• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Sippan 81 skrev 2011-05-22 16:42:32 följande:

Hej!
    Samlar lite snabb info för att komma igång med lchf igen efter några år...
    Gick på atkins då men det var ju superhårda regler! 

när man går enligt lchf är det korrekt att produkten man väljer ska innehålla MAX 5 kolhydadrater per 100g
    om produkten tex bacon innehåller druvsocker är denna fortfarande okey att äta ( kolh 1 per 100g
    Tänkte rivstarta med max 20kolh/dag i 2 veckor för att tappa lite i vikt
    men vad är det rimligt sedan att lägga som tak i dagsnettto intag ? max 50/dag eller 100/dag??

Om du gick på Atkins förr så bör du köpa boken om Den nya Atkins och läsa in dig! Strikt Atkins (nya) är i princip samma sak som LCHF och även samma sak som GI fas 1. LCHF för viktnedgång är ofta striktare än det du först läser om, och många får ligga på max 20 gram under hela viktminskningsperioden. Vissa måste ännu lägre! Visst finns det en del som kan gå ner bra i vikt bara genom att gå på 5/100-regeln, men det är mer en rekommendation för hälsagenom LCHF, inte för viktnedgång!

Du får ju prova dig fram till vad som fungerar för dig. och vill man läsa om ämnet så tycker jag faktiskt att den nya Atkinsboken är en av de bättre på marknaden! Som sagt Nya Atkins är inte alls som gamla atkins så det kan vara värt att läsa på på nytt!  
  • jeng
    Sippan 81 skrev 2011-05-22 16:46:49 följande:
    Glömde en fråga...
    Hur är det med laktosen (en del recept har ju mjölk i sig) och liknande. Vilka "sockerarter" är okey?
    Max 2 dl mejeri (dvs grädde, yoghurt, cf osv) per dag brukar rekommenderas. Ost räknas inte som mejeriprodukt i det här fallet. Mjölk bör du ju undvika helt och hållet eftersom det ligger för högt på kolhydrater i förhållande till mängden fett och protein (Skaldemans ratio, kan vara värt att läsa på om) istället använder du helfet grädde i maten, eventuellt utspädd med lite vatten!
  • jeng
    Teskedsmamman skrev 2011-05-22 16:59:30 följande:
    Började fundera på hur 6 timmar i solen kunde synas på vågen, tills jag kom på att du menade färgen Om jag skulle vara i solen i 6 timmar så skulle jag vara helt förkolnad, jag bränner mig på en halvtimme om jag har otur, 1 timma med solskydd...
    Näää jag menade faktiskt vågen
    Jag svullnar upp som en ballong av solen och har inte varit och kissat en enda gång idag trots att jag druckit... Så det lär sitta fast imorrn utgår jag från! 

Och jag är också känslig mot solen. Och inte speciellt smart!  
  • jeng
    Skeptisk1 skrev 2011-05-23 13:27:20 följande:
    Det är precis detta jag trodde att du menade också varför jag ifrågasatte. Du går endast upp i vikt för att du intar mer energi än du gör av med. Personen i fråga kan mycket väl lägga sig på ett energiintag som är balanserat med uttaget (sedan vilket det är exakt kan man diskutera) vilket för att ingen viktuppgång uppstår (med reservation för lite vätska förstås). Du kan inte generalisera så, 1800 kcal kan mycket väl vara balans för denna personen. Det har ingenting med tur att göra. 

Samma regler gäller för ketodieter och LCHF. Det finns ingen risk för att kroppen sparar på energi, ligger du på ett underskott kommer du alltid att gå ned i vikt. Gör du inte det, då är det troligen dags att ta sig till en läkare.  

Rejält underskott hot och rejält underskott dit. Ett underskott är alltid ett underskott, -100 kcal eller -1000 kcal det spelar ingen roll. Vart kommer viktuppgången ifrån? Magi? 
    Vilket ju funkar fin i teorin.
    Men vi vet ju att de flesta som går på en pulverdiet tror att de ska kunna gå tillbaka till sin gamla vanliga kost efteråt och tänker inte på att de kanske faktiskt gått upp sina kilon av en anledning. Väl värt att påpeka tycker jag, att man faktiskt måste se över sin kost oavsett! Plus att vattenkilon och slagg i kroppen går man garanterat upp igen om man går från en svältkur till vanlig mat, oavsett vad man lägger sitt nya kaloriintag på! Så att räkna med 2-3 kg upp direkt efter avslutad pulverkur är alltså fukllkomligt normalt. Är det inte bra att påpeka det då, så att man itne tror att man går upp av den nya dieten man anammar?
  • jeng

Väntar på samtal från VC. Ska försöka få till ett sånt där test av sköldkörteln...
    Vad tror ni att dom säger på min normalt så extremt samarbetsvilliga VC? 

• jeng

Ja, dom jobbar ju så smidigt... Telefontid nästa tisdag för att säga att jag vill ha ett prov... 

• jeng

Precis tagit min första dos av Iberogast. Förväntar mig nästan en allergisk reaktion av den även om jag såklart hoppas att jag slipper det. Lite jobbigt att vara allergisk mot nåt som ska tas 3 ggr om dagen. Urk, det smakar som typ Jägermeister, nån form av ört-sprit!!

• jeng

Vet ni hur snabbt man märker av allergiska reaktioner?
    Självklart så blev jag prickig och kliig typ direkt... Nu känns det lite i halsen, men inte farligt. Man funderar ju över om man bara inbillar sig.....

Jaja jag väljer att ignorera det och sätta mig med min goda middag istället! Jag har ju både astmamediciner och allergimediciner hemma om det skulle bli värre, så man får ju försöka att inte oroa sig helt enkelt! Vet inte med mig att jag har reagerat på kamomill tidigare, men däremot r jag ju allergisk mot gråbo (tror jag) som tydligen är nån släkting?

MÅSTE få en remiss för att utreda allergierna. 

• jeng
    Linda1976 skrev 2011-05-23 18:04:11 följande:
    Nu är ju inte jag allergisk mot mediciner, men väl mot nötter. Jag känner det direkt, på sekunden jag får det i munnen.
    ja det är ju det negativa (och självklart jättepositiva) med mina allergier, att dom är lite mildare. Eller iaf har varit hittills! Det brukar handla om nässelutslag och lite känningar i halsen. SJälvklart är jag glad att jag inte har värre allergier, men med den här varianten så blir det så långdraget. Man sitter med känningar i allergin i 2-5 timmar och nästan känner efter och oroar sig för att det ska bli värre.

Jag har tidigare haft de här reaktionerna om jag stuckit mig av en ros, nässlor eller liknande, men aldrig förut reagerat på mat. Så nu sista halvåret har jag ju reagerat på flera olika maträtter utan att veta riktigt vad jag reagerat på egentligen. Och det känns skrämmande, för om jag plötsligt blivit mer allergisk, vad är det då som säger att jag inte blir ännu mer allergisk snart? Jag har aldrig lixom tänkt så långt innan utan det har bara varit en allergi som jag har levt med, medan nu så känns det som att den är i nåt "utvecklingsstadie" eller vad man nu ska säga.... Usch....

Nej jag får helt enkelt se till att få komma in och testa mig ordentligt, det går ju inte att gå runt och inte veta! Plus att om jag har tydliga allergier så får jag ju hålla mig från dom sakerna, och dessutom ska man väl kanske ha andra mediciner hemma så att man är förberedd! 
  • jeng
    Probably the best in the skrev 2011-05-23 18:47:18 följande:
    Du lär behöva träffa en läkare som ska ordinera provet.
    Jag går ju redan hos en läkare, som jag har träffat flera ggr. Dom trodde att det skulle räcka med telefontid för att få remissen till provet eftersom jag redan har gått hos dom tidigare. Men om det inte räcker så får dom väl boka in mig. Men det var 3 veckors väntetid för att få en tid! Sanslösa jäkla dåliga VC.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**