Inlägg från: Vilda Tiger |Visa alla inlägg
  • Vilda Tiger

**Den stora feta LCHF-tråden**

BeccaStina skrev 2011-11-15 18:48:19 följande:
    det ända jag kan säga är att räkna kolhydraterna.. de är mycket mer än man tror!

Annars kan du ju prova att utesluta nästan anna mjölkprodukter eller kanske fakira en vecka eller två.

förstår att det känns rötet men du kommer snart på benen igen, nu efter 8 veckor har jag äntligen gått ner allt + 1kg till som jag gick upp på semestern :( seeegt som faan när kilona förut rasade av med ca 1,5kg i veckan och efter semestern ligger jag på ca 0,5kg :( så jag förstår hur du känner, men räkna kolhydraterna och väg all mat i någon vecka eller två så kommer du på rätt köl igen!
    Tack för alla tipsen, men jag väger och räknar varannan dag redan. Känns som jag har rätt bra koll där. Fakira är svårt för mig, då blir det typ bara ägg och smör för jag äter inte kött, fisk eller fågel. Men jag ska kämpa på Tycker ditt 0.5 kg i veckan låter som drömmen.
    Lyckeli och Benjamin - mina solar!
  • Vilda Tiger

Tex är dagens siffror:

1577 kalorier
    9 kolhydrater
    94 protein
    130 fett

Tycker det låter rätt bra i mina öron... väger 77, det spelar ju roll då man ser siffrorna. Tycker ni annorlunda? Jag har ätit ganska ordinary idag, det ser ut ungefär så här varje dag.

• Vilda Tiger

Åh, va jag uppskattar alla era kommentarer! Hade jag inte haft Jucea (hon hängde i tråden här förr och vi är vänner privat) och er i denna tråden hade jag säkert tappat sugen för länge sen. Jag är ju även "lovat" Anna Hallen, som skrivit LCHFböcker, att hålla ut minst ett halvår. Hon trodde som du, Organa, att min kropp är skadad av alla år av vlcd-kost. Jag har ätit mellan 1400 och 2200 kalorier, cirkus, sen jag började med LCHF för tre månader sen. Jag vete katten om jag VÅGAR äta mer än 2000 kalorier om dagen! Ser jag en 8a först i vikten igen, nu när jag har varit nere på 74 en gång, så pallar jag det inte. Lina Sofi och Mars2009; Jag kollade sköldkörteln för tio veckor sen, på min årliga läkarkontroll hos min diabetesläkare, och då var det inga tokiga siffror. Jag kanske ska ringa min läkare och be om ett test till... Min syster har problem med sköldkörteln. Det är ju väldigt närbesläktat med diabetes typ 1, vilket jag har. Igen, tusen tack för all er respons, trots att jag sitter och säger rakt ut hur avis jag är då ni går ner och inte jag. ;)

• Vilda Tiger
    Mina småtroll skrev 2011-11-16 09:52:15 följande:
    Fast läkare har inte alltid så bra koll på sköldkörteln...det beror på vilken läkare man träffar. De ska väga in symptom också, och inte bara kolla på siffror. Jag skulle begära ut provsvaren om jag var du (du kan ringa och be o få dem hemskickade), hade vatt intressant o se vad du har för värden. Kan mycket väl vara att du ligger inom referens, men åt det höga hållet o har man då symptom så ska man få provbehandla med levaxin (om man har tur o träffar en bra läkare vill säga...) Referensintervallet för hypotyreos är väldigt stort...dessutom skiljer det sig åt i landet så i det ena landstinget kan man betäcknas som frisk, medans i ett annat landsting så är man "sjuk". Så be att få provsvaren hemskickade!!! Eller ta nya prover!

Dessutom är ju hypotyreos en autoimmun sjukdom (vilket även diabetes är tex), så har man den ena sjukdomen så är det större risk att man får en annan. O ligger autoimmuniteten inom släkten så är det också ärftligt...

Jag förstår verkligen din frustration...jag försökte gå ner i vikt i flera månader (innan jag började med levaxin). O INGET hjälpte, jag mådde skit rent ut sagt. Jag styrketränade 3 dagar i veckan, samt körde lite kondition på cross trainer, o så var jag ute o gick med barnvagnen lite då och då. Samt att jag testade VLCD, GI, dricka herbalife. Jag GICK UPP i vikt!! Helt fruktansvärt...Men så började jag med levaxin och efter nästan 2 månaders medicinering började jag helt plötsligt gå ner lite i vikt, trots att jag inte hade tränat på flera veckor eller brytt mig om vad jag åt. Fyllde dessutom 30 i den vevan så mycket kalasande blev det Men efter att kalasandet var över bestämde jag mig för att gå över på LCHF, och nu har jag gått ner 3 kg på två veckor. OBESKRIVLIG LYCKA!!

Hoppas verkligen du börjar få respons på kosten snart...O ring vårdcentralen!! 
    Tack så mkt för ett långt och utförligt svar! Jag ska ringa min ssk på Mölndals sjukhus imorgon, då de har telefontid. Ska be henne skicka provsvaren och sedan, om jag ser att det ligger på gränsen till högt (de sa till mig att det var högre än jag haft förr men att det låg inom referensramen då jag var där för ett halvår sedan) så ska jag be att de tar igen. De vet ju om att min syster har underproduktion och fast jag inte alls är expert på sköldkörteln så vet jag att det finns två värden. Det stör mig NU att jag DÅ glömde fråga om de tog båda värdena.
  • Vilda Tiger

Sigrid

Jag gillar en god omelett med en god stuvning, men jag vet inte om andra uppfattar det som så festligt. :-P Alltså en ugnsomelett. Rättikagratäng säger ju en del smakar som potatisgratäng, men jag har inte ätit det själv ngn gång. Jag äter ju inte fisk eller kött själv men kanske en god laxfjäril med en smarris sås, kokt sparris och blomkåls"ris"?

• Vilda Tiger
    Mina småtroll skrev 2011-11-16 15:09:03 följande:
    Exakt! Hoppas dom tog både TSH och T4 fritt. Skriv sen vad du hade för värde
    Jag vet nämligen dom som har legat sämre till i sina värden än vad jag gjorde, och inte har fått medicin (men jag fick ändå levaxin som nu har visat sig hjälpa)
    Men värdena kan ändra sig snabbt också! På bara 2,5 månad hade mina värden blivit ganska mycket sämre (det var 3 månader, respektive 5,5 månad efter förlossningen, det kanske spelar in...)
    Du har inte fått barn nyligen?Då blir det ofta mer vajsing med värdena... 
    Jag fick mitt andra barn juni 2010, så det var ganska nyligen. Jag ska ringa dem imorgon och så återkommer jag.
  • Vilda Tiger
    Klyven skrev 2011-11-16 16:14:06 följande:
    Såg att det skrevs om bröd tidigare. Har inte testat än, men vill tipsa om Lavkarbobröd.
    Ett norskt LCHF-bröd. En skiva (40 gr) innehåller 1 gr kolhydrat.
    Har googlat och läst åsikter om brödet som får högsta betyg. Dock så är man eniga om att det kan bli dyrt i längden för den lilla mängd bröd man får (färdigt bröd = 530 gr).

Finns att köpa på bodystore.se, för er som är intresserade.
    Direktlänk: www.bodystore.com/3/sv/artiklar/lavkarbobrod

Bild på brödet
    Jag har det på hälsokosten här i Mölndal. Det är gott! Jag gjorde det en gång hemma och sedan skulle svärmor göra det, men jag vet inte hur hon lyckades få det så... tja, tungt och kompakt,, som hon fick det. Då jag gjorde det blev det som sagt gott! Men godast tycker jag valnötsbrödet är, det smakar som danskt rågbröd.
  • Vilda Tiger
    linelullan skrev 2011-11-16 17:24:02 följande:
    jag har haft en dålig period nu och ett återfall i mitt sockerberoende. Men nu är jag på väg tillbaka. 
    Brödet som Klyven tipsade om ser väldigt gott ut. Är så trött på LCHF bröd som man gör som bara smakar ägg!
    Funderar på att testa det brödet. eller är det någon som har tips på recept på bröd (förutom frökex) som inte smakar ägg?
    Valnötsbrödet!

VALNÖTSBRÖD

200 g linfrö

2½ msk (25 g) fiberhusk

2 tsk bakpulver

1 tsk salt

1 msk brödkryddor

4 dl (150 g) valnötter

250 g kesella

6 ägg

50 g smält smör

Mixa linfrön, halva mängden nötter tillsammans med övriga torra ingredienser. Hacka resten av nötterna lite grövre och blanda sedan ner i nötmjölet. Blanda ihop kesellan, äggen och smöret. Blanda ihop allt och häll i en avlång brödform klädd med bakplåtspapper. Grädda i 175 grader i ca 80 minuter. Låt brödet svalna och skär i tunna skivor.

Gott även att rosta!

• Vilda Tiger
    rednose skrev 2011-11-16 17:43:16 följande:
    verkar ha gått åt skogen med mitt plus... funderar på pizza...
    Beklagar.

Ang brödet - jag har tagit keso istället för kesella och det har gått jättebra. Och så jag har jag inte tagit brödkryddor för det gillar jag inte. Jag tog bara salt. En gång har jag struntat i smöret med och det gick bra ändå.
  • Vilda Tiger
    Sigrid skrev 2011-11-16 20:21:11 följande:
    En dum fråga, men hur gör man omelett i ugnen? Har aldrig gjort det och inte smakat det heller. Har bara stekt i stekpanna. Gärna ett utförligt recept med mått (eller är det samma som när man steker?).
    Åh, det som är så gott! De flesta recept har lika många ägg som dl mjölk, men jag kör på dubbla äggen eller iaf 1.5 mängd ägg oftast. Tex om du tar tio ägg och 5-7.5 dl mjölk (jag har tagit hälften röd mjölk och hälften matlagningsgrädde, men du kan säkert ta bara matlagningsgrädde eller vispgrädde, det kan ju inte bli annan än mumsigare! Sedan är knepet att KOKA UPP mjölken/grädden! Den ska sedan svalna lite innan du rör ner äggen, annars klumpar sig ju äggen. Bara vispa samman, i med lite salt (om man vill göra efterrätt kan man ha i lite sukrin och kanel så smakar det kalvdans. :-P) Smöra en form och häll i omeletten. Tror det tar ca 20 minuter i ugnen, den ska få lite fin färg. 175 grader har jag för mig att jag har, men det kan du säkert googla på. Lycka till! Jättegott är det iaf. Jag brukar ha en kantarellestuvning på, självklart gjord på god vispgrädde. :-P
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**