Inlägg från: Martina 76 |Visa alla inlägg
  • Martina 76

**Den stora feta LCHF-tråden**

Limus skrev 2012-08-30 20:30:43 följande:
    Tja, matdagboken rekommenderar 1227 kalorier per dag för viktminskniung, men det pallar jag inte. Har ätit bra med fett, ägg, fullfeta produkter, kesoplättar o.s.v., men idag är jag helt enkelt skithungrig. =)
    Men hörru, matdagboken är inte LCHF. Den kör med kaloritänket. När du inte äter kolhydrater gäller inte de vanliga lagarna. 

Jag är dessutom helt övertygad om att kroppen inte är gjord för att få 2000 kcal om dagen uppdelat på 3-4 måltider. Vi är designade för periodisk svält - på stenåldern fanns inget kylskåp! Vissa dagar kan man äta mycket, andra dagar lite mindre. Lyssna på kroppen och kör på! Du vill inte hamna i svält och tappa förbränningen.

Har du läst Matrevolutionen? Om inte - gör det! Den tar upp allt du behöver veta och är väldigt lätt att plöja. Finns för ett par tjugor på Adlibris.
  • Martina 76
    Boost skrev 2012-08-30 21:32:13 följande:
    Kan vi inte bara bojkotta McD och allt vad det heter!? Ingen bör stoppa i sig den maten.
    Så panikhungriga kan ni inte vara att ni äter den maten frivilligt?!
    Planera bättre och stoppa några kokta ägg i väskan för jobbiga dagar. Smit in på Ica och köp färdiggrillad kyckling. Gör vad som helst istället för att gynna de där hamburgerkedjorna!!
    Håller med. Och som LCHFare blir jag aldrig sådär akut hungrig att jag inte klarar mig. Man dör inte av att vara hungrig ett par timmar - det är fullt naturligt. Jag går hellre in på Ica och köper en ost och käkar på stående fot.

När jag är ute och reser med jobbet brukar jag alltid ta några kokta ägg med mig i handväskan. Flygplansmaten är ju helt fruktansvärt. Lite kul också att de i säkerhetskontrollen brukar höja på ögonbrynen när de scannar väskan.  
  • Martina 76
    Såphia skrev 2012-08-31 07:04:45 följande:
    Provade göra en MBC nu. Tips från coachen: använd inte vanlig mixer. MBC överallt då locket flög iväg av värmen...
    De flesta mixrar brukar iofs ha ett litet hål på toppen som ska göra att det inte blir övertryck.
  • Martina 76
    Boost skrev 2012-08-31 06:58:08 följande:
    Härligt att du är inne på samma linje Martina!

Till er andra så tänker jag inte dra igång nån McD debatt här inne, förknippar inte sån mat med detta.
    Men det är fritt fram att äta vad man vill - alla nöjda!

Nu ska jag ut och springa milen. Föredrar att göra det på fastande mage, går som snabbast då. Tjingeling!
    För mig innebär LCHF också att äta ekologiskt och i största möjligt mån oprocessad mat. Det innebär inte bara low carb utan hälsa!
  • Martina 76
    Boost skrev 2012-08-31 06:58:08 följande:
    Härligt att du är inne på samma linje Martina!

Till er andra så tänker jag inte dra igång nån McD debatt här inne, förknippar inte sån mat med detta.
    Men det är fritt fram att äta vad man vill - alla nöjda!

Nu ska jag ut och springa milen. Föredrar att göra det på fastande mage, går som snabbast då. Tjingeling!
    Btw vad har du för km-tid?
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-08-31 06:39:55 följande:
    Helt otroligt! Ytterligare 600 g ner sedan i går! Alltså totalt 1,4 kilo ner på två dagar! MBT is the shit!
    Härligt!!! Jag tycker dessutom att MBC är väldigt gott!

Hur går det för dig? Vad väger du nu? Vad är din målvikt? 
  • Martina 76
    Boost skrev 2012-08-31 08:27:47 följande:

Väl talat !!

Brukar snitta 4.4 - 4.5 min/km.
    Satsar ganska mycket på löpningen nu, med förhoppning att springa milen på under Om40 min en vacker dag :) 
    OMG jag är imponerad!!! Det är som att min kropp inte vill springa fortare är 6 min/km. Det enda som förbättras för mig är uthålligheten så jag kan springa långt, men det går liksom aldrig fortare...
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-08-31 09:59:33 följande:

Jag gick upp 2 kilo under sommaren, från 64 kg till 66,1 kg, så nu väger jag 64,5 kg. Innan sommaren har jag legat på 64-64.5. Skulle gärna ligga på 62 och sen behöver det inte hända mer på vågen, utan mitt mål med PT-timmarna är att minska i fettprocent och öka i muskelmassa. Har första PT-tiden inbokad 12 september. Sen kör vi en gång varannan vecka fram till jul. Ska be PT:n kolla min fettprocent varje gång vi ses.

Hur går det för dig? Vad väger du? Och är du i mål? 
    Nej, jag är inte i mål. Står och stampar på 69 kg. Känns helt omöjligt att få kroppen att svara! Har provat allt! Tränar mycket och har bra kondition och lagt på ordentligt med vikter på gymmet. Men det finns lite hull på magen och låren som jag gärna skulle vilja bli av med. Varför är det så svårt?!?!?!?
  • Martina 76
    standby skrev 2012-08-31 17:08:37 följande:
    Har fått frågan om jag kolhydratladdar inför tjejmilen imorgon ett gäng gånger nu :)
    Skulle inte tro det va?!

Blir aningen grön av avund inför Boosts km-tid. Supersnabbt tycker jag!
    Kolhydratladda för en mil känns ju helt vansinnigt! Jag hade tagit den på fastande mage bara för att provocera!
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-08-31 18:26:52 följande:

Men vad konstigt att det inte händer något! Dricker du alkohol? För det är en bov. Jag går inte ner om jag dricker ett gas vin varje helg.

Men får du inget resultat av MBC:n? För mig funkar MBT lika bra som periodisk fasta. De två grejerna svarar min kropp bra på. 
    Nej, händer ingenting med MBC - förutom att jag blir mätt och att den är jäkligt god!

Inte dricker jag särskilt mycket alkohol, men det blir några glas då och då. September ska jag köra vitt (sånär som på en kräftskiva). Återstår att se om det ger effekt.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**