bara lilla jag skrev 2011-03-07 10:07:38 följande:
okej :)
Varför jag vill äta lchf är att jag vill för och främst komma ner i vikt för att undvika framtida problem och sjukdomar. vi har både hjärtproblem och diabetes och så vidare i familjen. Så det är egentligen prio 1 komma ner till en sund vikt och förbättra matvanor för att undvika framtida problem. Men visst finns det kroppsliga aspekter med.. Jag känner mig inte helt nöjd med mig själv och jag vill helt enkelt att kläderna ska passa och sitta snyggt.. Så jag kommer inte alls hålla koll på vikten för jag vet att stirrar jag mig blind på vikten så kommer jag att tappa motivationen om jag hamnar på en platå..
20 gram menar du då kolhydrater per dag? För det låter isf rimligt, jag har inget behov att tappa snabbt utan jag är ute efter något långsiktigt och jag tror att blir det för strikt så kan det bli svårt för mig att hålla mig tror jag.. Det är inga problem för mig att byta ut vissa saker err att strunta i ris och så men när det blir för mycket nej och för mycket special så kan jag tappa sugen..
Föra dagbok, kan jag ju försöka men jag är ganska slarvig glömmer lätt bort så för mig är not det bästa att de ska vara så enkelt och inte så krävande..
Men jag har läst endel om lchf, var inne på det redan i somras men jag kände då att det inte riktigt var läge.. Motivationen fanns inte, motivationen är ett ständigt problem för mig.. men jag känner att lchf det är något som jag faktiskt känner skulle fungera för den skiljer sig inte jättemycket från den kost jag äter idag pch det tycker jag är ett bra startläge.. Men jag tar gärna massa tips.. Speciellt på bra mellanmål! För det är där det brister många gånger känner jag!
Ska absolut läsa din blogg! pinnar dit på en gång!!
Ja, då låter ju 20 gram som ett ganska så lagom utgångsläge. Kanske till och med du ska upp mot 30 gram. Då har du lite mer svängrum, och det blir lättare att hålla motivationen uppe.
Jag skulle kunna tänka mig att du vill äta ungefär som jag gör nu! Jag är noga när jag handlar, men sen äter jag glatt av det jag har hemma under dagen! Visst tänker hjärnan lite på kolhydratenra, att jag inte kombinerar för mycket högkolhydratsprodukter i samma maträtt tex. men jag räknar inte, och jag tänker inte mycket mer än så!! Så det kan nog passa dig!
Jag kör först och främst på 5/100. Sedan väljer jag bort vissa produkter som jag helt enkelt inte tycker platsar. Mjölk är en sån produkt, tex, turkisk yoghurt är en annan, och bär.
Jag ligger på ca 30-40 gram per dag, men då tillåter jag mig en del mörk choklad, mandlar och annat "onödigt" om kvällarna. Det är ändå ett mkt bättre val än det jag brukar stoppa i mig om kvällarna, och jag äter rätt små mängder, så det känns helt ok! Jag äter mer grönsaker nu än jag gjorde förut (då jag åt strikt) och jag är ett specialfall på så vis att jag inte alltid väljer helfettsprodukterna. Äter dock inte vilka lättprodukter som helst, och inte som regel, utan det är just på vissa produkter som jag har gjort det valet. Anledningen är att jag är rätt känslig för kolhydrater och måste hålla nere fettintaget mer när jag ligger så här pass högt på kolhydraterna. Jag fick också problem med gallan under min föregående omgång av lchf, så därför öser jag inte på med fett nu på samma vis! Ligger ändå rätt högt på fettet alltså, men inte 75E% riktigt...
Nackdelen med att ligga högre på kolhydraterna kan vara just det - att man får tänka lite mer på totalen! Kanske man inte kan äta hur mycket fett som helst, eller hur många kalorier som helst. men jag tycker det sköter sig ganska naturligt!
jag berättar gärna mer om hur jag äter och vad jag brukar handla osv, om du tror att det kan passa dig!