• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

JIPPI! Tog precis 7 minuter på CT varav de 5 första på level 3 och resten på level 2. Sen kom det en bra låt så trots att jag var helt slut så körde jag höga knälyft i 3.5 minut!!

• jeng
    MochC skrev 2011-06-07 12:43:11 följande:
    Med andra ord så fick jag inte så mycket hjälp i denna tråd Om jag hade kunnat hittat infon på restaurangernas hemsidor hade jag gjort det, men jag är inte tillräckligt insatt så jag tänkte att ni som är mer insatta med LCHF kunde hjälpa mig...
    Vad menar du med att du inte kan lita på infon? Vi vet ju inte mer än de siffror som står på hemsidan.... Jag kan titta åt dig om det är så att du har svårt att tyda en näringsdeklaration, men om så är fallet så skulle jag tipsa dig om att lära dig illa kvickt, för det finns dolda kolhydrater i mängder av livsmedel som man normalt utgår från är ok! inget illa menat, men det är ju ganska viktigt att man vet vad man stoppar i sig!

Chili cheese på MAX
    Portion 86 gram
    Näring / 100 gram : 8 gram potein, 17 gram fett, 22 gram kolhydrat, 273 kcal
  • jeng
    yena89 skrev 2011-06-07 12:44:47 följande:
    Hahaha vilken rolig bild jag fick nu, en superglad jucea men världens bredaste leende som kör superhöga knälyft
    Hahaha det var NÄSTAN så också. Med Kelly Clarkson i lurarna klarar man det mesta!
  • jeng
    jeng skrev 2011-06-07 12:51:03 följande:
    Vad menar du med att du inte kan lita på infon? Vi vet ju inte mer än de siffror som står på hemsidan.... Jag kan titta åt dig om det är så att du har svårt att tyda en näringsdeklaration, men om så är fallet så skulle jag tipsa dig om att lära dig illa kvickt, för det finns dolda kolhydrater i mängder av livsmedel som man normalt utgår från är ok! inget illa menat, men det är ju ganska viktigt att man vet vad man stoppar i sig!

Chili cheese på MAX
    Portion 86 gram
    Näring / 100 gram : 8 gram potein, 17 gram fett, 22 gram kolhydrat, 273 kcal
    Sorry, det är jag som läer knäppt, tyckte att du skrev "om jag hade kunnat litat på informationen"... Hitta var iaf inte heller speciellt svårt, skrev "chili cheese max" på google så var det första träffen med näringsdeklaration och allt google is the shit!
  • jeng
    Förväntansfulla2010 skrev 2011-06-07 13:29:01 följande:
    hej alla!!
    Känner att jag behöver lite råd här. Har ätit Lchf nu under en veckas tid. Visst är det max 20 g kolhydrater man bör äta om dagen om man ska köra strikt.. Hur äter ni under en dag? Och tränar ni mycket samtidigt?
    Ser ni mycket resultat??
    Tacksam för svar!
    //Hanna
    Ja, för viktnedgång brukar man rekommendera att man lägger sig på ca 20 gram per ag. Vissa klarar mer, vissa måste ner lägre. Det beror på hur känslig man är, lite vad man äter i övrigt tror jag, och hur man har behandlat sin kropp tidigare. Men 20 gram är ett bra utgångsläge!!

Du äter fritt av kött, fisk, ägg mm. Ca 200-500 gram grönsaker per dag beroende på hur kolhydratrika grönsaker du väljer, och ca 2 dl mejerivaror (grädde eller creme fraiche, ostar går inte som mejerivaror i den bemärkelsen). Sedan kan man såklart äta mindre mejeri eller grönsaker, men det där är ett ungefärligt max för att man ska hålla sina 20 gram.

I början av LCHF; om din kropp är van vid kolhydrater, så kommer du känna dig slö, kanske lite yr, illamående och trött. Det värsta släpper oftast efter ett par dagar, men lite seg i kroppen kan man känna sig längre. Det beror på att kroppen inte hajjat än, den vet inte riktigt vad den ska göra med fettet den får, och letar fortfarande efter kolhydrater. Så fort du orkar med kan du tas promenader, och efter 2-4 veckor kan du testa att öka till mer intensiv träning och se vad kroppen tycker om det. När du väl är igång så brukar man orka mer och återhämta sig snabbare på lågkolhydratkost än man gjort tidigare! 

Resultaten är väldigt individuella. Alla går inte heller ner med LCHF! Det är en viktreglerande hormonell diet, vilket innebär att kroppen söker sig till den jämvikt den tycker passar just nu. Har man fått barn så har man fortfarande gravidhormoner i kroppen ett par år, vilket kan påverka så att jämvikten ligger högre än man är van vid. Vissa sjukdomar och mediciner påverkar också jämvikten. Men nog går de flesta ner om det är det de önskar!

Oftast går man ner mycket första 2 veckorna, man tappar vatten och slagg! Vecka 3-4 kan man börja se sin riktiga viktförändring! Efter det kan man utvärdera tex mängden kolhydrater och liknande.

Lycka till!!! 
  • jeng
    Duntoffla skrev 2011-06-07 13:52:04 följande:
    Som Sara frågade, finns det ngn vikttråd kopplat till denna tråd? Andra vikttrådar svämmar det ju över av. Det är roligare att hänga med bekanta ansikten
    Jo, det gör det. Den skapades för nån vecka sen tror jag. jag har dock inte antecknat den så jag kan tyvärr inte hjälpa till med länk!
  • jeng
    Deliverance skrev 2011-06-07 14:30:54 följande:
    God eftermiddag allesammans!

Nu är sommaren här och därmed är grillsäsongen igång på högvarv.
    Jag har försökt göra egna grilloljor men får inte till det, så jag har användt mig mycket av Caj P grillolja istället. Den har näringsinnehåll:
    kcal 392kJ 1643 Protein 0,3 gKolhydrater 0,6 gFett 44 gDet är visserligen en del ingredienser, www.cajp.se/produkter/grilloljor/1320/grillol...

Är detta okej att använda?

Jag använder också den. Jag valde en med bra kolhydratinnehåll i butiken. Det är massa ingredienser som många säkert rynkar på näsan åt, men jag ids inte kolla i allt  
  • jeng
    yena89 skrev 2011-06-07 15:40:25 följande:
    Gör en "Johanna Engström" och kör in en plåt med kycklingfiléer i ugnen, med asiatisk marinad ;)
    Haha tack du
    Bra att latheten sprider sig!  
  • jeng

Fy vad med mat man får i magen när man äter kolhydrater!!! jag har varit på toa 8 ggr sen igår kväll och då är jag inte det minsta lös i magen utan det är bara fullt där inne verkar det som... Blä, funderar på om jag nånsin ska äta mat igen!!!

• jeng
    Maddisen80 skrev 2011-06-07 18:05:52 följande:
    Vad ska man äta idag ? Jag känner för att inte äta något när de är så kvavt :(
    kycklingsallad, eller frökex med philadelphia och rökt skinka, eller en laxbit med sallad.....  
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**