• Asereht

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hedebris skrev 2011-09-10 10:23:42 följande:
    Igår var jag småhungrig och gjorde ostbollar. Kan rekommenderas
    Vad gjorde du för ostbollar? Låter gott.
    Bloggar om garntrassel och vardagsbestyr på www.stickig.se
  • Asereht
    Crazy Baby skrev 2011-09-10 14:18:33 följande:
    Hej!

Jag äter LCHF för att min gasiga bubbliga och onda mage mår helt fantastiskt av den maten!    

I 3-4år har jag haft problem med magkatarr, har i perioder ätit medicin och varit på gastroskopi (utan att hitta fel).

Förra veckan fick jag reda på att jag har gallsten och väntar nu på operation! Nu är jag helt livrädd för att äta LCHF eftersom man ska undvika ägg och fett när man har gallstensproblem! Så  nu äter jag "vanlig" mat och är tillbaka på ruta ett med min onda mage!

Finns det nån i tråden som har erfarenhet av gallsten och LCHF? Vill ju så gärna må bra, men tyvärr så verkar det inte riktigt funka så bra för mig just nu!      
    Jag har konstaterad gallsten. Inte opererad (än iaf). Jag skulle ha opererats men upptäckte i samma veva att jag var gravid så det blev inget av.

Jag har inte haft ett enda ordentligt anfall sedan jag började äta lchf i oktober förra året. Jag har haft känningar ett par ggr (mest i början) men en tablett (papavarin) tog helt bort det lilla. Nu har jag inte ens haft en känning det senaste halvåret.
  • Asereht
    Crazy Baby skrev 2011-09-10 16:48:41 följande:
    Asereht - låter ju toppen! Kanske ska ge det ett försök! Men just nu är jag ju lite rädd att få ett anfall till, det är ju inte speciellt kul!
    Har du fått någon kramplösande medicin? Det brukar ju hjälpa rätt bra.

I början när man äter lchf så kan man få lite mer känningar eller något anfall eftersom gallan är ovan och det tar en stund för den att rensas ur. Sen hjälper faktiskt fettet till att hålla gallan i trim.

www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf/kostdoktorns-faq
  • Asereht
    linelullan skrev 2011-09-10 18:56:32 följande:
    Blev chockad när jag vägde mig igår. Trodde att jag hade gått upp i vikt eller i bästa fall stod på +-0 för att jag ätit lite mer kolhydrater denna veckan än jag gjort tidigare men jag hade gått ner nästan 1,5 kg. :)
    Så sedan jag började med LCHF den 17 juli så har jag gått ner ca 8 kg! Av alla år jag försökt att gå ner i vikt har jag aldrig gått ner så mycket! Nu är det "bara" 12 kg kvar till målvikten.
    Det bästa av allt är ju också att jag mår så mycket bättre nu. Magen är inte svullen och gasig, min hy har blivit mycket finare och jag är mycket piggare!
    Visst är det härligt! Bra jobbat!

Själv vägde jag in på lägsta vikt hittills, efter att ha tappat mycket och stått still länge så hoppas jag att det kryper ned till målet nu inom en inte allt för avlägsen framtid.
  • Asereht

Någon här tipsade för ett tag sedan om enkel och snabb aioli dvs.  

Knäck ett ägg i behållaren du ska mixa i, lägg i en vitlöksklyfta, kanske lite pressad citron, salt och peppar, häll i 1/2 dl olja.

Tack för det tipset, det var mycket enkelt och gott. Jag lade till lite vinäger för mer majonnässmak och körde med vitlök, vitpeppar och salt. Blev hur bra som helst! Skål

• Asereht
    Yllas skrev 2011-09-10 19:17:39 följande:
    Trevligt med en LCHF tråd! Hoppar in här!

Jag testade att göra om mina oopsies imorse och de blev kanon!

3ägg
    100g färsk ost
    lite sesamfrön 
    lite solrosfrön
    lite salt

3 ägg varav jag vispar vitan hårt från alla ägg men sparar bara 2 gulor.
    Blandar gulorna med färskosten (OBS jag använder eldorados färskost för den är mer naturlig än philadelphiaosten). Blandar även i sesamfrön + solrosfrön. Vänder försiktigt ner äggule smeten i den vispade äggvitan. Klickar ut 9 st oopsies på plåt, 150 grader 25 minuter Volia!

Någon annan som har något roligt oopsie recept?

Förresten bröd på mandelmjöl, jag har läst att mandel kan härskna snabbt, framförallt mjölet som man kan köpa? Någon som vet mer om det?
    Ingen aning om mandelbrödet. Det enda mandelbröd jag testat är snabbröd i ugnen och då gör jag bara en macka åt gången.

Oopsies har jag faktiskt aldrig testat.
  • Asereht
    linelullan skrev 2011-09-10 19:49:55 följande:
    jaså! Nice! Har du mycket kvar till målet?
    Knappa 3  kg kvar. Har jag tur lyckas jag bli av med dem innan oktobers slut, då har jag lyckats nå mitt mål på ett år precis.
  • Asereht
    Southern Belle skrev 2011-09-10 20:22:46 följande:
    Jag opererade bort min gallblåsa för några år sedan, innan lchf dock. Vad som ger anfall är oerhört individuellt och jag kan inte minnas att jag fick anfall efter att ha ätit ägg och fett. Däremot kanel och gröna grönsaker som gurka och grön paprika. Du får testa dig fram! Börja försiktigt och se hur det känns! Håller tummarna att du slipper fler anfall. Det är verkligen inte kul......

Att äta lchf med borttagen gallblåsa fungerar utmärkt för mig! Jag får lite känslig mage de dagar jag har ägglossning och mens och då tål jag inte för mycket kokosolja. Det är det enda jag märker...

Lycka till!
    Det har du helt rätt i, olika personer har olika triggers. Jag kände av gallan mest när jag åt äpple men har aldrig haft problem med ägg eller fett/stekt mat.
  • Asereht

Grålle om du fortfarande är aktiv här så kan jag tipsa om att hälsokosten i Västerport har både Cocosa och Biofoods kokosfett.

• Asereht

Hej!

Evigheter sedan jag var inne här och läste/skrev. Sånt där som jobb, barn och annat kom ivägen.

I helgen firade jag ett år med lchf och på det här året som gått har jag gått ned dryga 23 kg och massor med centimetrar. Jag har gått från strl 50 till 42 i byxor tex.

I dagsläget vill jag fortfarande nå mitt slutmål vilket innebär nästan 2 kg till men det är inget jag jobbar jättehårt på. Jag lever bara som vanligt dvs som vanligt med lchf och det innebär för min del 5% regeln och följ känslan/hungern.

Lchf har verkligen förändrat hela min tillvaro, inte bara min fysik och mitt utseende utan mitt allmäntillstånd och min inställning till mat och råvaror. Hela min familj har gjort en hälsovinst med detta då vi numer äter mkt mer ren mat och barnen endast får bra fett. Framför allt så har jag knappt kännt av min galla på det här året och bara det är ju en vinst i sig!

För mig är lchf en livsstil och det är numer min livsstil. Till er som läser och skriver här inne vill jag bara säga, hejja! Det är ett bra val ni gjort! Lycka till vare sig det handlar om att äta bättre eller att göra något åt vikten!

• Asereht
    Ståhlman skrev 2011-11-01 17:52:14 följande:
    Adams family; tack, tack för bra info Jag har ätit LCHF i 10 veckor nu och inte haft mens på 10 veckor heller kan det ha med maten och göra det med? Tänkte om du visste det med kanske? Skulle med önska och få gå kurser i detta!
    Min mens uteblev i början när jag började äta lchf och gick ned mycket på en gång. Det tog nästan 5 månader innan den kom tillbaka. Sedan dess har den betett sig helt normalt igen. Tror det hände så mkt i kroppen att den fick lite tuppjuck.
  • Asereht
    Ståhlman skrev 2011-11-01 18:35:40 följande:
    Asereht; skönt o höra då är de nog inget konstigt med mig då, mer än vanligt iaf
    Jag vet inte om det är något som är vanligt eller ovanligt just med lchf men jag har iaf läst mig till att kroppen kan reagera så vid stora kroppsliga förändringar och en total kostomläggning med snabb viktnedgång som resultat kan nog ses som en stor förändring. Jag var frisk i övrigt och jag testade så att jag inte var gravid så det fanns ingen annan orsak. När kroppen landade och började stabilisera sig så kom allt igång igen och nu är jag hur regelbunden som helst igen.
  • Asereht

När jag gör köttbullar eller biffar har jag ett ägg per 500 g. Jag gör oftast på 2 kg åt gången. Jag brukar ha i en skvätt grädde ibland men inte alltid då rör jag ihop ägg, grädde och kryddor (oftast sambal olek) som jag sedan fördelar i färsen.

Saknar man ströbröd så kan man ta krossade/malda fläsksvålar.

Ägg och ströbröd har man dels för att binda (ägg) och ströbröd för att fylla ut. Men bara färs med ägg funkar alldeles utmärkt.

• Asereht
    Hoppet 3 skrev 2011-11-11 19:25:24 följande:
    Tackar så mycket !

Men oj vad snurrigt de blir nu för mig......
    Hur ska jag tänka....jag gillar inte att väga och ha stenkoll på maten jag ska äta.

Finns de något enkelt sätt att äta LCHF?
    Jag äter och har ätit utifrån grundprincipen max 5 kolhydrater per 100 g sedan jag började äta lchf för ett år sedan. Jag räknar aldrig men har koll på vad jag äter dvs jag väljer bra livsmedel. När jag började var detta grunden jag stod på förutom då att utesluta socker, mjöl, pasta, ris och potatis. Nu är jag påläst och har finjusterat och landat i en livsstil som passar mig. Jag äter nötter, choklad ibland och jag dricker även lightläsk ibland på helgen (fy på mig ). För mig har det funkat utmärkt och jag har gått ned dryga 23 kilo hittills.

Man måste som sagt inte väga och ha stenkoll men man måste ha förståelse för vad man håller på med och vad det handlar om och framför allt vad man vill uppnå. Jag ville gå ned i vikt ja men för mig var det viktiga inte att förlora vikt snabbt utan att förbättra mitt allmäntillstånd och må bättre. Jag hoppades att förlora vikt också men hade aldrig kunnat drömma om att det skulle gå så bra och så snabbt som det gjort.

Mitt tips till dig som nybörjare är att läs på, sätt dig in i vad det handlar om och var inte rädd för att börja för man lär sig medan man håller på.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**