• Maruid

**Den stora feta LCHF-tråden**

Vilda Tiger skrev 2011-12-04 23:21:10 följande:
    Jahopp. Liksom var och varannan dag behöver jag lite pepp. Idag tog jag faktiskt fram en stor macka och bredde smör på, satte mig vid datorn, tog tre bett och fick sedan syn på ett kort på mig själv från semestern i höstas. Det positiva var väl att jag gick raka vägen och slängde mitt fusk, som jag då inte hann så långt på. Jag orkar fasen inte! Jag hatar att detta inte funkar på mig! Jag är så vansinnigt trött på att kontrollräkna kolhydrater, läsa om alla som lyckas så jävla bra och hur braaaaa alla mår! Jag saknar stora jävla sallader! Jag saknar min frukt och jag saknar att äta lite godis utan att känna att jag sabbar en jävla massa genom att falla ur ketos. Men jag vet ju å andra sidan inte om jag är i ketos nån gång... fan!
    Men om det är frukt och sallad som du saknar så varför inte köra GI istället? Det är väl i alla fall bättre för din diabetes än en vanlig kolhyderatrik kost? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Jag menar att tvinga sig själv till en viss kosthållning som man inte trivs med måste vara jättejobbigt. Speciellt långsiktigt. Och om det dessutom inte ger resultat vare sig på vågen eller måttbandet så ser jag inte riktigt poängen med det.
  • Maruid
    Bebben84 skrev 2011-12-06 09:19:41 följande:
    jag får väl försöka hitta min egna balans :/ Kokosfett vill jag verkligen få in mer i min kost men jag dricker varken te eller kaffe och jag fick tipset att ha i kokosfett i äggröra MEN efter min graviditet (spydde upp ägg) har jag haft enormt svårt för ägg och tyvärr kräks nästan av ägg i alla former. Så jag vet inte riktigt VAD jag ska ha kokosfett i. Smoothie av någon form kanske?  
    Ja, bland annat bloggerskan på 56kilo.se gör en smoothie på bland annat kesella och kokosfett. Testa dig fram!
  • Maruid
    rednose skrev 2011-12-06 10:25:24 följande:
    När ni "fuskat", hur lång tid tog det innan kroppen kändes "bra" igen?
    Drack lite glögg i helgen och åt skumtomtar och jag känner mig fortfarande som en balong. Dock med magont som mest liknas menssmärtor... vet inte om jag blivit superkänslig mot kolhydrater eller vad som hände men knas är det i magen. Är dock inte hård i magen som jag kan bli annars av kolisar... 
    Första gången jag fuskade på lchf var en lördag. Jag märkte inget vidare sug eller så alls men på måndags kvällen fick jag så ont i njurarna och över svanken och nedre magen att jag trodde att jag skulle börja böla. Det var så pass att då jag kom hem frågade min man varför jag var helt vit i ansiktet. Det försvann efter en natts sömn men var verkligen inte skönt.

Vikten och uppsvällheten försvann gradvis inom en vecka. Och jag insåg att det är väldigt väldigt få saker som är värda dem känslorna. Ska jag numera gotta till mig i någon form alls om det vankas gäster eller kalas så ser jag till att göra det med lchfvänliga godsaker. Visst äter jag då mer i kolhyderater än mitt normala intag men kroppen protesterar absolut inte på samma sätt som mot gluten och socker och jag får inte heller samma uppsvälldhet och viktuppgång som jag får med andra rejält kolhyderatstinna produkter.
  • Maruid
    Vilda Tiger skrev 2011-12-06 13:40:37 följande:
    Nä. Min läkare vägrar gå med på att jag har låg ämnesomsättning. Idag fick jag ta EKG, leverprover, prover på binjurarna, sänka, blodvärde osv. Jag har tydligen inte förstorad sköldkörtel och TSHvärdet på 3,3 är sååå bra tycker hon. Jag är så trött på det... Ska få provsvar på måndag. Hon vill få det att vara gluten jag inte tål, att det är därför jag mår som jag gör. Suck... Tror inte det, va.
    Jag säger som Sigrid, konsuletera en annan läkare.
  • Maruid
    Hoppet 3 skrev 2011-12-08 08:06:02 följande:
    Go morron!

Har funderigar på om en tsk kokosfett + 1 msk grädde är ok att ha i kaffet? 
    Japp, inga problem. Jag har ofta en msk kokosfett och en till två msk grädde. Det beror helt på. Det händer att jag har i mjölk också vissa dagar. Beror lite på helt enkelt.
  • Maruid
    Mina småtroll skrev 2011-12-09 10:55:55 följande:
    Efter 6 veckor (på måndag) har jag lyckats gå ner 7,5 kg!! (Förlåt för skryt o ego...men är så lyckligt!!)  Har ökat på cocosfettet samt tagit vätskedrivande några gånger (har fortfarande vätska kvar i kroppen som inte försvann efter förlossningen för 8 månader sedan...). Innan när jag tog dem gick jag ner flera kilo på ett par dagar, men gick upp allt igen efter ett par dagar. Men nu kommer inte vätskan tillbaka, tack o lov! Sen tror jag cocosfettet gör sitt också  
    Man får egoskryta lite, det mår man bra av ; )
    Grattis!
  • Maruid
    Hoppet 3 skrev 2011-12-10 11:53:37 följande:
    Jag har en fråga angående ingefära...... är de ok att ha de som smak i vatten eller är de totalt förbjudet med LCHF då de är en underjord växt?
    Jag vet inte hur mycket du använder men jag hade nog gjort det någon gång ibland. Jag tänker framförallt att vitlök innehåller 33 g kolhyderater per 10 gram om jag minns rätt. Och det äter jag ju ibland så varför inte ha samma hållning till ingefära som innehåller 17?

Annars rekomenderar jag mynta eller gurka i vatten. Jättegott!
  • Maruid
    Postis skrev 2011-12-10 14:47:03 följande:
    Jag har en fundering angående te. Har blivit en riktigt tedrickare det senaste halvåret (tack vare LCHF faktiskt ) och har hittat en kul sida där man kan beställa en massa olika spännande tesorter, men jag funderar på hur onyttiga de är. På en sort står det "Pyntad med vita äppelbitar, bitar av vanilj, röda tomtar och gröna granar", på en annan "dekorerat med svartvinbärsbollar, hallon och rosenblad". Finns fler liknande exempel. Nu är det ju inga stora mängder det handlar om, så nog borde jag väl kunna dricka dessa teer? 

Om teet är löste så kan du väl vara plocka ut granarna coh tomtarna som sannolikt är någon form av strössel och gjorda av socker. Men annars om det är rosenblad, apelsinskal eller vad det nu kan vara så hade jag själv i alla fall druckit det då det som du skriver sällan rör sig om några egentliga mängder.
  • Maruid
    rednose skrev 2011-12-11 07:20:55 följande:
    ischokladreceptet vart är det?!?!?! :)
    200 gram choklad
    100 gram kokosfett

Smält i vattenbad. Häll upp i formar. In i kyl.
    Experimentera med pepparmintsolja, apelsinskal, nötter eller mandel. etc om man nu vill det.
  • Maruid
    Bebben84 skrev 2011-12-10 19:07:32 följande:
    Ok, ÄNTLIGEN är det min tur att säga det: jag har gått ner 2 kilo!!!! GLAD :)
    Grattis!
    Hjälpte det att vara mer strikt med vad du äter eller har du ätit som tidigare?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**