• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

Någon mer än jag som fick en stor BB-logga att titta på nu? Obestämd

• Denebola
    Denebola skrev 2011-05-24 17:39:32 följande:
    Någon mer än jag som fick en stor BB-logga att titta på nu? Obestämd
    Doh. Fel tråd
  • Denebola
    Duntoffla skrev 2011-05-24 17:55:29 följande:
    Ja det får nog bli att pilla bort brödet. Jag orkar inte vara tokpetig. Salladen är ju också ett alternativ förstås och sen ta lite dressing till. Jaja, det löser sig
    Kolla näringsdeklarationer på deras hemsida så kan du förbereda dig lite bättre (genom att redan nu bestämma vad som blir bäst att beställa).
  • Denebola
    väntar på mirakel skrev 2011-05-24 22:32:20 följande:
    HEJ! Kul att jag hitta ett sånt himmla bra forum med masa LCHF:are som kanske kan hjälpa mig med några funderingar.

Tänkte jag skulle börja med lchf på måndag =)
    Har tänkt att vara jätte strikt och vill lära mig så mycke som möjligt innan jag sätter igång.

Som jag har förstått det så är det ok att äta livsmedel med max 5 g kolhydrater per 100g. Men kan man äta valfri mängd av det livsmedlet då?

Frukt ska man ju undvika, men jag har sett recept på smoothies som då innehåller bär. Måttlig mängd står det! Vad är måttlig mängd? Samma med nötter som kan vara gott att äta en lördagkväll. Nötter kan jag inte äta i måttliga mängder då jag älskar det, måste ha ett rekomenderat intag!

Grönsaker får man ju bara äta dom som växer ovan jord men hur är det med lök?
    Majs är ju en väldigt söt grönsak är den ok att äta? Tänker på majskolv med smör och lite salt på! GOTT!

Hoppas någon kan hjälpa mig med dessa funderingar =) TACK
    Ja, max 5 g kh/100 g, MEN samtidigt bör följande kriterie också gälla:
    andelen fett ska vara minst lika mycket som andelen kolhydrater och protein tillsammans (gäller ej grönsaker)

Kombinerar man dessa regler ser man att mjölk inte är lämpligt, trots att det innehåller 5 g kh/100g.

Om du vill vara strikt måste du räkna totala antalet gram kolhydrater du äter per dag. En vanlig nivå att börja på är 20 g/dag. För att hålla reda på vad det du äter innehåller kan du lägga in det på matdagboken.se el. dyl.

Det går inte att säga exakta mängder för bär och nötter innan du har bestämt vilken mängd kolhydrater du vill äta per dag. Men vill du vara strikt är varken nötter eller bär jättebra (som fika ibland kan det vara okej).

Vad innehåller förresten smootierna i övrigt?

Lök brukar man inte äta några mängder av så det kan funka.

Majs är ingen grönsak utan ett spannmål och har för högt kolhydratinnehåll för LCHF.
  • Denebola
    helene306 skrev 2011-05-24 22:47:20 följande:
     Tumregeln är max 5 g/100 g men bara för det ska man inte vräka i sig av det livsmedlet. Tänk dig en korv som väger 200 g och har 5 g /100 g vara. Bara i den korven har du fått i dig 10 g kolhydrater. Ska du köra strikt och ligga på ett kolhydratintag om 20 g/dag har man ätit halva dagsintaget i en korv. Man ska leta efter produkter med 5 g/100 g men bara för det behöver man inte ösa på. 1 dl grädde är 3 g kolhydrat t. ex.

Själv äter jag inte bär men en del bär innehåller inte så mycket kolhydrater. Kolla kolhydratinnehållet! Hallon, blåbär och jordgubbar (har jag rätt?) är skapligt ok men inte i stora mängder. Tänk igen som jag skrev ovan. Låt säga att hallon har 4,5 g/100 g och du äter 100 g, då har du fått i dig den mängden. Nötter innehåller bra fetter men ska inte ätas i stora mängder heller. Vissa nötter är bättre än andra så kolla innehållsförteckningen.  

Sen, alla är vi olika. Kan du kosta på dig nötter och ändå gå ner i vikt (om det är ditt mål) så kan du självklart fortsätta äta nötter. Man måste hitta sin balans. Jag gillar t.ex isterband och en isterband är runt 18 g kolhydrater. De dagar jag äter isterband ser jag till att dra in på onödiga kolhydrater som grädde i kaffet och gräddsåser/kalla såser till middagen och ser till att få i mig kryddsmör och kokosfett istället.

Lök är egentligen inte ok men man brukar å andra sidan inte äta så stora mängder lök. Jag älskar lök och äter men numera använder jag en ½ lök istället för en hel i matlagning. Majs är inget bra, väldigt högt kolhydratinnehåll så det går bort.

Lycka till, du kommer inte ångra dig
    Hallon: 4,1
    Blåbär: 9,1
    Jordgubbar: 8,3
  • Denebola
    Päron1986 skrev 2011-05-24 23:56:09 följande:
    Imorgon börjar jag LCHF:a.... Jag hoppas det kommer gå bra! Sist gick det inte så bra då det är svårt att hitta tillräckligt feta laktosfria produkter....
    Man måste ju inte äta mejeriprodukter heller, men lycka till!
  • Denebola
    beccagranen skrev 2011-05-25 07:50:03 följande:
    Hej alla LCHF:are!

Har sedan tre dagar gett lchf en chans, och jag är positivt överraskad redan nu :)
    Men jag har en fråga till er, är det ett måste att få i sig mycket fett helatiden? och kan man äta banan med gott samvete?

Vad anser ni om mitt intag (igår);
    07:30 - 2x Kaffe & en banan
    09:00  - Naturell yogurt (3%fett) med knappt 1dl egen gjord musli (inehåller bla pumpafrö,
    solrosfrön, kokos lite mandel och hasselnötter)
    11:00 -  Ett ägg och kaffe
    13:00 - Hemlagad tonfisksallad med ägg (mycket majonäs, cream Fresh etc)
    15:00 - en bit brieost
    17:00 -  Ugnspannkaka gjord på keso, ost, grädde, bacon och ägg
    19:30 -  Rårörda bär (lingon, hallon, vinbär, blåbär) och en bit brieost.
    Under dagen drack jag ca 2,5 L vatten
    Detta ser tyvärr inte riktigt ut som LCHF.

Stryk
    Banan 
    3% yoghurt (välj 10% och häll i grädde för att öka fetthalten)
    müsli (kan vara okej i mindre mängder, beroende på dina mål)
    bär (kan vara okej i mindre mängder, beroende på dina mål)

Det är även för lite fett för att vara LCHF. Middagen och kvällsmaten ser dock bra ut (tonfisksallad och pannkaka). Brie är bra som mellanmål men du skulle kunna ta lite majonnäs till ägget.

Sen reagerar jag på att du äter så väldigt ofta. Visserligen kan det bli så i början på LCHF, att man äter lika ofta som vanligt, men efter hand så blir man mätt längre tider, och då kanske man hamnar på 3 måltider/dag (vissa föredrar 5, vissa 2 etc)

Hur mycket kunskap har du kring LCHF? LCHF är inte svårt, men det är annorlunda mot vad man är van vid. På grund av det är det väldigt lätt att göra fel, och därför måste man veta vad man gör.
  • Denebola
    beccagranen skrev 2011-05-25 08:19:20 följande:
    Jag är inne på tredje dagen idag, så jag har inga direkt erfarenheter. Men jag har läst runt på LCHF sidor och läst matbloggar för att finna recept etc. Förstår att det kan vara lite för lite fett, jag får jobba på det och framför allt finna något som kan ersätta min frukost banan. Men det är svårt att bryta gammla vanor, jag har alltid ätit regelbundet, och det blir det framför allt på jobbet då vi alla sätter oss och äter lunch/mellanmål/fika tillsammans. Sen kommer ju såklart tv-suget på kvällen.  Men hur viktigt är det att man äter så stora mängder fett? Borde man inte gå ner mer på att hålla det på en "lagom" nivå? 
    Hela poängen med LCHF är att det är fettet är det som ska hålla dig mätt. Du äter normal mängd protein, men byter ut kolhydraterna mot fett för att bli mätt. Äter du lagom med fett så håller du dig mätt och slipper suget (sen kan det ju finnas ett "mentalt" sug på ren vana men det är en annan sak). Dessutom är det så att om du varken äter fett eller kolhydrater så blir det ju en svältdiet, och det är inte bra för kroppen.

När kroppen märker att den får in mycket fett via maten fattar den att den inte behöver sina fettdepåer, och börjar därför släppa på dessa. Du måste alltså äta fett för att förbränna fett. Sen ska du inte trycka i dig fett (det går inte!), utan äta tills du blir behagligt mätt. Fett är energitätare än kolhydrater, så det behöver inte handla om stora mängder fett.

Jag rekommenderar att du skaffar (köper/lånar) några böcker, jag tycker att de ger mer än att läsa på internet.
    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=917424129X
    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172411880
    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172411686 

Vad gäller recept så finns det många goda på internet, men samtidigt bör man kunna avgöra om de passar en själv "just nu", dvs om just den där maträtten fungerar när man vill vara strikt etc. Det kan vara svårt att avgöra utan den teoretiska kunskapen. Det är ju skillnad på att äta LCHF för att vilja gå ner i vikt, och den LCHF man kan äta när man vill vara viktstabil.
  • Denebola
    beccagranen skrev 2011-05-25 08:40:13 följande:
    Tack för all information! Att man ska äta mycket fett är jag medveten om, men att finna rätt mängd som är lagom är svårt. Nu såhär i början så känns ju allt fett som väldigt mycket, eftersom man tidigare "förbjudit" sig att äta det. Jag ligger på ca 26% i fettintag per dag, så det är väl inte helt fel.  Nötter har jag läst på de flesta ställen att dte är bra, eller bra i lagom mängd och en frukt om dagen (alt. utesluta helt). Småätandet kämpar jag med att få bort, men man har ju alltid fått lära sig att äta lite men ofta och frukt och grönt i all den mängd man orkar.  Inte minst så var jag helt slut första två dagarna, men idag känner jag mig piggare :)
    Men jag ska ta mig an ditt råd och utforska mer, tack! :)
    Det du säger stämmer visserligen (ang. frukt och nötter) MEN det kan sätta käppar i hjulet för en om man försöker gå ner i vikt. För viktstabil kost kan det dock fungera jättebra.
  • Denebola
    Bordeaux skrev 2011-05-25 08:58:58 följande:
    Jag vet att du skrivit om att kokosfettet kickade igång dig
    Kan man köpa bra kokosfett i matbutiken i sverige för då kan jag göra det. Men jag vill inte hålla på att beställa när vi ska åka runt i landet lite.
    Kung Markatta och Renée Voltaire kan du kolla efter i mataffären.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**