**Den stora feta LCHF-tråden**
Ninis: dela med dig! Jag behöver inspo ;)
Ninis: dela med dig! Jag behöver inspo ;)
Är det bara jag som slängt ut vågen?
Jag är 175 (tror jag) cm lång, vägde 104.9 vid start för 2,5 år sedan men föll ganska snabbt ur. Nystart 23/3 förra året (firar snart ett år, tjoho!) vägde jag 94, men gick upp snabbt till 97 och låg där tills i september när vikten gick neråt. Semast jag vägde mig (23/1) vägde jag 86, och jag tippar på att jag kanske har gått ner 4-5 kg till sedan dess. :) nästa vägdag är 17/3, så vi får se då :)
Rödnos: ja, jag såg det med vikt o längd :)
Jag har ett helt gäng olika matmissbruk i bagaget och fick utmaningen att inte väga mig förens kostrådgivningsutbildningen var klar (innan vägde jag mig varje dag, hallå kontrollbehov). Det var sjukt jobbigt första typ 2-3 veckorna, men nu tänker jag verkligen inte ens på det längre. I dagsläget är jag inte ens sugen att väga mig när jag får igen. Jag känner inget behov av att veta siffran längre. Jag går också på hur kläderna sitter och vill ner iaf 1-2 storlekar till. Häromdagen slog tanken mig att jag inte skäms längre, jag känner mig inte fetmatjock längre, och tycker inte att det är jobbigt att visa mig i underkläder. SKÖN känsla!
Pia: den känslan av likgiltighet som jag har mot vågen nu för tiden är så sjuuukt skön! Livet är faktiskt roligare utan all stress o press som en liten siffra på en våg kan ställa till med ;)
Ninis: jag har Psoriasis som har blossat upp igen, värre än någonsin denna gång. Jag vet att om jag lägger om kosten och då bland annat tar bort mejerier så brukar skoven lägga sig snabbare. :) men har som sagt noll inspiration (och mejerier är ju såå gott!) ;)
Ytshc: hur förklarar du då att så många kan gå ner i vikt av att byta kost men fortfarande sitta stilla? Nej, det är inte kaloriunderskott, många äter fler kalorier/dag på lchf än på andra bantningsmetoder eller dieter.
Pia: i know the feeling. Inne på mensens andra dag idag och jag brukar gå upp 2-3 kg och dom släpper inte förens 1-2 dagar efter mensens slut. Nu känner jag ju på magen att jag är uppblåst, känner mig allmänt svullrn hela jag - känner mig lite som en vobblande gräddbakelse. Typ ;)
Ang tårtan; blir botten typ sockerkaksaktig? Jag har ännu inte hittat ett gott marängreceöt, tyvärr. Satsa på mandeltårta istället!
Pia: jag har faktiskt ett jättegott recept i gömmorna, är det ok om jag skriver in det senare under dagen?
Pia:
3 dl mandelmjöl
4,5 msk grädde
2-3 msk honung
3 ägg
1 valfri citrusfrukt (citron el apelsin) (valfritt)
2-3 dl grädde
1 tsk vaniljpulver
Hallon
1 påse mandelspån
Gör såhär:
Sätt ugnen på 150 gr.
Blanda mandelmjöl, grädde och honung till en mandelmassasmet. Knäck i äggen och rör ordentligt.
Dela upp smeten i två delar och bre ut två rundlar på en bakplåtsklädd plåt, grädda i ugnen i ca 10 min tills de fått fin färg.
Ta ut och vänd upp o ner, lossa bakplåtspapperna och vänd sedan tillbaka bottnarna, låt svalna.
Vispa grädden med vaniljpulvret. Rosta mandelflarnen i en torr stekpanna.
Valfritt: pressa saften ur citrusfrukten och pensla löst på toppen av bottnarna.
Montera: botten, grädde, hallon, botten, lite grädde o toppa med de rostade mandelflarnen :)
Första (typ) mejerifria dagen avklarad här :) jag kör nog mer mejerireduktion, men de enda mejeriet jag fått i mig var typ 1 msk fetaost (och då är den ändå från getmjölk och innehåller varken Kasein eller tillväxthormoner). Det är jag nöjd med! :)