Inlägg från: Martina 76 |Visa alla inlägg
  • Martina 76

**Den stora feta LCHF-tråden**

ugglan skrev 2012-08-27 16:50:28 följande:
    Hur vanligt är det att man inte alls går ner i vikt med LCHF? Kan orsaken isf vara att man äter för stora portioner? Hur länge ska man ha tålamot och invänta viktnedgången? Har bara hållit på i en vecka men vägde idag 0,5 kg mer än vid starten. Hade minsakt 2 kg efter 4 dagar men är nu som sagt uppe över startvikten igen..

Why? Tror ju verkligen på detta, å jag måste utesluta gluten.. MÅSTE ner i vikt.. Har läst så mycket och är supertaggad på mitt nya lchf-liv men nu vete faan...  
    Har du "misshandlat" din kropp länge så kan det ta tid. Hur har du levt innan?
  • Martina 76
    tiiitti skrev 2012-08-27 17:53:02 följande:
    Hur många KH/dygn tror du att du ska ligga för att komma i rätt ketos? Har du hållt på med lchf ett bra tag eller? eftesom du vet var du kan ändra? ska du äta nötter å mörk choklad, men ingen ost eller andra mejerier? äter du grönsaker?
    Vet faktiskt inte riktigt hur mycket jag måste äta för att hamna rätt. I lördags drack jag rödvin och en GT ute (med riktigt dålig tonic med massa socker) och då hamnade jag nästan i lagom ketos, men fortf lite för mycket. Jag försöker undvika mejerier i största möjliga mån. Grönsaker äter jag, men försöker öka på dosen för att få i mig lite mer kolisar.

Jag skulle tippa på att jag borde äta 20-30 g kolisar om dagen för lagom ketos. Men som sagt så vet jag inte och håller på att testa mig fram.
  • Martina 76
    ugglan skrev 2012-08-27 18:03:51 följande:

Har levt ganska fritt när det gäller maten.. trots att jag fått fastställt att jag har celiaki (gluten) och struntat i detta sedan tonåren. Gillar mat, snacks, glass och godis och har alltid ätit det som fallit mig in med stor aptit. Mått bra och varit normalviktig och stark.
    Har även fått 2 barn utan några kvardröjande graviditetskilon.

Men nu de senaste 2,5 åren har det bara gått utför.. snabbt. Drygt 20 oönskade kilon har lagts på min kropp, väldigt många på magen.. och min energi, livsglädje och självförtroende har minskat i samma takt som vikten ökat..  
    Tröstätandet har nog varit ganska omfattande om man ser i backspegeln och den onda spiralen har bara fortsatt..

Fast nu är jag fast besluten om att återta kontrollen. Känner mig stark och beslutsam och full av kraft för att lyckas men just nu blev jag osäker på om jag valt rätt strategi.. fast jag ger inte upp ännu såklart.. 

Om du har så pass mycket att tappa så tycker jag att du ska ta det lugnt och låta kroppen hitta sin balans. Det tar ett tag för den att ställa om sig till fettdrift. Man mår så otroligt bra av LCHF så när du väl ställt om dig kommer du aldrig att vilja sluta!  
  • Martina 76
    tiiitti skrev 2012-08-27 18:15:49 följande:

Ja men då klarar du ju rätt mycket KH. måste ju kännas skönt att man ändå kan äta en hel del utan att komma ur ketosen. (och att du tom bör göra det)
    Det återstår att se. Jag håller på att testa mig fram lite!

Men jag inser att jag faktiskt inte får i mig så mycket kolisar. Vissa dagar nästan noll. Måste börja frossa grönsaker. Massor med nyttiga grejer, antioxidanter, vitaminer etc etc.  
  • Martina 76

Fan, testade just och jag är fortf i för djup ketos. Trodde faktiskt inte att det var en issue att äta för lite kolhydrater. Det får bli lite blåbär och hallon framför TVn ikväll.

Lite kul ändå att jag nu får reda på att jag bör äta mer kolisar. Det blir ju som att få sitta och mumsa godis varje kväll!  

• Martina 76

Mer kul info från expertisen:

Är man i för hög/djup ketos kan man labba med proteinintaget som är insulinhöjande / ketonsänkande i första hand, sen med långsamma KH i andra hand.

Herregud vad man lär sig varje dag!

• Martina 76
    Hannathu skrev 2012-08-27 22:14:11 följande:
    Kollar du ketoner i blodet eller i urinen?
    Jag beställde hem en mätare gratis och kunde inte låta bli att köpa en packe stickor och testa. Men det är snordyrt så jag kommer att mäta urin framöver. Tror att blodstickorna kostade 27 kr styck eller nåt sånt.
  • Martina 76
    Hannathu skrev 2012-08-27 23:16:58 följande:
    Stämmer de överens någorlunda är det ju bara att köra på med urinstickorna.
    Näe, de stämmer faktiskt inget vidare... Men urinstickorna får nog duga ändå.
  • Martina 76
    Ellaria skrev 2012-08-28 07:00:56 följande:
    ^ Jo, 125 gram :)

Idag är första dan på nya jobbet! Jag är supernervös...
    Ta det lugnt! Du är ju en skarptänkt LCHFare, ingen trögtänkt carbare så det kommer att gå utmärkt!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**