• Maruid

**Den stora feta LCHF-tråden**

The Kittycats skrev 2012-01-24 08:36:07 följande:
    www.dn.se/nyheter/vetenskap/for-mycket-kott-b...

Har för mig att jag läste om det här i "Matrevolutionen" och att det var något med studiernas form som kunde ifrågasättas, eller?
    Någon som kan hjälpa mig med argumenten lagom tills lunch-diskussionen?
    Ja, jag vill gärna höra mer om någon vet. För även jag äter nu inte mer kött än jag gjorde innan lchf. Dock äter jag betydligt mer rött kött än ett halvt kilo i veckan.
  • Maruid
    The Kittycats skrev 2012-01-24 11:08:07 följande:
    Precis min tanke också, jag äter def. mer kött än ½ kg i veckan, även om jag inte äter mer än innan jag började med LCHF.
    Den här artikeln förespråkar ju att vi äter mer vegetariskt, ungefär tvärtemot inläggen som länkades till häromdagen i tråden (fast då var diskussionen mest ur miljösynpunkt).
    Ja, jag tror i princip att merparten av alla svenskar äter mer än ett halvt kilo rött kött i veckan. Jag är dock helt för mer vegetarisk lchf och försöker äta mycket fisk också men jag tycker ändå att det är viktigt att förhålla sig till denna typen av information. Så vad säger ni som har läst mer i ämnet?
  • Maruid
    Carpe Punctum skrev 2012-01-25 09:28:33 följande:
    Ngn som ätit smetana? Är det bättre eller sämre än rysk yoghurt, crème fr, grädde mm?
    Vad menar du med bättre eller sämre? Om det är kolhyderatsmässigt  så ligger smetana på 2,5 så det är ingen jättestor skillnad mot cf och inte kalorimässigt heller.

Dock är smetana fantastiskt gott så jag köper det då och då.
  • Maruid
    Frajda 80 skrev 2012-01-25 09:22:34 följande:
    COOP forum har ett bröd de säljer som heter Low Carb: www.carbzone.se/low_carb_brod.html
    Det är faktiskt ganska gott. 
    Ja, brödet är säkert gott (har inte testat) men det är inte det bästa valet då det både innehåller gluten och mängder med tillsatsämnen. Att äta det någon gång ibland är väl inte hela världen men att käka två mackor om dagen är nog inte en bra idé.
  • Maruid
    kokos skrev 2012-01-25 13:27:49 följande:
    Mandelmjöl? Finns det att köpa färdigt eller ska man mala själv?
    Finns både färdigt (bland annat på lchfbutiken men också på många ICA) eller så investera i en mandelkvarn om du inte redan har en och mal själv. Vilket som går utmärkt
  • Maruid
    Hoppet 3 skrev 2012-01-26 20:43:23 följande:
    Är de någon som har en idé om hur mycket KH de är i santa marias kryddmix Tikka masala?
    Har någon annars tips om hur man kan göra egen blandning? 
    Detta är traditionell tikka masala paste. Alltså en våt currypasta som man istället för att köpa på burk gör själv.

Tikka masala currypasta

2 klyftor vitlök
    Färsk ingefära, ungefär en tumme I storlek
    1 tsk cayenne peppar
    1 msk rökt paprika
    2 tsk garam masala
    ½ tsk havssalt
    2 msk jordnötsolja
    2 msk tomatpuré
    2 fäska röda chili
    En liten bunt färsk coriander
    1 msk kokosflingor
    2 msk mald mandel
    1 tsk hel spiskummin (att rosta)
    1 tk hela korinderfrön (att rosta)

Skala lök och vitkök. Sätt en stekpanna på medelvärme och lägg i de kryddor som ska rostas i den torra stekpannan. Rosta kryddorna lätt ett par minuter tills gyllene, ställ då pannan åt sidan.
    Mortla de rostade kryddorna fint eller mal dem i en mixer. Blanda sedan övriga ingredienser med de rostade kryddorna och mixa till en pasta.
    curry
    Då du vill göra tikka masala så häller du olja i en panna eller gryta och rör ut någon eller några skedar av blandingen i oljan. Låt allt fräsa en stund innan du tillsätter kyckling, grönsaker eller precis vad du vill.  Låt allting fräsa samman en stund innan du slår på krossade tomater och grädde och låter koka samman till en sås.
  • Maruid
    IngentingAlls skrev 2012-01-30 20:48:11 följande:
    Men hur mycket påverkar det egentligen? Förstår ju att det påverkar men inte hur mycket.
    Du undrar hur mycket ett fusk påverkar och då får man ju svara att det beror på flera faktorer som är högst personliga. Vissa kan fuska och senare eller nästa dag har man jättemycket huvudvärk, magont, enormt sug efter fler dåligheter och har dessutom gått upp allt från några hundra gram till några kilon i vattenvikt. Vikt som kan ta olika långt att få bort.

För andra märker dem knappt av sina fusk och är tillbaka på banan senare samma dag eller dagen efter. Det kan ju också var olika vid olika tillfällen. Idag kanske du problemfritt kan fuska medan du testar igenom om två veckor och fastar i en kolhyderatsperiod där du mår jättedåligt och inte vet hur du ska komma tillbaka på rätt väg.

Det man inom sig själv får fundera på; är det värt det för mig just vid detta tillfället.
  • Maruid
    MammatillJacob skrev 2012-01-31 14:29:09 följande:
    Gladskit- Tack ska du ha då vet jag det och ska som sagt utesluta det. Isåfall är det bara proteiner och Max 20gram kolhydrat/dag. Kan någon vara jätte snäll och tipsa mig om matschema?
    Här är en tråd där folk skriver vad dem äter:
    www.familjeliv.se/Forum-24-64/m60949725.html

Det finns också en tråd med färdiga menyförslag som ligger i ts.

Kolla också på olika bloggar för middagsförslag, flera bra bloggar ligger i ts och p ådessa bloggar hittar du vidare länkar. Ett bra tips är också att skaffa en eller flera kokböcker som kan vara bra att ha tillhands när inspirationen tryter.

Kan också tipsa om att en av Anna Halléns böcker finns som app till iphone, och kostar sju kronor. Tror att den kallas LCHF Kokboken på appstore. Bra att ha i affären eller när man är på språng och måste komma på snabba middagsidéer.
  • Maruid
    MammatillJacob skrev 2012-01-31 14:29:09 följande:
    Gladskit- Tack ska du ha då vet jag det och ska som sagt utesluta det. Isåfall är det bara proteiner och Max 20gram kolhydrat/dag. Kan någon vara jätte snäll och tipsa mig om matschema?
    Ytterligare ett tips:

www.kostradgivarna.se/veckansmeny/
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**