• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Klas-Ã…ke skrev 2011-03-07 09:42:56 följande:
    Ja, jag vet inte hur mycket gram jag hamna på men på ketosstickan åkte jag ner ett hack, inte kul någonstanns speciellt inte när man fick gasig och uppsväld mage, men nu vet jag de och kommer absolut inte fuska igen. Idag tänker jaag börja äta 10g eller mindre och hoppas på att bli av med min uppsvullenhet.

Jo jag klarar med av laktos rätt bra, har dock inte vågat testa vanlig grädde, men ost cremefresh smör och såser kan jag äta utan problem men blir somsagt inte nå mängder, kanske 1-1½dl / dag

Hopppetossan: www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/S.../
    På ketostixen kan man fara ett eller flera hack upp och ner från dag till dag, även om man håller sina kolhydrater bra! det kan bero på andra saker! men nu vet du ju med dig att du fuskade, och då är det ju väntat. men ingen katastrof! om du däremot brukar ligga på fullt, men kommer ner på låg, Då har du nog kanske dragit i lite väl mycket på fusket!

Däremot så säger du ju att din mage reagerade direkt, och det är ju en bättre indikator på vilken nivå du bör ligga på! Så är det för mig också. jag reagerar direkt med magen, och tycker bara inte det är värt fuskandet!
  • jeng
    Ziggystardust skrev 2011-03-07 09:50:41 följande:
    Jag gjorde pones igen igår och hade också i ett extra ägg och bara 1 tsk bakpulver och det funkade jättebra!

Jag har mått illa sedan i lördags nu och är dålig i magen och det brukar jag inte vara. Jag tror inte det är magsjuka men vi får väl se om det går över snart. Jag har ätit lite mat och mycket pones på sistone så det kanske kan ha med det att göra, för mycket fibrer kanske?

En positiv sak som jag absolut ger LCHF cred för är att jag inte haft fotsvamp på ett tag! Jag har stora problem på en av mina fötter, även om jag använder salvor och puder kommer svampen tillbaka hela tiden. Men imorse tänkte jag på att det var länge sedan jag behövde smörja! Om man inte äter socker/kolhydrater och jäst kanske svampen inte har nåt att leva av Demon he, he.Tidigare har jag aldrig varit svampfri så länge men nu har jag ätit LCHF utan avbrott sedan september 2010.
    Absolut, elakheter lever på socker, så det är säkert mycket lchf du har att tacka!
    skönt när man slipper sånt där! 
  • jeng
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-07 10:00:39 följande:

jucea: Hårdost är så gott som laktosfri så de allra flesta som är känsliga kan äta det utan problem alls!!

Ja, jag menade inte just pga laktosen, utan hårdost är en sak som vissa på lchf har svårt att tåla helt enkelt - i likhet med mejeriprodukter (som ju inte brukar inkludera ost när man pratar lchf). men bra att du förklarar iaf, eftersom det säkert kan missförstås!
  • jeng
    bara lilla jag skrev 2011-03-07 10:07:38 följande:
    okej :)

Varför jag vill äta lchf är att jag vill för och främst komma ner i vikt för att undvika framtida problem och sjukdomar. vi har både hjärtproblem och diabetes och så vidare i familjen. Så det är egentligen prio 1 komma ner till en sund vikt och förbättra matvanor för att undvika framtida problem. Men visst finns det kroppsliga aspekter med.. Jag känner mig inte helt nöjd med mig själv och jag vill helt enkelt att kläderna ska passa och sitta snyggt.. Så jag kommer inte alls hålla koll på vikten för jag vet att stirrar jag mig blind på vikten så kommer jag att tappa motivationen om jag hamnar på en platå.. 

20 gram menar du då kolhydrater per dag? För det låter isf rimligt, jag har inget behov att tappa snabbt utan jag är ute efter något långsiktigt och jag tror att blir det för strikt så kan det bli svårt för mig att hålla mig tror jag.. Det är inga problem för mig att byta ut vissa saker err att strunta i ris och så men när det blir för mycket nej och för mycket special så kan jag tappa sugen.. 

Föra dagbok, kan jag ju försöka men jag är ganska slarvig glömmer lätt bort så för mig är not det bästa att de ska vara så enkelt och inte så krävande.. 

Men jag har läst endel om lchf, var inne på det redan i somras men jag kände då att det inte riktigt var läge.. Motivationen fanns inte, motivationen är  ett ständigt problem för mig.. men jag känner att lchf det är något som jag faktiskt känner skulle fungera för den skiljer sig inte jättemycket från den kost jag äter idag pch det tycker jag är ett bra startläge.. Men jag tar gärna massa tips.. Speciellt på bra mellanmål! För det är där det brister många gånger känner jag!

Ska absolut läsa din blogg! pinnar dit på en gång!!
    Ja, då låter ju 20 gram som ett ganska så lagom utgångsläge. Kanske till och med du ska upp mot 30 gram. Då har du lite mer svängrum, och det blir lättare att hålla motivationen uppe.

Jag skulle kunna tänka mig att du vill äta ungefär som jag gör nu! Jag är noga när jag handlar, men sen äter jag glatt av det jag har hemma under dagen! Visst tänker hjärnan lite på kolhydratenra, att jag inte kombinerar för mycket högkolhydratsprodukter i samma maträtt tex. men jag räknar inte, och jag tänker inte mycket mer än så!! Så det kan nog passa dig!

Jag kör först och främst på 5/100. Sedan väljer jag bort vissa produkter som jag helt enkelt inte tycker platsar. Mjölk är en sån produkt, tex, turkisk yoghurt är en annan, och bär.

Jag ligger på ca 30-40 gram per dag, men då tillåter jag mig en del mörk choklad, mandlar och annat "onödigt" om kvällarna. Det är ändå ett mkt bättre val än det jag brukar stoppa i mig om kvällarna, och jag äter rätt små mängder, så det känns helt ok! Jag äter mer grönsaker nu än jag gjorde förut (då jag åt strikt) och jag är ett specialfall på så vis att jag inte alltid väljer helfettsprodukterna. Äter dock inte vilka lättprodukter som helst, och inte som regel, utan det är just på vissa produkter som jag har gjort det valet. Anledningen är att jag är rätt känslig för kolhydrater och måste hålla nere fettintaget mer när jag ligger så här pass högt på kolhydraterna. Jag fick också problem med gallan under min föregående omgång av lchf, så därför öser jag inte på med fett nu på samma vis! Ligger ändå rätt högt på fettet alltså, men inte 75E% riktigt...

Nackdelen med att ligga högre på kolhydraterna kan vara just det - att man får tänka lite mer på totalen! Kanske man inte kan äta hur mycket fett som helst, eller hur många kalorier som helst. men jag tycker det sköter sig ganska naturligt!

jag berättar gärna mer om hur jag äter och vad jag brukar handla osv, om du tror att det kan passa dig!
  • jeng
    bara lilla jag skrev 2011-03-07 10:30:58 följande:
    ja berätta gärna mer!

Men har en till liten fråga, har läst lite här och var på olika sidor och om olika personer som följer lchf och på vissa ställen så verkar det som att man får äta obegränsat med mat förutsatt att man håller på kolhydratsregeln.. Hur är det? Bör man hålla lite koll på fettet och proteinerna också? 
    man kan typ äta obegränsat - oftast! Visa kroppar (speciellt såna som sabbats av kalorbantning mm) vill inte ha så mycket kalorier, och då kan de protestera. De har ett sätt att få igång fettinlagringen även om de får ytterst lite kolhydrater...
    Men fördelen med lchf är att man oftast äter väldigt mycket mindre efter ett tag. Man blir mycket mättare på lchf-mat, och dessutom lär sig kroppen att äta av sin egen energi. Så på så vis så brukar man kunna äta obegränsat, för att obegränsat har ändå en gräns så att säga....

Ligger man på under 20 gram, så brukar allt funka ändå. Vissa måste ner under 10 gram, eller tex välja bort mejeri. Men om man som jag ligger på 30-40 gram, så kan man ofta behöva tänka mer på totalen, och också mer på hur man fördelar sina kolhydrater över dagen, så man inte får för stora doser på en gång!
  • jeng
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-07 10:54:28 följande:
    Hur är det med tomatsåsen till makrillen förresten? Har för mig att det var rätt mycket kh i den, men å andra sidan äter man väl inga mängder av den precis.
    Tänkte preics skriva, att för den som äter strikt är inte makrill i tomatsås nån höjdare! Vet många som skrapar av överskottet av tomatsåsen, men behåller lite av detl. Men visst, alla gör ju sina egna val i hur strikt man äter eller inte! Jag tycker dock att det är lite väl mycket kolhydrater i produkten, sådär så att man undrar var de kommer ifrån!
  • jeng
    Loreena skrev 2011-03-07 10:59:35 följande:
    Jag har en liten fundering.. Vad brukar er matbudget landa på? Jag handlar bara kött och fågel från Sverige tex. och då blir det ju lite dyrare.

När jag ätit "vanligt" har matkassan landat på ca 2000, vilket jag tycker är helt ok. Jag är ju hemma och föräldraledig, och unnar mig inte så mkt annars så maten får kosta anser jag, men det behöver ju inte skena iväg hur som helst.
    Ehumm... *pinsamt*
    Vi är 2 vuxna, och 2 barn (1 och 2.5 år) och vi har ca 8-10 000 per månad på matkostnader (exkluderat uteluncher)... Men då ingår ju visserligen blöjor, städgrejer osv också, plus att vi ibland köper en del andra saker på ica (spel, film, tv, kläder) som såklart hamnar under samma post i budgeten. Men nä, vi har inga låga matkostnader direkt ändå äter vi inte mycket dyr mat, alltså oxfile eller räkor eller färsk fisk eller så, utan vi kör mycket på billigt kött osv. Men det drar iväg ändå

Vi har INTE fått dyrare matkostnader sen vi började äta lchf! och det är väl det viktigaste i kråksången... 
  • jeng
    FiaFunderar skrev 2011-03-07 12:15:50 följande:
    Usch började dagen med att väga mig! Plus 0,5 kilo andra veckan! Fy så tråkigt! Sen så har jag en väldigt äcklig smak i munnen. Ingen bra dag för mig alltså. Det enda som känns bra är att jag skippar lunchen på jobbet idag eftersom jag fortfarande mätt efter frukosten :)
    Ammonika/metall smak? Det är vanligt i början av en ketosperiod. En del känner av det under längre perioder, men för de flesta går det över efter ett tag!
    Eftersom det är ammonika som utsöndras som rest från fettförbränningen ut i kroppsvätskorna, så kan du tex gå helt smakfri under dagen, men så stoppar du någon mat i munnen och då börjar salivet komma och då kommer också smaken. jag känner det svagt mest hela tiden tycker jag, men man vänjer sig nästan Man vet ju var det kommer ifrån, och då är det lättare att stå ut med! hahahaha 
  • jeng

Buhuu vad ni pratar om god mat! Har ju själv god mat i kylen men inte alls hungrig. Elaka elaka halsbränna!

• jeng
    Martina 76 skrev 2011-03-07 13:45:02 följande:
    Är det någon som har tips på något matdagbok på internet där man enkelt kan få fram hur mycket man äter i gram? De flesta ger bara procentfördelning fett/protein/kolhydrater och det hjälper mig föga. Jag vill få grepp om hur många gram kolhydrater jag får i mig om dagen.
    matdagboken.se ger väl både och?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**