• astro

**Den stora feta LCHF-tråden**

jajja81 skrev 2012-01-27 19:36:40 följande:
    Grejen är ju att jag äter mig mig mätt. Jag skriver veckomatsedel och lagar alltid sånt jag tycker om till mig själv. Eftersom barnen och sambon äter vanlig husmanskost, så kan våra maträtter ibland se olika ut. 

På lunchen så var jag verkligen proppmätt, men efter nån timme så kom det jäkla suget. Är så konstigt, för jag har ätit lchf i en månad på måndag, och inte haft ett enda sug, förräns nu! Men antar att sömnbristen kan spela in med.   
    Sömnbrist ger ofta sötsug. Jag tror att det är hormonellt på något sätt.

Annars kan du testa mineraltillskott, sötsug kan vara brist på t ex krom. Att dricka extra vatten kan faktiskt också hjälpa ibland. 
  • astro
    finskaflikkan skrev 2012-01-27 19:23:52 följande:
    Ingen???  

Dagens mat: 

en kopp soppa, 1kokt ägg.

blomkålsris, kycklingfile, gräddsås.

sallad med avocado igen och vinegraitte  

Soppa igen och 5stekta sparrisar...

Till kvällsnacks blir grönsaker med hemgjord dipp.
    (paprika, gurka, sparris, vitkål)          
    Låter gott, men en smula svårbedömt eftersom jag inte vet hur mycket du åt eller vad det var för soppa. "Vanlig" soppa är ju inte så näringstät men många LCHF-soppor är mättande som sjutton, så ... (och goda!)

Du verkar ju i alla fall inte ha ramlat i "det finns ingen god mat"-fällan och bara du åt dig mätt så tror jag nog att du är inne på helt rätt spår
  • astro
    rbkzandra skrev 2012-01-28 13:02:43 följande:
    Amen!!! Jag blir tokig, så arg och ledsen. Nu har jag hållt på i 3veckor med LCHF fullt ut! INGA kolisar och finns dem så är dem under 20. Inte en enda brödbit, pasta, ris under jord grönsaker eller godis eller någonting sådant och ändå händer lite litegrann. Jag är så förtvivlad så jag vet inte ut eller in! Jag kommer fortsätta men det känns förbannat motigt när man iaf i början borde rasa i vikt när man tidigare varit skräpmatsdrottningen??

NU äter jag (igår)

frukost -1/2 paket bacon med omellet gjord på 2 ägg, en skvätt grädde och ost. (ibland smoothie med turk youghurt, grädde, hallon)

lunch- gräddstuvad vitkål och korv (95%) kötthalt

kvällsmat- köttfärsröra m ingefära och vitkål, extra smör

på kvällen- ölkorv för det sög lite i magen.

1-2 liter vatten om dagen

Jag är inte hungrig emellan känner mig såå nöjd, MEN vart är min viktnedgång? Snälla hjälp..detta tar kol på mig.  Jag är förresten175 cm lång och väger 105 kilo!!
    1) Om du har bantat innan så kan det ta tid innan kroppen vågar släppa reserverna. så det kan krävas tålamod.

2) Om jag vore du skulle jag vara vänta innan jag ändrade något, men du kan också testa att dumpa/minska mejerivarorna.

3) Ät inte youghurt och bär till frukost. Men som kvällsmat fungerar det. 

4) ibland kan det fungera att "chocka igång" kroppen genom att äta MYCKET i någon vecka och sedan gå tillbaka till normal mättnad. men återigen, förmodligen är det enda du behöver lite tålamod. 
  • astro
    Saandrisen skrev 2012-01-30 15:58:37 följande:
    Men jag är inte dum nog o äter LCHF iaf.. 

Menade kolhydrater innan inte kalorier..
    Men vrf då äta LCHF fast du kan äta det andra när du tränar?!
    Vi har högt blodsocker och hjärinfakter och övervikt i familjen men jag har valt att äta vad jag vill ändå för att allt sånt stoppar inte mig. men men vill folk få minnesförlust av LCHF så få dom gärna äta det.. 
    1) Varifrån har du fått detta med minnesförlusten?

2) Du är ung. Vänta tjugo år och se vad som hänt med ditt blodsocker och din vikt. I din ålder kan de flesta - inte alla, men de flesta - äta hur onyttigt de vill utan att få kännbara problem med blodsocker, blodtryck, hjärtat. Det betyder inte att din hälsa inte tar skada, det betyder bara att det inte märks just nu.

3) För det första handlar LCHF inte bara eller ens mest om att gå ner i vikt. LCHF handlar om hälsa.

4) Alla KAN inte träna sig ner i vikt. Det finns kroniska sjukdomar, skador och annat elände som gör "varför kan du inte bara käka pizza och träna mer?" till en löjlig fråga.

5) Det går utmärkt att äta LCHF och träna, så det behöver inte vara antingen-eller.

6) De där killarna du nämnde tidigare som äter skräp och dricker läsk men ändå är fulla av muskler, de riskerar sin hälsa, till skillnad från oss LCHFare. De är dessutom inget bra argument för skräpmat. Jag känner en hel del unga män som äter onyttigt (pizza, godis, chips, läsk) och ändå är smala UTAN att träna, det har med deras ämnesomsättning att göra och betyder ingalunda att alla andra också kan äta som de, spela dataspel hela dagarna och ändå vara smala. På sikt blir dessa killar dessutom sjuka tjockisar de också, något som förmodligen även kommer att hända dina skräpätande muskelvänner.
  • astro
    IngentingAlls skrev 2012-01-30 20:22:42 följande:
    Hur illa är det om man äter några kolisar typ någon gång ibland? Jag försöker köra strikt LCHF men jag vill inte vara en ansträngande gäst med specialkost när jag blir bjuden på mat hemma hos andra. Jag är ganska duktig på att hålla mig till det jag bestämt mig för men är rädd att om man åker hem till farmor som bjuder på kladdkaka så kan det slinka ner en bit... Sabbar det allt eller vad händer?
    Alltså, det beror på en hel rad olika saker.
    Som:

Hur ofta det händer. Varje avsteg bromsar din fettförbränning i 1-3 dagar, ungefär. Kommer avstegen tätt, säg oftare än 1 gång/vecka, så finns det en risk att din förbränning saboteras på lång sikt. Det är också olika från person till person hur snabbt man kan växla in och ut ur ketos.

Om du äter något fett innan eller ej. En bit kladdkaka är mycket mindre farlig för dig om den dimper ner i magen ovanpå en rejäl, fet köttbit, t ex.

Om du är sockerkänslig. Om du lätt får högt blodsocker blir skadan värre.

Viktigast av allt är att du inte gör en "kedja" av avstegen. Äter du en bit kaka en dag får inte det betyda att du halvslarvar nästa dag också. Låt ett avsteg vara just ett avsteg, "bre inte ut" det. 
  • astro
    Fröken Rosa skrev 2012-01-31 08:54:33 följande:
    Jag har en fråga...
    Lchf kommer ju med en hel del bra saker, såsom bättre mage, glansigare hy, håret mår bättre, och viktnedgång!
    Men, finns det något som visar på bättre tänder/mun?
    Har inte sett någon sådan rapport, vet ni?  
    Makens tillbakadragna tandkött som enl tandläkaren var irreparabelt fixade till sig utan åtgärd. Vi är rätt säkra på att det var kostens förtjänst

Karies lever på socker. Det gör även många andra skadliga bakterier i munhålan. Så visst är LCHF klockrent bra för tänderna ... man märker det direkt på att det inte bildas avlagringar.
    IngentingAlls skrev 2012-01-31 11:36:39 följande:
    Jag har en fundering. Det känns som att jag äter väldigt mycket. Från att vara en människa som svultit mig smal i alla år så känns det så sjukt underligt. Idag åt jag kalvstek med färskost och smält ost på. Hade broccoli till med även smält ost på dem. Kanske 5 skivor kött och 4 broccoli. Det känns mycket men det kanske är bara min hjärna som spökar? Vill ju jätte gärna gå ner i vikt av lchf därför nojar jag mig så mycket. Går ju emot allt vad jag har lärt mig om viktnedgång...
     Det är en tuff omställning men du måste våga äta. Lättnaden du kommer att känna när du mår bra och går ner i vikt fastän du är mätt är suverän, i alla fall var den det för mig. Vi som har bantat sönder oss har ju ingen aning om hur mycket man ska äta, man får lära sig igen från grunden.
    MammatillJacob skrev 2012-01-31 11:59:07 följande:
    Hejsan,

Är en ny lchf:are som började igår.

Jag undrar om det är "okej" att äta low carb pastan som säljs på Ica Maxi? Tänkte göra pastasallad av den. Hur har ni gjort, uteslutit även denna sort eller tillåtit er att äta enligt mått som max 20gram kolhydrater/dag?

Min frukost består av en cambridge shake, undrar om det går att äta på det viset?
    Jag äter ganska fet mat nu, massa grädde och stekt. Som mellanmål äter jag en del nötter.
    På kvällen tar jag en shake till så håller jag mig mätt och belåten.

Så vad tycker ni? 
     Känner inte till just den pastan, men generellt bör de flesta "low carb"-produkter räknas som avsteg eller undvikas helt (tycker inte alla men många LCHFare) eftersom de ofta innehåller en hel del kh och dessutom många underliga tillsatser. Du får läsa innehållsförteckningen och avgöra själv.

I övrigt låter det inte riktigt som om du vågar äta LCHF. Vad är det i shaken? Om jag inte minns fel brukar en sådan innehålla runt 14 gr kh och dessutom massor med mystiska tillsatser där också. Det är raka motsatsen till fett och raka motsatsen till naturlig mat. Fejkad mättnad. Som frukostmat totalt olämplig även av det skälet att det första målet på dagen bör vara så fritt från kh som möjligt.
    Nötter som mellanmål är också lite tveksamt i början av att äta LCHF, det är lite väl kolhydratrikt om du äter mer än en liten näve/dag. Mandlar är något bättre.

Jag rekommenderar att du läser t ex Matrevolutionen, för det känns som om du antingen inte törs testa LCHF eller inte riktigt vet hur LCHF fungerar.  Det du beskriver låter mer som något slags underlig bantningskur, delvis kolhydratreducerat, delvis kalorireducerat ...?
  • astro
    IngentingAlls skrev 2012-01-31 14:07:39 följande:
    Precis! Jag har ju bara kört i 2 dagar och är ju verkligen nybörjare om man säger så. Det är jätte svårt att ställa om sig till att det är okej att äta sådant som man vanligtvis inte äter. Tycker dock att jag blir mycket mer mätt nu. Igår när jag åt middag åt jag inte ens upp hela laxen som jag lagt upp till mig själv. Det händer aldrig!

Går det att överäta med lchf? Det är det jag är rädd för att jag ska äta för mycket och sabba allt liksom.
    Nej. Viktnedgången kan utebli de dagar som du äter mycket mer än du förbränner, men det verkar inte heller hända alla. Och det är ingen inbromsning egentligen utan består bara i att du bränner det du just åt i första hand.

Håller du ner kolisarna kan du i princip inte överäta.

Liten caveat: Vissa kan reagera på mjölkprotein och måste dra ner på mejeri för att kunna gå ner i vikt. Gäller huvudsakligen insulinkänsliga. Men upp går man vanligen inte ens i det fallet. 
  • astro
    Ellaria skrev 2012-01-31 18:24:41 följande:
    Ni som räknar, hur många gram protein kommer ni upp i på en dag? Idag har jag verkligen tänkt på vad jag stoppat i mig men ligger ändå över 50 gram protein. Bara två ägg på morgonen blir ju 27 gram. Hur mycket är "okej" att äta?
    De flesta är inte så känsliga att de behöver tänka så mycket på proteinet. Tumregeln är annars 1-1,5 gr/kilo kroppsvikt om dagen, om du inte växer, är gravid, ammar eller tränar. Vanligen räknar man på ens ideala vikt och inte den vikt man har, d vs någon som "ska" väga 60 kilo ska äta 60-90 gram om dagen.
    Bomp skrev 2012-01-31 20:09:37 följande:
    Hej! Jag började LCHF igår :) Har kört GI rivstart tidigare, vilket iofs är liknande LCHF så jag har ju lite hum om detta, vad som är ok att äta och inte. Har läst på mycket och känner mig mycket motiverad till att (förhoppningsvis) tappa ca 20 kg.

Förra månaden åt jag en kur Cambridge (pulverdiet) och gick visserligen ner 9 kg, men insåg rätt snabbt att det inte var rätt sätt att gå ner i vikt på för mig. Allt handlar ju om livsomställning, något som jag anser är väldigt svårt att göra när man äter pulver. Nu fick jag dock en kommentar av en Cambridge-förespråkare att i och med att jag numera äter LCHF så kommer jag gå upp allt jag tappat hittills, + lite till supersnabbt! Jag har dock svårt att tro detta... nån med erfarenheter??
     Man brukar inte gå upp alls med LCHF, inte ens efter pulverdiet. Möjligen kan du börja med att skutta 2-3 kilo upp om din vätskebalans är fel men oftast händer inte det heller.
    För säkerhets skull kanske du ska vara noga med kh-fria frukostar och så hålla ner youghurt/grädde/cf en smula de första veckorna.
    IngentingAlls skrev 2012-01-31 21:43:49 följande:
    Det skulle vara kul om alla kunde skriva hur mycket ni gått ner på lchf och under hur lång tid. Antar att det redan finns i tråden men det känns lite väl magstarkt att kolla igenom alla 2273 sidorna :)
     Jag har farit upp och ner som en bergochdalbana tack vare täta graviditeter, men min "ogravida standardvikt" har sjunkit från 95 kilo till 80. Jag förväntar mig att klippa återstående extrakilon efter att den här graviditeten är över. Tidsåtgången är ganska fånig att räkna på i mitt fall p g a havandeskapen.

Om jag räknar på alla kilon jag klippt på LCHF istället så är jag uppe i över 60 kilo vid det här laget. Som sagt, ner, upp, ner, upp, ner, upp, ner, upp ...
    Mentos skrev 2012-01-31 23:01:44 följande:
    Ny på lchf, började i går. Tänkte höra här bland er som kan detta. Jag vill gå ned ca 5 kg i vikt, har nu plockat bort nästan alla kolhydrater men tillåter mig än så länge en kiwi och en halv grapefrukt om dagen. Tänkte att det kanske lindrar omställningsbesvär samt att magen håller sig bra. Vad tror ni, fungerar det att göra så?
     Tror inte du kommer att gå ner med den kosten, särskilt inte när du bara vill ner fem kilo. I övrigt är det nog ingen fara. Ett extra plus om du äter din frukt efter något fett och sent på dagen.
    MammatillJacob skrev 2012-01-31 23:03:09 följande:
    Så duktiga ni är som tappat många kilon. Måste fråga er, hur strikta har ni varit? Fuskat nångång? Har ni tränat under tiden??

Med Cambridge gick jag ner 7kg inom 1 månad men tröttnade på pulvret, får hoppas att detta ger resultat. När märkte ni av skillnad på vågen?
    Träning behövs inte men känns ofta lockande efter ett tag. I varje fall promenader.

Hur lång tid det tar innan vågen reagerar beror på många saker, hur många extrakilon du har, hur strikt du äter, hur insulinkänslig du är, hur mycket du har svältbantat förut. De flesta tappar ett par kilon direkt (socker binder vätska) men den egentliga nedgången kan dröja, ibland några månader.

• astro
    IngentingAlls skrev 2012-02-01 01:10:19 följande:
    Har en undran... Kollade upp idag mitt intag av den maten jag ätit. Kolhydrater låg på endast 13 g så det var ju bra men till min förskräckelse låg proteinet på ca 100g (nu la jag in det jag ätit på ren höft för jag vägde inte köttet jag åt idag tex). När jag läst runt lite på nätet verkar det som att om man får så högt protein per dag så är det lika illa som kolhydrater. Får ju lite småpanik här :( Och så blir jag lite förvirrad för jag förstår inte vad som gett så mycket protein. Och får man inte äta mycket protein så försvinner ju de viktiga ingredienserna såsom ägg och kött? Någon som kan hjälpa mig med detta? :(
    Om du har mätt rätt, 100 gr är väl inte så mycket? helt ok intag om din normalvikt är 60 kilo eller mer ... och så petnoga är det heller inte. Det ska oftast till rejäla överskott för att ge negativa effekter.

Idealet må vara 1-1,5 gr/kilo vikt men det innebär alltså inte att varenda gram därutöver är "illa". 
  • astro
    aussiemia skrev 2012-02-01 04:33:17 följande:
    IngentingAlls och astro- jag tror ni tänker tokigt.

100 gr köttfärs tex innehåller ju inte 100 gr protein utan ca 18.8 gr per 100 gr. Så en rejäl biff på 300 gr är ca 55 gr protein.

Ett normalstort ägg innehåller ca 7 gr protein.

Det ska till mycket mat för att komma upp i sådana mängder som ni räknar :D

Jag utgick ifrån IngentingAlls uppgivna mängd 100 gr. Tekniskt sett kan hon ju ha ätit det dryga halvkilo kött som ger den mängden protein.
    Med rejäl aptit är det inte så svårt att komma upp i 100 gr protein men hela min poäng var hur som helst att det inte heller är någon katastrofal mängd.
    Mentos skrev 2012-02-01 08:08:07 följande:
    Astro; varför tror du inte jag kommer att gå ned? På grund av frukten, eller? Tycker jag märker att magen minskat redan efter 2 dagar
    Måtten minskar säkert Men det brukar vara svårt att kapa vikt när det bara rör sig om ett par kilo som ska bort, och då är frukt oftast en alldeles tillräcklig broms. Även pyttelite frukt.
    Hoppet 3 skrev 2012-02-01 09:24:45 följande:
    Jag vet inte hur jag ska sluta med LCHF....Jag går bara upp av de just nu.... känner mig tröstlös......inte fin och fattar inte vad som har hänt......De ända som är positivt nu är att min mage har hållt sig lugn...
    Kan ngn vänlig själ ge mig en vecko meny på strikt lchf
    Frukost
    Lunch
    Middag

Tacksam för svar....
    Ska opereras på måndag och behöver göra matlådor tills jag kommer hem då jag inte klarar att göra mat till mig själv......
    Drömmer 
    Jag är rätt säker på att det finns gott om välkomponerade menyer på nätet, Här t ex
    http://metrobloggen.se/vagenfran137kg/veckomeny_nummer_1/
    http://sofija.blogg.se/2010/august/veckomeny-med-lchf.html
    http://www.dt.se/pralin/bloggar/mat/lchfmamman?url=http://blogg.dt.se/lchfmamman/2011/08/16/veckomeny/

Lycka till med operationen. Sjukhus serverar sällan LCHF ens om man ber dem, men man kan antingen göra ett avsteg och stå ut med vanlig mat eller helt enkelt hoppa över de värsta inslagen, t ex potatisen. 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**