• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

The Kittycats skrev 2011-06-09 18:02:26 följande:
    Det märks ju iaf på kläder att former inte är normen. Som sagt, svårt att hitta klänningar, och jeans har jag alltid fått sy in i benen om de ska passa på rumpan. Köper jag jeans som passar på benen, får jag inte i rumpan... Skrikandes

Försökte köpa gravidstödstrumpbyxor förut, men de som passade på vristerna fick jag inte över låren.
    Ja... Jag och en kompsi pratade igår om de där kläderna som vi äntligen kommer i efter typ 3-4... Man undrar ju vad fan man tänkte med då??!! Varenda byxa slutar (börjar?) halvvägs ner på arslet, och varenda tröja slutar i navelhöjd. Gick men med ett konstant glapp för 5 år sen eller saknar vi något i våra gamla garderober? De absolut sämst tänkbara klädformerna för någon med lite rundare form... Vet inte hur man tänkte?!
  • jeng
    Duntoffla skrev 2011-06-09 18:24:14 följande:
    Fast jag tänkte på en sak ang just Dove-kvinnorna. På senaste reklamen jag såg på bild var alla i bh+trosa utom den som var störst. Är liksom inte meningen att alla ska vara nöjda med sin kropp där. Nej då har en linne.  Bara en reflektion.

Själv är jag ett päron och har en röv som skulle platsa bra i Brasilien eller i Afrika. Tur sambon gillar kurvor  
    Vem vet, kanske hon har bristningar eller nåt annat, eller kanske hon helt enkelt bara gillar linne bättre än bh. Oavsett så tycker jag att det är ett bra ideal iaf, till skillnad från alla pinnsmala spöken man får se i tidningar nu för tiden...
  • jeng
    Beckaa skrev 2011-06-09 21:02:55 följande:
    Hur upplevde ni träning när ni gick över på LCHF-kost? Jag blir alldeles matt och kan knappt fortsätta springa efter bara någon kilometer. Jag har läst att det är övergångsbevär, men hur var det för er? Hur länge höll det i? Jag känner mig plötsligt hemsk ovältränad så att säga :)
    Helt normalt! Så kan det vara ett bra tag, 2-4 veckor bör man vänta med intensiv träning och istället köra promenader osv. Sedan märker man ju tydligt vad man orkar och inte, man får ju mer ork ju bättre kroppen förstår den nya dieten!
  • jeng
    MochC skrev 2011-06-09 23:06:04 följande:
    Hej.

Jag undrar vad ni tycker om min kost så som jag ätit nu några dar.

Jag har nog ätit ganska enformigt men jag håller på att vänja mig av med sötsuget.

Jag har ätit i dag:

Frukost: Babyspenat, en halv tomat, några bitar kycklingfilé som jag stekte i äkta smör, några bitar kanske 1/3 av ett bacon paket och lite Fetaost och ca 1 msk cesardressing som det var lite kolhydrater i. Jag har druckit ganska mycket Pepsi Max.

Resten av dagen har jag ätit hemma gjord glass från ett LCHF recept jag hittade, den hade Ägg, Grädde, Philadelphiaost och ett kryddmått med vaniljsocker och jag köpte idag Agave sirap som jag hade i en skätt så det skulle få lite sötare smak. Sen hade jag i lite mixade frysta Hallon så det blev lite mer smak.

Jag kan ju pinsamt nog erkänna att det är den glassen jag ätit mest av idag för jag har varit så sugen på onyttigt. Jag åt även samma sallad som jag åt som frukost till middag.

Är det helt åt helskotta med min mat som jag ätit? Vad tycker ni som är mer erfarna än jag??

Tack på förhand!
    Hej,
    Skippa pepsin under omställningsperioden! Jag är en av de som tål pepsi max utan att det verkar påverka blodsocker eller trigga igång sug, men jag har detoxat utan såna produkter först och sedan kan man helt enkelt prova vad man tål och inte tål så att säga.

Vaniljsocker tar man visserligen inte mycket av, men totalt onödigt! Nu minns jag inte vad det heter, vaniljpulver kanske, det som du borde använda istället. Och agavesirap är för hälso-lchf ätare dvs inte för viktnedgång vad jag har förstått. Dvs det är socker, men en bättre typ av socker. Du har tänkt lite fel när du tar i "godkända" produkter för att göra en produkt sötare!! Under omställningsfasen ska du undvika salt och sött i så stor utsträckning som möjligt för att nollställa kroppen! De som normalt rynkat på näsan åt 70% choklad, sitter sen plötsligt och tycker att det är för sött för att äta. Sötsuget försvinner också, eller stillas mycket lättare. men om du hela tiden äter söt-ersättningar, så beter sig kroppen på samma vis som om du åt socker. För väldigt många får sötningsmedel igång insulinet och då har man ju sabbat! Mitt tips är att göra glassen utan sött nästa gång, och såsmåningom så kommer du vänja dig och känna nya söta smaker i det du just nu inte tycker är sött.

Tänk också på att bara för att det är en LCHF-glass så är det GLASS! Samma sak med annat LCHF-godis! Det är inte ok att äta hur mycket som helst och varje dag bara för att det heter LCHF! Glass innehåller ofta ganska mycket kolhydrater (grädde tex) och MASSA kalorier. Samma sak gäller för LCHF-kladdkaka osv.. Det kan ersätta ditt lördagsgodis, men har du en vana att äta gott för ofta så är det något du borde jobba med! (Sa hon som äter 2 rutor mörk choklad nästan på rutin varje kväll
  • jeng

Vaknade till en dag med noll ork, magkatarr och halsbränna. Men sen sa vågen 64.9 (!!!!!!!!!!!!!) så då piggnade jag till en del! JIPPI, nästa stora mål är nått!!!

• jeng
    MochC skrev 2011-06-10 09:30:04 följande:
    Tack för era svar!

Då byter jag ut pepsi max mot loka eller nåt annat mineralvetten, är det bättre?

Tycker ni att salladen jag äter är bra att äta? Den med babyspenat, tomat, kycklingfilé, bacon och lite cesardressing och fetaost.
    Ja det funkar jättebra, eller bara vanligt vatten med lite citronsaft i. Tänk på att du inte dricker de sötade vattnen, tex BonAqua och allt vad dom nu heter. Utan det är LOKA-typen som gäller.

Jag tycker salladen låter jättebra! Har du köpt FELIX färdiga caesardressing? Den har jag hemma och den är ju helt ok vad gäller kolhydrater. Jag brukar späda min med hälften vatten och "kasta runt" salladen i dressingen. Enda felet med färdiga produkter är ju innehållsförteckningen, dvs tillsatser osv.
  • jeng

Tack för alla grattis!
    Det känns fantastiskt att jag är nere på normalvikt och snart i mål!!! jag har ju kämpat som en oxe i ett år också, men DET GÅR minsann! Jag är en van bantare, men jag har ju aldrig kämpat med mer än dryga 5 kg förut, så det här är nåt helt nytt för mig! Jag har ofta undrat hur man kan hålla motivationen uppe när man står inför ett års eller mer av slit för att nå målvikten, men DET GÅR som sagt! Nog faller man ibland, men är det ändå inte helt förståeligt??? Jag har ju rest mig igen, det är ju det som är det viktiga! Så lite pepp till er andra som faller ibland - det går att ta sig i kragen igen och komma i mål ändå!!! Och nu när jag typ är i mål, vad spelar det då för roll att det tog ett år? Tiden gick och nu är jag ju här!!!

Jag har huvudvärk och rejäl yrsel (sådär när jag reser mig osv) och inser att det kanske finns en naturlig anledning till att jag är tröttare än en säck potatis! jaja, gilla läget, det är snart helg, och efter helgen ska jag inte ha några omställningsbesvär kvar!  

• jeng

usch vilken magkatarr jag har åkt på nu! Har ju varit sådär rapig, svullen, gasig och allmänt bara ur form hela dagen, men nu på kvällen hr magen börjat "krampa" och jag inser att jag verkligen behöver lägga mig och vila! En timma till, sen nattar jag ungarna och tar det lugnt! Maken bygger på altanen, och ungarna ser just nu film och är lugna. Hade dom bråkat så hade han fått komma in för man kan ju lixom inte lyfta och fixa med barnen heller när man har det såhär. Och eftersom mina magproblem med akut sämre vid stress så är inte griniga ungar det jag behöver... Jaja, hoppas att det släpper nu när det är helg och en del av jobbstressen släpper!

• jeng
    MochC skrev 2011-06-10 17:08:43 följande:
    Men det är väl inte meningen att man ska vara dålig i magen?

Går det över eller är det bara att acceptera att magen strejkar?
    Många kan vara känsliga i början, men rätta till sig sen. Det är dock inte alls säkert att magen beter sig som den brukade göra förut, eftersom man äter helt annan kost! Men jättedålig i magen ska du inte vara, om du blir det (alltså mer än som omställningsbesvär) så får du ta till diverse knep i kosten!
  • jeng
    An0nym0us skrev 2011-06-10 18:13:39 följande:

Går det att äta LCHF billigt? Kan nån vänlig själ ge tips på billiga basvaror?

Jodå det går! Visst, har man levt på makaroner och korv tdigare så kommer man tycka att det är dyrt, men det är inte dyrare än normal mat!

Satsa på att köpa storpack av kött/fisk/köttfärs/kyckling när det är på rabatt, och lägg i frysen! Satsa på säsongsgrönsaker, eller köp frusna grönsaker när det är rabatt! Smör och helfet grdde är ju inte dyrare än de dåliga alternativen, samma sak med ost!

Det enda jag kan komma på på rak arm som är extremdyrt det är BRA kokosfett. Det silvriga i butiken är billigt, men ingen höjdare! Det bra är väl 5 ggr dyrare eller nåt sånt. Å andra sidan så behöver man ju inte köpa sånt!  
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**