idupur skrev 2011-11-17 21:06:05 följande:
Hej,
Jag har precis börjat med lchf, började faktiskt igår! Hittills går det bra men jag är ganska osäker på hur mycket fett man får äta. Det kan väl ändå inte vara obegränsade mängder? Jag kan äta STORA portioner vanlig mat och tycker att det då är svårt att veta hur mycket lchf mat jag kan äta när jag ändå vill gå ner i vikt. Är orolig för att äta för mycket fett och då inte gå ner i vikt. Vill gå ner ca 10 kg.
Ex. igår till middag åt jag kokt broccoli, pastasås (utan pasta såklart) med lök, champinioner, kassler, lite grädde, en hel burk 34% creme fraiche och riven ost. Det var så sjukt gott! Broccolin lär jag väl få äta i obegränsade mängder, men såsen då? Åt även detta till lunch idag.
Till frukost blev det arlas ekologiska fet yogurt med lite nötmix. Kommer att äta det imorgon med, men då lägga till frysta hallen. Känner mig även osäker på hur jag får i mig tillräckligt med c-vitamin?
Vet att ni troligen kommer att säga att jag kommer att märka att jag blir mättare på lchf mat, och det känner jag redan nu efter dagens middag. Gjorde lammköttbullar (utan ströbröd) och stekte riven blomkål till med fetaost. Det såg ut som ris! Åt ganska många köttbullar och känner mig nu helt proppmätt, 3 timmar senare.
Hur kommer jag att lära mig hur mycket jag kan äta? Och även, hur mycket fett får man äta? Ex. till middag, 1 hel avokado och ett halvt paket bacon, till en sallad, blir det bra? Eller behöver jag då extra dressing till?
Många funderingar, men jag vill så gärna att detta ska fungera. Blir så inspirerad när jag läser hur "frälsta" ni har blivit! Tack på förhand!
Jag tror att du generellt ligger högt i ditt intag av grönsaker. Man kan inte äta fritt av broccoli eller sallad, tvärtom är det grönsaker man inledningsvis ska vara väldigt restrektiv med. Och tvärtom är det fettet som kommer få dig att gå ner i vikt och som kommer se till att du håller dit mätt.
Vad gäller c-vitamin så är det många som tar tillskott både av det och av D-vitamin, omgea3 och magnesium.
Mitt råd att är att du börjar läsa i länkarna i trådstarten. På kolhyderater i fokus finns exempelvis tips till nybörjare i någon av menyerna. Där är massor och åter massor att läsa.