• Maruid

**Den stora feta LCHF-tråden**

Carolinalovetobias skrev 2012-02-02 08:34:15 följande:
    Hur får du i dig 1 dl cf?
    Jag kan i alla fall lätt äta cf med sked om det skulle vara så.
  • Maruid
    Hanniz skrev 2012-02-01 17:16:24 följande:
    Hej,

Det var länge sen jag var här. Började med LCHF nu 1/1 och allt med maten kändes bra. Blev dock inte överförtjust över mått/vikt - knappt rört sig alls.

Nu har jsg till viss del fått svar på varför, jsg är gravid :) Därför kändes nog magen lite extra svullen :)

Kommer till viss del fortsätta med LCHF, lite mer liberalt.
    Ja, men då var det ett trevligt stillastående! Grattis!
  • Maruid
    Solen73 skrev 2012-02-02 09:33:28 följande:
    Hej! Jag skulle köpa fiberhusk igår, hade hört att det skulle finnas bland glutenfria produkter i affärer. Men jag kunde inte hitta något som hette fiberhusk, det fanns en massa annat, bland annat något som heter Fibrex.
    Finns det olika tillverkare av fiberhusk och står det klart och tydligt fiberhusk på förpackningen??
    Produkten du letar efter heter just Fiberhusk. Men hittar du den inte i din mataffär (finns inte där jag brukar handla heller) så går det lätt att beställa över nätet. Kolla här;

www.bodystore.com/3/sv/artiklar/fiberhusk-300-g
  • Maruid
    Hoppet 3 skrev 2012-02-03 11:07:33 följande:
    Sitter just nu och blir inskriven på sjukhuset. De finns kyl så jag får ta med grädde och cf hit. Laktosfri kost får jag i allafall. Hoppas ju att de serveras ägg på morgonen. Bacon får jag nog hoppa nu då. Tror de blir bra i allafall.
    Oj, hoppas det inte är något allvarligt!
  • Maruid
    Hoppet 3 skrev 2012-02-03 15:39:29 följande:
    Ska bara opereras i hjärnan......inget allvarligt.

Undrar om någon kan ge mig tips på ngt lätt att ha i kylen som mellan mål.
    Man lär ju inte kunna ha nötter där då de kan finnas allergiker.
    Tänkte ha 90% lindt choklad.
    hoppas bara att jag inte får i mig för mycket KH. 
    Annars är babybell ostar, avokado, makrill eller tonfisk på burk höjdare.
    Även rökta korvar av olika slag och keso kan fungera.

Opereras i hjärnan låter i min värld väldigt allvarligt men jag hoppas att det går bra för dig och att du är hemma snart igen. 
  • Maruid
    MammatillJacob skrev 2012-02-04 11:02:33 följande:
    Nu visar vågen -3,1kg på 5dagar mån-fre. Det här är peppning! Hur mycket går ni ner per vecka? Fuskar ni ibland? Igår åt jag två praliner det fick jag unna mig eftersom jag köpt mig ett gymkort.
    Första två veckorna med lchf gick jag ner 6 kilo om jag minns rätt. Sedan dess är det oftast mellan 0,5 till 1 kilo i veckan. Dock kan det vara lite si och så om det är mens eller ägglossning på g eller om jag varit för generös med maten. Över jul blev det ju en del dumheter men ibland kan jag också äta lite för gott av så kallat tillåten mat. En vecka med mycket möten och aktiviteter, mycket stress och sedan middag ute eller med gäster resulterar ofta i mindre viktnedgång. De bästa veckorna är dem då livet följer sin vanliga rutin och bara rullar på, då fungerar ätandet bättre och finare nedgång blir ofta ett trevligt resultat ; )
  • Maruid
    MammatillJacob skrev 2012-02-04 08:34:33 följande:
    Men jag bor i Skåne och vad jag minns har inte sett Arla's varor, eller så är jag bara nyvaken!
    Tjollerfia skrev 2012-02-04 10:29:06 följande:
    Snabbgoogling på skånemejerier visar att deras grädde är 36 %
    www.skanemejerier.se/sv/Vara-produkter/Produk...
    Nej nej och nej.

Här har ni skånsk vispgrädde:

www.skanemejerier.se/sv/Vara-produkter/Produktkatalog/Matlagning/Vispgradde/

Köp INTE den med skruvkork! Den innehåller karragenan, en tillsats som är så pass farlig att barn under 1 år inte får äta det. Frågan är då vad det gör med oss andra : S
  • Maruid
    Hjärtegryn skrev 2012-02-05 12:54:46 följande:
    3 dagar med LCHF minus 2 kg.
    Och då har jag en av dagarna smält i mig hela 2400kalorier ;)
    Jag har även druckit alkohol en dag men alla dagarna hållit mig till ca 15 kolhydrater per dag.

Min största kolhydratskälla är nog mjölken jag har i kaffet och te.
    Visst kan jag byta ut mot grädde men då ökar kalorierna och det blir trots allt ingen superskillnad gällande kh.
    Hur är det med soja mjölk? Andra alternativ?

Jag dricker ganska mkt te och kaffe och det blir säkert  1-2 dl mjölk per dag.. och det blir ju faktiskt ett par kolhydrater vilket känns dumt när allt annat jag äter är väldigt nära nollan.....
    Detta kör jag på:
    Blanda 1 äggula, 30 gram kokosfett (eller hälften smör och hälften kokosfett) och lite vaniljpulver i ett mixerglas.
    Blanda kaffe (gärna en espresso men vad som går bra) med 1,5 dl kokt vatten.
    Slå kaffeblandingen över ägget och mixa omedelbart med stavixer tills det skummar.
    Vispa till sist ner en msk grädde.

Det tog mig lång tid innan jag vågade prova men jag har aldrig ångrat mig och dricker det nu nästan varje dag.
    Det är gott, jättemättande och en god ersättning för en latte.
  • Maruid
    Sirpa Laktosali skrev 2012-02-06 23:24:41 följande:
    Nej, jag hade valt smör också..

Men man måste passa sin vikt: nyheternasverige.com/2012/01/18/overv iktig-kvinna-rasade-fran-balkong/
    Ja, även den artikeln är ju sannolikt inte riktigt sann.

"På grund av sin fibromyalgi kan hon inte riktigt bestämma sig för om hon är sjuk eller inte och har därför valt att sitta still i soffan hemma i lägenheten."

Källkritik och textanalys kan ju vara bra att ta till då och då.
  • Maruid
    Frajda 80 skrev 2012-02-07 12:36:12 följande:
    Näe någon driver med alla som har fibromyalgi och som får den sjukdomen när man inte riktigt vet bakgrunden även om det faktiskt finns många som lider av den som grundsjukdom.
    Ja, det var nog fler saker i artikeln som inte riktigt var korrekta så att säga ; )

Och att jaga läsare i alla ära men det finns gränser för allt. Så tänker jag.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**