• Maruid

**Den stora feta LCHF-tråden**

Sagalin skrev 2011-11-19 07:23:24 följande:
    Intressant.
    Jag har inte riktigt reflekterat över hur pass mycket kött man måste äta för att få i sig tillräckligt med protein. Det enda jag har "koll" på är att 2ägg är 10g protein.
    Jag tror nog att jag äter för lite protein vid måltiderna och känner ett behov att hyvla ost som mellis. 
    Jag ska med gott samvete öka på kött/fågelmängderna i helgen och se om jag slipper stå och hyvla ost i köket. Ost är gott men tyvärr så tror jag den gör att  jag inte går ner i de 2-3kilona som jag vill.

Om man träna  3-4pass i veckan styrka+kondition behöver man mer protein är 1,5g/kg kroppsvikt?
    För mig är det tvärtom. Jag kan lätt överäta protein, speciellt då jag drar ner på andra saker. Därför har jag blivit väldigt eftertänksam på vad jag äter och det som hjälpt oerhört är att försöka tänka på mat som olika kategorier. Men för mig går det inte allas att tänka att jag kan "äta fritt" då jag går på lchf.

Om du behöver mer protein när du tränar vet jag inte riktigt. Dock vet jag att där är flera som tränar som ändå följer max 1,5 gram protein per kilo. Men dem kanske fyller på lite mer protein precis efter träning.
  • Maruid
    Sammie skrev 2011-11-19 13:06:15 följande:
    Har nu ätit strikt enligt lchf i två veckor nu. Ikväll så tänkte jag fuska och äta en pizza. Är det helt åt helvete? Läste i en kalorilista att en kebabpizza innehöll 17 kolhydrater. Kan det stämma?
    När jag googlade på pizza och kolhyderatinnehåll så låg de i snitt på 25 kolhyderater men värt att notera att det är då för 100 gram pizza. Och du lär ju äta mer än så ; ) 

Klart kan man fuska om man nu vill. Men där är två eller tre konsekvenser att räkna med. Ont i magen! Jättesug dagarna efter! Och dessutom viktuppgång.

Samtidigt kan jag ändå tycka att det i vissa lägen kan vara värt att göra det. Men jag själv hade inte gjort det för pizza eftersom man kan fixa jättegod lchf pizza utan problem och dessutom är jag ingen pizzafantast.
  • Maruid
    Sammie skrev 2011-11-19 13:46:45 följande:
    Har börjat tänka om! Men om jag äter fyllningen bara i en inbakad?
    Ja, det borde vara helt okej eftersom det är i princip ost, kött och kanske svamp eller så.
  • Maruid
    Bedhead skrev 2011-11-19 14:06:12 följande:
    www.dn.se/ledare/kolumner/nar-starkelsen-blir...

Någon fler än jag som känner sig lite, lite träffad?  
    Nej faktiskt inte. Att någon kan skriva en ledare genom att gå in och plocka ut olika påståenden, argument och kommentarer ur ett forum kan aldrig enligt mig resultera i något relevant.

Men jag ser knappast frukt som något farligt och inte mycket av annan kolhyderatrik mat heller. Men jag inser att JAG inte kan äta den typen av livsmedel eftersom jag skapat ett överätande och beroende av det. Andra människor kan förhålla sig till kolhyderaterna på ett mer sunt sätt, kul för dem.

Det jag dock inte förstår är varför människor ska bli så provocerade av vad andra äter och inte äter. För ena stunden blir man anklagad, utstirrad, utpekad för att man inte är hälsosam och får rådet att bry sig mer om sig själv. Och då man väl finner ett sätt att äta och fungera som leder till hälsa, ja då har man valt fel sätt.

Jag är bara glad att jag hittat ett sätt som fungerar efter nästan 15 års jakt på vägen mot det liv jag vill ha. Betyder det att folk ska peka finger så får dem gärna göra det.
  • Maruid
    gos skrev 2011-11-20 12:13:26 följande:
    borde man inte kunna göra egna ostknappar typ Grok själv hemma? De är ju ungsbakade bara...
    Visst går det. Det är vanliga parmesanchips så det är bara att riva och höga parmesan på bakplåtspapper.
    Inte vidare komplicerat.
  • Maruid
    gos skrev 2011-11-20 14:14:52 följande:
    måste man ha äggvita i då med som i receptet?
    Nej det hade jag inte haft.
    Testa bara att riva eller hyvla parmesan ost eller annan lite starkare ost, kanske en västerbotten eller något sådant. Lägg  ut på en plåt, inte för tätt och kör i ugnen tills bubbliga och lite gyllene. Låt svalna/torka på papper.
    Något sådant borde funka.
  • Maruid
    SötaSarah skrev 2011-11-20 16:58:50 följande:
    Jag klurar fortf på om jag ska börja med LCHF. Är helt inne i o säknka matkostnaderna drastiskt då vi lägger föööör mycket på mat, frågan är om det kommer funka med LCHF! :/
    För min del sänks kostnadera drastiskt med lchf. Det på grund av att jag helt enkelt slutat lägga mängder med pengar på godis, glass och annat strunt. Bara en glass kostar 25 kronor och vill mannen också ha är det en 50lapp. Så vi sparar absolut pengar på detta.

Många tror att det är köttkostnaderna som ska spring iväg massor men om man vaktar sitt proteinintag vilket är rekomenderat för att få en bra viktnedgång så finns där inte så mycket utrymme för massa kött. Om jag jämför med tidigare äter jag nog faktiskt lika mycket eller kanske till och med mindre kött idag än innan lchf.
  • Maruid
    gos skrev 2011-11-20 14:42:43 följande:
    finns det lchf chips förutom Grok? kall potatis har ju mindre kolhydrater än varm, hade lite förhoppning om att då borde det ju gå att göra lchf chips?
    Salamichips är gott. Tunna skivor bakas i 175-200 grader på bakplåtspapper.
    Vakta så att dem inte bränns för det går fort.
    Låt sedan svalna på papper och förvara i en skål utan lock i kylen.

Jättegott men en hel del proteiner och det bör ju inte ersätta vanlig mat. Dock kan det vara gott att krossa lite salamichips och äta på en omelett eller ta några chips till en god dricka på fredagsmyset.
  • Maruid
    Bebben84 skrev 2011-11-22 09:27:56 följande:
    Tyvärr är det just köttet som kostar mer. Jag äter mycket mera kött än innan. Jag äter också tex mycket avokado (som faktiskt är ganska dyrt). Äter mycket fisk som också kostar en del om man vill ha färskt. Ost kostar också en del. Men visst är det sjuk summa pengar. Det är dessutom bara jag om min dotter på 5 år som bor i hushållet. Men från och med nästa månad ska jag se över matkostnaderna för detta funkar inte riktigt.
    Men om du äter mycket mer kött än innan kanske du ligger högt i ditt proteinintag. Det kanske också är anledningen till att du inte går ner i vikt?

Jag hade själv det problemet tidigare eftersom jag ersatte förlusten av kolhyderatrika livsmedel med proteinrika livsmedel när jag borde lagt till mer fett istället. Och fett rent generellt är ju billigare än proteiner.

Jag och min man lägger ungefär 4000 kronor i månaden på mat. Vi klarar oss på 3000 men ökade med en tusenlapp eftersom jag hellre lägger lite mer pengar på att köpa ekologiska produkter så som ägg, mer färska råvaror som färsk kyckling och färsk fisk och dessutom ingår det i dem pengarna att köpa hämtmat någon gång i månaden.
  • Maruid
    Bebben84 skrev 2011-11-22 13:05:59 följande:
    Du har nog rätt! Jag äter säkert för mycket protein och för lite fett. Det har jag också tänkt på. Jag måste nog introducera mer fett i min kost helt enkelt. Jag tycker att jag äter mycket fett, men det är ju bara för att jag jämför med förut då jag inte åt något alls! Men jag äter nog inte tillräckligt med fett.
    Räknar du på vad du äter? Om du gör det ser du ju rätt snabb hur du ligger till och då är det gaska lätt att justera så att man får den balans som funkar för en. Sedan är det där ju väldigt individuellt i och för sig.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**