• Asereht

**Den stora feta LCHF-tråden**

pysselmajjo skrev 2011-03-07 17:45:52 följande:
    Hej!
    Är lite nyfiken på hur ni gör när de flesta andra äter semlor imorgon?
    Jag har bakat mina egna alternativa semlor.
    Tistel med fem ♥ sticklingar ♥   Blogg: www.stickig.se
  • Asereht
    The Kittycats skrev 2011-03-07 17:53:43 följande:
    OT för denna tråd...
    Har du några tips när det gäller mat till bebis? Min 8-månaders ratar allt som liknar mat, men äter välling, gröt och frukt med stor aptit. (hon är allergisk mot mjölkprotein)
    jag har en som är tvärtom, han har ratat allt vad puréer heter och gröt. Tänk vad olika det kan vara. Han äter dock mat med god aptit så länge den är i små bitar som helst ska plockas själv.
  • Asereht
    pysselmajjo skrev 2011-03-07 17:57:48 följande:
    Ok, ni som gjort egna semlor...vad kan man använda som bulle? Har ni bara grädde till det?
    För mandelmassa kan ju inte äta...
    Jag gjorde ponesbullar med kardemumma och liiite kanel. Har inte hunnit smaka än.
  • Asereht
    mills skrev 2011-03-07 18:34:10 följande:
    Har någon tips på något kexaktigt man kan ha ost på? Äääälskar ost o kex och vill så gärna ha det till melodisfestivalen i helgen men mitt blodsocker lever loppan hela natten om jag tar vanliga glutenfria ostkex...
    Det tipsades om detta tidigare idag, verkar gott. Jag ska prova framöver.

www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx
  • Asereht
    Kaya skrev 2011-03-07 18:30:17 följande:
    Sitter på tåget hem och ät mätt som en plätt efter att bl a ha käkat några LCHF-plättar... Idag har jag ätit så här, tacksam för synpunkter (inser att det inte är "fakirnivå" men det borde ändå vara ganska low carb eller?):

Frukost: 2 pones med Bregott, ost, skinka, örtte med lite havremjölk (oatly)
    Mellis: Te med lite havremjölk och 3 små nötbollar (paranötter + valnötter + kakao + kokosflingor)
    Lunch: Röra på 2 kokta ägg, massa räkor, lite Keso, lite CF, lite citronmajonäs, dill, örtsalt (MUMS)
    Eftermiddag: Ytterligare te med lite havremjölk
    Middag: Espresso med vispgrädde, några LCHF-plättar, 4 st ischoklad (kokosfett, 85%coklad, kakao, snabbkaffepulver)

OM det blir nåt mer innan jag lägger mig blir det nog samma som frukosten. Men just nu är jag mätt så jag mår illa så det kanske bara blir örtte...

För mycket? För ofta? För många måltider? För mycket havremjölk? (kanske 2 dl på hela dagen) Några andra misstänkta kolhydratkällor???

Pofiber i pones, blir det inte en hel del carbs ändå? (misstänksam)

K
    Enligt receptet som cirkulerade i tråden förut så blir det 2,6 kolhydrater per pones om man gjorde 6 stycken. Jag gör 10 så mina har väl lite mindre per bröd då men jag räknar 2,6 ändå, bättre att avrunda uppåt än nedåt.
  • Asereht
    Loreena skrev 2011-03-07 19:20:14 följande:
    Hur har det gått med vikten för er som äter LCHF. Hur lång tid tog det innan ni såg resultat? När man nått sin målvikt - Hur mycket kan man fuska utan att det märks?
    Första veckan -2,5 kg, sedan mellan 0,8-2 kg varje vecka till för ca 4 veckor sedan då det började gå trögare och ligga i snitt på 0,3 kg/v. Jag har gått ned 20 kg på 5,5 månader.

När jag nått mitt mål kommer jag att testa med att lägga till lite mer kolhydrater men jag kommer inte börja äta som förut. Det var ju det som fick mig upp i vikt.
  • Asereht
    Linda1976 skrev 2011-03-07 19:22:19 följande:
    Idag har jag bakat semlor av pones. Mycket kardemumma och lite vanilj i degen, samt ½ dl sukrin till dubbel sats pones (12 stora alltså). Har inte testat än, sambon får bli testpilot ikväll, stackarn

Ska göra 3 st och ta med till jobbet imorgon, till mig, lchf-kollega och en kollega som är nyfiken, hälsointresserad och "oh! Kan du inte göra en till mig också - jag provar gärna!". Sånt säger man inte nej till, så så får det bli.

Idag kom som sagt paketet med sukrin, sukrin melis, lakritspastiller (supergoda!), och smaker (kokos och kola) tänkta till äggmjölken. LCHFbutiken kan rekommenderas! 
    Åh, så lakritspastillerna ÄR goda. Då måste jag beställa. Lakrits är något jag verkligen saknar då det varit mitt favvogodis sedan barnsben. Du får utvärdera smakerna till äggmjölken sen då.
  • Asereht
    mills skrev 2011-03-07 19:50:13 följande:
    Nu behöver jag kolla en sak med er..hur mycket kolhydrater skulle ni säga att det är i detta: 
    1 liten aubergin
    1/2 zuccini (stavning?)
    150g sojafärs (2/100g enligt förp) 
    400g krossade tomater (4,6/100g enligt förp)
    1/2 gul lök
    1/2 dl creme fraiche
    1dl ost (ingen aning om fetthalt, hade rivit och lagt i frysen) 

Sedan åt jag 1/4 av detta och jag fick det till inte mycket kolhydrater alls men mitt blosocker gick över 10 så frågan är om jag missat något och räknat totalt galet eller om det är min basaldos insulin som är åt helvete... 
    Logga på matdagboken.se så får du siffror.
  • Asereht
    mills skrev 2011-03-07 20:06:32 följande:
    hur kollar man...fattar inget
    Du registrerar dig (gratis) och sedan klickar du på matdagbok och så väljer du ingredienser i livsmedelsdatabasen och lägger till hur mkt av dem du ätit. När du är klar så sparar du och då får du först ett procentuellt diagram och sedan siffror fö måltiden och loggar du dagens alla mål får du även ett dagstotal på allt.

Inte solklart med allt första gången men har man gjort det en gång så är det lätt sen. Man kan även lägga in receot som måltider och få fram totalt för receptet osv. Ett användbart verktyg.
  • Asereht
    mills skrev 2011-03-07 20:12:41 följande:
    okej tack Har börjat nu men som du sa så är det lite klurigt...den hittar inte sojafärs t.ex  
    Man kan lägga till egna livsmedel också, har man paketen så fyller man ju bara i innehållet/näringsdeklarationen.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**