• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Knasis skrev 2011-03-07 19:48:36 följande:
    Vad säger ni om min middag några inlägg högre upp, bilden.. Jag äter ju gärna ost, så jag är rädd att jag kommer att äta för mycket mjölkprodukter. Hur mycket mjölkprodukter får ni i er på en dag?
    För mycket tomat skulle jag säga.

osten tror jag inte du ska behöva bry dig om, ost går inte som mejeriprodukt enligt lchf-tänket. Vissa kan vara känsliga mot ost också, men långt ifrån alla. dessutom är de låga på kolhydrater så det är mer fritt fram än av andra mejeriprodukter!
    mills skrev 2011-03-07 19:50:13 följande:
    Nu behöver jag kolla en sak med er..hur mycket kolhydrater skulle ni säga att det är i detta: 
    1 liten aubergin
    1/2 zuccini (stavning?)
    150g sojafärs (2/100g enligt förp) 
    400g krossade tomater (4,6/100g enligt förp)
    1/2 gul lök
    1/2 dl creme fraiche
    1dl ost (ingen aning om fetthalt, hade rivit och lagt i frysen) 

Sedan åt jag 1/4 av detta och jag fick det till inte mycket kolhydrater alls men mitt blosocker gick över 10 så frågan är om jag missat något och räknat totalt galet eller om det är min basaldos insulin som är åt helvete... 
    nu blir det ju lite chansning men kanske... 3+4+3+20+4+2+1 = 37, så ja, ungefär 40 gram då, och 10 gram alltså i din portion!
    antingen har du missat nåt, eller så hade du ätit för lite tidigare på dagen, eller så är du helt enkelt känslig. 10 gram är inte mycket som dagsintag, men jag har varnat redan tidigare för att det inte är nån höjdare att äta för mycket på en och samma gång! jag tycker absolut att det låter som att en av anledningarna till att blodsockret gick i höjden är att det är alldeles för lite fett i maten! allra bäst är det om man grundar med fett innan kolhydratrik mat, men åtminstone så borde du ju se till att ha rätt ratio i måltiden!

• jeng

fasen vad ni alla bakar semlor, nu blir ju jag sugen med.... *mutter*
    jag som till och med har handlat hem för att kunna göra pones, men jag är livrädd för pofibern, allt jag har gjort med det har ju totalt misslyckats tidigare!!! :-/ 

• jeng
    Linda1976 skrev 2011-03-07 22:19:28 följande:
    Du ska inte vara rädd! Vi håller dig i handen
    hahaha tack
    om jag verkligen saknade bröd, eller verkligen ville ha en semla, så kanske jag hade varit mer manad att ge mig på bakandet. men jag saknar egentligen inget av det!  
  • jeng

Gomorron!
    Har det jäkligt med halsbrännan, så jag passar på att jobba hemifrån idag! Då kan man sitta i en ställning som man vet funkar, och slipper fara runt och hjälpa andra på kontoret (jag är lite allt-i-allo). Får ju alltid värre med halsbrännan vid mens och ÄL, men det brukar gå över efter ett par dagar, så jag hoppas det är bättre imorrn igen! Skönt iaf att det går jättebra att jobba hemma! Trivs superbra med mitt jobb! Alltså visst vill man vara på kontoret och jobba, men jag menar att det är ju skönare att kunna jobba hemifrån än att behöva sjukskriva sig, när man faktiskt KAN jobba i visa situationer. Jaja, det var ju lite OT

Vågar man göra halv sats på pones-receptet? Som sagt jag misslyckas ALLTID med pofiber, så jag vill gärna kunna prova ett par gånger ifall att det skiter sig... Skulle vilja överraska maken med lchf-semla, men han kommer väl bara hata det antar jag... han är lite anti alternativ bakning! Dessutom får han säkert riktig semla på jobbet idag och då tar det ju lite av idén... :-P

Insåg just när jag satt och funderade här att jag saknar ett vitalt köksredskap!! Mandelkvarn! Sånt där som man bara tar för givet att man har, för att man vet att mamma alltid har haft eller nåt... Det har alltid funnits. Men det är ju inte det första man tänker på att köpa när man flyttar hemifrån. (Vilket jag iofs gjorde för typ 15 år sen nu, men jaja...) Ett annat redskap jag saknar är potatispress! Också en sån där grej som man bara måste ha egentligen... Ja nu äter jag ju inte potatis, men det är många många många ggr som jag har saknat den!!!

Jaha, men alltså - jag har mandlar på påse och tänkte göra mandelmassa och mandelmjöl... så hur kan jag då få detta gjort utan mandelkvarnen? Jag har stavmixer, vanlig "drink"-mixer, nån form av liten matberedare..... Funkar nåt av det, eller borde jag åka och handla? 

• jeng
    Nikhita skrev 2011-03-08 08:13:25 följande:
    Åh vad segt det ska gå neråt då.. kanske får strama åt mejerierna då
    Hur segt? Och hur mycket mejeri äter du?
  • jeng
    ofrivilligbonusmamma skrev 2011-03-08 08:39:17 följande:
    Jag har gjort pones med bara halva receptet eftersom jag inte hade tillräckligt med pofiber, det blev kanon :)
    Jag delade dock inte på ägget, utan det fick vara helt ;)
    ja,så tänkte jag med. Det har ju cirkulerat recept med ett extra ägg i så jag täntke att det borde nog funka
  • jeng
    Martina 76 skrev 2011-03-08 08:40:21 följande:
    Idag blev det ägg och bacon till frukost så hittills har det inte blivit mycket kolhydrater. Saknar iofs min yoghurt som jag tycker så mycket om, men jag kanske vänjer mig. Ni som har hållit på länge med LCHF - när man har nått sin målvikt brukar man kunna "synda" lite mer då? Tex äta turkisk yoghurt med hallon till frukost utan att man lägger på sig?

Jag ska göra en ordentlig anstängning för att dra ner kolhydrater och få upp förbränningen så att jag tappar mina sista få kilon, men sen måste jag ju nå en punkt där jag hittar en diet som jag kan anamma som min livsstil. Hur mycket kolhydrater brukar man kunna "klara av"?
    Hur mycket kolhydrater man klarar av beror på kroppen, hur sockerberoende man är. Vissa klarar tex av sötningsmedel, medan vissa inte klarar av det!

Jag skulle nog säga att ca 50 gram kan vara ok sen när man har nått målvikten, och vill öka på, men ändå behålla hälsofördelarna. Sedan beror det lite på varifrån kolhydraterna kommer också!
    Plus att man ska vara medveten om att om man ökar på kolhydraterna så pass mycket, så kan man inte fortsätta ösa på med fettet obehindrat. Det blir ett nytt läge i dieten. Visst, för vissa funkar det att ösa på med både fett och kolhydrater, men det är iaf inget jag skulle rekommendera
  • jeng
    karilee73 skrev 2011-03-08 08:46:46 följande:
    Hej , skönt att jobba hemma ibland. Jag har aldrig kunnat göra det (förskollärare). Men just nu njuter jag av föräldraledighet istället. Det där med stavmixer, nja säger jag. Jag testade göra mandelmjöl men motorn brann tyvärr upp ( i stavmixern alltså). Köpte en mandelkvarn för 129 kr på Ica Maxi. Rekommenderar dig att göra detsamma. Riktigt stimulerande att mala för hand  Ha en bra dag trots halsbränna. Tjingeling
    Ja det är skönt at ha möjligheten att jobba hemma när nåt händer! Det gynnar ju inte bara mig utan även företaget som slipper "onödiga" sjukdagar. Visst ibland ÄR man ju sjuk, men ofta är det ju sånt som gör att man kan jobba fint ändå!

Tack, ska se om jag kan komma iväg till butik. Har tyvärr en bit att åka... 
  • jeng
    Fjärilen235 skrev 2011-03-08 08:52:40 följande:

Ska gå igenom veckans & dom kommande veckornas matsedelar & se om jag kan få in lchf stuk pä dom.
    Ska käka laxgryta m purjolök, majs & citron till middag idag.

Om du vill ha tips så ska majsen bort!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**