Mina småtroll skrev 2011-11-16 09:52:15 följande:
Fast läkare har inte alltid så bra koll på sköldkörteln...det beror på vilken läkare man träffar. De ska väga in symptom också, och inte bara kolla på siffror. Jag skulle begära ut provsvaren om jag var du (du kan ringa och be o få dem hemskickade), hade vatt intressant o se vad du har för värden. Kan mycket väl vara att du ligger inom referens, men åt det höga hållet o har man då symptom så ska man få provbehandla med levaxin (om man har tur o träffar en bra läkare vill säga...) Referensintervallet för hypotyreos är väldigt stort...dessutom skiljer det sig åt i landet så i det ena landstinget kan man betäcknas som frisk, medans i ett annat landsting så är man "sjuk". Så be att få provsvaren hemskickade!!! Eller ta nya prover!
Dessutom är ju hypotyreos en autoimmun sjukdom (vilket även diabetes är tex), så har man den ena sjukdomen så är det större risk att man får en annan. O ligger autoimmuniteten inom släkten så är det också ärftligt...
Jag förstår verkligen din frustration...jag försökte gå ner i vikt i flera månader (innan jag började med levaxin). O INGET hjälpte, jag mådde skit rent ut sagt. Jag styrketränade 3 dagar i veckan, samt körde lite kondition på cross trainer, o så var jag ute o gick med barnvagnen lite då och då. Samt att jag testade VLCD, GI, dricka herbalife. Jag GICK UPP i vikt!! Helt fruktansvärt...Men så började jag med levaxin och efter nästan 2 månaders medicinering började jag helt plötsligt gå ner lite i vikt, trots att jag inte hade tränat på flera veckor eller brytt mig om vad jag åt. Fyllde dessutom 30 i den vevan så mycket kalasande blev det

Men efter att kalasandet var över bestämde jag mig för att gå över på LCHF, och nu har jag gått ner 3 kg på två veckor. OBESKRIVLIG LYCKA!!
Hoppas verkligen du börjar få respons på kosten snart...O ring vårdcentralen!!
Tack så mkt för ett långt och utförligt svar! Jag ska ringa min ssk på Mölndals sjukhus imorgon, då de har telefontid. Ska be henne skicka provsvaren och sedan, om jag ser att det ligger på gränsen till högt (de sa till mig att det var högre än jag haft förr men att det låg inom referensramen då jag var där för ett halvår sedan) så ska jag be att de tar igen. De vet ju om att min syster har underproduktion och fast jag inte alls är expert på sköldkörteln så vet jag att det finns två värden. Det stör mig NU att jag DÅ glömde fråga om de tog båda värdena.