av grevétyp. Min var Fjällbrynt.

0.5dl finhackad chili

Rör ihop, forma små köttbullsstora bollar, lägg på en oljad tallrik och in i frysen.

Efter en timme, ta ut och jämna till dom, lägg i en plastburk (jag hade lite pofiber i botten) med lock och frys över natten.

Ta ut och kleta runt bollarna i ett uppvispat ägg. Låt rinna av på en tallrik eftersom.

När sista bollen är klar så läggs dom i en fryspåse (3l ?) med mjöl av en påse fläsksvålar/pofbier. Blås upp påsen, håll tätt och skaka om så att alla bollar blir täckta.

In i frysen ett par timmar.

Upprepa äggkletningen och skakningen i påse. Troligen räcker det "mjöl"som redan fanns där.

Frys in igen.

Sedan är det bara att ta ut det antal du vill ha och fritera. Fritera tills lagom ljusgul/gyllene. För hård fritering gav i mitt fall ett par stycken spruckna ballonger med skummande frityr som följd.

Dessa blev precis som dom på Max. Bara att variera Chilins styrka och annan kryddning samt kanske ostsortar.

Väldigt bekvämt att ta fram några frysta bollar och slänga i fritösen.

-Jag är nu den otåliga typen, så jag började genast fundera över om det verkligen var nödvändigt att hålla på och mecka så dant ut och in i frysen, så jag gjorde så här:

Jag formade bollarna och rullade dem sedan genast i fläsksvålsmjölet, doppade i ägg och en rullning till. Sedan på en plåt och in i frysen 2 timmar. Sen gick det alldeles utmärkt att fritera dem! Ett par minuter i fritösen och perfekt resultat!

Jag har bara en invändning emot fläsksvålsmjölet och det är att det inte riktigt föll oss i smaken här. Konsistensen är ju perfekt men smaken... Borde man inte kunna göra en panering av fiberhusk, pofiber osv? Ska testa det!

Kanske blev innehållet något för löst, så kanske lite mindre mjukost i fördelningen.

Men det här var ett stort steg mot den förväntning jag hade på det! Tack!

1.2       Chili cheese 2

Sätt ugnen på 175 grader.

2 msk naturell färskost

1 ägg

2 msk fiberhusk

3-4 dl riven ost

(hackad färsk chili)

Paprikapulver, oregano, salt, cayennepeppar, grillkrydda och liknande är gott att krydda med.

Blandade allt i en bunke och lät svälla till en köttbulleliknande smet (fast nog att rulla bollar av, men ändå lite kladdig), ca 10 min. In i ugnen och grädda tills de blivit gyllenbruna.

Antingen gör man små bollar och då får de vara inne 10-15 minuter, ytan ska vara brun och krispig men ha inte i dem för länge så att de blir torra inuti. Mitt första prov var biffliknande kakor, som blev perfekta! Dem hade jag inne 20-25 minuter. Antingen kan de ätas som de är(helst nygjorda men även goda kalla) som snacks, eller, om man gör större, till en sallad som måltid. Chili eller inte, personligen gillar jag båda. Urgott iaf!

• Denebola

Jag har mailat supporten om att det är kodfel i tråden.

• Denebola
    MTG skrev 2011-06-08 18:31:28 följande:
    Är kokosfett och kokosolja samma sak?
    Ja, men det brukar bli att man säger kokosolja om den när den är flytande och kokosfett när den är i fast form
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**