• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

Emmyjane skrev 2011-06-18 20:51:45 följande:

Men det är ju därför jag frågar er vad som är rätt, eftersom jag inte har så bra koll själv.

Vad säger ni om färsk frukt med mörkchoklad är de åsså för sött?

mango, persika och ananas?

Börja kolla kolhydratinnehåll i alla livsmedel (tex här http://www7.slv.se/Naringssok/?epslanguage=sv), beräkna sedan hur mycket av dessa du kan äta utan att överskrida din dagliga "ranson" (vanligt är 20 g kolhydrater/dag). Det är inte förbjudet att äta frukt, potatis mm men du kan inte äta stora mängder, och det blir svårt att kombinera det med annan mat då grönsaker mm innehåller en liten mängd kolhydrater.

Två tumregler:
    - Varje livsmedel bör ha max 5 g kolhydrater per 100 g
    - Livsmedel bör ha minst lika mycket fett som andelen kolhydrater och protein sammanlagt (denna regel fungerar ej för grönsaker) 

Sen gäller sunt förnuft, exempelvis innehåller tomatpuré ca 15 g kolhydrater/100 g, men man använder det i så små mängder att det kan funka ändå. Det viktiga i slutändan är den totala mängden kolhydrater du äter på en dag.

Testa att lägga in det du äter på matdagboken.se så ser du enklare hur mycket kolhydrater (och fett och protein) du får i dig på en dag.

Men framförallt bör du läsa på ordentligt. Det funkar inte att förlita sig på andra för att klara sig. Nog svarar vi på frågor, men grundkunskapen behöver du ha själv, och än verkar det som att du saknar den. 
  • Denebola
    yena89 skrev 2011-06-19 12:17:04 följande:
    Så till er nya vill jag säga, LÄS PÅ! LCHF kräver kunskap. Vi finns här för att svara på frågor men om nån kommer och frågar "får man äta ost" då blir man faktiskt lite småirriterad.

Förlåt, jag sov dålig inatt och hade världens mardröm så jag är på dålig humör :(
    Ingen fara.

Fyller i med att säga att LCHF inte är svårt, bara annorlunda mot vad man är van vid.
  • Denebola
    astro skrev 2011-06-19 13:23:28 följande:
    Man blir självklart känsligare för kolhydrater när man äter LCHF men det är också så att när man blandäter är man van vid trötthetsperioder och märker dem inte lika mycket.
    Innan LCHF blev jag alltid dödstrött efter lunch och tog det som något självklart. Det var så det var, bara. Nu däremot har jag inga "tappade timmar" - om jag inte äter kolhydrater, då är tröttheten tillbaka på nolltid.

Lättaste sättet att hålla sig till det bra -i min erfarenhet:
    Ha i görligaste mån bara bra saker hemma.
    Se till att du har LCHF-mat redo så att du kan äta när suget sätter in
    Undvik att äta saker som smakar sött. T ex youghurt med nötter och sukrin kan få igång sötsuget för vissa.
    Ta mineraltillskott.

Grattis till midjan förresten

Frukost - kall kycklig? Eller gör en sallad du gillar, gör den dagen innan så blir frukosten snabb.
    Van01 skrev 2011-06-19 12:32:20 följande:
    Hej! Får jag vara med här? Jag har kört Lchf sen i måndags (vägning imorgon, spännande). Jag försöker äta när jag är hungrig och följer 5/100 regeln. Det känns bra förutom att min mage har blivit trög. Jag brukade gå på toa varje morgon och nu har det gått tre dagar sen sist. Är detta nomalt?
     Ja, särskilt i början. Det blir mindre "skräp" över när kroppen smält maten och därför behöver man inte gå på toa lika ofta. Men det tar tid innan tarmarna vänjer sig vid att det inte finns någon bulk att flytta på. Så att säga.

Har hört många olika knep. En tesked kokosfett morgon och kväll (t ex i en kopp te) fungerar bra tycker jag. Hallonbladste (plocka själv eller köp från t e x ekoexpressen.se) gör underverk för trög mage om man dricker en stor kopp om dagen. En bit rå blomkål på morgonen är uppiggande och ska också få fart på magen. 
    Jag håller med om det där med att bli trött på eftermiddagen. Eller, jag blir det fortfarande ibland men inte i samma utsträckning. Jag har nyss kommit på en teori kring det, att jag är en anti-eftermiddagsmänniska (samt en blandning av kvälls- och morgonmänniska, det varierar).
  • Denebola
    helene306 skrev 2011-06-19 15:19:48 följande:
    Och jag kompletterar med att vill man göra det krångligt eller svårt då blir det krångligt och svårt också.

Man sätter själv gränserna. Många anser det svårt när man äter ute, är bortbjudna osv men det går faktiskt att välja smart eller helt enkelt tacka nej. Jag menar, serveras det pasta, ta lite om det inte finns något alternativ men lassa inte tallriken proppfull. Är man bjuden på fika behöver man inte äta för att behaga värden. Man gör det så knöligt man själv vill ha det
    Word på det Eller ta med sig något för att mätta sig lite mer. Babybelostar är inte så krångliga till exempel.
  • Denebola
    sara1981 skrev 2011-06-19 15:22:47 följande:
    Behöver lite inspiration för dagens middag. Är sugen på lite plockmat, eller nåt lättare typ soppa eller sallad?
    Tapas? Oliver, ostar, charkuteriprodukter...
  • Denebola
    sara1981 skrev 2011-06-19 15:33:54 följande:
    Denebola:
    Åt det igår. :)

Funderar på sallad med parmaskinka och mozzarella...
    Haha, okej Sallad med parma och mozzarella låter också gott. Själv ska jag göra pizza (blev inte av igår eftersom jag inte orkade fara och handla), med bland annat parmaskinka (ja, eller något sådant) och mozzarella på
  • Denebola
    Mandel skrev 2011-06-19 15:59:47 följande:
    Hoppade in på Kapp-Ahl när jag ändå sprang förbi och kollade på jeans.
    Storlek 36 short är lagom långa i benen, men då får jag glipa i ryggen. Provade 34 short och de blir nästan tajta över låren fast de sitter kanon i midjan, men självklart blir de även kortare i benen och då för korta.
    Provade ett par 34 i vanlig längd och de var självklart alldeles för långa så de korvade sig på smalbenen.
    Suck!

Tittade in på Jc och tydligen måste man vara supersmal om man är kort för de med 30 tum i längd som jag hittade hade 23 tum i midjan... Jag gav upp! För mycket folk i butiken så jag orkade inte be om hjälp heller...
    Jobbigt! Jag tycker också att det kan vara svårt att hitta jeans ibland, mest för att jag tydligen har för långa ben till min smalhet (och jag som trodde att man "ska" vara smal och lång... Obestämd).

När jag känner mig rik så går jag till en särskild jeansaffär, de är jättehjälpsamma och plockar fram mängder av jeans tills man hittar några som passar. Dock är det märkesjeans så de kostar ju en del. Å andra sidan brukar det bli favoritjeans så jag tröttnar inte på dem utan använder dem tills de är rejält slitna, värt pengarna alltså Nu senast tog jag med mina älsklingsjeans som jag förnekar är utslitna Dock kanske de inte är så snygga längre eftersom jag har lappat dem lite överallt... I alla fall, jag tog med dem och sa "jag vill ha ett par ersättare för dessa" och det fixade han fram Anyhow, just detta kanske inte hjälpte dig så mycket eftersom det inte är en kedja det handlar om en lokal butik...

Men testa att gå runt i flera olika butiker (tradigt kanske), eftersom modeller kan skilja sig mycket från kedja till kedja. Om du gillar lite baggy byxor kan du köpa sådana som har dragsko vid anklarna, så gör det inget om benen är lite för långa egentligen, medan de passar i midjan. Eller vik upp/lägg upp (har inte JC gratis uppläggning?) benen.
  • Denebola
    lillabebben skrev 2011-06-19 16:32:05 följande:
    Men på vilket sätt blir man känsligare? Har funderat på vad som skulle hända om man började äta kolhydrater igen? Kan det vara farligt på något sätt? Att kroppen inte längre klarar av att hantera blodsockersvängningarna. Bakade chokladbollar med dottern idag och klarade inte att inte smaka. Och smaka funkar ju inte för mig som är sockerberoende så man kan väl säga att jag åt way to many.... Efter en liten stund drabbades jag av extrem trötthet och orkade knappt stå upp. Fattar att det är pga sockret men riktigt så illa blev det inte förr då jag åt kolhydrater. Mår riktigt dåligt nu ju när jag "fuskar".
    Man kan börja äta kolhydrater igen, men det kan vara bra att trappa upp det och inte köra all in på en gång. På samma sätt som det är bra att börja med ett glas vin när man inte druckit på länge, i stället för att sörpla i sig en hel vinflaska.
  • Denebola
    Vuxenpoäng skrev 2011-06-19 21:16:09 följande:
    Hej, ber om ursäkt för att radbrytningen inte funkar - sitter min paddan! Jag hat kört lhcf i snart två veckor och siktar på under 20 kolisar per dag. Men jag är hungrig HELA tiden! Jag följer Dahlkvist recept till punkt och pricka och äter ofta mr än vad som angetts som en portion. Ändå blir jag sugern på något mer efter en timme och riktigt hungrig efter två... Tanken är väl att man ska slippa gå hungrig? Hur lösser jag detta?
    Lägg in din mat på matdagboken.se och se till att du ligger kring 20-25 E% protein, 75 E% fett och max 5 E% kolhydrater, samt max 20 g kolhydrater/dag. Om detta ser bra ut så kan det vara så att du inte kommit in i "LCHF-mättnad" (när man börjar äta mindre portioner och känner sig mätt längre) riktigt än, vilket brukar komma med tiden.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**