• astro

**Den stora feta LCHF-tråden**

35an skrev 2012-01-25 11:01:28 följande:

Jag tror inte jag har förstått att man inte ska äta så mycket mejeriprodukter. Varför? Är det för kolhydraterna? Jag har Annika Dahlqvist kokbok hemma och i den skriver hon att hon äter varje morgon yoghurt med nötter i. Jag själv har käkat lchf sedan 3 januari och jag har jättesvårt för just frukosten då jag innan alltid käkade bröd. Nu äter jag turkisk oghurt med bär i, är det så dåligt då? Vad är det i det som är dåligt isåfall? Är det kolhydraterna i TY:n? Sen dricker jag te säkert 3/dag med en skvätt grädde i, är det också fel då alltså?

Om du är mycket insulinkänslig så kan mejeriprodukter (dock ej smör och hårdost) få din kropp att släppa insulin, vilket inte är bra. Annars är det ingen fara med mejerierna, det är alltså inte främst kolhydraterna som är problemet med t ex grädde utan det är proteinet (mjölkprotein kan trigga insulin).

Men om du mår bra och går ner i vikt har du förmodligen inget problem med mjölkproteinet.

Däremot är det bäst att äta de mer kolhydratrika rätterna sist på dagen, så man inte riskerar att börja dagen med att bromsa sin fettförbränning. Därför är youghurt och bär inte en riktigt lyckad frukost.

Några frukosttips som kanske kan hjälpa:

1) Ordna gärna din frukostmat redan på kvällen.
    2) Testa sallader och röror. Tonfisk, kyckling, grekisk sallad, skinksallad, ceasarsallad, böckling.
    3) Testa kalla rullader eller kall kyckling. Smakar inte så köttigt. 
    4) Soppa går fort, särskilt om du gjort soppan dagen innan och bara värmer den. 
  • astro
    bemlan skrev 2012-01-25 15:00:03 följande:
    Här kommer en nybörjare som behöver tips och råd. Detta har jag ätit igår och hittills idag. Vad kan jag lägga till? Vad kan jag dra ifrån?  Är 160 cm och väger ca 69 kg. (gick ner 20 kg, höll det under 1,5 år och nu har jag gått upp 5 kg under hösten/vintern)

igår:
    Omelett på 3 ägg, 3 msk grädde, 4 skivor ost, 2 skivor rökt skinka

1 kopp kaffe

1 laxfilé ugnstekt  m rapsolja och citronpeppar. Baby spenat, 1 nykokt rödbeta, 1/4 fetaost, 1/2 dl quinoa, rödlök.

Blomkålsmos, 3 baconinlindade sparris (9 sparrisar och 6 baconskivor) 1 skiva ugnsbakad falukorv och 2 morötter.

2 koppar kaffe m. mörk chokladruta 85%

idag: 

1 kopp kaffe

Omelett på 2 ägg, 2 msk grädde, 1/4 fetaost, 2 skivor rökt skinka

1 laxfilé ugnstekt  m rapsolja och citronpeppar. Baby spenat, 1 nykokt rödbeta, 1/4 fetaost, 1/2 dl quinoa, rödlök.
    Man kan förstås äta LCHF på många olika sätt, men spontant känner jag att det är lite väl lite av köttråvaran och lite väl mycket av kolhydratrika varor. Ta gårdagen som exempel:

Bra basmat: 3 ägg, 4 skivor ost, 2 skivor skinka, 1 laxfilé, en kvarts fetaost, 6 skivor bacon.

Ok tillbehör: 3 msk grädde, kaffe, rapsolja, babyspenat, blomkålsmos, sparris.

Tveksamma fall: rödbetan, quinoan, rödlöken,  falukorven,morötterna, chokladen.

Att ha hela sex ingredienser som antingen bör begränsas (som chokladen) eller helst strykas (quinoan) i en enda dagsmeny känns inte riktigt bra.

Bättre vore att ta bort allt från den tveksamma listan utom en sak (välj själv vilken), och istället utöka basmat med något nytt eller med större mängd, t ex 4 ägg, 2 laxfiléer ... 
  • astro
    Knoza skrev 2012-01-25 21:05:08 följande:
    Jag har kört lchf till och från under hösten, men nu kör jag hårt sen i måndags! Tänkte kolla så jag äter rätt

Frukost omelett med mjölk och skinka i
    Lunch stekt kyckling med wokgrönsaker

Kvällsgott morötter med avocadoröra och några nötter.    
    Några kommentarer.
    1) Det låter som om du äter väldigt lite.
    2) Du kanske har uteslutit ingredienser du faktiskt hade med? Annars är kosten alldeles för mager. Frukosten är mager (varför mjölk?), lunchen är mager eftersom kyckling är magert. Jag saknar fett här.
    3) Morötter är inte riktigt bra. Nötter tål många, särskilt i begränsad mängd.

Sammantaget känns menyn för mager, för liten och helt enkelt inte riktigt välkomponerad, inte ur LCHF-synvinkel i alla fall.
    Tillde skrev 2012-01-25 21:41:03 följande:
    Haha måste bara berätta om en rätt rolig/knäpp grej. Idag har jag snörpt åt ännu lite till med kolhydraterna och varit väldigt noggrann. Min man kom in i rummet där jag sovit en timme på dan och säger "Fyy fan vilken andedräkt, luktar exakt som när du gick på Cambridge!" Varpå jag tjoar ovh skrattar och är superglad! Mannen undrar givet om jag är heeelt bakom, vem jublar över dålig andedräkt liksom? JO, nån som har kommit in i KETOS!! Yaaaay, 1/2kilo ner imorse med, börjar lämna 80sträcket lite längre bakom, det går braaaa nu!!!
     men grattis!!! {#emotions_dlg.flower}
  • astro
    Carolinalovetobias skrev 2012-01-25 22:40:35 följande:
    Ingen som har tips på ngt roligt man kan fritera? :)
    Ostkulor med eller utan jalapeno. Mums.

Tempura är ju mums men jag har inte testat att göra det med mandelmjöl, kan inte lova att det går.
    Knoza skrev 2012-01-25 22:20:22 följande:
    Vet att jag ätit för lite idag! Ska jag ha grädde i omeletten istället? Vad ska jag lägga till på lunchen?
     Varför inte vispgrädde?
    Lägg till fett kött, fet fisk eller fet ost skulle jag säga. Lax, makrill, fett fläsk, fetaost, oliver - t ex. 
  • astro
    Tillde skrev 2012-01-25 23:21:16 följande:
    1,2kh i ETT sockerfritt tuggummi, jag DÖR vad onödigt!! Känns plötsligt inte så roligt med ketosandedräkt... Minttabletter a'la Cambridge, är det vad som gäller eller har nån nåt annat tips??
    Jag kör med Listerine. Visserligen ogillar jag fluor men när det verkligen behövs är Listerine effektivt utav bara f-n.
  • astro
    luspudel skrev 2012-01-26 11:22:38 följande:
    Alltså, jag tror inte detta funkar. Har bara kört sen i måndags och är spyless. Jag funderar dock på, om det är värt att satsa på att hålla nere kolhydraterna i vardagen ändå? Jag gillar varken ris, pasta eller potatis så det där kommer nog av sig självt. Bröd är en last, men det blir ju extra gott om jag bara äter ibland... Att alltid använda fullfeta produkter tex. Eller blir det helt enkelt maximal viktuppgång istället då...?
    Du kan väl inte veta om det fungerar efter bara några dagar? Det är klart att en total kostomställning är ganska jobbig, vad 17 förväntade du dig?

Håll ut åtminstone tio dagar till, så blir du åtminstone inte en av alla dessa som har "testat LCHF" fast egentligen bara strypt kolhydraterna ett par dagar för att sedan falla undan för sockersuget. För det är det du har råkat ut för, även om det känns som om det handlar om andra saker, maten smakar dig inte, etc. I grund och botten är det din kropp som inte riktigt vill ställa om till effektiv ketos. Det ger sig snart - bara du håller ut. Två, max tre veckor brukar det ta innan det känns suveränt istället.

Och jo, om du väljer att ta bort stärkelse och spannmål och använda fullfeta produkter får du vissa (ofta rejäla) hälsovinter av det också. Men du blir tvungen att se upp med portionerna, maten blir mer energität och risk för kraftig viktuppgång finns eftersom kolhydraterna du äter gör att kroppen effektivt kan lagra fett. 

Vanligt bröd är ju också ganska lätt att ersätta med lchf-bröd av olika slag, i alla fall om du bor i en stad (eller gillar att baka själv). Finns också halvformer, i alla fall när du bakar hemma - det är lätt att plocka bort delar av mjölet och ersätta det med mandel, kokos, frön etc. 
  • astro
    luspudel skrev 2012-01-26 11:43:41 följande:
    Jo alltså jag förstod att det kunde (skulle) bli jobbigt att ställa om sig. Jag äter aldrig godis eller så i veckorna heller, men förvisso kh då i vanliga fall. Och visst, jag har inte testat så mycket mat ännu men det finns ju inget gott alls att äta typ! Och det jag gillar måste man vara restriktiv med. Typ hallon, nötter och mjölkprodukter. Jag ville börja med detta för att slippa räkna... Inte räkna ännu mer! Önskar jag hade råd att köpa massa mandelmjöl (eller för all del mandel) eller pofiber men det är ju svindyrt. Iallafall. Jag har inte slutat än, jag bara vacklar...
    Nu är ju räknandet onödigt, vill man kan man göra det enkelt för sig:

Bas-LCHF dvs ägg, fisk, kött, fett, ovanjordsgrönsaker, ost - helt obegränsade mängder och när du vill.

Plus-LCHF dvs nötter, bär, tillåtna efterrätter, huvudsakligen på kvällen och inte mer än 1-2 dl om dagen (om man lägger ihop plusvarorna).

Mejerivaror hamnar i gruppen "bas" om det visar sig att du går ner i vikt och mår bra när du äter dem, om inte hamnar de i "plus".

Det enda du faktiskt måste ha koll på är vilka matvaror som innehåller kolisar och vilka som inte gör det. Det är trist om man har glömt kolla, har utgått ifrån att t ex tubkaviar är ok och så är det 20gr/100 kh i ... Men detta ÄR inte svårt att få grepp på. Det mesta är ju märkt, bara att läsa på förpackningen, och råvaror kan du lätt kolla på t ex minmat.net

Kolla in matklubb.se och andra receptsamlingar på nätet så ska du se att du kan sätta guldkant på tillvaron utan att behöva köpa mat för en förmögenhet. Jag vet inte om det är vardagsmaten eller snacksen du saknar men  det är mest en fråga om rutin och påhittighet, inte plånbok.

På godissidan, om man inte står ut utan godsaker, finns t ex glass, panna cotta och kokosbollar inom räckhåll. Likaså tryffel, mandlar i choklad, frökex med ost, ostchips ...
  • astro
    Karadag skrev 2012-01-26 17:48:21 följande:
    Igår:
    två ägg, majonäs, kaffe med grädde

kokt broccoli, tre ägg stekta i smör och tre msk grädde, majonäs

Rysk yoghurt med ytterst lite bär i och 1 1/2 msk linfrön, två ostrullar.

Idag: ett ägg, 1/2 avokado, kaffe med grädde.

Två kokta ägg med en klick majonäs, Philadelphia, 4 köttbullar.

Ok lchf-mat? Inget större fan av kött i grund och botten, men funkar detta eller måste jag lägga till mer kött?
    Blir du verkligen mätt? Det låter som ruskigt lite mat. Och risk för att tröttna på ägg, kanske.

Du behöver väl inte lägga till kött just, proportionerna i menyn ser ok ut, men jag undrar om du inte behöver mer mat än det där.
  • astro
    Delilia skrev 2012-01-27 11:12:30 följande:
    Nääää jag skrev ett långt inlägg som försvann...

Hursomhelst, Hej allihopa!

Har ätit LCHF i tre veckor och mår bättre än någonsin. Hade de senaste 5-6 åren fått en säl-formad figur (har alltid haft markerad midja även när jag lagt på mig tidigare), varit allmänt pluffsig (hade bara gått upp ett par kilo men såg ut som om det var minst 15 kg). Dessutom hade jag fått dålig hy, dålig mage, blivit trött och grinig och hade högt blodtryck. Jag var ett riktigt socker-monster som åt mängder av sötsaker, grovt bröd, frukt osv och undvek fett. De första dagarna på LCHF var jag likblek med svarta ringar under ögonen, jag kallsvettades och hade hjärtklappning och kände mig ångestladdad. Men sen.. efter att en dryg vecka hade passerat kunde jag se och känna de positiva  förändringarna. 

Nu efter tre veckor har jag gått ned 3,5 kilo, tappat "pluffset", fått tillbaka min figur. Min hud är jättefin, magen är bra, humöret är jämnare och gladare, inga svettningar. Jag är mätt och nöjd efter att jag ätit istället för orolig, rastlös, svullen och grinig. Jag håller mig mätt länge och njuter av maten när jag äter. Jag ska kolla blodtrycket om ett par veckor och jag hopps att det har gått ned.

Jag är helt fascinerad av det faktum att jag nu äter rejält, blir mätt och nöjd och blir mer och mer slimmad (var normalviktig innan jag började så jag förväntar mig ingen större viktnedgång). Och jag slipper det konstanta sötsuget. Är så tacksam för att jag gjorde den här kostomläggningen!
    {#emotions_dlg.flower} Grattis!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**