• Asereht

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ekorrfamiljen skrev 2011-03-17 20:33:01 följande:
    Hello girls! Länge sen jag orkade vara inne nu och inte en chans att jag orkar läsa ikapp allt.

Det jag gillar mest med LCHF är att man kan äta sig riktigt mätt, utan att räkna kalorier och tjafs och ändå gå ner i vikt, vilket dietisterna sagt till mig i alla år att det är omöjligt. Döm om min förvåning (och skadeglädje {#emotions_dlg.djavulsk}) när jag med LCHF åt nästan 50 % FLER kalorier per dag och äntligen rasade ner i vikt, vilket jag aldrig gjort med någon annan diet eller "kur". Jag var uppe på över 3000 kcal/dag och gick ändå ner 1 kg per vecka. Berättar man det för en dietist får man höra tusen olika svepskäl som förklarar det i "just det här fallet" men då undrar jag varför jag ALDRIG gått ner så fort och stadigt med någon annan diet, någonsin? Inte ens när jag åt Cambridge eller andra pulverdieter gick jag ner och inte med VV heller. Äntligen har jag hittat nåt som funkar utan att jag behöver väga, mäta, räkna och försaka!!

För mig passar det bäst att väga mig en gång i veckan, då hinner jag inte börja noja över ev. vätskesamlande eller att jag fått i mig för mycket en dag. Det finns ingen anledning till panik känner jag. Och resultaten på måttbandet var riktigt upplyftande, även de veckor vågen inte visade så mycket som ett helt kilo minus. (Nu halv-LCHF;ar jag lite och måttbandet får flyttas ut för varje vecka, men... )
    Skriver under, har funkat utmärkt för mig med och även jag kör veckovägning och månadsmätning.
    Tistel med fem ♥ sticklingar ♥   Blogg: www.stickig.se
  • Asereht
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-17 21:13:37 följande:
    Alltså, hjälp mig! Mina pones blir inte bra.. De blir torra och smuliga och jag har försökt åt alla håll och kanter att ändra och dra ifrån o lägga till ingredienser. Hur ska jag göra?
    Jag har börjat göra mina på cf istället för kesella och så har jag i två ägg istället för ett och så 1 tsk bakpulver istället för en och mina blir bra som tekakor. Idag gjorde jag dubbel sats med tre ägg och lite extra grädde istället + att jag slängde i en halv dl krossat linfrö. Det blev kalas tyckte jag.
  • Asereht
    Denebola skrev 2011-03-17 21:28:25 följande:
    Brysselkål med hyvlat smör över är mumma!
    Håller med! Liiiite salt på också.
  • Asereht
    Faile skrev 2011-03-18 10:47:32 följande:
    Köpte fibrex i veckan bara för att det fanns i affären och jag sett att vissa använder det. Men vad använder man det till?

Kan ju vara bra att veta nu när det finns i skåpet
    Jag har bara använt det en enda gång på 6 månader och det var när jag bakade Heinz linfröscones, dem gillade jag sådär så jag har inte gjort dem igen.
  • Asereht
    yena89 skrev 2011-03-18 12:28:14 följande:
    Igår gjorde jag nåt som jag verkligen inte trodde skulle smaka gott men det var sjuuukt gott!
    Gjorde en omlett och så hade jag på stekt vitkål(som jag stekte med starka kryddor och lite curry, alltså verkligen steka inte bara så den blir mjuk) Och sen hade jag på kyckling (också den stekt med nån stark krydda) och sen på med vitlöksdressing (med såna salladskryddor, cf och massa vitlkök) och sen lite tomat, feta och rödlök och avokade på!! Låter ingen gott att blanda stekt vitkål med dressing men det är riktigt gott. Jag har ju konstig smak iofs :P
    Nu blev jag sugen på det så nu dansar jag in i köket och gör om det ^^
    Vitkål är underskattat,! Gott stekt i smör (med eller utan kryddning) eller stuvad med grädde, i coleslaw eller en rejäl sats pizzasallad. Användbart och jättegott!
  • Asereht
    Mandel skrev 2011-03-18 18:47:59 följande:
    Lite småsur för att maken vägrade ta reda på vad vi skulle få för mat på den affärslunch vi var på.
    Det var självklart 3 rätters. Förrätten fick de tillbaka utan att jag rört den då den innehöll både potatis och bröd. En gubbröra med potatis i???
    Kände mig som ett fån när alla började undra om jag var allergisk mot något...
    Varmrätten var smördegsinbakad oxfilé och smördegen gick ju att peta bort och jag tiggde till mig några oliver istället för den potatisgratäng som serverades.
    Jag frågade vad det var till efterrätt och det var glass med hjortronsås varpå jag undan bad mig den helt.
    Livad tillställning med vatten och kött...

Det är för att undvika sådana här "pinsamma" situationer som jag vill vara föreberedd och prata med restaurangen innan om det går. Gissa hur mycket jag har försökt med Wallmans salonger!
    Vi har kommit så långt att jag i alla fall kan få en grönsallad till varmrätten istället för potatis, men något alternativ på förrätt existerar inte och efterrätt finns flera att välja mellan - fast fortfarande ingen som jag kan äta.
    Och jag har mailat och förklarat vad jag inte äter.
    Hur svårt är det att servera vispad grädde m lite färska bär?
    Ja, ja, jag överlever nog den kvällen med.
    Usch vad trist!

Själv var jag ute och åt grekiskt i helgen med syrran och jag när jag sa att jag varken äter potatis eller cous cous/bulgur så sade de direkt att då gör vi med bara sallad till dig. Jag fick hur mkt sallad som helst och massa extra tsatziki. Perfekt! Där lär jag äta fler ggr.
  • Asereht
    Kaya skrev 2011-03-19 10:03:02 följande:
    PS. Nassu! Kom ihåg! En av grunderna för LCHF - i alla fall enligt det JAG har hunnit läsa mig till - är:

ÄT NÄR DU ÄR HUNGRIG OCH SLUTA NÄR DU ÄR MÄTT!

K
    Precis! Kroppen ställer om sig efter det nya ätandet men tänk på att alla är olika. En del behöver äta oftare än andra. Vi har olika förbränning och olika behov. Jag har efter 6 månaders lchf fortfarande dagar då jag blir hungrig ofta medans jag blir hungrig sällan andra.

Min mest mättande frukost är omelett ( två ägg, 25  g smör och ibland än skvätt grädde) med tex ost. Man kan göra omeletten ännu fetare och mer mättande med en extra äggula.
  • Asereht

Här har vi ätit fläskfilé späckad med vitlök, örter och philadephiaost lindad med bacon, smörstekt zuccini och kantarellsås gjord på grädde, cf och kryddor. Helt otroligt gott.

Jag har frossat i hallon och vispgrädde i helgen. Det är så himla gott så jag unnar mig att frossa loss rejält av det lite då och då.

• Asereht
    Knasis skrev 2011-03-21 12:56:07 följande:

Jusea - Jag har inte alls hängt med i vad som hänt här i helgen. Men jag tycker absolut att du ska komma hit igen! Du har mycket att tillföra tråden. KRAM

En fråga till dig och alla andra:

Jag har ju fått lära mig sedan många år tillbaka att man ska äta lite och ofta. Men nu kan jag inte äta ofta! Jag åt bacon och äggröra imorse kl sju och är ff proppmätt! känns väldigt fel att inte äta på lunchen men jag sparar min köttgryta tills eftermiddagsrasten.

ÄR det verkligen bra att äta sällan, vilket iaf jag gör nu??

Jag ska försöka äta mindre portioner, tror inte jag riktigt har lärt mig att jag blir mätt fortare på denna maten...

Du ska äta när du är hungrig och äta tills du är mätt. Så enkelt är det.
  • Asereht
    Knasis skrev 2011-03-21 14:43:43 följande:
    Tack! Men det är lite svårt att ställa om uppe i skallen.
    Det tar tid men efter ett tag så ger det sig av sig självt.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**