fyrbarnsmamman skrev 2012-02-08 12:30:43 följande:
Nybörjare!!! Jag bakade en LCHF-kaka, med mandelmjöl, cocosflingor, smör och ägg. Gräddade detta i ugnen. Dekorerade tårta med vispgrädde och bär.
Min fråga: Är detta nyttigt??? Kan jag äta detta som em fika, varje dag???
Fråga två: Spelar det någon roll hur stora portioner man tar, så länge det är kolhydratfritt??
Jag vill nämligen gå ner i vikt. Väger 65-66 kg, hade varit drömmen om man kunde gå ner till 60-62kg. Tips?!
Ska du äta lchf och gå ner i vikt så är principen att äta mat. Inte kakor, godis eller liknande.
Det du ska göra är att äta mat, två eller tre gånger om dagen och alternativt något mellanmål om det behövs på grund av hunger. Att äta så kallat tillåten kaka varje dag fungerar inte för någon och är väl inte heller eftersträvansvärt.
Ät kaka eller dessert när du är bortbjuden eller har gäster. Se till att låta det var just något extra. Och helt ärligt, behöver du em fika eller kaka eller handlar det om att ditt sug inte är under kontroll? Om det handlar om att du är sugen varje dag ska du absolut INTE äta denna typen av saker för att suget då stimuleras och sannolikt stannar eller till och med blir värre.
Är man nybörjare gör man sig själv en tjänst om man låter blir allt vad godsaker heter under minst två veckor och gärna längre för då bryter man också av suget på ett effektivt sätt. Det är i alla fall så jag personligen upplevt det.