**Den stora feta LCHF-tråden**
En liten söndagsfundering..När man menar på att man äter så mycket fett blir jag lite fundersam hu mycket är mycket? LCHF är ju en större andel mättat fett från naturliga råvaror men tillskillnad mot en vanlig kost (ej fettnsål) så äter man ju inga enorma mängder fett en msk extra till varje måltid och kanske en skvätt grädde eller kokosfett i kaffet. Vi dricker ju itne grädde i dricksglas direkt (inte jag iallafall även fast jag gillar grädde. )
Tror det är en allmän missuppfattnign om lchf av nya och tvivlare att man äter enorma mängder fett. Det är fettet i förhållande till det övriga som är större än i en normalkost och minimerat kolhydratsintag gör att vi inte blir hungriga...
Roade mig idag med att fylla i mitt dagsintag på matdagboken och enligt dem ska jag ha ett energiintag på 1930 kalorier jag kommer idag äta totalt 1643. Sen har jag varit på gymmet och kört crosstrainern och sprungit på bandet en halvtimme (allt jag hann med idag) Därifrån fick jag ett plus så jag potentiellt skulle kunna äta 226 kalorier till. Ska ärligt talat säga att så mycket mat kommer jag aldrig få i mig för jag äter mättande mat som inte triggar igång mitt sug. Hade jag däremot ätit pasta hade jag ätit lika mycket fett och då hade jag varit hungrig bara en timme efter maten..
Jag är mätt och nöjd på stor % andel fett inte på en större mängd fett än vad normalsvensson äter varje dag..
Lite vimsigt men ni fattar nog min poäng det är inte fettet som man ökar i enorma mängder med lchf man kapar kolhydraterna och äter en lite större andel bra fett.