• Maruid

**Den stora feta LCHF-tråden**

Bebben84 skrev 2011-11-15 20:54:15 följande:
    Kan man bara köpa "bra" cocosfett i hälsokostaffärer?
    På större ICA och Coop finns det ofta Kunga Markatta och Rene Voltaire. Men du sparar nog en hel del pengar om du beställer. Via bodystore kostar 2 burkar 500 grams kokosfett utan smak 149 kronor. Även lchf butiken har och många andra.
  • Maruid
    Mina småtroll skrev 2011-11-16 16:42:52 följande:
    Hur gör ni andra med mandelmjöl? Köper färdigt eller gör själva?

Vet inte hur mycket det kan skilja på att göra själv (i kolhydrater alltså), nån som vet? 
    Det beror ju på vilekn sorts mandel du får tag på och maler själv. Jag har köpt färdigmalt men köpte också mandlar med ganska lågt kolhyderatsinnehåll för att mala själv. Men efter tre tag på mandelkvarnen så lyckades jag sabba min kvarn. Så dem mandlarna fick helt enkelt ätas på andra sätt. Men jag tror absolut man kan hitta mandel med vettigt kolhyderatsinnehåll och till hyffsat pris.
  • Maruid
    lerumstessan skrev 2011-11-17 08:22:15 följande:
    Usch vågen har pekat uppåt denna veckan, känner mig gråtfärdig! Så nu är det endast ca 1 kilo jag tappat på 2 veckor, trodde det skulle bli minst 2 kilo.......min underbara svärfar lurade mig att fuska i mig marängswiss i söndags, kan det ha påverkat så mycket att man gått upp nästan 1 kilo????
    Var glad att det bara blev ett kilo. Själv lyckades jag lägga på mig mer när jag fuskade. Kroppen visar tydligt vad den vill och inte vill : )
  • Maruid
    Ståhlman skrev 2011-11-17 09:39:19 följande:
    Jag har gjort frökex som är väääldigt goda... Vet ni om det är lite kolhydratsfälla med frön? De va sesamfrön och linfrön och solrosfrön. Jag har smör och ost på och äter ett kokt ägg o kaffe med kokosfett i.
    Jag gör på sesamfrön, linfrön, solrosfrön, pumpafrön, vatten och salt.
    En hel sats ger 18 kolhyderater.
    Men det ger ju många bitar så nej, kolhyderatsfälla kan man knappast kalla det.

Det finns också ett annat recept som blir ännu mer likt knäckebröd. Testade en sats igår och det var verkligen gott och dessutom mer snabbgjort än det andra då det inte ska stå och dra över natten.
    Den satsen innehåller 11 kolhyderater men blir lite tjockare och färre bitar.
    Receptet finns här:
    http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/06/22/medverkan-i-radio-krokomaredalen-med-prat-om-lchf-och-froknackebrod/
  • Maruid
    Malwa skrev 2011-11-17 10:44:52 följande:
    Ok, tyckte jag kollade noga, men ska åka utan barn någon kväll. Vad använder ni det till mest?
    Jag avänder fiberhusk till pannkakor, i vissa sorters bröd och liknande. Man kan också använda det som utfyllnad i exempelvis köttbullar och som redning men det har jag inte gjot själv. Men det kan helt klart vara värt att ha hemma ett paket.
  • Maruid
    spunk skrev 2011-11-17 21:30:50 följande:
    Tack för svaret :) Jag får väl helt enkelt hoppas på att det är tillfälligt bara. Jag är inne på slutet av min andra vecka och har gått ner en hel del på dessa två veckor (nästan -4kg första veckan och nu hittills nästan -2 kg) Så det kanske är skräp som kommer fram av viktminskningen. Någon som har bra tipps på frukostar utan ägg (förutom rester av gårdagens middag)?
    Jag gillar ju pannkakor och även kesoplättar men det innehåller ju ägg.
    Igår åt jag dock frökex med smör, ost och en tunn skiva tomat. Drack ägglatte till det men skulle lika gärna kunna tagit en kopp te med lite kokosfett i.
  • Maruid
    lerumstessan skrev 2011-11-17 21:41:21 följande:
    Jag läste på en sida att fördelningen per dag bör se ut såhär

75% fett
    20% protein
    5% kolhydrater

Sedan står det att om man önskar gå ner i vikt bör man hålla sig till 0,5 gr protein per kilo kroppsvikt per dag.....jag då som väger ca 74 borde alltså endast äta 37 gr protein per dag! Det är ju ingenting. Vad väger en portion kyckling liksom?

Någon som kan förklara detta för mig!?? 
    Man brukar säga mellan 1 till 1,5 gram protein med kilo målvikt. Har du en målvikt på 60 kilo ger det alltså 60 till 90 gram protein. Omvandlat i exempelvis kött eller fisk är det alltså 300 till 450 gram per dag.
  • Maruid
    idupur skrev 2011-11-17 21:06:05 följande:
    Hej,

Jag har precis börjat med lchf, började faktiskt igår! Hittills går det bra men jag är ganska osäker på hur mycket fett man får äta. Det kan väl ändå inte vara obegränsade mängder? Jag kan äta STORA portioner vanlig mat och tycker att det då är svårt att veta hur mycket lchf mat jag kan äta när jag ändå vill gå ner i vikt. Är orolig för att äta för mycket fett och då inte gå ner i vikt. Vill gå ner ca 10 kg.

Ex. igår till middag åt jag kokt broccoli, pastasås (utan pasta såklart) med lök, champinioner, kassler, lite grädde, en hel burk 34% creme fraiche och riven ost. Det var så sjukt gott! Broccolin lär jag väl få äta i obegränsade mängder, men såsen då? Åt även detta till lunch idag.

Till frukost blev det arlas ekologiska fet yogurt med lite nötmix. Kommer att äta det imorgon med, men då lägga till frysta hallen. Känner mig även osäker på hur jag får i mig tillräckligt med c-vitamin?

Vet att ni troligen kommer att säga att jag kommer att märka att jag blir mättare på lchf mat, och det känner jag redan nu efter dagens middag. Gjorde lammköttbullar (utan ströbröd) och stekte riven blomkål till med fetaost. Det såg ut som ris! Åt ganska många köttbullar och känner mig nu helt proppmätt, 3 timmar senare.

Hur kommer jag att lära mig hur mycket jag kan äta? Och även, hur mycket fett får man äta? Ex. till middag, 1 hel avokado och ett halvt paket bacon, till en sallad, blir det bra? Eller behöver jag då extra dressing till?

Många funderingar, men jag vill så gärna att detta ska fungera. Blir så inspirerad när jag läser hur "frälsta" ni har blivit! Tack på förhand!

Jag tror att du generellt ligger högt i ditt intag av grönsaker. Man kan inte äta fritt av broccoli eller sallad, tvärtom är det grönsaker man inledningsvis ska vara väldigt restrektiv med. Och tvärtom är det fettet som kommer få dig att gå ner i vikt och som kommer se till att du håller dit mätt.

Vad gäller c-vitamin så är det många som tar tillskott både av det och av D-vitamin, omgea3 och magnesium.

Mitt råd att är att du börjar läsa i länkarna i trådstarten. På kolhyderater i fokus finns exempelvis tips till nybörjare i någon av menyerna. Där är massor och åter massor att läsa.

• Maruid
    Malwa skrev 2011-11-18 09:59:10 följande:
    Tappar ni vikt bara genom att äta LCHF eller motionerar ni mer än vanligt också?
    Har bara ätit den här veckan och haft sjuka barn hemma så jag har inte kunnat promenera som jag tänkt. Har heller inte vägt mig utan ska vänta till på söndag. Skulle ju vara en positiv överraskning om jag tappat ngt kilo utan att ha rört mig spec mycket. 
    Bara vanlig vardagsmotion här med barnvagsnpromenader och någon raskare runda en gång i veckan utan barn. Har dock börjat få en stor lust att gå och träna, vilket jag aldrig känt tidigare i mitt liv precis. Men just nu vill inte min ekonomi med mig riktigt. Efter årsskiftet kanske det blir möjligt.
  • Maruid
    rednose skrev 2011-11-18 09:11:34 följande:
    Hej!

Hemma efter ca 2 veckors svullande i USA, mår lite skit eftersom jag verkar vara mitt uppe i pågående missfall och känske är det därför som jag inte är hungrig alls?
    Jag drack igår ett halvt glas äggmjölk till frukost vid 8 och sen ingenting förrän kl 19.30???
    Idag är jag inte hungrig alls, mår mest bara halvilla och har druckit en kopp kaffe med grädde.
    Funderar på om det är "fettchock" eftersom jag i det jag ätit ändå haft i så mycket fett som jag hade innan jag åkte.
    Funderar även på hur jag ska äta för att bara vara "lite" mer liberal med kolhydraterna, skulle jag nu fortfarande vara gravid. Man ska ju kanske inte hålla de 20 g om dagen då efter vad jag fått fram men funderar på om det är tillräckligt att kanske bara lägga till en frukt om dagen eller bara mer broccoli och andra folsyrefyllda grönsaker?

Ni som ätit LCHF som gravida eller planerandes för graviditet, hur har ni resonerat?

Usch, vad jobbigt! Hoppas att det ordnar sig till det bästa!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**