• Maruid

**Den stora feta LCHF-tråden**

Bebben84 skrev 2011-11-22 15:01:18 följande:
    Hur stor procent av maten anser ni ska vara fett?

tro jag nu äter

50 % protein

30 % grönsaker

20% fett

Är det för lite fett?          
    De flesta kör nog enligt modellen med en energifördelning på 75% fett, 5% kolhyderater och 20% protein.

Och visst är det skönt att slippa räkna och äta fritt så kallat. Men för mig (och många andra) tror jag att problemet är att man gärna äter med grönsaker och mindre fett. För det sitter så fast i ryggmärgen men att det är "hälsosamma tänket". Därför har jag själv vägt, mätt och räknat massor. Nu börjar jag släppa på det mer och mer eftersom jag lärt mig vad och hur mycket jag kan äta och hur fördelninge kan ligga för att få balans.

De är tyvärr få förunnat att kunna äta fritt inom lchf livsmedel och ändå gå ner i vikt. För mig funkar det i alla fall inte men jag har insett att även om det krävs en del av mig så mår jag oerhört mycket bättre med lchf rent generellt.
  • Maruid
    Mina småtroll skrev 2011-11-22 21:04:01 följande:
    Någon som kan berätta lite om kokosfett?

Jag köpte det precis...men det kändes "fel" att dricka det (hade det i teet). Det var otroligt fett och då började jag tvivla...hittade en massa negativt om det när jag googlade (inte just min sort cocosa då, utan mer generellt om mättat fett. Det här med hjärt- kärlsjukdomar...) 

http://matochdryckestips.wordpress.com/2008/08/04/kokosolja-kallpressad-medicin/

• Maruid
    Mina småtroll skrev 2011-11-23 09:36:49 följande:
    En följdfråga: Fungerar renee voltaires lika bra som cocosa? Finns det nåt annat kokosfett som är lika bra? Nu köpte jag cocosa, men den var ganska dyr...
    Det finns flera sorters kokosfett. Rene Voltaires är dock betydligt dyrare än cocosa.
    Billigare är blandannat biofood som finns på många hälsokostbutiker.
    Själv har jag köpt från lchfbutiken och nästa gång tänkte jag testa bodystore.
  • Maruid
    Hoppet 3 skrev 2011-11-23 11:41:40 följande:
    Hjälp! Jag går upp i vikt.... Känner mig görtjock ..... Vad gör jag för fel? Äter lchf strikt men har i måndags ätit en cupcake. Hur hårt straffar sig en cupcake? Kan man verkligen gå upp 2 kg på en sådan?
    En cupcake i sig är inte vad du går upp i vikt av. Det är faktumet att du binder vätska då du äter kolhyderater som resluterar i viktuppgång.

LCHF återställer kroppens balans och hormoner, därför kan vissa inledningsvis gå upp innan det vänder och vikten går neråt. Dock är ett bra råd att mäta sig. Själv tyckte jag inlednignsvis inte att min viktnedgång var så stor men då jag plockade fram måttbandet och insåg att nio cm försvunnit i midjan fick jag lite av en chock.

Men mitt tips är också, väg och mät maten. Jag överäter väldigt lätt grönsaker.
    Hoppet 3 skrev 2011-11-23 15:13:31 följande:
    Undrar om någon av er använder Matdagboken.se något och funkar den bra i såfall? 
    Är ni medlemmar där?

Jag är gratismedelem på den sidan och den fungerar strålande! Testade en annan sida i början men när jag la till livsmedel fick jag buggar. Matdagboken har dock fungerat problemfritt för mig.
  • Maruid
    Callina skrev 2011-11-23 14:56:56 följande:
    Hej, kan någon tänka sig att titta på ett förslag på mitt dagsintag? Jag går nämligen inte ned och är nu inne på min tredje strikta vecka:

Frukost
    1 kopp kaffe med
    1 msk grädde
    2 kokta ägg
    1 tsk kokosolja

Lunch:
    Rostbiffsallad med rätt mycket fet dressing

Mellanmål:
    Liten Keso med 1/2 äpple
    3 skivor prästost

Middag:
    LCHF plättar på ägg och grädde med hallongrädde till.

Hur ser det ut? För lite fett?
    I vanliga fall är en av måltiderna någon köttbit med fet sås till i stället för plättar.
    Svårt att säga då du inte anger hur mycket du äter.
    Men i min värld låter det som du kanske ligger rätt högt i kolhyderater, i alla fall en dag då du äter både plättar, hallon, äpple, sallad osv.
    Dessutom har du nog rätt i att du äter lite lite fett.

Skriv in vad du äter på matdagboken, då kan du själv förlja mer exakt hur du ligger till.
  • Maruid
    rednose skrev 2011-11-24 15:37:02 följande:
    Jahapp, magen var tom, ingen bebis kvar. :(
    Men, det betyder att jag fanimig ska bli ännu snyggare och vältränad!
    Ikväll blir det tröstentrecote med bea och blomkål! Och en glas jävlarannamma!
    Usch vad jobbigt! Kram på dig!
  • Maruid
    Hanniz skrev 2011-11-25 10:57:03 följande:
    Får man hoppa in med en fråga här, även om jag inte skrivit tidigare?

Äter ni frukost, lunch och middag även om ni inte är hungriga?

Vaknade imorse och kände inget sug efter något att äta. Är fortfarande inte hungrig men tänkte äta lunch om någon timme.

Äter ni bara när ni är hungriga eller håller ni på att äta med jämna mellanrum?

Började med LCHF ordentligt i måndags.
    Jag äter bara när jag är hungrig. Själv äter jag i princip alltid frukost eftersom jag är hungig då jag vaknar. Men vissa dagar hoppar jag över lunchen och väntar tills middag istället.
  • Maruid

Denna vecka har jag bara gått ner 0,2 kilo.
    -7,2 totalt på 11 veckor.
    Centimetrarna är roligare att kolla på, totalt över mina mätställen -41 cm på samma tid.
    I midjan är 14,5 cm borta och lchf kännas lättare för varje dag som går.

• Maruid
    Dissan skrev 2011-11-27 13:51:00 följande:
    En fråga!
    Är idag inte ett dugg hungrig:( brukar äta som en varg...
    Är det verkligen ok att gå en hel dag utan att äta? Läste lite längre bak i tråden där någon skrev att de bara åt när de var hungriga... Har druckit en äggkaffe bara för att jag kände att jag måste få i mig ngt!
    adams family har gett ett längre svar bara någon/några sidor bak i tråden.

Men svaret är j
  • Maruid

Men svaret är ju i princip nej. Man ska ju försöka hitta sin naturliga känsla för hunger och mättnad och dem känslorna innfinner sig ibland oftare och ibland mer sällan.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**