• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

nassu skrev 2011-03-06 20:02:39 följande:
    Jag ser mitt kakao-pulver som jag hade i min chokladkaka.. gaaanska så mycket kolisar där! Vad ska man ha för kakaopulver riktigt ?
    Jag har sånt vanlig. Ögonkakao eller nåt?! Har för mig min är 15, men jag kan minnas fel... Det blir ju iaf inte direkt mycket, väger ju typ ingenting!
  • jeng
    missypissy skrev 2011-03-06 20:49:56 följande:
    Provade också det receptet igår och det var tamejtusan nåt av det godaste jag ätit! Skulle kunna mumsa sådana knäckebröd (eller kex skulle jag nog hellre vilja kalla dem) med ost dygnet runt i resten av mitt liv. Så goda var de!
    samma som jag tänker!!! till ostbrickan, med en rejäl bit brie på... muuuums!
  • jeng
    Klas-Ã…ke skrev 2011-03-06 20:50:10 följande:
    Är de någon som kan svara på om man sabbar allt om man vanligtvis ligger under 20g carbs / dag och sen äter 50g en dag?
    beror på vad du menar med "sabbar allt"...
    du kommer troligtvis gå upp i vikt, men det är också troligtvis mest vatten. MEN det beror också mycket på hur du fördelar kolhydraterna över dagen, och om det är snabba eller långsamma kolhydrater. ju mer insulin du utsöndrar (ju mer på en gång, eller ju snabbare kolhydrater) ju tydligare sätter ju fettinlagringen igång, och ju mer kommer du få sota för det. 50 gram är rätt mycket ändå, så jag skulle säga att det sabbar en del. men det är väl ingen katastrof så. men fettlagrar man en dag, och sen nån dag för att komam igång igen, så kan det ju sabba en hel veckas resultat...

som sagt, det beror mycket på HUR du fuskar...
    skrev precis om det här med fettinlagring pga insulinpåslag i min blogg, så läs gärna. kolhydratjakten.blogspot.com 
  • jeng
    Fjärilen235 skrev 2011-03-06 21:33:33 följande:
    En liten frågas till er inbitnas LCHF:are kasn den här kosten passa mig som vill öka ca 8-10 kg i vikt?
    Det bör den kunna. Du måste dock tänka bort från de "vanliga" reglerna lite. Ligga lite högre på kolhydraterna samtidigt som du inte snålar med fettet. Du äter inga mängder av kolhydrater, bara tillräckligt för att trigga fettinlagringen sakta men säkert. 

Denebola heter en annan medlem som också kämpar med att gå UPP i vikt!  
  • jeng
    lilla fru snigel skrev 2011-03-06 21:32:02 följande:
    Får man hoppa in här? Har läst i en annan tråd förut som mer eller mindre dött ut... Ser att den här tråden är betydligt mer aktiv.

Äter LCHF sedan jan i år. Har gått ner 3 kg och mår väldigt bra av kosten. Har dock haft några veckors dipp men nu tänkte jag försöka komma igång igen.
    Välkommen hit!
  • jeng
    Klas-Ã…ke skrev 2011-03-06 22:00:44 följande:
    Ser detta bra ut, eller blir de fel för att de är olika mycket fett/protein varje dag? (väger 60kg)

Fett:110g Protein:65g Kolhydrater:6g
    Fett:84g Protein:54g Kolhydrater:9g
    Fett:96g Protein:44g Kolhydrater:10g
    Fett:87g Protein:66g Kolhydrater:5g
    Fett:115g Protein:43g Kolhydrater:7g
    Fett:120g Protein:48g Kolhydrater:7g
    Fett:96g Protein:44g Kolhydrater:10g

Vill veta om detta ser bra ut då jag ska försöka hålla mig till 10g eller mindre, lite svårt att få de perfekt alla dagar utan att äta precis lika

1261 kca
    Det ser rätt ok ut fördelningsmässigt. Men det ser väldigt lite ut mängdmässigt! 1200 kcal är rätt lite när man äter lchf... jag skulle säga att din första dag ser helt ok ut, men att du inte borde ner mkt lägre än så!
  • jeng
    Klas-Ã…ke skrev 2011-03-06 22:10:22 följande:
    har du något tips på vad man t.ex. kan lägga till utan att "sabotera" fördelningen, för de hamnar mellan 1000-1200 kcal, kan man hamna i svältläge med lchf??
    Du ligger till att börja med lite lågt på protein. minst 1 gram per kg vikt. ibland säger de 1 gram per kilo målvikt, men det är ärligt talat vanligare med 1.5 gram per kg målvikt. äter du 60 gram protein så ska du äta 110 gram fett, för att få rätt fördelning.som sagt lägre än så tycker jag inte du ska...

för att lägga till protein så kan du öka på kött/fisk/ägg lite grann. ska du öka 20 gram protein så måste du äta 100 gram extra kött.

för att öka fettet kan du ta extra tillsatt fett i maten. steka i mer fett, hälla stekfettet över maten, ta fetaost i olivolja till maten, smör över varma grönsaker, äta kokosfett i te och kaffe, eller som ischoklad tex. äta ostrullar med smör på!

ja, man kan hamna i nån form av motsvarighet till svältläge. det som händer är att kroppen helt enkelt inte litar på att den får det den ska, och då kommer inte förbränningsläget igång, och det som då försvinner är oftast muskelmassa istället för fett.

hur länge har du ätit? och märker du att din matmängd minskat? eller är det där alla dagar du har ätit hittills? för då tycker jag det är för lite. när förbränningen väl kommer igång så kan man få sk lchf.mättnad, och det innebär att man plötsligt märker att man är mätt längre eller äter mindre portioner tex. då har kroppen börjat äta av sig själv... efter det skulle jag inte klaga lika mycket på 1200 kcal som jag gör om det är precis i början. 
  • jeng

Alltså, det verkar inte som att du ligger så lågt på fettet. Det handlar om 10 gram, och det är ju lätt att få in extra. Men jag tycker inte du ska ligga så lågt på proteinet, eftersom det behövs för att bygga upp kroppen. tillför du inte tillräckligt med protein så börjar muskalmassa osv brytas ner.

• jeng
    Klas-Ã…ke skrev 2011-03-06 22:57:33 följande:
    Spelar de någon roll om man ligger på 10g eller 5g, Alltså att jag t.ex. äter 5g kolhydrater på måndag och 10g på tisdag?

Ursäkta mina dumma frågor men vill inte göra fel, har ätit konstigt sen i januari och har tränat stenhårt men ändå är magen kvar, därför beslöt jag mig för lchf (och för att ja har diagnosen ibs) men jag vill liksom inte få mer hull på magen utan vill slippa känna mig uppblåst.=)
    Nä, såna variationer spelar ingen större roll! Det viktigaste är att man inte äter typ 10 gram alla dagar, och sen plötsligt en dag drar det iväg till 50 gram, eller mer. Då kan man ju starta fettinlagringen och det får man ju sota för! Det går även att starta fettinlagringen med färre än 50 gram såklart, beroende på hur många gram man äter på en och samma gång, och hur snabba som kolhydraterna är. 

Jag tror att lchf kan passa dig! Jag har också IBS (odiagnosticerad, men man har iaf inte hittat nåt annat) och jag mår mycket bättre utan kolhydrater! magen protesterar inte, den är jämnare i humöret så att säga, mycket mindre svullen, och jag känner mycket mindre av min halsbränna!

Dock kan man ju vara särskilt känslig mot laktos, som ni skrev. Jag verkar klara det helt ok i de mängder jag äter nu (kanske 2 dl per dag), men jag vågar inte ösa på med för mycket. hårdost klarar jag bra, men det är ju också en sån sak som kan vara känsligt. 
  • jeng
    bara lilla jag skrev 2011-03-07 09:39:46 följande:
    hej allihopa! Kommer börja med lchf nästa vecka.. kommer ägna veckan till att läsa på och planera inköpslista osv.. men jag har en liten fråga bara. Jag testade att göra en lchfmåltid i helgen och skulle även testa lite snacks, grönsakstavar med dipp, så jag letar efter turkisk yoghurt då jag vet att det skulle vara okej.. Men för att vara säker kollar jag näringstabellen och då innehåller den turkiska yoghurten alldeles för mkt kolhydrater.. för visst är det 3 gram per 100gram? för då hittade jag ingen yoghurt som höll måttet.. finns det undantag för tillexempel mejeriprodukter?
    5/100 brukar man säga som gräns.
    turkisk yoghurt är ok, men kanske inte värt att satsa på om man vill äta strikt. ganska mycket kolhydrater för ganska låg fetthalt.

några tips till dig att fundera över innan du sätter igång är:
    varför vill du äta lchf? (vikten, hälsoproblem, annat?)
    hur strikt vill du äta? (20 gram är väl det "normala" utgångsläget, men vissa äter mer, vissa mindre)
    vill du räkna och föra dagbok, eller vill du ha tips på regler som gör att du hamnar ungefär rätt ändå?

när du har hittat svar på de frågorna så är det också lättare att tex rekommendera böcker till dig, eller ge dig mer specifika tips som passar just dig! lchf är väldigt individuellt, så visst kan jag ge tips och rekommendera läsning, men det är kanske inte just den typen av lchf som du vill ge dig in på

rekommenderar min blogg kolhydratjakten.blogspot.com om du vill lära dig mer om grunderna i näringslära och lågkolhydratkost. det kommer fler kapitel hela tiden däre, och snart är det dags för kapitel mer specifikt om GI och LCHF tex. 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**