• jeng
    katja74 skrev 2011-03-04 12:23:28 följande:
    Nu har jag förberett lite för middagen; falsk potatisgratäng med oxfilé. Efteråt blir det chokladbollar och på spåret. Jag älskar fredagar!

Ingen som vet varför man svettas så förbaskat när man lägger om kosten? (tjatar lite...)
    Du svettas troligtvis mer för att du har en högre förbränning i kroppen än normalt!
  • jeng
    MrsMurphy skrev 2011-03-04 12:48:06 följande:
    Nu läst! Och nu vill jag ha nästa kapitel!  
    Och vet du vad - din önskan är min lag!

Publicerar snart kapitel 5!!! 
  • jeng
    Ellen Botilda skrev 2011-03-04 13:23:02 följande:
    Dagens knäppfåga... Smak av leverpastej i munnen, graviditetstecken eller ketosbieffekt?
    Eller kanske nått helt annat för den delen?  :)
    Ingen pastej har inmundigats.

Jag hoppas förstås på att det äntligen ska vara min tur att vara gravid nu, men tror inte på det förns jag ser det.
    metallsmak, vilket jag skulle gissa att det är du har, får man av ketos. Vissa känner det mer som ammonika, men vissa känner det lite som att man har slickat på ett batteri (om ni nu av dumhet har gjort det nångång)... Du tänker säkert på leverpastej pga att den har hög halt av järn i sig.
  • jeng
    Asereht skrev 2011-03-04 13:56:18 följande:
    Små grytor har stora öron och suger åt sig info som svampar. Ett exempel på det är min åttaårige son som just konstaterade att jag inte får äta vaniljwaffers för dom innehåller hela 64 g kolhydrater! Jag blev något förvånad både över att han lagt på minnet att det är kolhydrater jag äter lite av och att han läste innehållsförteckningen! Så även om jag inte serverar barnen strikt lchf-kost så smittar det av sig. *s*
    Sånt gillar jag!!!
    Nu är ju mina småttingar bara 1 och 2.5 år än så länge, och har inte alls fattat grejen! Men jag önskar att de kan se kritiskt på det som serveras på dagis och skola sedan, även om jag inte tänker sätta dom på någon kolhydratfri diet! Just nu är dom så smala och går upp halvtaskigt i vikt, så nu är det HCHF som gäller
  • jeng

Jag rekommenderar en torr chardonnay om man vill dricka vitt vin. helst ska det ligga i frysen så det blir riktigt kallt! Det ska vara sådär så att det blir imma på utsidan av glaset när det står i rumstemp sen

Jag dricker MYCKET vin, och har inte kollat upp exakt kolhydratinnehåll på några av de sorter jag dricker. men däremot så märker man ju rätt tydligt när man får i sig nåt med för många kolhydrater, och det har jag hittills inte fått!

Ni som kollar kolhydrater (jag har googlat på en del) var har ni hittat det? Alltså för viner menar jag. 

• jeng
    Chockocola skrev 2011-03-04 14:21:01 följande:
    Hej. Var på läkarundersökning nyss och hade 15 i socker. Hon tyckte det var förhögt och rekomenderade just denna LCHF dieten. Stor förändring, känner jag...... Någon annan som har diabetes eller på väg att få, som kört denna dieten?
    OJ, säger jag också! Är du säker på att det var så högt?
    Vila vila vila, inte käka kolhydrater, och se till att få ner det...

jag låg på gränsen till graviditetsdiabetes när jag var gravid med barnen (båda gångerna) men inte så att jag medicinerade, utan jag fick dra ner på kolhydrater. Jag är kolhydratkänslig även utan att vara gravid, så jag kan absolut förespråka lågkolhydratkost och att man mår mycket bättre i sockret av det, även om man inte har riktig diabetes!! 
  • jeng

Hahaha, har aldrig förut sett att det står i ett recept vad man ska dricka till... Förutom möjigtvis när en tidning rekommenderar ett visst vin till maten, men... jag som varken gillar gurkvatten eller bubbelvatten då? Vad ska jag dricka? Ähh, bäst jag hittar nån annan mat att laga helt enkelt! Ingen bacongratäng till mig....

• jeng
    Klas-Ã…ke skrev 2011-03-04 14:18:58 följande:
    Jag hatar vin, men testade förra helgen eftersom jag inte får dricka mina sockerfyllda cider, testade foot of africa som knappt har några kolhydrater alls! Vitt dessutom, dock inget för mig, kommer nog aldrig lära mig dricka vin!
    Har du testat en frusen chardonnay med isbitar (eller slushfrusen) med limeskivor i? MUUUMS
  • jeng

Chill out i glaset, OLWs salta mandlar bredvid, och ungarna sitter vid bordet och moffar korv med bröd!  

Varför bråkar jag egentligen? Jag har ungar som behöver gå upp lite i vikt, och tar jag fram korv med bröd så äter som båda två i mängder. Ändå står jag där och envisas med annan mat, och så petar dom inte ens, utan lägger sig hungriga... Hmm... Mer korv med bröd åt folket! 

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**