• Asereht

**Den stora feta LCHF-tråden**

tiiitti skrev 2011-03-07 21:27:08 följande:
    Ok. vilket smakar bäst da? tänkte jag skulle beställa lite från lchfbutiken
    Jag har testat cocosa både med och utan smak. Det är min favorit men jag har också testat Biofoods utan smak och det är helt ok.
    Tistel med fem ♥ sticklingar ♥   Blogg: www.stickig.se
  • Asereht

Pysselmajo - du plattade alltså inte till dom? Jag brukar platta till dem för jag vill ha tekakor men jag har gjort bullar också och de sjönk inte ihop, då har jag tom minskat på bakpulvret. Jag använde Lindas recept som länkats i tråden. Kan inte länka från fånen tyvärr.

• Asereht
    pysselmajjo skrev 2011-03-08 07:48:55 följande:
    Platta till? nää...min deg var väldigt lös, fick sleva upp den på plåten...trodde den skulle va sån.
    Jag har gjort mina så här:

3 dl pofiber
    1 tsk bakpulver
    2 tsk fiberhusk
    1 ägg
    0,5 dl grädde
    1 burk kesella (går bra med CF istället)
  • Asereht
    stolla skrev 2011-03-08 09:08:08 följande:
    Jag är inne på mitt tredje matvägrande barn och mitt tips är att strunta i det helt ett tag, kanske två veckor. Sen erbjuder du nåt som du tror hon kommer gilla. Min dotter tyckte bara om en sorts mat från början "Sempers matdags biff stroganof med ris" så den fick hon sju dagar i veckan. Nu har hon utökat till tre olika sorter och smakar lite av våran mat.

Min pappa brukar säga att det inte finns ett enda barn som skulle svälta ihjäl sig frivilligt
    Din pappa har rätt. Något äter de ju i princip alltid och äter de absolut ingenting så är det oftast något som är fel och inte petighet.

Min äldsta har aldrig druckit mjölk och åt i princip bara fil, mackor, pannkaka, pyttipanna, grillad kyckling, kokt torsk och ris med grillkrydda. Det var bara att varva. Detta pågick i flera år. Barnläkaren sa bara att "hon äter ju". Nu är hon 19 och äter allt men dricker fortfarande inte mjölk rent. Förr eller senare blir de nyfikna och vill smaka annat än de säkra korten.

Min yngste ratar allt i puréform, det verkar vara konsistensen som är boven. Små små bitar av sånt vi äter har det fått bli från start i princip och i början fick vi absolut inte ge med sked utan det skulle pillas själv. Nu acceoterar han sked eller gaffel och han blir mer och mer nyfiken på mat öht. Han fyllde ett nyss.
  • Asereht
    jeng skrev 2011-03-08 09:46:28 följande:
    Hmm, nu skulle ponesen alltså vara klara, men det ser knappt ut som att ugnen har varit igång på dom...
    Jag gjorde 6 stk och tycker som är skitsmå om man jämför med vanliga bröd. NI tyckte dom var stora?
    jag måste ju ha gjort helt fel.... 
    Jag plattar ju ut mina såg gör jag bara 6 blir dom rätt stora så jag gör 10 små. Det är för att jag gärna vill ta två små istället för en stor. På så sätt lurar jag psyket att jag får mer.

Som "bullar" blir de rätt små tycker jag med men de är rätt så mättande så det gör inget.
  • Asereht
    tiiitti skrev 2011-03-08 14:33:29 följande:
    Våren 2010 gick jag på GI, rivstart (ingen pasta,ris potatis,vitt mjöl, socker)
    sen åt jag grönsaker,sallad, bär, kött, mejeri och mandlar efter behag. gjorde det jag va sugen på och åt tills jag va mätt. Gick ner 10 från feb-juni.
    Under sommar höst vinter har jag gått upp 4 kg av dessa. Nu hade jag bestämt mig för att ta tag i det, och gå ner dessa fyra igen,  och 6 till. alltså sammanlagt 10.
    Gick  med i denna gruppen (för trodde LCHF och GI rivstart va ungefär samma) men efter 2 veckor här, tycker jag att LCHF är väldigt mycket krångligare. allt ska räknas och man hitta kolhydrater i allt. Så väldigt strikt.
    Samtidigt så vet ju inte kroppen om man går på LCHF eller GI liksom. så den borde ju inte tåla mindre kolhydrater om jag går på LCHF istället för GI.

Vill självklart gå ner så mycket som möjligt så fort som möjligt. Så jag försöker följa det är 20 kolhydrater om dagen. Fast är väldigt dålig på att hålla koll.

Vet inte vad jag vill ha ut av att skriva detta. Men jag satt innan idag och funderade över hur jag gjorde förra våren. För jag minns de inte som så "krångligt"
    Jag började i oktober och har inte alls hållt på att räkna. Jag har låtit bli det som ska låtas bli och sedan använt fritt av livsmedel med 5/100, då även mejeriprodukter. Det har funkat kanon för mig. Jag palalr itne hålla på att räkna minsta lilla kolhydrat hit och dit. Jag använder mig av sunda förnuftet.

Det är först nu på senare tid jag ens testat matdagboken.se tex. Detta för att jag var lite nyfiken på att se hur jag låg till fördelningsmässigt eftersom jag inte räknar. Så jag loggade maten några dgar och såg att det i snitt ligger runt en 20-25 kolhydrater per dag vilket verkar funka bra för min del. Nu fortsätter jag som vanligt och ibland loggar jag maten för att jag tycker att det är kul att se men det är allt.

20 kilo har jag lyckats göra mig av med.
  • Asereht
    Kaya skrev 2011-03-08 15:32:15 följande:
    Rapport om mina semlor.

Tyvärr blev jag jättebesviken! Jag hade ju inget sötningsmedel och om jag ska göra detta någon mer gång får jag nog skaffa sukrin eller vad det hette för det här blev inte bra. Mina nya pones med kardemumma och vaniljpulver i smakade nästan "surt" (av Kesellan???) när de kombinerades med hemmagjord mandelmassa (mandel, pyttelite agavesirap, grädde) och vispgrädde. Det gick att äta men var inte alls så smarrigt som jag hade tänkt och jag åt definitivt bara EN liten fast jag hade fixat iordning två åt mig själv (de andra lär jag äta upp imorgon, det var inte så illa så det inte "gick" att äta!).

Hmmm...

Hoppas att dessa kardemummapones smakar gott med Bregott och ost på till frukost så jag har någon nytta av dem ändå!

jag är definitivt en MACKMÄNNISKA och den stora utmaningen för mig med LCHF är och kommer att förbli att hitta bra alternativ till mackor, något att lägga pålägget på som KÄNNS och SMAKAR som bröd! Hittills har jag testat nötbröd som jag hittade på själv (sådär, ok smak men väldigt smuligt och ganska stabbigt + förmodligen en hel del carbs av nötter o frön), oopsies (tyvärr var dessa för mycket "kall omelett" för min smak) och pones, som båda gångerna blivit torra och grusiga och trista...

Sesambröd var det nån som nämnde? Recept? Lembas? Vad är det? Recept?

Och så hörde jag nåt om matmuffins med bacon och fetaost...? Recept?

K
    Vad tråkigt att du inte gillade dem. Själv tyckte jag det var kalasgott med semla gjord på pones med massor av kardemumma och lite kanel i. Jag använder inte sötningsmedel och har inte gjort det sedan jag startade med lchf så jag tycker det smakar bra ändå. Grädden i sig tillför tillräckligt med sötma för min del.
  • Asereht
    Nikhita skrev 2011-03-08 16:13:24 följande:
    Tack.. undrar-`är fläsksvålar gott
    Jag tycker det är jättegott.
  • Asereht
    Nikhita skrev 2011-03-08 17:11:57 följande:
    Hur mkt LCHF-bröd kan man äta utan att det blir för mkt kolhydrater föresten?
    Har gjort sesambrödet här hemma. Förstod inte listan
    Står det inte hur mkt kolhydrater en sats innehåller? Isf delar du ju det på antal bröd du skurit upp dem i. Då vet du ju hur mkt varje macka utan pålägg innehåller sen får man lägga till för pålägg osv. Jag höftar/uppskattar själv så jag har inte sifferkoll.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**