• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

jeng skrev 2011-05-20 19:59:53 följande:
    Vet du var man kan köpa det?
    Sorry hittade det nu, det var jag som hade min webbläsare inställd på nåt konstigt så den sökte inte fram svenska sökresultat.

Värt att prova!! 
  • jeng

Jag brukar inte heller ringa och höra, utan jag grundar i förväg med nåt bra. Sedan äter jag av det jag kan, och kan jag inte äta så gör jag inte det utan jag förklarar. Värsta läget är ju när det bjuds på paj med baguette och smör till typ. Inte bara rejäla fällan, utan också mina favvisar! Dessutom så tål jag det. Ja, jag äter ju lågkolhydratkost pga viktnedgången, men absolut främs pga min IBS och det faktum att jag ju inte tål många av kolhydraterna. Men vitt bröd och vit pajdeg osv har jag ju inga problem med... Hade det varit fullkorn så hade jag ju haft en större anledning och motivation att låta bli det eftersom jag blir så dålig av det! Jaja...

Idag ska jag själv på tårtkalas, och innan dess så blir det en proteinshake så klarar jag mig bra. Nu tillåter jag ju mig själv ett "fusk" här och där, men jag förväntar mig en hemgjord gräddtårta med typ jordgubbar och hallon på, och det gillar jag inte ens, så där kan jag möjligtvis smaka lite men behöver inte alls äta! Värre med mat tycker jag

• jeng

Men va FAN!!!??? Nu gör hon proteinshaker med banan igen i Du är vad du äter!

Eller just det,jag glömmer hela tiden att banan inte innehåller socker... 

Eller så får man bara inse att så mycket skit som dom äter normalt så är banan en LYX för kroppen! Men att prata om det snabba bodsockret och hur dåligt det är och sen be dom börja dagen med nåt som diabetiker äter när dom har paniklågt socker.... Hmm, nej det känns fortfarande fel!

• jeng
    Enensammamma skrev 2011-05-21 09:33:10 följande:
    Ska försöka att skippa kollisarna på buffen Men cider och bacardi ligger redan på kylning
    Som sagt, bara att hoppas att du inte blir dålig av kolhydraterna och alkoholen. man tål ju alkohol mycket sämre när man inte ätit kolhydrater på ett tag så det är värt att tänka på! Blir ju ingen rolig resa om du ligger och mår dåligt direkt...
  • jeng
    Duntoffla skrev 2011-05-21 10:56:01 följande:
    Ja, så får det nog bli. Kanske ska köra ngn shake här också. Fast jag har bara Herbalifepulver. Kanske inte direkt det bästa. Får nog bli kyckling istället. Grädden och bären på tårtan kan man väl äta? Eller?

Jag dricker Atkins shaker. Dom är ju lågkolhydrat, fast det är sockerlakoholer i dom visserligen. Och massa annan skit. Det bästa är nog att köpa ett rent proteinpulver (vassle har jag blivit rekommenderad) med få kolhydrater och göra sina egna shaker!!

Jag äter ju inte LCHF längre, utan en kaloribegränsad lågkolhydratkost (GI fas 1-2 nånstans), så grädde osv är ingen höjdare för mig! Men jag gillar det inte ens så det är inte direkt svårt att motstå gräddtårta. Princesstårta däremot..... *mummel* 
  • jeng
    Joddan skrev 2011-05-21 11:00:48 följande:
    Jag har gått UPP två kilo senaste dagarna!!! Jag kanske borde vänta med lchf tills jag slutat amma? Har ju inte gått ner alls seenaste veckan då jag kört lchf . Men innan så gick jag ju nef pga amningen...
    Vad tycker ni???? Jag vill ju inte gå upp, har kanske med hormoner att göra
    Vad väger du? LCHF är ju viktreglerande, dvs ingen garanti alls för att man gr ner i vikt, utan kroppen går till den vikten som den tycker att den ska ha!

LCHF är en hormonell diet, och det kan också krocka med alla andra hormoner du har i kroppen! Kanske det funkar bättre att du lägger till lite kolhydrater, så att du inte ligger i nån strikt ketos men änd har stabilt blodsocker, och tar det lite mer försiktigt med högfettsprodukter. Sedan om ett tag igen så kan du ju dra ner lite mer på kolhydraterna eller öka lite mer på fettet och se vad som funkar och vad som inte funkar.
  • jeng

Lite häftigt dock att hon tjejen i Du är vad du äter verkar ha sabbat sig på samma vis som jag, och får ta till nåt rejält strikt för att få resultat!! Kul att dom visar i TV att faktiskt inte alla bara rasar i vikt automatiskt av att ta bort pasta och ris typ....

• jeng
    Joddan skrev 2011-05-21 11:10:40 följande:
    Jucea
    Jag har verkligen inte nått min målvikt, minst 20 kilo tills dess. Väger 100 nu, var nere på 98 . Gick upp 25 kilo under graviditeten (start 93) och hoppades att gå ner allt rätt snart då jag gick ner fort förra gången med lchf (innan graviditet).
    Då är det säkert en krock i hormonerna! Din kropp vet om att du ammar och då vill den inte att du ska gå ner i vikt. För mig var det så. Jag skötte mig bra men kroppen vääääägrade släppa kilon. (Förutom de första vattenkilon och allt sånt som försvann snabbt) Sen när jag slutade amma så funkade samma recept mycket bättre, och då gick jag ner snabbt.

Men testa som sagt att kanske köra lite mer GI-aktigt. Alltså fortfarande lågkolhydratkost (för det ger dig ju bäst förutsättningar och är mest hälsosamt) men ha lite mer av rätt kolhydrater, och lite mindre av fettet. På så vis håller du lättare en bra nivå på kalorierna också, och du skippar strikt ketos vilket kan vara det som sabbar för dig. 
  • jeng

Kan inte tro att det är sant!!!??? Helt still på vågskrället i 7 månader då jag nått LCHF-jämvikten troligtvis, och sen jag la om kosten har jag gått ner 2.9 kg på 4 veckor!!!! Det hade jag aldrig trott eller förväntat mig!!!

• jeng
    Joddan skrev 2011-05-21 11:25:45 följande:
    Jucea
    Tack för hjälpen!!! Jag tror det är som du säger. Hoppas jag går ner ändå! Har som mål att till jul nå min trivselvikt. 20 kilo kvar... Men jag vill ju amma och inte sluta amma för att gå ner i vikt. Då kan viktnedgången vänta någea månader tills lilltjejen är äldre
    Jag vet hur det känns! man vill ju helst ha både och

Är du intresserad av att testa att göra några förändringar så får du gärna fråga mer, eller titta in i min GI-tråd där det finns en hel hög fd strikta LCHF:are. www.familjeliv.se/Forum-24-64/m58574935.html 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**