YourSoFine86 skrev 2012-01-16 08:44:21 följande:
Hej! Idag är första dagen på sambons och min "lchf-diet". Vi har sett Väldigt fina resultat på mina föräldrar som ätit lchf i ett halvår och inte har för avsikt att återgå till "normal kost".
Min sambo är ganska kraftigt överviktig och behöver verkligen gå ner i vikt, medan mitt mål är att gå ner några kilo och få bort bebis-magen.
Det jag tycker är svårt är att veta hur mycket fett man ska få i sig per dag? Ska man alltid äta tills man är mätt eller ska man begränsa intaget som när man räknar kalorier?
Försöker även få med min kraftigt överviktiga svärmor på lchf tåget, men hon är så in i norden lat och orkar inte lägga någon tid på träning osv. Har ni några tips på hur vi kan göra henne mer motiverad? Behöver man träna mycket för att det ska bli något resultat eller räcker det med att förändra kosten?
Med lchf behöver du inte träna för att det ska ge resultat. Dock är träningen super bra för kroppen rent generellt så kan man och vill man träna så är det bara att köra på.
Dock är maten det som är i fokus med lchf och det handlar om att ha en fördelning av proteiner, kolhyderater och fett så att man ligger runt 75% fett i energiintaget per dag. Jag rekomenderar att ni skriver in det ni äter i
matdagboken.se. Gratisversionen är enkel att hantera när man suttit med den en liten stund. För min del fungerade det jättebra att jag redan i förväg skrev in vad jag tänkte äta i matdagboken för att se hur jag skulle ligga till i kolhyderater, proteiner, fett och kalorier.
Och det där med kalorier, det är definitiv inte huvudsakligt fokus. Men matematiken är fortfarande att det kroppen inte kan bränna stannar i kroppen. Alltså, har du som vana att äta mycket mer kalorier än du behöver så kommer du heller inte att gå ner i vikt. Men vissa bränner mer och andra mindre så tänk inte så mycket på kalorierna, kanske kommer ni aldrig ens behöva tänka på kalorierna för vissa lyckas helt enkelt utan att bry sig det minsta om detta kapitel. Det viktigaste är dock med lchf att begränsa kolhyderaterna i alla former.
Men inledningsvis så fokusera på att äta när ni är hungriga, att äta bra saker och att hålla nere kolhyderaterna. Försök att inte ersätta kolhyderaterna med proteiner utan med fett och se till att steka i mycket fett, äta exempelvis något kryddsmör till kött, att tillsätta kokosfett i mat etc. Det finns massor av tips på länkarna ovan. För fettet kommer göra er mätta och mätta personer småäter inte och kommer heller inte uppleva sug på samma sätt. Var dessutom bredd på ganska ordentlig hunger de första två veckorna i alla fall och en del biverkningar som huvudvärk och annat.