• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

Spana skrev 2012-06-17 10:37:48 följande:
    måste nog testa göra ostchips. Helgerna är så svåra. Familjen äter chips och jag kan fan inte låta bli att smaka några. :/ 
    Men kan du inte försöka styra bort resten av familjen också från chipsen?
    Servera andra alternativ som alla kan äta av?

Just chips har jag inte något sug efter själv. Men rent allmänt, om alla andra satt och åt något som man inte fick ta av själv, hur kul är det? Då känns det verkligen som att man försakar och går miste om saker. Det skulle inte funka för mig.
  • Gladskit
    Spana skrev 2012-06-17 11:52:46 följande:
    nja.. svårt tycker jag. Känns inte snällt mot mina barn att de inte ska få äta sitt fredagsmys. Vill inte att de ska behöva försaka saker bara för att jag har valt bort det.

Visst finns det väl andra goda saker än chips, popcorn och ostbågar, men njää.. vill unna dom det. Ibland pallar jag trycket, ibland inte. Samma med deras godis :)

Men skönt ändå att jag inte moffar, utan kan ta några stycken sen är det bra.    
    Men vadå inte snällt?
    Jag trodde att de flesta som körde med LCHF hade förstått vad kolhydraterna gör i kroppen och att man bör begränsa intaget. För mig framstår det då som rätt självklart att inte övriga familjen ska äta massa skräp.
    Varför ska jag ge min son sånt som jag själv inte äter? Det tycker jag skulle kännas jättekonstigt.

Nu är inte min son en sån unge som måste ha det på ett visst sätt, han frågar sällan efter fredagsmys själv. Och skulle han be om chips en fredag varpå jag svarar att nej det har vi inte, men vi kan fixa lite gurkstavar och blomkål med dip istället, så skulle han bli jätteglad över det.

Precis som för sin egen del, när man börjar med LCHF, så är det väl toppen om man kan få barnen att bli glada och nyfikna på det nya man kan erbjuda dem. Istället för att de ska få känslan av att försaka saker.

Godis och snacks ska inte vara totalförbjudet för barn. Så elak är inte ens jag. Och jag har absolut inte satt min son på någon LCHF-diet. Men om jag (som ändå upplever att jag är hyfsat inläst på ämnet och känner till hur kolhydrater fungerar i kroppen) aktivt väljer att inte äta det själv, varför ska jag då ge det till mina barn?
  • Gladskit
    Spana skrev 2012-06-17 17:10:19 följande:
    Jag tänker inte som du :)

Dom har haft fredagsmys i flera år nu med de dom tycker är gott. De hivar inte i sig varje dag, så jag tycker att det känns ok. För mig handlar det om att gå ner i vikt.  Tycker att de får unna sig "skräp". Skulle bli ramaskri om jag bytte ut chipskålen mot gurkstavar. :)

Men alla gör väl olika?  Tycker inget är rätt eller fel heller.    
    Man får absolut vara och göra olika, det har jag inga problem alls med
    Men det är väl också för att jag verkligen tror på det som framkommit om kolhydrater och att man har gett folk felaktiga kostråd i flera år. Och därför vill jag ju att mina barn ska få med sig en bredare syn på vad som anses vara "bra mat". Att inte kostcirkeln är det som alla ska rätta sig efter, att vi behöver sex skivor bröd om dagen och att fett är farligt. Jag vill ju inte att de ska sitta där själva sen med stor övervikt eller ett felaktigt beteende kring mat för att jag har låtit dem äta sånt som jag inte vet är bra för dem.
  • Gladskit
    Boost skrev 2012-06-17 18:41:30 följande:
    Fast fel syn på mat får man ju inte av lite godis/chips ibland. Ger man barnen en bra kost i övrigt så är det klart att de även ska få äta lite onyttigt till helgen, det blir ju en bra balans på det hela.
    Varför "förbjuda" snask nu för barnen, det kan ju istället ge mosatt effekt och de överkonsumerar senare i livet istället.
    Kolhydrater i rätt mängd är inget fel sålänge det hanteras på ett bra sätt.  
    Nä precis, och som jag skrev så har jag heller inte satt min sexåring på strikt LCHF.
    Han får lördagsgodis som alla andra barn och han kan även få chips ibland om det skulle vara så.
    Det jag är mer emot är i såna fall den här uppdelningen som blir när man äter olika. Och när man inte introducerar annat (som faktiskt är bättre) för sina barn.
    Jag skulle för egen del inte kunna leva med en diet som krävde att vi i familjen åt olika mat, där faller det direkt för mig.

"Varför ska de straffas för att JAG måste gå ner i vikt" läser jag ibland. Men då tycker jag man missar lite av grundtanken med det hela, det känns väldigt tillfälligt. Inte som att man tagit åt sig vad LCHF är och ser det som något man tänker fortsätta med även sen.
    Nu är det inte alla som behöver det heller. Men jag vill ändå tro att vi som hänger här tycker att folk i allmänhet äter för mycket kolhydrater. Och då är det rätt självklart, i alla fall för mig, att fostra barn som växer upp med ett annat tänk.
  • Gladskit
    ollebulle86 skrev 2012-06-17 18:59:06 följande:
    Ikväll tänkte jag göra bounty, om jag orkar. Annars får det bli imorgon har köpt hem grejor i alla fall till att göra det
    Kan vara skönt att ha nått hemma som är ok att äta när suget smyger sej på
    Mmm vad gott, det måste jag också göra snart.
    Fick hem två burkar kokosfett idag varav den ena med smak men det smakade päcka att ha det i the. Så det får jag ha till bountybakning istället tänkte jag.
  • Gladskit
    Postis skrev 2012-06-17 19:46:22 följande:
    Och jag tycker det är jättegott med kokosfett med smak i teet
    Kanske beror på vad man har för the, jag får prova igen helt enkelt.
    Men ihop med Rabarber/Vanilj var det inte gott!
  • Gladskit
    tiiitti skrev 2012-06-18 06:57:20 följande:
    Kan man springa direkt på morgonen på fastande mage, och sen äta frukost? Eller bör man springa efter frukosten?
    Jag springer också alltid före frukost. Skulle jag äta innan så skulle hela konceptet med morgonträning falla för mig, för då skulle jag få vänta en stund innan jag kunde ge mig iväg. Men det beror nog lite på hur van man är och hur intensivt man tränar. Lågintensiv träning är ju ok på fastande mage, oftast rekommenderas inte att man tränar hårt utan att ha ätit något. Men jag är nog hyfsat van, jag kan springa en mil utan att ha ätit innan. Fyller på med en LCHF-frukost eller en proteindrink så snart jag kan efteråt!
  • Gladskit
    KajsaOskar skrev 2012-07-01 23:14:53 följande:
    Tänkte börja med lchf imorgon, tips tack ? :)
    Skaffa ett par fina kokböcker och lycka till
  • Gladskit
    Trollis74 skrev 2012-07-02 11:03:32 följande:
    är det någon mer än jag som misslyckas i bakning/pannkakor med kokosmjöl?
    Varje gång jag har i kokosnötsmjöl så smakar det alltid illa, Min man och son tycker det smakar avskyvärt.
    Är det bara min sort som smakar dåligt? har köpt den på ICA: ekologiskt lowcarbshop.se
    Jag tycker det smakar nått åt salthållet, svårt att beskriva.. men bra smak blir det aldrig.

Är det just denna sorten som inte är bra? Finns andra varianter som smakar bättre.

(när jag använder mandelmjöl (gör eget) så smakar det bra.

Jag har faktiskt aldrig testat att baka med kokosnötsmjöl så jag vet inte. Använder oftast mandelmjöl/pofiber/fiberhusk när jag bakar.
  • Gladskit
    Die Mutter skrev 2012-07-05 09:20:55 följande:
    Fun light har någon ny stevia-sötad variant, har inte provat själv, men "vanliga" fun light är iaf aspartam-sötad (så stevia lär ju vara bättre isf)...
    Jag har testat alla tre stevia-varianterna och smakmässigt tycker jag inte det var nån skillnad mot de "vanliga" sorterna. Så jag kommer köra på med min favorit Elderflower-nånting!
    Nu är inte jag någon storförbrukare, vi köper kanske en sån flaska per månad. Men när stevia-drickan inte ens var godare så känns det som onödiga pengar att köpa mindre flaska för mer pengar.

Jag dricker också en del cola eller pepsi max. Häromdagen så hade dock min kära make köpt Cola LIGHT istället för Cola ZERO och satan vilken skillnad det var. Zero is the shit, lighten åkte ner i avloppet...
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**