bara lilla jag skrev 2011-03-07 09:39:46 följande:
hej allihopa! Kommer börja med lchf nästa vecka.. kommer ägna veckan till att läsa på och planera inköpslista osv.. men jag har en liten fråga bara. Jag testade att göra en lchfmåltid i helgen och skulle även testa lite snacks, grönsakstavar med dipp, så jag letar efter turkisk yoghurt då jag vet att det skulle vara okej.. Men för att vara säker kollar jag näringstabellen och då innehåller den turkiska yoghurten alldeles för mkt kolhydrater.. för visst är det 3 gram per 100gram? för då hittade jag ingen yoghurt som höll måttet.. finns det undantag för tillexempel mejeriprodukter?
5/100 brukar man säga som gräns.
turkisk yoghurt är ok, men kanske inte värt att satsa på om man vill äta strikt. ganska mycket kolhydrater för ganska låg fetthalt.
några tips till dig att fundera över innan du sätter igång är:
varför vill du äta lchf? (vikten, hälsoproblem, annat?)
hur strikt vill du äta? (20 gram är väl det "normala" utgångsläget, men vissa äter mer, vissa mindre)
vill du räkna och föra dagbok, eller vill du ha tips på regler som gör att du hamnar ungefär rätt ändå?
när du har hittat svar på de frågorna så är det också lättare att tex rekommendera böcker till dig, eller ge dig mer specifika tips som passar just dig! lchf är väldigt individuellt, så visst kan jag ge tips och rekommendera läsning, men det är kanske inte just den typen av lchf som du vill ge dig in på
rekommenderar min blogg
kolhydratjakten.blogspot.com om du vill lära dig mer om grunderna i näringslära och lågkolhydratkost. det kommer fler kapitel hela tiden däre, och snart är det dags för kapitel mer specifikt om GI och LCHF tex.