• Asereht

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag väger mig en gång i veckan och mäter mig en gång i månaden. Fram till för en månad sedan var det värsta motivationskicken då det rörde sig nedåt hela tiden. Nu däremot känns det lite så där kul eftersom vågen står still sedan 3 veckor tillbaka.

Detta är min första riktiga platå och rent teoretiskt vet jag ju att man hamnar på platåer och så vidare men som sagt, det gör inte direkt under för motivationen. Jag vill ju ned ynka 5-10 kg till bara varför får min kropp för sig att vi måste bromsa när vi kommit två tredjedelar av resan! Dumma kropp!

Men jag är en envis fan, jag väntar ut mig själv helt enkelt. Men det är helt klart svårare att inte snegla på övriga familjens godsaker som jag normalt sett inte bryr mig om. Dessutom känner jag mig mer intresserad av lchf-godsaker fast jag eg vill undvika att nära mitt sötsaksberoende med ersättningar.

Tistel med fem ♥ sticklingar ♥   Blogg: www.stickig.se
  • Asereht
    ThePointOfItAll skrev 2011-03-21 14:20:30 följande:
    Vad kan man använda kycklingfärs till? Förutom burgare, det har jag gjort...
    Kycklinglasagne.
  • Asereht
    Mandel skrev 2011-03-21 16:37:31 följande:
    Lite frågor då...

Ungefär hur många gram fett ska man få i sig på en dag? Hur många gram protein? Är det någon relation med den egna vikten och andelen procent eller gram av protein eller fett jag ska få i mig?

Ju färre kolhydrater desto bättre har jag förstått, men resten är inte införstådda i hjärnan än...
    Konstdoktorn skriver så här i ämnet: www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf/kostdoktorns-faq%C3%A5rt
  • Asereht
    Mandel skrev 2011-03-21 18:57:40 följande:
    Nu har jag varit på matdagboken och fyllt i.
    De ger inga kolhydrater för stekta ägg, varför? Förångas kolhydraterna i ägg även om de är väldigt få när man steker dem eller vad?

Hamnade på 1g kolhydrat igår och 4g idag.
    Enligt livsmedelsdatabasen är det 0,5 kh i ett stekt ägg.
  • Asereht
    yena89 skrev 2011-03-21 22:00:55 följande:
    Herre förlåt mig ty jag har syndat :(
    Skulle till citygross och köpa fläsksvålar och fick veta att dom inte längre får in dom. Så gick vi till Lidl och där fanns det inte heller. Då blev jag jätte ledsen plus att jag imorse hade +3kg på vågen trots att jag legat under 10g dom senaste dagarna :( Så jag vart deppig och vi köpte chips, mini-pizzor, kex och choklasfyllda croissants eller hurfan dom jävlarna stavas :(

Nu kom jag iofs på att mensen är på ingång och det förmodligen är drf jag gick upp men endå :/ Det blir ju fakir denna vecka men ska dra ner lite på fettet imorrn så hoppas jag att jag inte går upp nåt mer.

Och till helgen ska jag vara barnvakt hos morbror och där äts det fettsnålt och snabba kolhydrater. Dom vet om hur jag äter och försöker anpassa maten till mig men det brukar mest bli ägg där för mig endå. Bara jag slipper steka i margarin denna gång.

Nej usch. ingen bra dag idag >.< Så nu ska jag nörda mig och spela data-spel och äta chips >.<
    Visst var det du som också bor i nypan? Det finns på Coop (lykka) och på Willys (MrChipps). De på willys är godas tycker jag.
  • Asereht

Jag har just bakat sesamknäcke (tycker det är mer som kex faktiskt) och den här gången gjorde jag dem lite snackliknande med sambal olek (favvokryddan) i och så strödde jag flingsalt över. Jösses så gott det blev! Hade en mild gräddig ost som inte var så salt i sig annars hade jag inte vågat salta.

Gissa om jag hittat ett nytt helgsnack att varva med.

• Asereht
    Faile skrev 2011-03-22 10:40:54 följande:
    Vet att det funnits i tråden massor med gånger, men vad är det för recept

Vill ha nåt att varva med mina andra knäckebröd och detta lät ju gott.
    www.lchf-recept.se/knackebrod/

Jag skippar salt i smeten eftersom ost ofta är ganska salt i sig men i satsen som jag hade en kaffesked sambal olek i så strödde jag flingsalt på och det blev kalasgott.
  • Asereht
    LinneaEleonora skrev 2011-03-22 14:38:35 följande:
    Vilket är det godaste LCHF-bröder tycker ni? Helst utan nötter eller med bara någon sort. Är taggad på att baka men vet inte vilket. 
    Jag har fastnat för sesambrödet och pones. Sesamknäcket är också gott och lätt att variera med lite kryddor och så. Jag gilalr sådana grundbröd som man själv kan laborera lite med för att få olika smak.
  • Asereht

Mina godaste cf tips är cf med majonnäs och vitlök plus krydda eller cf mixad med feta och vitlök. Gott till allt! Sambal olek och vitlök är också en höjdare, jag älskar sambal olek och har det i allt från sesamknäcket till omeletten.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**