• tiiitti

**Den stora feta LCHF-tråden**

i boken "6kilo på sex veckor" hoppar jag på fas1. Det är väldigt mycket sallad och grönsaker i den, och inte så mycket fett. Jag tror det passar mig bättre. Sen ska man äta mellanmål och inte låta de går mer än 4 timmar mellan målen, vilket jag också tycker känns bättre än att trycka i mig två mål om dan med så mycket fett att jag bara mår illa.

Jag har säkert gjort något fel under min tid som LCHF, men jag orkar inte gräva mer i det. Utan ger mer mig på GI istället som jag vet hur fungerar.

Tack för all hjälp jag fått av alla i denna tråden. kommer nog kika in ibland ändå. många måltidstips passar ju för GI också

• tiiitti
    jeng skrev 2011-04-04 14:13:28 följande:
    Ja, alla de där tipsen (dra ner lite på fettet, äta många små mål ist för få stora osv) finns ju inom LCHF också. Det var mest det jag var nyfiken på! Men jag vet att det ju finns en typ mainstream åsikt om vad LCHF är, och det är den de flesta ser. 

Jag är också sugen på mer grönsaker, och jag ligger inte riktigt lika högt på fett nu, eftersom jag ligger närmre 80/80/20 än normal LCHF. Det känns mer lagom för mig! Även om man ibland önskar att man bara kunde ösa på utan att tänka så mycket. 80/80/20 är ju inte direkt svårt att komma upp och förbi!
    Ja det är möjligt att den varianten finns i  LCHF också. Jag har nog en av dom som ser LCHF på bara ett sätt. Jag kallar de jag går på nu för GI, eftersom jag följer den boken, men kanske de är samma du och jag äter ändå nu.
  • tiiitti
    jeng skrev 2011-04-04 14:16:02 följande:
    Förresten 6 kilo på 6 veckor har fulla menyer osv för 6 veckor va? Vore spännande att veta ungefär vad de ligger på för fördelning per dag, och vad intaget blir! Så om du orkar läsa om det om det står nånstans så får du gärna dela med dig. En av de få böckerna jag inte har. Kikade på den för 99e gången på ica i helgen... kanske borde köpa....? *bokfanatiker*
    Jag vet hur de ligger på fördelning. Dålig på att räkna ut sådant.
  • tiiitti
    tiiitti skrev 2011-04-04 14:40:31 följande:
    Jag vet hur de ligger på fördelning. Dålig på att räkna ut sådant.
    Jag vet inte skulle det stå.
    Frukost innehåller dinkelmjöl om man vill bullar. Äpple i en annan frukost.
    Så de är inte så strikt med kolhydrater. Ingen sås i någon rätt. så det ända fett jag hittar är de man steker i.
    Ingen bea eller majjo. så de är väldigt olikt ändå fast de kallar de fas 1
  • tiiitti
    jeng skrev 2011-04-04 18:52:18 följande:
    och det kallar dom fas 1??? Det tycker jag faktiskt är lurendrejeri... Lite som Ulrika Davidssons LCHF-bok, som plötsligt använder quinoa... Eller så har dom hittat på en helt ny fas 1 för just den där boken... För "GI Fas1" är ju ändå ett vedertaget begrepp, och där är det precis som på lchf ca 20 gram kolhydrater per dag som gäller...
    Ja jag tycker också det verkar väldigt konstigt. Känns lite för mycket kolhydrater för att kallas fas1. Samtidigt kallas ju boken 6 kilo på 6 veckor, och det måste ju funkat då.. annars kan man väll inte döpa boken så??
  • tiiitti
    jeng skrev 2011-04-04 19:13:48 följande:
    Skriver dom inget i inledningen eller så om "regler" eller "förutsättningar" alltså tex, kalorigräns, kolhydratgräns, fördelningen på fett, protein och kolhydrater osv? Jag blir supernyfiken hahaha :-P

Mindre fett är det på GI. För på GI ska man hålla nere kalorierna, det är ca 1600-1800 kcal på fas 1 beroende på vikt, hur snabbt man vill gå ner och lite såna grejer. Det brukar också vara lite högre på protein än LCHF. 
    Nej det står ingenting om några gränser.
    Där är bara olika måltidstips.
    Ja de är kanske en speciall fas 1. är kanske så mycket kolhydrater eftersom de är mindre fett.
    De rek. även dagliga promenader, kanske därför man kan ligga så högt
  • tiiitti

Usch och fy för missfall. Har tre bakom mig, alla efter vecka 12.
    försöker bli gravid igen, samtidigt som jag går på GI/LCHF. tänker även fortsätta med det efter jag plussat igen..

Kan man byta ut vetemjöl i ett recept till pofiber?

• tiiitti

fredags. pizza och lösgodis.
    Lördag: korv i bröd, lite smågodis
    söndag. ska jag lyckas vända de idag..

suck. jag tyckte de va så lätt och gick en månad utan problem. när vågen visade upp istället för ner, tappa jag allt intresse för detta. vet att jag skulle fortsätta istället, men ändå bara tryckt i mig skit

• tiiitti
    jeng skrev 2011-04-11 10:53:18 följande:
    Kan absolut vara så. Vad väger du, till vilken längd? hur många kilon till tycker du ska bort?
    jag kan tydligen äta jättestrikt på ca 1300 kcal per dag, eller ganska liberalt ca 30 gram per dag och ca 2000 kcal med samma resultat. Jag pendlar ca 2 kg upp och ner med jämna mellanrum, precis om jag brukar göra kring min normalvikt. Så LCHF verkar nöjd med den här vikten. Kan absolut vara samma sak för dig!

Jag står ju inför beslutet att pausa i LCHF:andet och köra på nåt drastiskt ett tag för att se om det går att chocka igång kroppen på det viset. Jag är fullt medveten om att det inte är det hälsosamma i längden, men just nu börjar det kännas som att jag måste prova för att se! Det kanske inte händer nåt med vikten då heller, då får jag ju helt enkelt bara inse fakta... 
    Vad menar du med att köra drastiskt. Du har säkert redan berättat de, men de skrivs så otoligt mycket i denna tråden och jag har inte varit inne sen i fredags så omöjlig läsa igenom allt.
  • tiiitti

Om någon har tillgång till TV nu, så ska Björn Ferry va med i efter tio på fyran nu, och prata om LCHF

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**