• Maruid

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag testade lite lchf i en period 2005 och visst gick jag ner men kände mig absolut varken nöjd eller glad så det blev tillbaka i sockerträsket och där har jag befunnit mig mer eller mindre sedan dess.

Men efter att ha läst en hel del om lchf, funderat, tänkt och förstått... så tänkte jag att jag ville testa igen.

Nu har jag hållt på en vecka och har nog aldrig känt mig såhär. Inget sötsug. Oerhört mätt! Pigg. Glad. Lugn. Flera gånger under veckan har jag bara ätit antingen lunch eller middag för att jag helt enkelt är så mätt. Och har trots att jag hållt mig runt 20kh inte legat speciellt högt i kalorier heller.

Jag måste säga att jag är förbluffad. Hade ingen aning om att det kunde vara så pass smidigt att äta såhär. Och ändå har mannen suttit bredvid med både bröd, bananer och choklad. Mycket märkligt att jag som under de senaste månaderna i princip ättit sötsaker varje dag nu inte ens bryr mig.

Är jätteglad att det gått så smidigt och utan speciellt mycket huvudvärk eller trötthet heller. Så skönt!

• Maruid
    Postis skrev 2011-09-18 20:14:33 följande:
    Vad roligt att det fungerar så bra nu! Vad gör du annorlunda mot förra gången du försökte med LCHF?
    Jag har helt enkelt läst på mer och "fattat grejen" tror jag. Är glad att det stämmer för mig eftersom jag har många kilon att gå ner och dessutom tror att lchf generellt ger ett sundare förhållande till mat. Bara det faktum att man blir mätt snabbare gör ju att man undviker att överäta får ju en direkt att må lite bättre.
    Faile skrev 2011-09-18 16:53:08 följande:
    Och det som var poängen med mitt inlägg var egentligen inte dagisets mat heller, utan att folk blir galna om man påpekar att sylt och salta pinnar till 1-åringar kanske inte är den bästa kosten

Sockerknarkare utan att veta om det.
    Det jag inte fattar är att ett dagis serverar den typen av kost samtidigt som man pratar om hur vilda och svåra barn i grupp är och hur svårt det blir för personalen. Ja, hur kan barnen vara annat på den typen av kost med sannolikt skyhöga toppar och dalar i blodsockret.
  • Maruid
    Husali skrev 2011-09-19 08:30:29 följande:
    God morgon! Min första dag med LCHF har precis börjat!

Har kikat i i tråden i flera veckor! Läst på, funderat, läst, grubblat, funderat, övervägt. Är gammal viktklubbare, där jag blev van att gå med en ständig hunger i magen. Räkna timmarna till nästa måltid. Räkna kalorier, väga. Krångla, helt enkelt. Det funkade. Gick ner 18 kg, men nu är jag uppe på samma igen.

Har en 9-veckors bebis hemma, så jag är lite lagom nykläckt. Men orkar inte må såhär mer.  Trött, sur, irriterad, dålig hy, konstig mage.

Jag ger det här ett försök. Som sagt, har läst, och läst. Kommer också fortsätta kika in här, för att ta del av alla era bra tips och råd.
    Oh, spännande med fler nybörjare!
  • Maruid

Jag åt precis en halvburk tonfisk blandad med lite majo, lite rysk yoghurt och lite dill. Hade passat perfekt även till frukost med ett hårdkokt ägg.

• Maruid

Ja, på i princip alla lchf sidor äter folk cf (den icke smaksatta) så jag tror knappast att det är någon fara. Och vad gällande beasås, om man köper tex Lohmanders så kan man ju äta den om man är beredd på att få i sig en del skräp i form av emulgeringsmedel och annat. Pulversås är ju helt galet dock. Men enklast är väl att göra egen? Godare också i min mun även om jag ibland fuskar och köper färdig.

• Maruid
    Aroma skrev 2011-09-20 20:42:24 följande:
    Jag är extremt kännslig.. var på bröllop och åt det som serverades,, (jag ska inte sticka under stol med att det var väldigt gott med smörstekta kulpotatis och sen äppelpannacotta) dagen efter var vi på en minitripp i stockholm,, blev fusk där med,, och sen var det kört för mig.. dagen därpå tryckte jag i mig två stora muffin och ett par knäcke med kaviar och MJÖLK,,,
    När jag vaknade dagen efter hade jag migrän av väsrta slaget och jättedålig mage.. något som jag sedan starten med LCHF i mars bara haft vid de få tillfällen jag kolhydrat frossat.. så nu har jag satt stopp för mig själv,, det är som med cigaretterna för mig.. Jag kan inte feströka utan att trilla dit direkt  och så även med kolhydraterna..  får nog se på mig själv som en nykter alkoholist.. tråkigt att inte kunna ta en dag av "fusk" utan att det blir två och tre dagar.. men det är väl bara att inse fakat och fortsätta på det rätta spåret.. -19.5 kg på 7 månader(och gravid ) är ju endå väldigt bra motivation;o)
    Är du gravid och kör på lchf? Vad spännande! Kan du berätta mer om ungefär hur du äter, hur många kh per dag och sådär. Jag har själv precis fått barn men kommer antagligen fortsätta med lchf och skulle vid en eventuell graviditet inte vilja gå tillbaka till vanlig kosthållning om jag inte måste.
  • Maruid
    Aroma skrev 2011-09-22 08:41:56 följande:
    Ja det funkar bra,, fast jag är inte jätte strikt och räknar inte kolhydrater.. men en dag ser ut ungifär så här:

frukost: Om jag är sugen så äter jag äggröra, bacon omelett eller liknande med min man,, annars blir det rysk yoghurt 17% med hemmagjord nöt och frö musli. en kopp kaffe och ett stort glas vatten..

Till lunch blir det oftast lite pålägg,, typ ett ägg, lite skinka, ibland rödbetsallad,,( inte helt ok kanske)     makrill i tomatsås etc..

Till middag blir det kött, fisk eller kyckling med sås på typ champinjoner och grädde, paprikasås, räkor dill och grädde eller liknande,, är inte så sugen på bearnaisesås längre hehe..   Till detta har vi grönaker i alla former,, stekta, kokata broccoli och blomkåls pure, gratänger osv.

om jag är sugen på kvällen blir det oftast lite serrano skinka,, ost eller ölkorv.. det sistnämda är åxå det jag äter när jag blir hungrig i farten.. lätt att ha med.

Vi började med denna kosten i mars, och jag blev gravid o Maj,, jag paratade med min barnmorska och hon var possitiv till att jag skulle köra på.. hon hade varit på föredrag med Anna Hallén;o)

Jag har två graviditeter i ryggsäcken och dom har varit lätta men med vissa själklara delar som illamående, trötthet och så har jag haft carpaltunnelsyndrom.
    Denna gången har jag knappt märkt att jag är gravid.. det är inte fören nu när       jag känner bebisen röra sig som man verkligen fattar..är i vecka 18 så visst märker jag stor skillnad.. och bara det att jag är så pass mycket lättare själv denna gången gör stor skillnad.. så jag tycker du ska köra på.. var bara beredd på en del komentarer från oinsatta stackare som tror att jag svälter bebisen med hjälp av smör, ägg grönsaker och kött....  
    Tack för tipsen, det låter hur bra som helst ; ) Har också haft lätta graviditeter men man underlättar ju gärna så mycket som möjligt för mig själv och håller gärna koll på vikten under tiden.

Lycka till med resten av graviditeten och bebisen!
  • Maruid
    Postis skrev 2011-09-22 19:39:04 följande:
    Adams Family: Det låter jätteroligt och intressant!

Själv får jag nästan panik och är oerhört frustrerad. Jag kan nästan inte ha mina byxor längre. Har ökat i omfång runt magen, och det är inte luft vad det känns som, utan jag har helt enkelt lagt på mig. Och vågen visar ytterligare plus. Vet inte vad jag ska ta mig till. Sedan ett par veckor äter jag mindre, och jag har nästan helt slutat med grädde, har en liten skvätt i teet bara. Orkar bara inte med att väga maten, men jag skriver upp vad jag ätit idag (en vanlig dag, vilket det i stort sett alltid är):

Frukost: Två kokta ägg med en klick majonnäs (ca 2 msk). En kopp te med en skvätt grädde (ca 1 msk)

Lunch: Kycklingfilé med ostgratinerad broccolli och en klick majonnäs.

Mellis: Två frökex (linfrö, sesamfrö, ägg, fiberhusk, kardemumma, kanel) med bregott och ost. En kopp te med en skvätt grädde.

Middag: Biffar på blandfärs, med oliver och fetaost. Lite sparris till, och en klick majonnäs.

Blir nog en kopp te med en skvätt grädde till tv'n sedan.

Tycker själv att det ser bra ut, och portionerna är normalstora (åt rätt stora portioner tidigare). Dricker rejält med vatten under dagen, och är -tadaa!- inte så hungrig mellan måltiderna längre (har kämpat länge med hungern). Inte så att jag skulle kunna hoppa över mellanmålet, men jag är imponerad av att jag klarar mig på ett så lätt mellanmål (bakade kexen igår, veckan innan åt jag ett kokt ägg istället. Innan dess åt jag en bit Brie). Jag mår bra för övrigt med LCHF och tycker att maten är fantastiskt god, men kan inte acceptera att vikten smyger uppåt och att byxorna blir för små! 

Men hörni, vad ska jag göra för att få ordning på det här??? Börjar nästan gråta på morgnarna när jag tar på mig arbetsbyxorna.  
    Hur länge har du hållt på? För många menar ju att det kan ta ett bra tag att få kroppen att hänga med om man tidigare använt sig av andra så kallat kaloridieter med lightprodukter och annat.

Jag vet att både bloggaren på 56kilo och även kostdoktorn har skivit om problem med viktnedgång och även viktökning när man äter lchf. Prova att läsa där så kanske du hittar något som kan vara till hjälp.
  • Maruid
    loglady skrev 2011-09-24 08:55:33 följande:
    Vad tror ni om detta upplägg:

Frukost: 2 Finncrisp med smör, ost skinka och grönsaker. Kaffe med mjölk.
    Lunch: Turkisk yoghurt med bär/nötter/mandel/kokos.
    Mellis: Ostrullar med bregott.
    Middag: Kött av något slag med sås + varma eller kalla grönsaker.

Verkar det bra att äta såhär eller är det för mycket/lite? Har runt 20 kg övervikt men realistiskt vill jag gå ner 10 i alla fall.
    Om du vill hålla dig under 20 kh per dag verkar det ganska mycket.
    Bara frukosten går över 10 kh och 1,5 dl turkisk yoghurt med exempelvis 50 gram hallon är ungefär 7,5 kh.
    Även mandel och nötter har ju relativt högt kolhyderatinnehåll så man kan ju inte äta några mängder av det och frågan är då om du blir mätt.

Om jag hade ätit liknande frukost hade jag sedan bytt lunchen mot exempelvis omelett eller liknande för att spara in lite kolhyderater och ändå bli bra mätt. Annars är risken att man under eftermiddagen blir hungrig och ger efter för eventuellt sug. I alla fall jag.
  • Maruid

Haha, nu såg jag att du redan fått ett svar under tiden jag skrev. Nåväl, då fick du två ; )

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**